Jump to content

Båtkollisjon. Ser ut til å ha gått bedre med folk enn båter.

Steihy

Recommended Posts

Xtian skrev 49 minutter siden:

Selv om den burde ha sett motorbåten i god tid, er nok ikke så mye den kan gjøre fra eller til hvis motorbåten har høy fart

Veldig relevant problemstilling synes jeg (selv om vikepliktenbi ettertid er avklart da det nå står at seilbåten gikk kun for seil).

Jeg kjører mye i rolig tempo, rundt 4 knop med motor og så kommer det en racer i ca 20-30 knop fra styrbord som jeg da har vikeplikt for og som har kollisjonskurs eller nær dette. Akkurat nøyaktig hvor raneren vil passere er vanskelig å si nøyaktig, særlig fordi 1 grad kursendring på denne vil forandre dette veldig.

Så hvordan skal jeg vike?

Gi full gass forover og øke farten fra 4 til 5 knop.

Full gass I revers, neppe mer enn 2 knop, og tar litt tid å endre retning.

Endre kurs.

Starte opp stor motor og gi gass, med en viss fare for å ødelegge noe på liten motor eller innfestningen på denne, som blir slept i høy hastighet med sving.

Så er det jo også dette med at man skal holde stødig kurs. La oss si jeg gjør et krumspring for å komme unna og raceren endrer kursen 1 grad for å svinge unna min opprinnelige kurs og det smeller. Da hadde jeg fortsatt vikeplikt og har heller ikke holdt stødig kurs.

Egentlig burde reglene vært sånn at når en jolder mye større fart enn den andre, feks mer enn 2-3 ganger, så burde det være den med høyest fart som har vikeplikt.

Har jo også opplevd endel ganger at htdrofoilbrett med vinge fyker rundt omkring i sikksakk og bråsvinger i høy fart mens jeg kjører for motor i 4 knop. Jeg har vikeplikt hele tida pga at drn andre er seilende, men det er jo umulig å komme unna.

Ofte vanskelig gor saktegående å vike for de som kjører mye fortere. Uavhengig av hvem dom har vikeplikt.

I Kragerø var jeg for noen år siden i lav fart på kollisjonskurs med en cabincruiser i plan som hadde vikeplikt for meg, men som kanskje ikke så meg pga SUP brett festet til styrbord rekke. Da var det godt å kunne reversere 100 hk.

Lazyjack skrev 7 minutter siden:

Uansett hvem som måtte ha vikeplikt her så er Sjøveisreglene klare på at også den båten som skal beholde kurs og fart (ikke har vikeplikt) også har et stort ansvar for å gjøre det som står i dets makt for å unngå kollisjon. Det ville i dette tilfellet ikke være så lett for en langkjølet treg seilbåt men lett for en hurtiggående motorbåt. 

se oppdatert artikkel. Motorbåtfører mistenkt, seilbåt bekreftet å gå for seil. 

Bruk vest!

sap_2000 skrev 12 minutter siden:

Hva er det som blir så klart om så seilbåten gikk for seil?

Begge båter plikter å holde tilstrekkelig utsikt samt så tidlig som mulig manøvrere for å unngå fare for sammenstøt og til sist unngå sammenstøt.

En båt under seil (som har seil og vind som fremdrift) har man uansett VIKEPLIKT for som motorbåt. Og ALLE fritidsbåter har VIKEPLIKT for all nyttetrafikk!

jeg tørker ut på land....!

Som nevnt ovenfor tar det tid å forandre kurs på en seilbåt, spesielt i lite vind og med uerfarent eller manglende mannskap. En påt med mer enn 20 knop beveger seg over 100 m på 10 sekunder, så seilbåten måtte isåfall begynt unnamanøveren når motorbåten var mer enn 100 m unna. Derfor er det viktig for motorbåtførere i denne situasjonen å foreta en tydelig kursendring i god tid, dvs minst 20 sekunder før en eventuell kollisjon vil inntreffe.

18 minutes ago, 19 fot said:

Så er det jo også dette med at man skal holde stødig kurs.

Dette gjelder jo selvfølgelig ikke om du har vikeplikt.

18 minutes ago, 19 fot said:

Det kan jo være situasjonsbetinget, men jeg viker vanligvis med å forandre kurs. Det gir jo også føreren av den andre båten et tydelig signal om at man viker. Dersom den andre båten kommer inn fra siden, forandrer jeg kurs slik at jeg passerer bak den andre båten.. Å forsøke å presse seg foran den andre båten kan være farlig dersom man har feilberegnet.

sap_2000 skrev 34 minutter siden:

[...}

Hva er det som blir så klart om så seilbåten gikk for seil?

Begge båter plikter å holde tilstrekkelig utsikt samt så tidlig som mulig manøvrere for å unngå fare for sammenstøt og til sist unngå sammenstøt.

[...]

Og vi skal nok ikke se bort fra at seilbåten gjorde det den kunne for å unngå kollisjon når det ble klart at motorbåten ikke kom til å vike, men som påpekt flere ganger er det ikke stort man kan gjøre i langkjølt seilbåt i lite vind når det kommer en motorbåt i full fart rett mot en.  Du rekker rett og slett ikke flytte deg ut av den sektoren den andre båten kan treffe i før den er der selv om du endrer kurs.  En seilbåt som seiler i lite vind er for alle praktiske formål stillestående i forhold til en motorbåt i høy fart.

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

«Ann Nordahl satt i seilbåten. Hun sier at føreren av motorbåten kjørte i full fart mot dem.

Så havnet motorbåten oppå seilbåten.

– Han kjørte mot oss i full fart, krasjet midt i båten og havnet oppå den. Han så ikke hvor han kjørte, og så bare smalt det.

Hun og en annen satt bakerst i seilbåten. Nordahl er lettet over at ingen ble alvorlig skadd.»

Fra nrk

44 minutes ago, sap_2000 said:

samt så tidlig som mulig manøvrere for å unngå fare for sammenstøt og til sist unngå sammenstøt.

Ikke "så tidlig som mulig"

Regel 17 i.

Når det ene av to fartøy skal holde av veien, skal det andre fartøyet beholde sin kurs og fart.

Regel 17, a. ii.

Det fartøy som skal beholde sin kurs og fart kan imidlertid selv ta forholdsregler for ved egen manøver å unngå sammenstøt så snart det blir klar over at det fartøyet som er pliktig til å holde av veien ikke tar de nødvendige forholdsregler i samsvar med disse reglene

For en drøy ukes tid siden kjørte jeg fra Knutvika/Larkollen ned til Hankøsundet. Jeg skulle treffe en venn i Fr.stad. Jeg la kursen gjennom Pølsesund/Herviksund for å se om sjøflyet lå på plass, min kurs: blå strek. På vei ut av sundet, på det smaleste punktet kom det en skjærgårdsjeep i godt over 5 knop mot meg. På ordentlig kollisjonskurs, rød strek. Jeg la meg godt oppetter svaberget og brygga på min styrbord side, hadde kanskje maks 50 cm klaring, jeg pekte og gestikulerte til føreren av skjærgårdsjeepen at han skulle legge seg lengre mot midten av sundet. Han sto bare og gliste da vi passerte hverandre med minimal klaring (kanskje mellom 50cm og 1 meter). "Dette gikk da greit!" var hans eneste kommentar. Og han smilte. Det var flere folk i båten hans. 

nestenkollisjonHank.jpg.cc3995c5b96deb501da747304cdf50dd.jpg 

jeg tørker ut på land....!

19 fot skrev 1 time siden:

Endre kurs.

Starte opp stor motor og gi gass,

For det første heter det ikke å vike, det heter å holde av veien. Ordet "vikeplikt" er ikke brukt i sjøveisreglene. 

Du skal ikke holde av veien ved å gi gass, det kan virke forvirrende og skape en uheldig situasjon. Men er fartøyet du skal holde av veien for veldig langt unna står du selvsagt fritt til å øke din fart, da kan det være at du ikke havner i en situasjon der du skal holde av veien. 

Dersom situasjonen oppstår at dere havner på kolliderende kurs og du skal holde av veien, kan du dra av på farten slik at det andre fartøyet passerer deg først. Du skal signalisere tidlig hva du gjør for å holde av veien, så i tillegg til å dra av på farten kan du legge kursen tydelig mot styrbord, da vil det være lett for det andre fartøyet å se at du holder av veien, og at du vil passere bak ham. Når det andre fartøyet har passert retter du opp kursen, og øker farten til den farten du ønsker. 

Komodo skrev 5 minutter siden:

du legge kursen tydelig mot styrbord, da vil det være lett for det andre fartøyet å se at du holder av veien, og at du vil passere bak ham.

I praksis er ofte å svinge styrbord det eneste fornuftige et fartøy under seil kan gjøre, "så snart det blir klar over at det fartøyet som er pliktig til å holde av veien ikke tar de nødvendige forholdsregler". Eneste unntak er hvis en ligger på kryss for babord halser i litt sterk vind. Da kan eneste mulige lynmanøver være å slå mot babord til styrbord halser. 

J-Å skrev 3 minutter siden:

Da kan eneste mulige lynmanøver være å slå mot babord til styrbord halser. 

Hææ? Det forsto jeg null av.

Motorbåteier (snekke) som viker for alt mulig.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det sitter langt inne å begynne å endre ting når man seiler langkjølt og saktegående. For hvordan kan jeg være sikker på at ikke endringen forverrer situasjonen? Starter jeg motoren for å vippe den over vinden forrykker jeg plutselig det hele og mister retten til å stå.

Jeg kommer til å være ganske løs og tidlig på hornfingeren fremover. 5 kjappe.

Dalurfjall skrev 1 minutt siden:

hornfingeren

Litt har jeg lært av uttrykk dere seilere bruker, men "hornfingeren" var nytt for meg.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Komodo skrev 1 time siden:
19 fot skrev for 2 timer siden:

Endre kurs.

Starte opp stor motor og gi gass,

Vis hele sitatet  

For det første heter det ikke å vike, det heter å holde av veien. Ordet "vikeplikt" er ikke brukt i sjøveisreglene. 

Du skal ikke holde av veien ved å gi gass, det kan virke forvirrende og skape en uheldig situasjon. Men er fartøyet du skal holde av veien for veldig langt unna står du selvsagt fritt til å øke din fart, da kan det være at du ikke havner i en situasjon der du skal holde av veien. 

Dersom situasjonen oppstår at dere havner på kolliderende kurs og du skal holde av veien, kan du dra av på farten slik at det andre fartøyet passerer deg først. Du skal signalisere tidlig hva du gjør for å holde av veien, så i tillegg til å dra av på farten kan du legge kursen tydelig mot styrbord, da vil det være lett for det andre fartøyet å se at du holder av veien, og at du vil passere bak ham. Når det andre fartøyet har passert retter du opp kursen, og øker farten til den farten du ønsker. 

Problemet er at et eller annet sted kommer raceren til å fyke forbi, ikke nødvendigvis i ei rett linje heller, så ofte ikke lett å vite god tid i forveien om det blir 20 meter for, 20 meter bak eller å treffe min båt.

Jeg foretrekker å svinge styrbord i sånne situasjoner, slik at vi da blir møtende båter med noe margin, evt svinge mer enn dette så raceren kommer fra min babord og dermed må vike (mye enklete med ett ord enn holde av veien) om vedkommende fortsetter å ha kurs mot meg. Skjer det en kollisjon uten at man foretak i vitner er det vanskelig å bevise begge parters manøvrering i forkant og man står der med to forskjellige forklaringer og kun kjent treffvinkel.

Men det er ikke alltid lett å vite hva som foregår i den andre båten. Kanskje er det på forhånd lagt opp rute på autopilot, med en svak sving mot babord om 5 sekunder (dom jeg ikke vet noe om) og personen på flybridgen ser da på navigasjonen sin at han vil passere 20 meter bak meg om 20 sekunder og dermed kan bruke tiden til en kikk på Facebook. Om jeg da slakker av for å slippe unna sammenstøt så kan det hende jeg havner 20 meter bak opprinnelig planlagt rute og at det blir sammenstøt. Hovedproblemet er at det er vanskelig å vite akkurat hvor den andre vil være om kort tid og at det tar tid å komme unna et alvorlig sammenstøt.

Nå har det etterhvert kommet frem at føreren i ulykka denne tråden handler om var på do. Slikt er vanskelig å vite for andre båtførere med mindre der finnes et signal for slikt (henge opp dorull i topplanterna? 😀).

Når det gjeldr å slakke av på farta gor å komme bak en annen båt så betyr det samtidig at man ofrer manøvrerbarheten og muligheten for en kjapp kursendring i mange båter. Særlig dem som har roret et annet sted enn propellen og derfor er avhengig av styrefart for å kunne styre.

1 minute ago, bjorngb said:

Nå er saken oppdatert med at fører av motorbåt var på do. 

Blir spennende om det regnes som uaktsomt. 

Trodde det var en sak som ikke forekom lengre, etter artikkelen i Båtmagasinet på 80 tallet!! da det ble vanlig med autopilot!  Vedkomende bør aldri få føre båt igjen etter min mening! Selv holder jeg utkikk hele tiden både forran og bak og til siden, og forlater aldri styreposisjonen under gange!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Må man på do og ikke har tid eller lyst til å fortøye eller ankre opp og er alene ombord så bør man i det minste frikoble og helst stoppe motorene så man bare ligger og driver i rolig tempo. Da vil eventuelle sammenstøt bli mye merskåndomme og det blir lenger til sammenstøt enn ved å ha endel fart.

Var det ikke en sak her på båtplassen med film hvor ei snekke på ca 25 fot ikke viker for diger båt så det ble sammenstøt og det etterpå viste seg at fører av minste båt var på do?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...