Jump to content

NB 870 eller Barracuda 800


skage

Recommended Posts

NB Marine anbefaler Yanmar 222 hk, og oppgir farten til 21 marsjfart,

så alle argumenter om nedsoting og tung i hekken virker noe rart for meg.

Vil tørre å påstå at dette er anstrengt marsjfart. Nedsotingen er ikke noe problem å unngå. Har erfart tendensene selv med denne motoren, men som OLPI sier - medisinen er Hammerdown. Hører du Lotus? :smash:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Du marsjer greit i 20 knop med 222hk (ferielastet).

Ok, den jeg prøvde gikk 20-20,5 knop på 3200 o/min, fikk 3450 på full fart, da klart vi til slutt 23 knop. Da var vi tre mann ombord og ca halvetanker. Dette var på vinteren så det blir nok iallefall 500 kg mer, minst... Prøvde begge veier så det var ikke strøm som lurte meg. 20 på marsjfart ferielaster er nok mulig en gang i blant med litt medstrøm, men da er du tung på hendelen. Sikkert ok for motoren, men jeg er av dem som liker å lunke på 2800-3000 (får 3500 på fult), mindre støy, dieselforbruk etc... Evt så var det noe feil på den båten jeg prøvde så den gikk dårligere enn 870en gjør til vanlig...

 

MEN, SKAGE, du var ikke så opptatt av fart og da er denne motoren helt sikker ok. Har også erfart at min soter litt, det har vært en del skriving om dette så det må du regne med. Om båten blir sotet i hekken kommer ann på hvordan eksosen er tatt ut... Har startet med Hammerdown, men min båt har eksosen ut på siden bak og jeg har ikke hatt problem med sotet hekk hverken før eller etter HD. Jeg har derimot problem med vakuum i selvlenseren som gjør at jeg suger sotet inn der så det er jo ikke noe moro. Første forsøk på å stanse dette med å legge gummiflapper over viste seg å være mislykket... MEN sånn er det, litt dill dall skal en jo ha å forske på...

 

Kjøper du en 870 er jeg overbevist om at du får en bra båt. Du må ikke lese dette med fart og motor som noe kritikk til båten... Er forresten langt fra overbevist om at jeg ville hatt 290 hk motoren. Den er ikke kjent for å være så slitesterk som 222 hken. MEN nå kommer det snart BMW diesler... 3 liter rekkesekser på 260 hk hadde nok vært fint, men tja. Kanskje like greit å vente til disse bilmotorene har fått prøvd seg litt i saltvann først. Det er nok natt og dag mtp kultiverthet/sot osv., men så var det dette med holdbartheten da....

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Takker ALLE for de innlegg og temaer som nå har blitt tatt opp. Valget er tatt, det blir NB 870 Touring. Jeg skal faktisk bestille denne båten nå til uka. Vurderer fortløpende ekstastæsj. Føgende skal med: Defroster-diselvarmer-kartplotteer-

stekovn-baugpropell-forlenget badeplattform

Link to post
Share on other sites

Valget er tatt, det blir NB 870 Touring. Jeg skal faktisk bestille denne båten nå til uka. Vurderer fortløpende ekstastæsj. Føgende skal med: Defroster-diselvarmer-kartplotteer-

stekovn-baugpropell-forlenget badeplattform

Godt valg!

Har ikke satt meg inn i hva som er standard, men: Trimflaps, landstrøm-anlegg, kalesje og ankervinsj kan kanskje være greit å bestille fra fabrikken?

Redigert av Havbris (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gartulerer med godt valg! Du kommer sikkert til å bli fornøyd. En bekjent får sin 870T i slutten av mai. Han skal selge sin 8700. Her nede i Fredrikstad innreder de NB`er også. Hans nye båt blir også innredet her.

 

 

Angående den ekstra badeplattformen. Jeg har også vurdert en slik. Har imdilertid lest at den er ganske myk (ikke så solid) - stemmer det?

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei skage,

 

Gratulerer med et godt valg. Håper ikke mine uttalelser om motorvalg har gitt deg negative fornemmelser. Yanmar 4LHA-STP er en god motor. Jeg har hatt min i 3 år nå og den har passert 500 timer uten problemer. Har rett nok hatt motorreparasjon forårsaket av landstrømanlegget.

 

Ellers er mine erfaringer med NB Marine kun positive, alt fra kontkraktsinngåelse til leveranse. Jeg er overbevist om at du vel få et kvalitetsprodukt. Så lykke til videre.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Hadde du landstrøms jord koplet i blokka eller til batteri minus kanskje ?

Før - batteri minus. Nå er landstrømanlegget jordet i eget jordplan ved en Dynaplate jordingsplate. Forøvrig godkjent metode iht. revidert forskrift av des. 2004. Dvs. landstrøm jord er kuttet mot land.

 

Landstrøm er noe fanteri dette, så obs. obs.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Oh Shit :headbang:

Ja dette er å be om trøbbel !

 

Hva ble forresten konklusjonen på lekkasjen fra impellerlokket ditt ?

Fikk du dekket noe ?

Vi har visst avsporet strengen nå. Bare for å presisere, så var landstrømanlegget jordet til landnettets jord. Altså ingen separat jordledning koplet direkte mellom jordingsklemme i landstrømsentral til batteri minus. Ved jordfeil i landnettet får en da krypstrømmer via batterilader inn på batteri minus eller via 220V kolben i varmtvannsbereder og inn i motorens kjølevanssløyfe.

 

Saken med sjøvannspumpen kan interesserte lese om her. Konklusjonen så langt er at landstrømanlegget er årsaken til skaden. Det tragiske er at det lett kan oppstå elektrokjemisk tæring fordi nettleverandørene ikke makter å holde anleggene feilfrie, med stående jordfeil som resultat. Har selv målt varierende jordfeil i havna vår fra 3-12V. Kanskje det tider er enda strørre feil, hva vet jeg. Hadde ikke denne jordfeilen vært der, hadde heller ikke landstrømanlegget forårsaket denne skaden.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Oh Shit

Ja dette er å be om trøbbel !

Når vi først har sporet av. Har jordingsplate hos meg, men bare en ledning går til denne. Dvs virker det som om landstrøm jord er koblet til batteriminus. Gjør dette noe fra eller til kontra å koble den direkte til jordingsplata?

 

Når jeg nå sitter å funderer over et glass rødvin: Tror jeg gjør noe feil her:

 

Jeg slår alltid av all strøm når jeg forlater båten. Jeg har en vippebryter for startbatteriet og en vippesikring for hvert forbruksbatteri. Når jeg har brukt landstrøm har jeg alltid hatt alt dette på. MEN det er vel en tabbe? Jeg bør vel ha AV bryteren til startbatteriet for å hindre krypstrøm i å komme til motoren??? Jordingsplata tar bare opptil 2 volt og som Arnstein skriver, det kan bli mye mer enn det...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Når vi først har sporet av. Har jordingsplate hos meg, men bare en ledning går til denne. Dvs virker det som om landstrøm jord er koblet til batteriminus. Gjør dette noe fra eller til kontra å koble den direkte til jordingsplata?

 

Når jeg nå sitter å funderer over et glass rødvin: Tror jeg gjør noe feil her:

 

Jeg slår alltid av all strøm når jeg forlater båten. Jeg har en vippebryter for startbatteriet og en vippesikring for hvert forbruksbatteri. Når jeg har brukt landstrøm har jeg alltid hatt alt dette på. MEN det er vel en tabbe? Jeg bør vel ha AV bryteren til startbatteriet for å hindre krypstrøm i å komme til motoren??? Jordingsplata tar bare opptil 2 volt og som Arnstein skriver, det kan bli mye mer enn det...

Har du jordingsplate (lokalt jordplan), må du kutte landstrøm jord. Ellers er du like langt. Dette gjør du ved å få montert en bryter f.eks. ved landstrømsentral, hvor du kan kople jord enten til landnett-jord eller Dynaplate. Viktig at jord er koplet til landnett-jord ved bruk av landstrømanlegget når båten står på land - ellers er det livsfare.

 

Du sier brukt landstrøm. Regner da med at du mener for lading av batteriene f.eks. I så tilfelle har ikke dette så mye å si fra eller til mht. til stående jordfeil fra landnett. Ved å slå av de respektive hovedstrømsbryterne, bryter du batteri-pluss. Batteri-minus er fortsatt koplet. Batteri-minus er koplet til motorblokk enten direkte, i allefall via dynamo. Da går krypstrømmene her. Dette skjer også om bryter på batterilader er slått av med 220V tilkoplet lader.

 

Dersom du skal unngå at jordfeil forplanter seg under lading, med landnett jord tilkoplet, må du kople fra batteripolene, samt at kontaktent til varmtvannsbereder er dradd ut.

 

Kopler du jord fra landnett, bryter du sløyfen til jordnetts jordfeil. Jordfeil-problemet er da eliminiert. Men husk på samme tid å kople til lokalt jordplan - ellers blir det livsfarlig.

 

Interesseant dette. men nå må jeg på sjøen. Ferdatorsken står i Byfjorden. :fishing:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Du sier brukt landstrøm. Regner da med at du mener for lading av batteriene f.eks. I så tilfelle har ikke dette så mye å si fra eller til mht. til stående jordfeil fra landnett. Ved å slå av de respektive hovedstrømsbryterne, bryter du batteri-pluss. Batteri-minus er fortsatt koplet. Batteri-minus er koplet til motorblokk enten direkte, i allefall via dynamo. Da går krypstrømmene her. Dette skjer også om bryter på batterilader er slått av med 220V tilkoplet lader.

 

......

 

Dersom du skal unngå at jordfeil forplanter seg under lading, med landnett jord tilkoplet, må du kople fra batteripolene, samt at kontaktent til varmtvannsbereder er dradd ut.

Ja, nettopp. Hadde vel en følelse av at rødvinsglasset gjorde at dette med strøm ble litt for enkelt et lite øyeblikk. Det er noe fanteri dette med strøm.

 

Selv med løsningen du har der du kan veksle mellom dynaplate og landstrøm jord så risikerer du vel fortsatt krypstrøm til motor? Mener jeg har hørt at denne bare "tar seg av" opptil 2 volt spenningsforskjell??? Ser for meg at jeg må gjøre som Hulda, ha en bryter på minusen på startbatteriet. I dag når motoren er koblet direkte til aksling/propell så er det vel her denne krypstrømmen ender? Eller det er vel tilfeldig, men når jeg nå legger inn fleks.kobling uten jording så risikerer jeg vel at krypstrømmen stopper i motoren (en noe dyrere sak en propell/aksling)... Hmm. Skal prøve å få tak i en elektrikker som kan nok om dette. Det beste er vel å gjøre begge deler. Bryter til jordingsplate/landstrøm jord samt bryter på minus?

 

Vel, dette skal vi nok finne ut av. Det blir bare litt mange prosjekt på en gang... Håper det ble fisk på deg. Jeg ligger innefrosset og kommer ikke ut.... Grrr.... MEN, så fikk jeg jo god tid på fridagen min til å montere Kalesjen...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...