Korsfjord Svart 17.Juli Link til dette innlegget Svart 17.Juli Boatmad skrev 7 minutter siden: Håper BP lever i lang tid og det tror jeg. Det håper og tror jeg også. Fordi: - På FB kryr det av grupper med samme eller nesten samme formål. Men tempoet der er så høyt at folk svarer i hytt og vær, og ofte veldig kortfattet og ubegrunnet. På Baatplassen er det jevnt over grundigere og mer gjennomtenkte svar, og ofte i en hyggeligere tone. Til tross for at mange av oss er anonyme her. Facebook sin styrke er at det er enkelt i bruk, men det er også den største svakheten. Det blir for mye støy. -Facebook er styrt av algoritmer som styrer hva som skal vises og i hvilken rekkefølge. Baatplassen.no er befriende fritt for slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 19.Juli Link til dette innlegget Svart 19.Juli Vær så snill å la BP leve. At noen ikke alltid svarer i en god tone skal ikke være en grunn for at alle de andre konstruktive brukerne med deres inngående svar skal utgå. Tror jeg nærmer meg to år siden jeg logget på fjesboka. Tar jeg ikke alt for mye feil så vil jeg tro at alle på BP en gang var her for første gang. For min del har jeg spart utallige båtpenger på tips og råd jeg har fått her inne. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
nie Svart 19.Juli Link til dette innlegget Svart 19.Juli Ser jo at denne tråden handler mye om tekniske tråder og hvordan mange spør om tema som er belyst tidligere. Disse tekniske trådene er ikke grunnen til at jeg henger rundt her. Det er mye mer hyggelig å lese de ulike tur-trådene. Når Lars H, Tom Rør, Pequod, Gabi m.fl (for ikke å glemme henteturene til SÁP og onkel i Arendal) begynner å legge ut planer om sommerens turer er det et sikkert vårtegn. For meg er det disse båt-TURENE (…og mine egne) som er kjernen i båtlivet. Den dagen noen begynner med grumpy kommentarer som; «Bruk søkfunksjonen! Lars skrev jo om denne havnen på svenskekysten i fjor!!!» ….da er jeg ferdig med dette forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Boatmad Svart 19.Juli Link til dette innlegget Svart 19.Juli nie skrev for 1 time siden: Ser jo at denne tråden handler mye om tekniske tråder og hvordan mange spør om tema som er belyst tidligere. Disse tekniske trådene er ikke grunnen til at jeg henger rundt her. Det er mye mer hyggelig å lese de ulike tur-trådene. Når Lars H, Tom Rør, Pequod, Gabi m.fl (for ikke å glemme henteturene til SÁP og onkel i Arendal) begynner å legge ut planer om sommerens turer er det et sikkert vårtegn. For meg er det disse båt-TURENE (…og mine egne) som er kjernen i båtlivet. Den dagen noen begynner med grumpy kommentarer som; «Bruk søkfunksjonen! Lars skrev jo om denne havnen på svenskekysten i fjor!!!» ….da er jeg ferdig med dette forumet. Noen er svært aktive på forum og noen titter innom innimellom og noen er ny. Først må jeg si stooor takk til alle som bruker tid til å hjelpe med div problem innen båtverden. Ser der er utroligt mye kunnskap her på forumet og masse blir delt og mange får hjelp. Det kan ofte gå litt fort i svingene når problem oppstår og man skal søke hjelp. Det er gjerne dem trådene det går litt fort i svingen med og må rettes på tittel og div. Noen ganger blir der kommentarer som kan skremme personen bort fra forumet om ikke trådtittel stemmer. Da er det bedre svare med tips om hvordan rette tittel på tråden på en hyggelig måte. Men det er ikke bare problem som legges ut :) selv om dem kan være mange :) Henteturer ombygginger ferier kjøpstråder etc etc Er Supert å følge forumet og se hvor mange som får hjelp og råd :) og ikke minst lese og titte på bilder :) om det er reprasjon vedlikehold turer etc etc etc. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 20.Juli Link til dette innlegget Svart 20.Juli index skrev On 17.7.2025 at 9.57: Ja, det er jo kjekt å oppfordre til å ta godt mot nye brukere som lurer på ting når man får sånne meldinger i retur. Takk for den. Jeg for min del velger å hjelpe til der jeg kan, selv om jeg har svart på samme spørsmålet mange ganger før. Og det er heldigvis helt opp til meg selv å velge om jeg vil svare eller bare la det være. Men om vi skal få nye brukere inn så må vi faktisk være litt på tilbudssiden og by på hjelp og støtte der og da. I stedet for å terpe på forumregler og søkemotorer allerede fra første innlegg av. Støttes.. Det positive er at andre enn trådstarter lærer noe nytt, ettersom det er flere ny som leser nye tråder enn gamletråder, etter mitt inntrykk. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 20.Juli Link til dette innlegget Svart 20.Juli index skrev On 17.7.2025 at 9.57: når man får sånne meldinger i retur. Takk for den. Min kommentar var på ingen måte personlig ment men du omtaler deg selv (m.fl.) som gretten gammel gubbe og den tanken har aldri slått meg. Det var mer kommentarer som denne jeg reagerer på: index skrev On 16.7.2025 at 23.05: Vi er i ferd med å bli et forum av gretne gamle gubber som blir irriterte over at folk spør om de samme tingene som andre har spurt om før. Det konstateres at "Vi er i ferd med å..." Grunnen til at jeg reagerer på den er at det på en måte slås fast som et faktum og det har lett for å sette seg fast i minnet til folk som leser det og plutselig er Båtplassen "et sted bare gamle fossil holder til". Det er det på ingen måte selv om veldig mange som er aktive nå har vært med mer eller mindre siden Båtplassens dag 1 i 2002. Jeg vet jeg kan tråkke på noen ømme tær en gang i blant men det er vel privilegiet av å være en gretten gammel gubbe Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
pusken@online.no Svart 20.Juli Link til dette innlegget Svart 20.Juli Helt supert at alle mulige spørsmål blir stilt her. At noen er hovmodige og ikke liker det er hva jeg kaller, nei bør ikke si det... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Juli Link til dette innlegget Svart 20.Juli SveinHa skrev 42 minutter siden: Min kommentar var på ingen måte personlig ment men du omtaler deg selv (m.fl.) som gretten gammel gubbe og den tanken har aldri slått meg. Det er en ting jeg prøver hardt på å unngå å bli. Gammel gubbe er vel ikke til å unngå, jeg er nå passert seksti så jeg er vel aspirant i den gruppen. Men gretten anstrenger jeg meg faktisk litt for å ikke fremstå som. Mest fordi mange i vår alder ikke er så gode på nettvett. Så da tenker jeg at vi har godt av å holde oss selv litt i nakken og tenker oss godt om før vi poster noe bastant og gjerne også negativt. Men en sak som opptar meg både i forum og på facebook, er når folk irriterer seg over at man spør i stedet for å google. Jeg mener at spørsmål og svar er ferskvare, selv om temaet var grundig diskutert i 2003 betyr det ikke at dagens svar ikke tilfører noe. Så kunsten er å bla forbi og la noen andre svare, om man har sett spørsmålet 32 ganger før og man kjenner det begynner å koke i topplokket. Ingen spørsmål er for dumme, og alle fortjener et svar. Slik har Baatplassen vært forbilledlig, men de siste par årene har det blitt mer terping på detaljer og forslag om å søke slik at nye medlemmer heller logger seg ut enn å prøve igjen. Derfor advarte jeg mot forgubbingstendenser, vi må.gjøre det vi kan for å beholde forumet som et bra sted å være både for de unge og de eldre. Og alle innimellom. Husk vi kommer langt med en positiv tone! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
seilfred Svart 20.Juli Link til dette innlegget Svart 20.Juli Er grunnleggende enig med @index . Må være greit å stille spørsmål, det er jo tross alt frivillig å svare.. to punkter - det fine med forum er at du får forskjellige svar, i motsetning til google som kan ha forskjellige bias som betalt promotering eller forslag etter popularitet f.eks. I båtverdenen er det ofte nisjeprodukter man trenger, og derav (menneskelig) hjelp. - Jeg støtter fullt og helt oppfordringen om å søke på forumet, men har selv hatt utfordringer med å søke presist nok, da det ofte er myyyye stoff man skal bla gjennom for å finne det man leter etter. Her er jeg på herrens mark når det kommer til det tekniske selv, så skal ikke klage, men man kunne jo håpe på at det i framtiden kunne være enda enklere å finne svar i båtplassene arkiver. Kanskje AI kan komme på banen?.. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Erik Svart 21.Juli Link til dette innlegget Svart 21.Juli Jeg hadde en sak jeg gikk og grublet litt på, og lurte på om det ikke kanskje var andre som kunne ha hatt og kanskje løst samme utfordring. Så jeg søkte på Google, for å slippe å få kjeft i denne tråden. Som forventet kom det opp en tråd fra BP som øverste treff. Litt større var overraskelsen, da jeg så at det var jeg selv som hadde stilt spørsmålet, i 2017, og egentlig fått svar på det også. Nå er løsningen endelig tatt i bruk.... Så med meg er det husken Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Korsfjord Svart 21.Juli Link til dette innlegget Svart 21.Juli Erik skrev for 2 timer siden: Så med meg er det husken Velkommen i klubben Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 21.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli Jada, vi er mange i den klubben, Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Clasg Svart 21.Juli Link til dette innlegget Svart 21.Juli @Erik Kender det alt for godt 😊😊👍 Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 25.Juli Link til dette innlegget Svart 25.Juli Jeg har etter hvert ganske betydelig fartstid på forum, og fulgte utviklingen på forumet til Hardware-nettverket (nå tek.no) på starten av dette årtusenet (å herre, æ begynner å dræg på åran! & da mene æ ikke åran tel sjekta!). Den "harde, gamle kjerne" på det forumet likner veldig på det jeg observerer her. Vi har en del fargeklatter, sjukt mye kunnskap, en del gretne surpeisa som egentlig e kjempegrei, folk som fyker opp i toppen av masta for den minste lille ting (men klatrer fort ned igjen) - men fellesnevneren er at hele gjengen egentlig er en solid blanding av fine folk med karakter. Sånt dør bare ut på to måter: enten spas gjengen ned en etter en, eller så overtar et stort medieselskap forumet og det kommer inn en pessvåt skårunge som tror han har sett lyset, Herren og Løsningen og skal "forbedre" forumet med det resultat at hele fundamentet røskes vekk og korthuset blåser avgårde i flau vind. Når det gjelder trådstarters spørsmål: nei, folk gidder egentlig ikke søke så mye lengre. Det er så enkelt å slenge ut et spørsmål uten å legge to tørre, knekte pinner i kors for å finne svaret på egen hånd først. Jeg er en solid treskalle - min store pæssjån i livet er trearbeid, og dermed frekventerer jeg en haug "woodworking" -grupper på fjæsboka. Enkelte grupper har jeg forlatt, fordi jeg ble dritt lei poster med bilde av en vilkårlig vedkubbe med "hva er dette slags treverk" slengt på (bildet skal helst være ute av fokus og uten å få med noen detaljer som kunne være relevante - omtrent som å poste bilde nærbilde av kjølen på en båt og be om info om navnet på kona til han som la opp GRP'en). Jeg ble såpass dritt lei av å svare på de samme - eller tilsvarende - spørsmålene oppad vegger og nedad tak (for jeg vil jo hjelpe!), at jeg begynte å skrive artikler på hjemmesiden min. Så når det kommer et seriøst spørsmål på en av gruppene jeg enda er med i, kan jeg veldig ofte gi et kort svar på det spesifikke spørsmålet, og slenge med en link til hjemmesiden min for mer info. Det hadde egentlig vært kanon å kunne samlet sammen en del "gjengangere" i en blogg her på BP.no - for eksempel samle sammen råd og dåd om vinterkonservering, forgasserpolitikken til japanske båtmotorprodusenter og viktigheten av kvartskjært virke i trebåtindustrdien. Utfordringen blir jo: hvem skal gjøre det, oppdatere, vedlikeholde og kvalitetssikre det? Men kanskje det er en ide for noen som har samme genfeil som meg: liker å skrive, liker å lese seg opp på informasjon jeg absolutt aldri kommer til å få bruk for og har en evne til å formidle. Gjort rett kan det til og med være litt å tjene på sånt, på sikt. Men å sitte som en nessakonge og kjefte som svartbaken mot måsungan som lurer på om 9,9'eren kan chippes til 30 Rex Rodney, det er lite fruktbart. Vi har ytringsfrihet. Ikke ytringsplikt. Svar skikkelig, eller hoill kjæften å skråll videre! Takk førr mæ. :D Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
index Svart 25.Juli Link til dette innlegget Svart 25.Juli Vidar F.H. skrev 1 time siden: Vi har ytringsfrihet. Ikke ytringsplikt. Svar skikkelig, eller hoill kjæften å skråll videre! Bingo!🍷 Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hekri Svart 26.Juli Link til dette innlegget Svart 26.Juli Vidar F.H. skrev for 15 timer siden: Vi har en del fargeklatter, sjukt mye kunnskap, en del gretne surpeisa som egentlig e kjempegrei, folk som fyker opp i toppen av masta for den minste lille ting (men klatrer fort ned igjen) - men fellesnevneren er at hele gjengen egentlig er en solid blanding av fine folk med karakter. Bingo 2 Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
Bigdrago Svart 26.Juli Link til dette innlegget Svart 26.Juli Folk burde søke først før de spør og evnt live opp gamle tråder fremfor å lage nye. Sitér dette innlegget Link to post
Regattafisker Svart 26.Juli Link til dette innlegget Svart 26.Juli Jeg søker opp før jeg poster, men ofte så passer ikke problemstillingene i eksisterende tråder den som jeg har, selv om tema er det samme. Har i midlertid ikke tenkt på at spørsmål kan stilles på eksisterende relatert tråd. Jeg håper for øvrig at folk sier ifra om de syns noen av trådene mine er kritikkverdige, det vil jeg gjerne vite om. Men som relativt fersk her inne, så er det kanskje ikke grunnlag for å hause seg så veldig opp. Har ikke opplevd slikt foreløpig, så mulig jeg ikke er versting her? Sitér dette innlegget Link to post
Regattafisker Svart 26.Juli Link til dette innlegget Svart 26.Juli TrikkerN Lønning skrev On 20.7.2025 at 14.02: Støttes.. Det positive er at andre enn trådstarter lærer noe nytt, ettersom det er flere ny som leser nye tråder enn gamletråder, etter mitt inntrykk. Har lest jevnt her inne i et års tid nå, dukker stadig opp eldgamle tråder jeg ikke har sett før. Sitér dette innlegget Link to post
Regattafisker Svart 26.Juli Link til dette innlegget Svart 26.Juli Bigdrago skrev for 8 timer siden: Folk burde søke først før de spør og evnt live opp gamle tråder fremfor å lage nye. Vet det er flere internasjonale forum hvor såkalt «necroposting» anses som uheldig og til og med modereres, uten at jeg helt vet hvorfor. For meg er det derfor litt uvant at det oppfordres til å gjøre det her på BP. Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 26.Juli Link til dette innlegget Svart 26.Juli Problemet med at noen drar opp liknende problem 10 år etter i en tråd tror jeg fører til at folk ikke gidder å lese tilbake på innlegg nr 1 i den aktuelle tråden. Sånnsett bedre med ny tråd for å holde liv i forumet 👍 Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 26.Juli Link til dette innlegget Svart 26.Juli Å holde liv i, eller kanskje heller gjenopplive, en gammel tråd er vel så bra som å lage ny så sant opplivningsforsøket er relevant for resten av tråden. Mange fora krever søk før posting og gjør en ikke det blir lett første svar et relevant søk... Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
Nicosu Svart 2.August Link til dette innlegget Svart 2.August Siden dette er en delvis tulletråd (med all respekt :P ) : Jeg skal stille spørsmål ifm. ny båt: På mange måter er det best med ny tråd, så jeg og mine ønsker er i fokus; samtidig kunne jeg hengt meg på tråder der andre spør om lignende. Hva ville dere sjøulker foretrekke? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.August Link til dette innlegget Svart 2.August Ny tråd! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 2.August Link til dette innlegget Svart 2.August Nicosu skrev 12 minutter siden: Hva ville dere sjøulker foretrekke? Vet ikke om jeg fortjener den hedersbetegnelsen der, men for min del vil jeg si begge deler. I de tilfellene hvor det ligger mange dype, faglige betraktninger tenker jeg at det er smart å bygge videre på dem, framfor å begynne på bunn og finne opp kruttet på nytt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.