Jump to content

Mercury 115 Efi, får ikke opp turtallet til mer enn rundt 2000 omd/min

litt peiling

Recommended Posts

Får ikke opp turtallet til mer enn rundt 2000 omd/min på Mercury 115 EFI. Motor er på verksted men de finner ikke ut av det, så langt.

Motor gikk perfekt til opplag i fjor høst. Den ble satt på storservice. Etter det har båten kun gått 2-3 timer før motor begynte å dra dårlig og til slutt stoppet. Verkstedet har sjekket plugger, bensin, batteri, dyser, olje, vann osv. men finner ikke ut av det.

Fra før eller etter 2007?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16

BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Den er vel 2007 model som båten. Har gått 494 timer. Alt i skjønneste orden før den ble levert til storservice. Som vist under ble dette visstnok utført. Men når jeg skulle sjøsette båten fikk jeg ikke start, så ringte tilbake til dette verkstedet som kom å det viste seg at mekaniker hadde glemt å sette inn plugger. Det lakk ved bensinfilteret og luftfilteret var ikke skiftet. Det viste seg at denne mekanikeren visstnok hadde glemt såpass mye på flere båter at han arbeider ikke der mer ifølge eier/sjef. Kan jeg stole på at noe av dette er gjort? Kan noe av dette være årsaken til problemet?

Båten ble sjøsatt 28.mai og jeg hadde kun kjørt i 3-5 knop i 30-40 min tidligere i år. Så dette skulle bli den første turen med båten og mere fart, det gikk dårlig. Så motor har totalt vært i bruk i 2 timer etter denne såkalte storservice. Og da med lavt turtall og Max 4-5 knop. Ser noen har nevnt brudd i coil som mulig årsak, jeg får ikke selv sjekket og verkstedet er nå stengt i 1 uke grunnet ferie.

IMG_3974.jpeg.5a3ca1cbe70c47b1b7d951e46f15320a.jpeg

litt peiling skrev for 1 time siden:

det viste seg at mekaniker hadde glemt å sette inn plugger.

:sjokkert: :sjokkert: :sjokkert:

litt peiling skrev for 1 time siden:

Ser noen har nevnt brudd i coil som mulig årsak, jeg får ikke selv sjekket og verkstedet er nå stengt i 1 uke grunnet ferie.

Med den "storservicen" der så kan vel nesten hva som helst ha skjedd. 

Men det du kan begynne med er å sjekke om den går på alle sylindre. Begynn med å forsikre deg om at ikke rekkefølgen på tennplugghettene er byttet om. Dersom det er ok tar du av en og en tennplugg, og sjekker om motoren endrer gange. Dersom det er en sylinder den ikke fyrer på, vil du ikke merke noe forskjell når du tar av akkurat den plugghetta. Hvis det er slik at den ikke går på en av sylindrene, begynner du med å bytte om på to av pluggene. Dersom problemet flytter seg har du brudd i en plugg. Dersom problemet ikke flytter seg bytter du om på to av coilene. Hvis problemet flytter seg har du brudd i en coil. 

Jeg har ikke motor her hos meg. Den står på verkstedet hvor de skal finne feilen, samme verksted som utførte service på motor. Mekanikeren som utførte denne jobben samt arbeid på flere motorer og båter fikk sparken fordi han ikke utførte arbeidet som han skulle. Dette ifølge daglig leder selv. Jeg ønsker ikke å legge ut hvilke firma det er snakk om- iallfall ikke ennå. Motor startet som sagt ikke ved vårklargjøringen av båten, kanskje ikke så rart når plugger ikke var satt inn. Jeg ser også at luftfilteret ikke er skiftet og at det lekker bensin fra filteret. Det var heller ikke brukt noe fett eller smurt, da smørenipplene var helt tørre og grå. Jeg har bilder og sms av alt som kan dokumenteres. Jeg kan helle mot brutt i coil eller feilmontert registerreim. Siden alt fungerte når båten ble levert til service. Og vi har kun kjørt den i 30-40 min på tomgang. 

litt peiling skrev for 7 timer siden:

Jeg har ikke motor her hos meg. Den står på verkstedet hvor de skal finne feilen,

Ok. Mulig jeg misforstod postingene dine, men jeg trodde du var ute etter å finne og rette feilen. Så hva lurer du på egentlig?

litt peiling skrev for 7 timer siden:

Jeg kan helle mot brutt i coil eller feilmontert registerreim. 

Sikker på at din motor har registerreim?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...