Jump to content

Skal montere kobberskinne 30x10mm til "tavla" i båten, egnede fester som ikke leder strøm?

Lars Hansen

Recommended Posts

Hei,

Skal montere noen kobberskinner i båten, til strømsamling og fordeling.

Har fått tak i kobberskinner 30x10mm, og ser etter egnet plastmateriale (eller annet som ikke leder strøm) til å skru disse fast i båten med.

Har tenkt litt på å bruke ishockeypucker, men vil kanskje se litt teit ut...🙈😅

Noen forslag som er lett å få tak i?

20250711_152224.jpg

Kom til å tenke på om gummi som faktisk pucker er laget av kan lede strøm, Gemini svarer at det skal gå fint:

Ja, karbon kan lede strøm, men det avhenger av hvordan karbonatomene er bundet sammen. For eksempel er grafitt (som finnes i blyanter) en god leder fordi den har frie elektroner som kan bevege seg, mens diamant, som også er ren karbon, er en isolator fordi alle elektronene er bundet i sterke kovalente bindinger. Gummi er en polymer basert på karbonforbindelser, men i motsetning til grafitt er det ikke nok frie elektroner til å lede strøm.

Skjærefjøler er gjerne laget av PE, det burde egne seg godt. Jeg hadde nok dreid med noen skiver innerst passelig tykkelse av en hvit plastbolt. Svart plast er tilsatt sot (karbon), så jeg ville holdt meg til hvit. 

Ville også dreid en liten nedtrapping til en mindre diameter, og boret et tilsvarende hull i skinna. Da får du full isolasjon mot skruene. Tilsvarende plastskive på toppen under skruehodet.

Fantino skrev for 8 timer siden:

Den skal jeg ta en kikk på😊

Komodo skrev for 8 timer siden:

Skjærefjøler er gjerne laget av PE, det burde egne seg godt. Jeg hadde nok dreid med noen skiver innerst passelig tykkelse av en hvit plastbolt. Svart plast er tilsatt sot (karbon), så jeg ville holdt meg til hvit. 

Ville også dreid en liten nedtrapping til en mindre diameter, og boret et tilsvarende hull i skinna. Da får du full isolasjon mot skruene. Tilsvarende plastskive på toppen under skruehodet.

Sikkert en kjempeløsning det, men ikke akkurat skaffevare hos den lokale kjøpmannen😅

Dersom ikke koplingsplinten gir nok byggehøyde hadde det vært interessant å megget en puck...

Gemini sier at den type gummi er en god isolator👍😊

Fantino skrev for 23 timer siden:

Disse så perfekte ut, så jeg røsket med meg 10stk av disse 👍😊

Lars Hansen skrev On 11.7.2025 at 17.21:

Kom til å tenke på om gummi som faktisk pucker er laget av kan lede strøm, Gemini svarer at det skal gå fint:

Ja, karbon kan lede strøm, men det avhenger av hvordan karbonatomene er bundet sammen. For eksempel er grafitt (som finnes i blyanter) en god leder fordi den har frie elektroner som kan bevege seg, mens diamant, som også er ren karbon, er en isolator fordi alle elektronene er bundet i sterke kovalente bindinger. Gummi er en polymer basert på karbonforbindelser, men i motsetning til grafitt er det ikke nok frie elektroner til å lede strøm.

Tja, ikke et perfekt svar, men konklusjonen er vel riktig... Grei oppsummering av fakta først, men å sette grafitt og gummi direkte opp mot hverandre gir liten mening. Er totalt forskjellige kjemisk...

Litt usikker på om du i det lange løp kan få noe lokale svovelanngrep på Cu hvis gummien nedbrytes. Ikke noe jeg ville vært veldig bekymret dro, men ta f.eks en dårlig kontakt som gir varmgang. Da kan gummi brytes ned termisk og frigjøre litt svovel. Svovel kan på sin side bidra til dannelse av kobbersulfider, og et generelt surt miljø. Dette kan igjen gi mer dårlig kontakt og varmgang. Akkurat hvor du får hotspots/coldspots som kan kondensere ut svovel blir ganske umulig å gjette og mest sannsynlig går det greit.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...