Jump to content

Hvor stor motor på gh15?

Elias walla

Recommended Posts

ikke samme båt, kbs er 15 cm kortere og 30 cm smalere. Legg ut et bilde så får vi se 

KBS sine joller (11 og 13 fot?) er populære å bruke i jollerace.  445 kjenner jeg ikke så godt. 
GH 15 fins i flere varianter, 15 std har enklere inneliner og er endel lettere.  Lux har mer forseggjort innerliner. 460 er selvlensende.  
Ville ikke vært bekymra for å ha på 60hk på en GH15.  

edit:  klippet fra Båtguiden 1994
image.png.37d80f0cb7d5235c36b599089dea8e7d.png

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

GH 14 og KBS er ikke basert på samme form.

Båtene er ikke støpt på samme produksjonssted.

Båtene er ikke støpt med samme matte opplegg.

Båtene har ikke samme tykkelse og styrke i området rundt motor innfesting.

Det ene produksjonsstedet hadde kvalitetskontroll, og det andre hadde en trist mangel på system og var til tider basert på "fra hånd til munn" og båtene varierte sørgelig mye i kvalitet.

Om du har "hørt" at disse båtene er like eller om du har funnet på det selv så ikke spre slikt på et seriøst Forum, please...

dieselfan skrev 42 minutter siden:

ikke spre slikt fjotteri på et seriøst Forum

"Og velkommen til forumet"😄

Mulig trådstarter (og helt ferskt forummedlem, der vi ikke vet verken alder eller forutsetninger) har hørt at disse to båtene skal være like? Eller synst de ser ganske like ut? Enig i at slikt ikke bør bli spredd som en sannhet, men det er heller ikke sikkert det var trådstarters intensjon😉 Alle har vært ferske en gang.

Godt og seriøst svar fra ivar😊👍

Hakkannen skrev for 1 time siden:

Enig i at slikt ikke bør bli spredd som en sannhet, men det er heller ikke sikkert det var trådstarters intensjon😉 Alle har vært ferske en gang.

Den kritikken tar jeg. 

Jeg har vært innvolvert på begge produksjonssted ene, og forskjellen var meget stor. Det kan ikke sammenlignes. Siden begge lederne er gravlagt, lar jeg detaljene ligge av hensyn til etterlatte og siden de har begrensede muligheter til å svare på skryt og slakt. 

Fint at du tar TS i forsvar, men har vi ikke egentlig hatt nok "har hørt atte" greier her. 

dieselfan skrev 41 minutter siden:

Fint at du tar TS i forsvar, men har vi ikke egentlig hatt nok "har hørt atte" greier her. 

Enig, vi får høre mye forskjellig her😄 Jobber med ungdommer, og ser det er mange med gode intensjoner og lærelyst, men som ikke alltid helt vet å sette ord på ting. Så da blir det ofte min oppgave å veilede dem inn på et mer riktig spor. Ble nesten kastet på sjøen i ungdomen selv, da jeg sa jeg skulle "rygge" en båt inn til brygga😄 Vedkommende skjønte fort at jeg ikke visste bedre når det gjaldt maritime uttrykk og betegnelser, den gangen. Fikk heldigvis både en god tone og god opplæring i etterkant😊

Alltid interessant med norsk båtbyggerhistorie, men respekterer og synes selvsagt det er fint av deg at du lar detaljene ligge, i respekt for de etterlatte.

Nå blir det interessant å se trådstarter komme på banen med mer info om båten sin, beskrivende bilder hjelper alltid på @Elias walla!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...