Jump to content

Valg av anker, kjetting og svivel

anitak

Recommended Posts

anitak skrev 45 minutter siden:

I baugen har vi anker vinsj for tau.

Det er mange langtursseilere her på forumet, og tråder om ankring pleier å engasjere. Det første jeg tenker når du skriver Irskesjøen og Middelhavet er at jeg ville hatt kjetting, ikke tau. Det neste jeg tenker er Rocna, og helst så stort som mulig. 

Men akkurat nå er vel både @Bitteliten, @tobixen og andre på seiltur i Middelhavet, og kan fortelle litt om hva som må til av ankringsutstyr for å føle seg trygg før ankerdrammen sprettes :smiler:

Vi seiler i Middelhavet

vi har Lofrans project 1000 + 80m 10mm + svirvel ”Kong” + liten kjettingstump 20cm +Vulcan 20kg. På 12 tonns båt

https://www.italnordic.se/product/ankarkoppl-r-f-8-12-mm-svirvelkong
(Kjettingstumpen mellom ankare og svirvel har du for att svirveln ikke brytes sønder hvis ankaret setter seg 90gr mot kjettingrettningen)

Du klarer deg med 8mm kanskje ev 6mm  bør ha minst 70m 

8 kanskje blir vel tungt i Vindøn…….

og kjettingen bør ha markering, så du vet hur mye du lagt ut

vad har du for ankarspel….du bør ha ett elektriskt !

På 3 år der nede, har jeg sett en båt, som hadde manuellt,

og det er ett forferdlig pumpande for å få opp dreggen

i Hellas der vi er, brukes ankaret nesten hver dag, enten på svaj eller med aktern mot brygge….det finnes også noen havner med ferdige mooringlines.

Du kan bruke ditt gamle Bruce 15kg,  det er mange som har det…..

skall du kjøpe nytt, så Vulcan , Spade, Ultra… 

S/Y Gunga Din

For en god del år siden begynte ankerkjettingen å ruste fælt, og ankervinsjen tok kvelden - så da byttet jeg like godt ut kjettingen med tau (synketau, men ikke blytau).  Selv om svært mange sverger til kjetting, så så jeg mange positive egenskaper ved å ha tau (dette har jeg raljert over i andre tråder også).  Det fungerte fint for meg helt til jeg ankret opp utenfor Berlenga litt nordvest for LIsboa.  Der var det mange skarpe undervannsstener, og mens jeg var på fest med skuta ankkret opp med to anker, så bare ... chop, chop, forsvant hele skuta bort i nattemørket.  Det har jeg også en egen tråd på).  Det jeg har lest flere steder er at i skikkelig uvær så spiller ikke tyngden på ankerkjettingen noen rolle - den eneste fordelen man har med kjetting er nettopp det at man ikke risikerer at skarpe stener eller metallskrap på sjøbunnen fører til at tauene kappes - men dette er også essensielt!  Ut i fra det ser jeg ikke helt poenget med blytau.

Jeg har pr i dag 20 meter med kjetting, ferdig skjøtet med ankertau.  Som hovedregel dropper jeg hele kjettingen og noen meter med tau hver gang jeg sover for anker (mens jeg for kortere oppankringer dagtid slipper ut 18-19 meter og  lar kjettingen henge igjen i ankervinsjen).  Jo dypere det er, og jo mer røfft vær man forventer, jo mer tau går ut.  Det er litt mer klønete ifht ankervinsjen, men jeg er veldig glad for fleksibiliteten jeg har med dagens oppsett.  Det har jo hendt at jeg har vært nødt til å ankre opp på 10-20 meter dybde i røfft vær - da er det ikke noe stas å være begrenset av 50m med kjetting, da er det veldig greit å kunne slippe ut 20m med kjetting og mer enn 50m med tau, såpass kan man trenge for å være trygg på at ankeret setter seg og blir sittende.  En annen fordel er at jeg har stor grad av frihet til å først slippe ut ankeret og så feste tauet på andre steder på båten enn i baugen - det hender rett som det er at dette er kjekt, f.eks. bruke baugankeret som hekkanker og fortøye med baugen mot land (ikke veldig vanlig å gjøre dette i Middelhavet, men jeg har gjort det).

(En annen liten ting - jeg ble sterkt anbefalt å skylle ankerkjettingen med ferskvann nå og da, siden Middelhavsvannet er veldig salt.  Det har jeg aldri gjort - hvorfor skulle jeg gjøre det, ankerkjettingen tilbringer jo langt mer i vannet enn i ankerboksen?  Jeg kan forestille meg at dersom man har 50m med kjetting og normalt bare bruker 30-40 meter av denne, så kan man få et godt stykke med kjetting som sjeldent er i sjøen og begynner å ruste.  Rust på kjetting har ikke vært noe problem for meg i Middelhavet, det slipes raskt vekk av sand, og hver gang jeg slipper ut kjetting går all kjettingen ut og får skylt fra seg gammel saltlake).

"Middelhavet" er et stort område.  I enkelte land og steder er havneopphold dyrt og/eller vanskelig, så da gjelder det å kunne sove godt for anker i hva som helst av vær.  Et overdimensjonert godt Bruce-anker holder sikkert ... men jeg har mer troen på mer moderne ankerdesign, som Rocna, Mantus og lignende, og ankeret bør være i overkant av den tyngden som er anbefalt.  Jeg har Rocna nå.  Jeg har opplevd svært plutselig vind, hvorpå nesten alle båtene i ankringsfeltet begynte å drifte, og noen måtte forlate ankringsplassen og gå ut til havs fordi de ikke greide å få feste.   Mitt anker satt fint første gangen, andre gangen forflyttet jeg meg ca 40 meter før ankeret igjen hadde feste.  Mulig jeg burde hatt mer tau ute.  Det er en av de svært få gangene at ankeret har flyttet på seg.

Jeg har en ankervinsj i hekken som ikke fungerer lengre, men det er svært sjeldent at jeg savner den - innfestingen til ankeret der er ikke laget for mye vær (allerede i Danmark greide jeg en gang å lage en større forsikringsskade ved å benytte hekkankeret i mye vind).  De gangene jeg bruker hekkanker, så kaster jeg enten ut ankeret i baugen og flytter tauet til hekken, eller jeg kaster manuelt et reserve Bruce-anker med bare tau.  Særlig i Hellas er det ganske vanlig å ligge med bauganker ute og "landtau" fra hekken og inn mot land, slik kan man ligge relativt trygt relativt nært land, med baugen mot bølgene, og uten at man endrer posisjonen så mye dersom vinden skulle skifte retning.  Skulle man ligge slik og få kraftig sidevind så blir kraften på ankeret svært stor, man risikerer at ankeret dregger mens landtauet sitter fast slik at man ender opp på land - da er det imidlertid essensielt å raskt kunne slippe løs landtauet og komme seg avgårde.  Selv sverger jeg til gule eller orange (godt synlige) flytetau, særlig fordi det kan være enklere å føre disse i land enn synketau, men jeg har hørt om folk som mener det burde være bannlyst - uhell har hendt, hvor flere båter i all hast måtte forlate en uthavn pga mye vær, flytetau ble liggende igjen i sjøen, og én båt fikk tau i propellen og havarerte.  Jeg anbefaler å ha i allefall 200 meter med landtau tilgjengelig, i forskjellige lengder.  En gang det blåste skikkelig kraftig så lå ankertauene rett ned uten belastning - båten lå godt fortøyd midt i en lun liten bukt med fire landtau.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Jeg har forøvrig svivel og en litt for lang kjettingstump mellom ankeret og svivelen.  Kjettingstumpen er ganske essensiell, worst case blir belastningen på svivelen med gal vinkel, og den ryker lenge før belastningen er i nærheten av det svivelen skal kunne tåle.  Jeg har også opplevd at svivelen har satt seg fast med feil vinkel uten kjettingstump.

Generelt er vel rådet at dersom man kan greie seg uten svivel, så bør man la vær.  Jeg har blandede erfaring med behovet for svivel på ankerkjettingen.

Svivelen har to litt forskjellige formål.  Blir man liggende i ukesvis med bare kjetting og surre rundt ankeret noen titalls ganger uten svivel, så blir ankerkjettingen såpass surret at ankerkjettingen rett og seltt kan gå i stykker ved normal belastning.  Med svivel vil forhåpentligvis slik tvinning rette seg opp før det blir noe reelt problem.  Dette problemet gjelder ikke meg - jeg har som nevnt tau det siste stykket fra kjettingen og opp til båten - skulle tvinningen bli såpass ille at det er problematisk, så er det tauet som tvinner seg og ikke ankerkjettingen.  Svivel nært ankeret hjelper ikke noe særlig mot at tauet tvinner seg.  Jeg merker meg at treslått tau ikke tåler tvinning noe særlig, spesielt ikke om tvinningen er motsatt vei av den veien tauet er tvinnet.  Jeg har gått over til å bruke flettet tau, og er fornøyd med dét.  Tauet kan tvinne seg ganske mye uten at dette innebærer noen problemer eller økt risiko.

Den andre grunnen til at man kanskje trenger en svivel er for at ankeret skal kunne snu seg riktig vei når det kommer opp på rulla.  Jeg har hatt litt forskjellig anker og ankerrulle opp gjennom tiden, tidvis har jeg opplevd at ankeret alltid har snudd seg riktig vei når man har begynt å få det inn på ankerrulla uavhengig av om man har svivel eller ikke, andre ganger har jeg erfart at svivel er helt nødvendig, men jeg har også erfart at enkelte anker ville legge seg "på rygg" på vei opp på rulla og alltid trengte litt manuell hjelp for å komme seg riktig vei opp.  Med dagens oppsett kommer ankeret alltid rett vei opp på rulla, men svivelen er såpass langt unna ankeret at jeg tror ikke den hjelper noe på.

1 hour ago, Krimart said:

lang 10mm kjetting du har plass til, minst 60 kg. Et skikkelig tungt anker med lang kjetting er best. Du må kunne ankre trygt og godt på 20m dybde

Peter Smith, han som designet Rocna-ankeret, har skrevet at det egentlig ikke er vits i å ha mye vekt i ankerkjettingen - det er bedre å ha noen kilo ekstra i selve ankeret enn å ha det i kjettingen.  Nå må det anføres at Peter Smith har økonomisk interesse av at du legger mye vekt i et Rocna-anker, mens han har null økonomisk interesse av at man legger mye vekt i en kjetting.  Tung kjektting er også et stort problem den dagen ankervinsjen ryker - og den dagen kommer, før eller senere.  Å hale 10mm-kjetting opp fra 3m dyp på en vindstille dag går an, å hale opp 10mm kjetting fra 15 meters dyp på en dag med mye vind, det er veldig tungt arbeid.

Som nevnt er jeg ganske fornøyd med dagens oppsett - 20m med 10mm-kjetting, skjøtet til et tau, og nok tauverk ombord til å kunne legge ut flere hundre meter med tau om nødvendig.

Dette gir riktignok en stor ulempe i enkelte havner hvor man forventes å droppe anker på motsatt side av havnebassenget. Worst case ender man opp med et tau som går relativt flatt ned i vannskorpa, worst case ender man opp med at en tauet er i veien for kjøl eller propell på en annen båt som skal inn eller ut av havna.

Jeg ville gått for ett moderne anker på 20 kg og 70 meter 8 mm kjetting. De moderne ankene er mye bedre, vil aldri tilbake til Delta / Bruce. Har bare erfaring med Rocna og Vulkan, de setter seg raskt og sitter. Sover bedre med det, på langtur vil en oppleve netter med 20 m/s, og da vil en ikke dregge. Nesten alltid vil 50 meter kjetting være nok, men har brukt 70 meter mange nok ganger til at jeg vil ha det. 

Smith tar feil, tung kjetting er viktig for å få god demping og godt drag langs bunnen. Skal du ha tau må du ha blutau eller daumann. Det er også et problem om det er skarpe steiner på bunn. Så og si alle båtene jeg ser her i middelhavet har kjetting. Utstyr deg med en god ankervinsj, som også kan jekke opp kjetting og  anker manuelt, eventuelt to tau med kjettingkrok i enden  like lange som båten så du kan vinsje opp kjettingen med genoavinsjene. Et tredje alternativ er å vibsje opp med spinnakerfallet. 

47 minutes ago, Krimart said:

Smith tar feil, tung kjetting er viktig for å få god demping og godt drag langs bunnen.

Jeg har prøvd tau, jeg har prøvd kjetting, og jeg har prøvd en kombinasjon - så i motsetning til mange "kjettingfanatikere" har jeg faktisk erfaringsgrunnlag til å kunne uttale meg om begge deler :-)

Som nevnt, skarpe stener kan medføre et stort problem dersom man bare har tau, så kjetting på nederste del av ankringsutstyret er essensielt.  Og ja, i Middelhavet er det vanlig å bare bruke kjetting.

Under normale omstendigheter så har du helt rett, tyngden i kjettingen gir god demping og sørger for tilnærmet horisontalt drag på ankeret uten at man trenger å ha uendelige mengder tau ute.  Jeg er litt uenig i Smith selv, fordi konklusjonene hans forutsetter ekstremvær.  Mange steder i Middelhavet under høysesongen risikerer man at mange båter skal ligge tett sammen på et lite område, da ønsker man ikke å ligge med for mye tau/kjetting ute, og man ønsker å ha mest mulig lik karakteristikk som naboen.  Men jeg er uenig i at blytau/daumann er essensielt.  Langt nok tau gir god nok vinkel til at et godt anker kan grave seg ned, og tauet i seg selv gir god nok elastisitet til at man unngår rykk.

En tung kjetting som henger slapt nedover for så å gå nærmest horisontalt langs havbunnen gir en høy grad av elastisitet, men kjettingen i seg selv har svært lite elastisitet.  Er det ekstremt mye vind, så vil kjettingen kunne bli helt stram.  Da er elastisiteten brukt opp, og man risikerer voldsomme rykk og napp i fortøyningen (dermed er det anbefalt å feste inn et tau med gummidempere fra kjetting til kryssholt på båt, og la øverste del av kjettingen være helt slapp).  En annen ting er at kjettingen kan finne på å vikle seg fast i gammelt skrot og/eller gamle forankringer og/eller sten på havbunnen, da kan man plutselig sitte der med en stram kjetting som går fra båten og vertikalt ned til et uønsket festepunkt før det går horisontalt bort til ankeret.  Da får man voldsomme rykk for hver bølge.

Så har du det tredje aspektet også - dersom det er mye bølger og en del vind mens man sloss med å få inn ankeret (og i Middelhavet er det ofte slik at den lune bukta man har ankret opp i ligger utsatt til dersom vindretningen skulle snu), så kommer man til et punkt hvor kjettingen er helt stram, men ikke horisontal.  Ankeret sitter fortsatt godt fast, men hver bølge gir et rykk.  Under slike omstendigheter er det lett å ødelegge både baugspryd og ankerrulle.  Det er et problem jeg har også i dag - med mine 20 meter med kjetting må jeg ankre opp på 20 meters dyp for å kunne ta opp ankeret alene under ekstremvær uten å ødelegge baugsrpydet.

(En fordel med Middelhavet sammenlignet med f.eks. Oslofjorden er at man faktisk kan se hvordan ankeret ligger og om det har gravd seg fint ned, selv på relativt dypt vann)

Jeg nevnte miljøvern som et aspekt - det er særlig viktig enkelte steder i Middelhavet, hvor det gjelder å ta vare på Posseidonia-gress.  Særlig viktig på Ibiza/Mallorca/Menorca hvor man risikerer å få svær bot dersom man skader disse sjøplantene.  https://blog.noforeignland.com/floating-your-chain-in-the-atolls-a-counterintuitive-anchoring-technique/ nevner også sårbare koraller, det finnes steder hvor man må feste ankerkjettingen i flytebøyer for å hindre skade på sjøbunnen.

Krimart skrev for 14 timer siden:

Jeg ville valgt 25 kg Delta eller Rocna, og så

lang 10mm kjetting du har plass til, minst 60 kg. Et skikkelig tungt anker med lang kjetting er best. Du må kunne ankre trygt og godt på 20m dybde

enslagsgjest skrev for 13 timer siden:

Du kan gjerne kalle meg konservativ med denne anbefalingen:

25kg Rocna II

Mantus svivel

Så mye 10mm kjetting som du får plass til

personligen tykker jeg dette er ”overkill” på en båt som är 9,43m lang og 2,95 bred ( 31 fot?) 

går man til Rocna hjemmeside knapper inn 9,43m 5,7tonn så anbefaler de 12kg Vulcan !!

https://rocna.com/anchor-selector/

Our sizing is conservative: Our sizing recommendations are intended to provide an anchor adequate for use in most conditions. We base our calculations on 50 knots of wind, associated surge, and poor holding bottoms. Recommendations are incomparable with other anchor producers.

At our discretion we may provide you a custom sizing recommendation which will take into account more characteristics and intended use of your vessel. This recommendation may be more or less conservative than our chart recommendation, and is to supersede it. Please contact us if this interests you.

50knop vind = 25,7 m/s dvs storm

en annen sak, da du velger anker, er forvaringen/sikringen i føren, det er ikke alle båter der ett Rocna passer, med denne bøylen……….

S/Y Gunga Din

Uansett om man har 20m, 60m eller 100m med kjetting, så vil jeg anbefale å skjøte inn tauverk på enden av kjettingen, slik at man i sære tilfeller har mulighet til å slippe ut enda mer enn hva man har kjetting til.  Inkludert muligheten til å raskt kunne pælme ut alt sammen med en fender eller flytebøye.

Da det var så voldsomt med jordskjelv på Santorini, så vurderte jeg tsunami-risiko og kom frem til følgende prosedyre for oppankringer:

* Velg dypt vann fremfor grunt vann for oppankring hvis mulighet.

* Vær alltid klar til å raskt dumpe fra seg kjetting og tau og komme seg raskest mulig på dypere vann dersom man skulle få tusnami-alerts inn på telefonen.

* Ha en fender montert på ankertau, slik at man kan komme tilbake og plukke opp utstyret igjen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...