Jump to content

NB 870 eller Barracuda 800


skage

Recommended Posts

Denne:

http://www.viknes.no/index.php?side=bat&id=130

 

...eller denne:

http://www.viknes.no/index.php?side=bat&id=136

 

...bør jo være hyperaktuelle i konkurranse med NB 870 og Barracuda 800?

Viknes har et litt mer "sjark-preg" med utover-vinduer i front. Men de som har vært ute i litt sjøsprøyt med denne løsningen har helt sikkert lagt merke til hvor effektivt det er når sjøspruten renner av rutene før en får tjangs til å slå på viskerne. Enormt praktisk. Med "sjark-preget" får en også godt kamuflert luksus, noe som denne er det beste eksempel på:

http://www.viknes.no/index.php?side=bat&id=129

Link to post
Share on other sites

Eller så kan du jo skille deg ut å kjøpe en Viksund 850 Combi :smiley: Vi har en sånn og det er bare lagd 10 stk av den så det blir mange spørsmål ved havneanløp. Hadde jeg kjøpt ny ville jeg kjøpt den med 950 skroget og som helplaner, men som andre er inne på. Det er mye flott å velge mellom som ny båt og jeg ville nok valgt en annen båten enn vår om jeg BARE var på tur, da er jo f.eks 870 en flott båt. Dette er mer en flerbruksbåt, bo-facilitetene er like bra som på Viknes og Barracuda vil jeg si, men NB870 er hakke større...

 

Lykke til!

 

Viksund 850 Combi

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Prismessig skiller det lite ca 120 000.- Ønske er en god allversbåt, kom gjerne med alternativer.

Tenker du prisforskjell mellom NB 820 og Barracuda 800? Hvis det virkelig er forskjellen det er snakk om for å få en 870 ville jeg ikke vært i tvil, forutsatt at du bare er interessert i disse to båtene. Gå for 870... Vil tro den er mer lettsolgt også da den er svært pop...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Er veeeeldig i tvil, vurderer NB 870 eller Barracuda 800. Kan noen hjelpe meg. Snakker om ny båt

Jeg hadde ikke vært i tvil hvis prisforskjellen bare er 120000,- som du skriver - hadde valgt NB 870T. Er vel litt "inhabil" kanskje, men jeg mener det er mye mer båt for penga hvis prisforkjellen stemmer.

Er det snakk om nypriser at prisforskjell er 120000,-?

 

Det er ikke NB820 du tenker på?

 

Jeg har en NB 8700 som jeg kjøpte i i sommer. Har siklet på denne båttypen siden den kom på markedet, men har ikke hatt anledning og råd til og kjøpe en før nå. Jeg er veldig fornøyd med den.

 

Jeg har kikket på mange typer kombi/helårsbåter, og valgte altså NB. Jeg synes også Viknes lager meget bra kombibåter, kanskje bedre enn NB når man skal bruk båten til mye fiske.

 

Hva er makspris for dere?

Hvordan skal dere bruke båten (mest lystbåt, lite fiske eller like mye fiske som lystbåt).

Vinterbruk?

Fart?

 

Hvis du besvarer dette så er det litt enklere å hjelpe til med tips.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei OLPI

Ja da kjenner du jo godt til 870 da. Båten skal primært være en familie båt for fire. Men selvfølgelig ogå til fiske. Fart ikke så viktig men rund 20 knop bør det jo ligge. Ønsker høy kvalitet på innsatllasjoner/teknisk, ligge på sjøen hele året, ikke kallesje, aksling,"oppholdsrom skal være over vann ikke under, men helt greit og sove under der. Kom gjerne med noen synspunkter eller send meg en mail,

 

Takk

Link to post
Share on other sites

Uten tvil: NB870'en!

Uten tvil enig, er overrasket over at Barracudaen er så dyr eller en kan snu på det og si det slik at 870en er rimelig!!! Barracudaen er vel helplaner da, men likevel... Gå for 870èn eller kikk nermere på Vikens og Viksund. Jeg mener at en Vikens 880 er mye mindre turbåt enn 870èn. Dessuten er den skamdyr. Antakelig hakke mer gjennomført enn både NB og Viksund, men det må du altså betale for...

 

Ser du ikke er så opptatt av fart, men jeg ville uansett råde deg til å vurdere større motor på denne båten, enn standard 222 hk. Jeg prøvde denne og syns det ble snaut. Greit når du har tom båt med lite diesel slik den jeg prøvde, men hvis du liker å ligger litt under MAKS av det motoren skal kunne gå med kontinuerlig (som noen av oss liker) så blir det lite. Husk at du på langtur ofte har med deg 1 tonn ekstra... Noe av grunnen til at jeg i denne båten savnet større motor var at det virket som om skroget likte seg bedre i rundt 20-22 knop enn litt lavere. På Viksunden er det omvent. Den er ikke beregnet for over 20 knop så der er 222 hk akkurat passe. Da slår vi av 500 o/min og går på 17-18 knop. NBen gikk liksom så mye bedre på +20 slik jeg husker det, men dette finner du ut av med litt testkjøring.

 

Ser NB har testkjøring på alle båtene helgen etter båtmessa...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg synes båten går veldig fint også i saktere fart enn 20 knop +.

 

Siden jeg har bare en 170/165 hk så har jeg ikke prøvd mitt eksepmlar i høyere fart enn 20 knop, men jeg har bekjente med større motor i denne båten.

 

Jeg marsjer mest på 13-15 knop og synes båten går fint da. Spiller ikke så mye rolle om det er mye sjø. Går også vesentlig rimligere da enn om jeg høyner noen knop til.

Kjørte 17 knop fra Fredrikstad til Strømstad og fant ut at det var veldig dyr harry-tur i forhold til når jeg marsjer på 13 knop.

I pent vær liker jeg å ta det med ro. I møkkavær med mye vind bør man nok uansett ikke ha så høy hastighet hvis man skal ha det behagelig.

 

Hadde jeg skullet bytte motor en gang ville jeg nok imidlertid valgt en større, men jeg er usikker på om jeg ville kostet på meg en 290 Hk. Mye ekstra penger for noen jeg veldig sjelden vil hatt bruk for.

 

Har selvfølgelig fortsåelse for at noen liker fart og tenker helt annerledes.

Link to post
Share on other sites

Jeg marsjer mest på 13-15 knop og synes båten går fint da.

Dette vet jo du mye bedre enn meg. Kan det være noen forskjell i oppførselen til 8700 og 870T? Er det endre tyngdepunkt f.eks? Jeg syns den satt seg litt mye før 20, men så var jeg jo da vant med en helplaner så det kan godt være at jeg ville reagert annereledes nå.

 

Leste om en på Batmagasinet sitt forum som fortalte han hadde en 870T med 340 Yanmar. Toppet på 28-29 skrev han... Huhei hvor det går mao...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hvis man ikke har eller bruker trimplan så vil den reise seg en del i området 10-20 knop.

 

Det er slik jeg erfarer veldig fornuftig å anskaffe trimplan på denne båten. Etter min erfaring er det helt nødvendig for å få de beste egenskapene ut av skroget i forskjellige fart.

 

Han med 340Hk var jeg i kontakt med - 28-29 knop var med fulle tanker og mye last, sa han.

Link to post
Share on other sites

Det er slik jeg erfarer veldig fornuftig å anskaffe trimplan på denne båten. Etter min erfaring er det helt nødvendig for å få de beste egenskapene ut av skroget i forskjellige fart.

 

Han med 340Hk var jeg i kontakt med - 28-29 knop var med fulle tanker og mye last, sa han.

Ja, det er det samme på Viksunden, over 15 knop må jeg bruke flapsene, kjører jeg disse helt opp blir den var for vektforskyvning...

 

Hvordan oppførte NBen seg i så stor fart? Høres jo deilig ut å ha så mange hestekrefter til overs, men det er jo mange penger bare for å ha hester på stallen... Nei, skulle jeg først brukt så mye penger som det nok vil koste å sette slik motor i denne båten tror jeg heller en pent brukt Viknes 1030 er mer aktuelt, men da må lottorekka gå inn og vel så det... (Viknesen går jo 27 med denne motoren)

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

I følge NB tåler skroget til NB870 30 knop. Kun kjølversjon produseres. Tror ikke det har noen praktisk interesse å farte rundt med noe større fart enn 20-23 kn med denne båten. En 290 hk Yanmar passer fint til dette. En 220 hk blir for lett.

 

Har NB820 kjøl med 222 ahk. Den gjør 26,5 kn, nystoffet uten ferielast. Føler da fortsatt å ha god kontroll, men den vil ikke tåle noe særlig mer heller før enn at den blir uberegnelig. Dette er med trimplan, som forøvrig er en utmerket stabilisator.

 

Ville ikke hatt noen mindre motor i denne båten heller. Med tilsvarende hester på hekkaggregat og planversjon, er farten oppgitt til 36 kn. Ville ikke hatt denne versjonen heller.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...