Jump to content

Båtkollisjon. Ser ut til å ha gått bedre med folk enn båter.

Steihy

Recommended Posts

7 minutes ago, Lars H. said:

"hornfingeren" var nytt for meg.

Bare påfunn. Jeg er kanskje mer skytter enn sjømann opprinnelig.

3 minutes ago, 19 fot said:

(henge opp dorull i topplanterna? 😀).

Jeg liker det! Men jeg har kun èn gang sett fritidsfartøy bruke dagsignal "motorseiler", så hvordan vet vi at de ikke har glemt det? Kanskje vi heller må knytte dolokket sammen med lanterneføringen "ikke under kommando"?

tom Cognac skrev for 1 time siden:

For en drøy ukes tid siden kjørte jeg fra Knutvika/Larkollen ned til Hankøsundet. Jeg skulle treffe en venn i Fr.stad. Jeg la kursen gjennom Pølsesund/Herviksund for å se om sjøflyet lå på plass, min kurs: blå strek. På vei ut av sundet, på det smaleste punktet kom det en skjærgårdsjeep i godt over 5 knop mot meg. På ordentlig kollisjonskurs, rød strek. Jeg la meg godt oppetter svaberget og brygga på min styrbord side, hadde kanskje maks 50 cm klaring, jeg pekte og gestikulerte til føreren av skjærgårdsjeepen at han skulle legge seg lengre mot midten av sundet. Han sto bare og gliste da vi passerte hverandre med minimal klaring (kanskje mellom 50cm og 1 meter). "Dette gikk da greit!" var hans eneste kommentar. Og han smilte. Det var flere folk i båten hans. 

nestenkollisjonHank.jpg.cc3995c5b96deb501da747304cdf50dd.jpg

Endel tenker heller ikke over at bølger vil gjøre at der msn greit kan passere med 50 cm margin så er det ikke like trygt med bølgende båt i møte.

I trange kanaler feks hender det at en slakker av og legger seg godt ut og den andre ser at dr er det nok plass til å passere i god fart og så kommer bølgene og slengr den hensynsfulle i steinene.

Kjørte en gang innfor fartsgrensa på 5 knop der det var trangt. Ble innhentet av annen nåt som ville forbi og presset seg forbi tett på min styrbord side da det åpnet seg opp. Bølgene hans gjorde naturligvis så min båt gynger mye og jeg måtte rate mye mot babord og unngikk dermed såvidt å få slengt baugen min mot motordekselet på jolla han hadde hengende i daviter bakpå.

Dette er andre gang i dette området at seilbåter blir most ned av cabincruisere med uoppmerksomme førere. Forrige runde var det dødsfall. Skremmende mange likheter mellom de to ulykkene synes jeg. Sted, type båt, uoppmerksomhet.
Fordommene sniker seg på mot akkurat denne «mellomfete» cabincruisertypen - for små til å kreve særskilt kompetanse, men alt for store og raske til å være full/ignorant/uoppmerksom i. 

Når en slik båt kommer flyvende med eieren på dass har ikke en seilbåt med fart på 3-4 knop og tung manøvrering noen sjanse. Det er opprørende uansvarlig.

tom Cognac skrev for 2 timer siden:

Og ALLE fritidsbåter har VIKEPLIKT for all nyttetrafikk!

Men finnes det noen regler for hvordan nyttetrafikken skal vise at de er nyttetrafikk?

I Risør kom det ei snekke med mye folk i fra babord, og den skal jo da vike for meg tenkte jeg, men den var ikke særlig villig til å vike.

Etterpå ser jeg st snakka har redningsflåte på akterdekket (ikke muligbå se tidligere pga folkene ombord), noe som er ganske uvanlig på så små båter innaskjærs bortsett fra om man har betalende passasjerer og dermed må ha slikt.

Da er det vel en slags ferge eller taxibåt, men hvordan skal man kunne skille slike fra alle de andre lignende fritidsbåtene? Ingen synlig tekst dom viser at det er nyttetetrafikk.

I Grimstad var/er det en taxibåt som er en Buster. Samtidig som det finnes mange private Bustere. Den hadde vel tekst på sida som angir hva den er.

En annen ting er å vite hvor nyttetrafikkwn dkal hvis man ikke kjenner alle rutetider. I Arendal går det flere ferger fra sentrum til både Tromøya og Hisøy. De kjører naturligvis i ulike retninger og når en ferge det står Tromøy på forlater kai i sentrum så sørger man gor at den har fri vei mot Tromøya, men den kjører til Hisøya, då da blir vike-opplegget litt feil og man er iveien fordi det er vanskelig å vite hvor de skal.

@19 fot Ja da syns jeg faktisk de skal gjøre en innsats med merking. Det er liten tvil om at Beffen i Bergen er en ferge, tross størrelsen. Den i Risør tror jeg ville fått vanskeligheter i sjøforklaring.

Og ferga i Arendal kan koste på seg lydsignal som sier hvilken vei den skal tørne.

Ps. Jeg får stadig mer inntrykk av at folk bare har gitt opp lyd-, lys- og dagsignaler i vår påkopla verden, men det er altså ingen som har sagt at vi skal det så det er bare å henge i og tute. Bilopplæring tror jeg har gjort en del skade her.

Grønnskollingen skrev 12 minutter siden:

Dette er andre gang i dette området at seilbåter blir most ned av cabincruisere med uoppmerksomme førere. Forrige runde var det dødsfall. Skremmende mange likheter mellom de to ulykkene synes jeg. Sted, type båt, uoppmerksomhet.
Fordommene sniker seg på mot akkurat denne «mellomfete» cabincruisertypen - for små til å kreve særskilt kompetanse, men alt for store og raske til å være full/ignorant/uoppmerksom i. 

Når en slik båt kommer flyvende med eieren på dass har ikke en seilbåt med fart på 3-4 knop og tung manøvrering noen sjanse. Det er opprørende uansvarlig.

Det er mulig jeg husker feil nå, men var det ikke et forslag om at man burde utvide området for et sertifikat på sjøen, ikke bare båtførerprøven for de som er født etter (var det) 1980??? Jeg mener at: pkt.:1 Et sertifikat bør alle båtførere ha. pkt 2.: Er man en eldre båtfører og kan mye sjømannskap og regler skader det ikke å få et sertifikat (vedkommende kan jo alt dette etter flere år på sjøen), i tillegg til at det kan være greit å bli oppgradert på nye lover og regler. Pkt. 3.: Jeg tror det er veldig mange som kjøpte båt under pandemien. Her er det nok mange som tror at sjøen "er for alle" (litt sånn som Tesla el-bil eiere oppfører seg, ok, kanskje ikke alle - men veldig mange), disse har som regel kjøpt seg en hurtiggående båt med mange hester og har kun 2 posisjoner på gasshendelen - 0 pådrag og fullt pådrag. 

Jeg tror at et sertifikat til alle båtførere uansett hvilken tidligere erfaring de har burde vært påkrevet.

jeg tørker ut på land....!

19 fot skrev 10 minutter siden:

I Risør kom det ei snekke med mye folk i fra babord, og den skal jo da vike for meg tenkte jeg, men den var ikke særlig villig til å vike.

Etterpå ser jeg st snakka har redningsflåte på akterdekket (ikke muligbå se tidligere pga folkene ombord), noe som er ganske uvanlig på så små båter innaskjærs bortsett fra om man har betalende passasjerer og dermed må ha slikt.

I tvilstilfeller skader det aldri å være den ydmyke, bøye av og la den andre passere. Viktig å ikke alltid STÅ PÅ KRAVA, men tenke sikkerhet - og bevare KOSEN det er med å være på sjøen. Det skader aldri å være aktpågivende og hyggelig, er du i tvil så legger du om kursen og går aktenfor det du tror er nyttetrafikk, - evt drar til deg gassen og stopper opp og venter til nyttetrafikken har passert. Så dårlig tid bør man aldri ha når man er på sjøen!

tom Cognac skrev 8 minutter siden:

Jeg tror at et sertifikat til alle båtførere uansett hvilken tidligere erfaring de har burde vært påkrevet.

MDG ville også at alle skulle ta en prøve, også oss som har vært på sjøen i mange år og kjørt mye.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/mdg-vil-ha-krav-til-praktisk-test-i-batforerproven/9866549?fbclid=IwY2xjawLpCy9leHRuA2FlbQIxMQABHiHAMsvgFAKdhqnkRxMDO7U7qst4xvP1w9t3paVLk4SON-ZzNtVoFPVa869i_aem_g10iWMBwzqng_pj7OQQU_g

MDG-eren ville ha bedre ferdigheter og kunnskaper blant folk, før han fortsetter med å fortelle om viktigheten av å ha KART ombord:

"Og for all del, ha kart! Det er mange som går på grunn. Jeg skjønner ikke at folk tør å dra ut på sjøen uten kart over terrenget."

tom Cognac skrev 14 minutter siden:

Det er mulig jeg husker feil nå, men var det ikke et forslag om at man burde utvide området for et sertifikat på sjøen, ikke bare båtførerprøven for de som er født etter (var det) 1980??? Jeg mener at: pkt.:1 Et sertifikat bør alle båtførere ha. pkt 2.: Er man en eldre båtfører og kan mye sjømannskap og regler skader det ikke å få et sertifikat (vedkommende kan jo alt dette etter flere år på sjøen), i tillegg til at det kan være greit å bli oppgradert på nye lover og regler. Pkt. 3.: Jeg tror det er veldig mange som kjøpte båt under pandemien. Her er det nok mange som tror at sjøen "er for alle" (litt sånn som Tesla el-bil eiere oppfører seg, ok, kanskje ikke alle - men veldig mange), disse har som regel kjøpt seg en hurtiggående båt med mange hester og har kun 2 posisjoner på gasshendelen - 0 pådrag og fullt pådrag. 

Så du tror at et sertifikat vil hindre at en idiot av en båtfører går på dass i 20-30 knop?

19 fot skrev 1 minutt siden:

MDG ville også at alle skulle ta en prøve, også oss som har vært på sjøen i mange år og kjørt mye.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/mdg-vil-ha-krav-til-praktisk-test-i-batforerproven/9866549?fbclid=IwY2xjawLpCy9leHRuA2FlbQIxMQABHiHAMsvgFAKdhqnkRxMDO7U7qst4xvP1w9t3paVLk4SON-ZzNtVoFPVa869i_aem_g10iWMBwzqng_pj7OQQU_g

MDG-eren ville ha bedre ferdigheter og kunnskaper blant folk, før han fortsetter med å fortelle om viktigheten av å ha KART ombord:

Når du har kjørt båt i mange år bør man regne med at du kan mye om lover og regler, og om det å oppføre seg på sjøen. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor enkelte (jeg sier ikke at du er det) har så mye imot å avlegge en prøve og få et sertifikat. Det er for meg komplet ubegripelig å forstå. Man krever et sertifikat for å føre bil, og har forskjellige klasser for hva slags bil, tilhenger etc. du skal kjøre. Ferdselen til sjøs har økt betraktelig de siste årene i følge Redningstjenesten og idiotene har dessverre også blitt flere. I følge Redningstjenesten. At nye båtbrukere, uansett alder, kjønn og type båt de skal føre bør det være obligatorisk med et sertifikat før de får sette beina på dørken og kalle seg "kaptein"! 

Jeg har riktignok hatt en lengre pause fra båtlivet, men til sammen har jeg nok eid og ført båt i over 30 år. Sikker mange her som har kjørt båt mye lengre enn det. Og jeg stemmer ikke MDG. :ler:

tom Cognac skrev 7 minutter siden:
19 fot skrev 16 minutter siden:

Vis hele sitatet  

I tvilstilfeller skader det aldri å være den ydmyke, bøye av og la den andre passere. Viktig å ikke alltid STÅ PÅ KRAVA, men tenke sikkerhet - og bevare KOSEN det er med å være på sjøen. Det skader aldri å være aktpågivende og hyggelig, er du i tvil så legger du om kursen og går aktenfor det du tror er nyttetrafikk, - evt drar til deg gassen og stopper opp og venter til nyttetrafikken har passert. Så dårlig tid bør man aldri ha når man er på sjøen!

Når andre bryter vikeplikten så velger jeg selvfølgelig å heller vike selv enn å krasje hvis mulig.

Jeg overholde selvfølgelig vikeplikten for nyttetrsfikk og sndre jeg hsr vikeplikt for. Men man kan jo ikke kjøre rundt som om man hadde vikeplikt for alle i tilfelle den snekka der er en ferge, da vil det jo bli kaotisk.

Ofte flyter trafikken bedre med klare regler om hvem som skal vike enn hvis mange dkal bære snille og slippe frem dem med vikeplikt, men i mange tilfeller bare forsinker dem. Verstingversjonen innen bil er jo når det man står der på sideveis med vikeplikt ig drt kommer ei lang rekke, men når den hsr passert kan man kjøre. Så vil siste bil i rekka være snill og slippe frem bilene fra sideveien, som igjen ikke er helt sikre på om de blir sluppet frem eller om bilen på forkjlrsveien bare er litt usikker på hvor han dkal (eller en som leter etter forsikringspenger på denne forkjørsveien). Då istedenfor å vente 3 sekunder på at siste bil passerer så blir det lett 10 sekunder før det blir avklart hvem dom skal kjøre først av dem, og da har drt kanskje kommet til annen trafikk så de på sideveis må vente enda lenger før de omsider kan komme utpå.

abbor skrev 1 minutt siden:

Så du tror at et sertifikat vil hindre at en idiot av en båtfører går på dass i 20-30 knop?

Idioter vil det alltid være, men et sertifikat kan kanskje skille ut de verste idiotene, bare se på alle tullingene på E-6 og E-18, mange av disse burde aldri ha fått sertifikatet.

tom Cognac skrev for 3 timer siden:

Og ALLE fritidsbåter har VIKEPLIKT for all nyttetrafikk!

Du sikter da til den særnorske regel 44. Den gir ikke noen absolutt vikeplikt. Jeg oppfatter det mer som et pålegg om ikke å være til hinder. Den gir i utgangspunktet ikke nyttetrafikken noen ekstra rettigheter. Hvis det oppstår en kollisjon, så tror jeg hovedreglene fortsatt vil være med i vurderingen. 

Sitat

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

19 fot skrev 3 minutter siden:

Når andre bryter vikeplikten så velger jeg selvfølgelig å heller vike selv enn å krasje hvis mulig.

Jeg overholde selvfølgelig vikeplikten for nyttetrsfikk og sndre jeg hsr vikeplikt for. Men man kan jo ikke kjøre rundt som om man hadde vikeplikt for alle i tilfelle den snekka der er en ferge, da vil det jo bli kaotisk.

Ofte flyter trafikken bedre med klare regler om hvem som skal vike enn hvis mange dkal bære snille og slippe frem dem med vikeplikt, men i mange tilfeller bare forsinker dem. Verstingversjonen innen bil er jo når det man står der på sideveis med vikeplikt ig drt kommer ei lang rekke, men når den hsr passert kan man kjøre. Så vil siste bil i rekka være snill og slippe frem bilene fra sideveien, som igjen ikke er helt sikre på om de blir sluppet frem eller om bilen på forkjlrsveien bare er litt usikker på hvor han dkal (eller en som leter etter forsikringspenger på denne forkjørsveien). Då istedenfor å vente 3 sekunder på at siste bil passerer så blir det lett 10 sekunder før det blir avklart hvem dom skal kjøre først av dem, og da har drt kanskje kommet til annen trafikk så de på sideveis må vente enda lenger før de omsider kan komme utpå.

-Det er en grunn til at man har lover og regler både til lands og til sjøs. Reglene er ikke laget for å gjøre livet surt for en, men de er laget for å ta vare på sikkerheten. Derfor er det, når man skal kose seg på sjøen og nyte livet, viktig å være ydmyk og høflig. Det skader ingen om man tar det litt mer med ro og tenker på å stresse ned i sitt eget hjerte! Du lever et lengre og lykkligere liv på den måten :ler::seiler:

J-Å skrev 5 minutter siden:

Du sikter da til den særnorske regel 44. Den gir ikke noen absolutt vikeplikt. Jeg oppfatter det mer som et pålegg om ikke å være til hinder. Den gir i utgangspunktet ikke nyttetrafikken noen ekstra rettigheter. Hvis det oppstår en kollisjon, så tror jeg hovedreglene fortsatt vil være med i vurderingen. 

Blir ikke dette bare å pirke i regelverket? Går det ikke an i tillegg til å følge regelverket å bruke sunn fornuft, være ydmyk og full av respekt for andre? Jeg tror man kommer langt med det!

tom Cognac skrev 5 minutter siden:
abbor skrev 8 minutter siden:

Idioter vil det alltid være, men et sertifikat kan kanskje skille ut de verste idiotene, bare se på alle tullingene på E-6 og E-18, mange av disse burde aldri ha fått sertifikatet.

Tenk om man hadde hatt et sånt opplegg med st manbtrengr førerkort for bil, da ville msn unngått dette. Nei forresten, drt har vi jo, og mange av idiotkjlrrne hsr dette førerkortet som beviser at de kan kjøre bil. Eller hvertfall beviser at de klarte å kjøre gorsvarlug i en time med sensor i passasjersetet før de dlapp han av og gir full gass I egen bil mens de kjlrr forbivi enbuoversiktlug sving og satser på at de møtende viker ut av veien og bremser så det går bra igjen.

19 fot skrev 2 minutter siden:

Tenk om man hadde hatt et sånt opplegg med st manbtrengr førerkort for bil, da ville msn unngått dette. Nei forresten, drt har vi jo, og mange av idiotkjlrrne hsr dette førerkortet som beviser at de kan kjøre bil. Eller hvertfall beviser at de klarte å kjøre gorsvarlug i en time med sensor i passasjersetet før de dlapp han av og gir full gass I egen bil mens de kjlrr forbivi enbuoversiktlug sving og satser på at de møtende viker ut av veien og bremser så det går bra igjen.

Og du tror ikke det ville vært verre hvis hvem som helst kunne kjørt en bil uten noe annet enn en simpel teoriprøve?

tom Cognac skrev 12 minutter siden:
19 fot skrev 24 minutter siden:

Vis hele sitatet  

Når du har kjørt båt i mange år bør man regne med at du kan mye om lover og regler, og om det å oppføre seg på sjøen. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor enkelte (jeg sier ikke at du er det) har så mye imot å avlegge en prøve og få et sertifikat. Det er for meg komplet ubegripelig å forstå. Man krever et sertifikat for å føre bil, og har forskjellige klasser for hva slags bil, tilhenger etc. du skal kjøre. Ferdselen til sjøs har økt betraktelig de siste årene i følge Redningstjenesten og idiotene har dessverre også blitt flere. I følge Redningstjenesten. At nye båtbrukere, uansett alder, kjønn og type båt de skal føre bør det være obligatorisk med et sertifikat før de får sette beina på dørken og kalle seg "kaptein"! 

Jeg har riktignok hatt en lengre pause fra båtlivet, men til sammen har jeg nok eid og ført båt i over 30 år. Sikker mange her som har kjørt båt mye lengre enn det. Og jeg stemmer ikke MDG. :ler:

Jeg tror ikke det ville være vanskelig for meg å bestå en praktisk båtførerprøve, men regner med at slikt blir ganske dyrt uten at det gir noen positiv effekt enn en fin båttur (som jeg kunne gått for rn brøkdel av prisen i egen båt).

Sender skal ha lønn og må kjøpe inn egnet båt og drifte denne og slt skal administreres.

Msn kan ikke regne med at båtgørerskoler finnes overalt, så man må regne med å kjøre bil et godt stykke gor å komme til båtgørerskolen. Man må møte opp i god tid, kanskje betale en formue i parkering, for så å vente til det blir min tur. Og betale et par tusen og ta en liten tur utpå og vise at man kan svingevtil babord og styrbord uten å treffe grunner og legge til kai og sånn gikk den dagen, hvor man ellers kunne vært utpå hele dagen i egen båt.

Man må også regne med st ved rt påbud som gjeldr alle så vil det bli et enormt press på å gå gjennomført i tide gor å få lov til å kjøre din egen båt også neste sommer. Dette var jo grunnenbtil at jeg fortet meg å ta båtførerprøven, dom kun var teori. Senere ble det bestemt at jeg ikke trengte det likevel siden jeg er født før 1980 (men da jeg vestlige plass å kurset då gjaldt påbudet meg også). Ser jo også at nå gjøres kurset unna på Internett og sikkert lett å jukse med en hjelper som har kunnskapen. Da jeg tok kurset vsr det mange kvelder og klasserom og deretter prøve i klasserommet før vi fikk en fellesmail sendt til alle de 20-30 kursdeltakerne med ca denne teksten: "Alle bestod prøven unntatt ......(navnet på en av deltakerne)"

tom Cognac skrev 22 minutter siden:

En del burde ikke ha bilsertifikat, men de har nå fått det, så det er ingen grunn til å tro at sertifikat på båt vil luke ut de som ikke burde få lov til å føre båt. 

Av og til må man bare på do ...  i seilbåt kan det tidvis være mye arbeid å redusere farta.  Så det hender jo at jeg er lettere nervøs når jeg sitter på ramma for seil ... og alltid like irriterende når man plutselig må avbryte ærendet der fordi det piper fra radaralarmer og whatnot.  Men å besøke toalettet i planfart mens man er alene ombord i en rask motorbåt, det blir noe annet.  Det burde ikke være så veldig vanskelig å redusere farten til styrefart eller rett og slett sette motoren i fri før man går på ramma.  Vel, hva vet jeg, jeg har ingen erfaringer med slike fartøy.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...