Jump to content

Båtkollisjon. Ser ut til å ha gått bedre med folk enn båter.

Steihy

Recommended Posts

Minegensjø skrev 12 minutter siden:

Mye strengere fartsgrenser på sjøen og null promille. Punktum. Ble søndag 20.7. passert av en diger cabincruiser bakfra på kloss hold selv om vi lå midtfjords med all verdens plass og ingen båter rundt. Fører med hodetelefoner på reagerte overhode ikke. Sikkert 40 - 50 knop. Gikk for motor i 5 knop selv. 

Den farta i «diger cabincruiser» virker svært lite sannsynlig 

Men selvfølgelig kan 30 fot virke digert på noen i en 8 fot jolle

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

En båt som seiler i 5 knop beveger seg 463 meter på 3 minutter.

En motorbåt i 25 knop beveger seg 2,3 kilometer på 3 minutter. 

Med høy fart og høyt skadepotensial burde det følge et høyere ansvar og krav om kompetanse. Fjotten på ramma kan ikke fradømmes retten til å føre en slik båt fordi det ikke er noen rettighet å inndra. 

Grønnskollingen skrev 9 minutter siden:

Fjotten på ramma kan ikke fradømmes retten til å føre en slik båt fordi det ikke er noen rettighet å inndra. 

Man kan vel fradømmes retten til å føre båt selv om det ikke er sertifikatplikt på fartøyet?

Mener i hvert fall ganske bestemt at det har stått noen artikler i media om dette

D5L

https://www.advokatbladet.no/strafferett/viktig-a-vite-om-du-ferdes-pa-sjoen-i-sommer-ethvert-brudd-pa-promille-reglene-til-sjos-gir-tap-av-foreretten/152272#:~:text=Høyesterett kom i enstemmig dom 25. juni 2020,småbåtloven § 28 a første ledd første punktum.

«Høyesterett kom i enstemmig dom 25. juni 2020 - HR-2020-1331-A - til at når en fører av fritidsbåt straffes for brudd på småbåtloven § 33 om føring av båt med promille over 0,8 - som er promillegrensen til sjøs - så besluttes samtidig som den klare hovedregel tap av føreretten i minst ett år, jf. småbåtloven § 28 a første ledd første punktum.»

D5L

Sør for Filtvedt, er ikke det i trafikksepareringssonen?  Så lenge alle følger fartsretning så skal jo dette være et ganske oversiktlig område.  Kan det tenkes at seilbåten har krysset mens båtfører på motorbåten var på ramma?  Dette påvirker kanksje vikepliktsreglene noe, dersom en seilbåt krysser seg fremover i et trafikkseparasjonssystem, så plikter vel denne seilbåten å holde av for motorfartøyer som følger fartsretningen?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Bellil skrev 1 time siden:

Man kan vel fradømmes retten til å føre båt selv om det ikke er sertifikatplikt på fartøyet?

Takk for referanse. Det er i såfall flott om det er tilfelle for folk som «bare» utviser dårlig sjømannskap. Vet ikke om høyesteretts dom kan utvides til å gjelde andre former for farlig adferd. Alkohol er jo i en særstilling fordi den er så lett å kvantifisere.

Bellil skrev 1 time siden:

Høyesterett kom i enstemmig dom 25. juni 2020 - HR-2020-1331-A - til at når en fører av fritidsbåt straffes for brudd på småbåtloven § 33 om føring av båt med promille over 0,8 - som er promillegrensen til sjøs - så besluttes samtidig som den klare hovedregel tap av føreretten i minst ett år, jf. småbåtloven § 28a, første ledd, første punktum.

§ 28 a.Tap av retten til å føre båtførerbevispliktig fritidsbåt m.v

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

tom Cognac skrev for 3 timer siden:
19 fot skrev for 3 timer siden:

Når andre bryter vikeplikten så velger jeg selvfølgelig å heller vike selv enn å krasje hvis mulig.

Jeg overholde selvfølgelig vikeplikten for nyttetrsfikk og sndre jeg hsr vikeplikt for. Men man kan jo ikke kjøre rundt som om man hadde vikeplikt for alle i tilfelle den snekka der er en ferge, da vil det jo bli kaotisk.

Ofte flyter trafikken bedre med klare regler om hvem som skal vike enn hvis mange dkal bære snille og slippe frem dem med vikeplikt, men i mange tilfeller bare forsinker dem. Verstingversjonen innen bil er jo når det man står der på sideveis med vikeplikt ig drt kommer ei lang rekke, men når den hsr passert kan man kjøre. Så vil siste bil i rekka være snill og slippe frem bilene fra sideveien, som igjen ikke er helt sikre på om de blir sluppet frem eller om bilen på forkjlrsveien bare er litt usikker på hvor han dkal (eller en som leter etter forsikringspenger på denne forkjørsveien). Då istedenfor å vente 3 sekunder på at siste bil passerer så blir det lett 10 sekunder før det blir avklart hvem dom skal kjøre først av dem, og da har drt kanskje kommet til annen trafikk så de på sideveis må vente enda lenger før de omsider kan komme utpå.

-Det er en grunn til at man har lover og regler både til lands og til sjøs. Reglene er ikke laget for å gjøre livet surt for en, men de er laget for å ta vare på sikkerheten. Derfor er det, når man skal kose seg på sjøen og nyte livet, viktig å være ydmyk og høflig. Det skader ingen om man tar det litt mer med ro og tenker på å stresse ned i sitt eget hjerte! Du lever et lengre og lykkligere liv på den måten :ler:

Du nevner man bør ta det litt mer rolig på sjøen. Selv kjører jeg mest i ca 4 knop, så jeg er ikke blant dem med mest hastverk.

Men drt blir jo håpløst om man skal vike for alle båter fra babord i tilfelle de er et nyttefartøy dom bare ser veldig ut som et fritidsfartøy. Jegctenker at de dom fører disse kamuflerte nyttefartøyene også bør være veldig obs på at 99% vil oppfatte dem som fritidsbåt og følge reglene basert på dette.

Men én ting som er litt plundrete når to saktegående båter møtes og msn vurderer å gå bak den sndre er at noen dorger med et 0,1mm tykt gjennomsiktig nylonsnøre på slep. Da er det litt fumtbå lege seg rett bak dem, samtidig dom det blir voldsomt til venting hvis msn skal passere langt bak. Da kan drt ofte bære greit å heller gi på litt og passere foran mår jeg vet jeg ikke har snøre etter båten min. Men den andre vet jo ikke om jeg har snøre, og får jo samme problematikken.

Hadde iblant vært kjekt å ha ei sånn tuteflaske som er litt kraftig for å gi beskjed om st msn er der. Har jo øåttet vike for saktegående båt de fører satt med ryggen mot babord og kikket rett mot babord og sikkert iblant vred hodet til høyre då han kikket forover også. Men å kikke til styrbord som han hsr vikeplikt, drt går jo ikke uten å vri nakken en halv omdreining. Så da måtte jeg bakke for å unngå massevis av knuste sideruter.

Maika skrev for 1 time siden:

Du tror ikke det ville vært verre hvis hvem som helst kunne kjørt en bil uten noe annet enn en simpel teoriprøve?

Jeg argumenterte mot at et båtsertifikat ville hjelpe mot folk som sitter på dass i 20-30 knop. 

Og det hjelper akkurat like lite som bilsertifikat hjelper mot de som kjører bil drita fulle eller kjører i 200km på åpen veg. 

Steihy skrev 35 minutter siden:

§ 28 a.Tap av retten til å føre båtførerbevispliktig fritidsbåt m.v

Men i dommen står det

«Kjøringen foregikk med en 16 fots båt med 70 HK utenbordsmotor. Det var to personer ombord i båten, begge uten redningsvest. Båten førte fungerende lanterner og farten var lav.»

På meg virker det derfor som at dette ikke at en båt med båtførerbevisplikt

Med mindre føreren av båten var så ung at han må ha båtførerbevis 

D5L

19 fot skrev 30 minutter siden:

Men drt blir jo håpløst om man skal vike for alle båter fra babord

Man skal vike for båter fra STYRBORD (eller fra høyre sett i fartsretningen)

Steihy skrev 1 time siden:

Som altså ikke har blitt skilt ut, men fått sertifikat. 

Å klare kravene til å få et sertifikat på bil er ikke det samme som at man KAN kjøre bil. Man lærer å kjøre bil, danne seg et godt trafikkbilde og å avpasse fart, plassering i veibane, etc kun ved erfaring, men sertifikatet skal understreke at man som bilfører har den underliggene basiskunnskapen for å kunne kjøre bil. Sertifikatet er kun et dokument på at man er "trygg" nok og "kan" nok til å kunne slippes løs blant andre trafikanter. Et sertifikat skiller dessverre ikke klinten fra hveten (hvem som er en dyktig sjåfør fra en dårlig en), det finnes nok av idioter på de norske veiene, Dessverre finnes det også nok av idioter som ferdes på sjøen, og jeg har en følelse av at kunnskapen til sjøs er omvendt proposjonal med den mannlige kjønnsorgan (jo mindre organ - jo større og raskere motor/båt og idiotisk båtføring), men mulig jeg tar feil. Derfor er jeg overbevist om at et førerkort/sertifikat for å føre båt fra 0 fot til 50 fot burde bli obligatorisk!

jeg tørker ut på land....!

19 fot skrev 30 minutter siden:

Men én ting som er litt plundrete når to saktegående båter møtes og msn vurderer å gå bak den sndre er at noen dorger med et 0,1mm tykt gjennomsiktig nylonsnøre på slep. Da er det litt fumtbå lege seg rett bak dem, samtidig dom det blir voldsomt til venting hvis msn skal passere langt bak. Da kan drt ofte bære greit å heller gi på litt og passere foran mår jeg vet jeg ikke har snøre etter båten min. Men den andre vet jo ikke om jeg har snøre, og får jo samme problematikken.

Nå lever man vel ikke inne i en boble, det er lov å bruke både hue og fornuften og se an situasjonen - til enhver tid og gjøre det beste for hverandre. Sjøen bør være et hyggelig sted for alle og derfor oppfordres alle til å vise hensyn, respekt og høflighet når vi er utpå. Og ikke glem å bruke sunn fornuft.

tom Cognac skrev 4 minutter siden:
19 fot skrev 28 minutter siden:

Men drt blir jo håpløst om man skal vike for alle båter fra babord

Man skal vike for båter fra STYRBORD (eller fra høyre sett i fartsretningen)

Nettop det som er poenget mitt også, at hvis det kommer ei snekke eller annet fritidsfartøy fra babord så er det denne som skal vike (men jeg velger å vike fremfor kollisjon hvis den med vikeplikt ikke viker).

Grunnen til at jeg nevnte st det blir håpløst å vike for alle båter fra babord var at jeg hadde nevnt ei snekke fra babord med mye folk ombord som var veldig treg med å vike, og dom det etterhvert viste seg hadde redningsflåter bakpå og antakelig var nyttefartøy, men uten at drt r mulig å se på avstand.

Noen svsrte meg at msn bør ta det mer rolig og vike mer, og det var i den sammenheng jeg nevnte det blir håpløst å vike gor alle båter fra babord. De fra styrbord viker jeg jo selvfølgelig for.

19 fot skrev 12 minutter siden:

Nettop det som er poenget mitt også, at hvis det kommer ei snekke eller annet fritidsfartøy fra babord så er det denne som skal vike (men jeg velger å vike fremfor kollisjon hvis den med vikeplikt ikke viker).

Grunnen til at jeg nevnte st det blir håpløst å vike for alle båter fra babord var at jeg hadde nevnt ei snekke fra babord med mye folk ombord som var veldig treg med å vike, og dom det etterhvert viste seg hadde redningsflåter bakpå og antakelig var nyttefartøy, men uten at drt r mulig å se på avstand.

Noen svsrte meg at msn bør ta det mer rolig og vike mer, og det var i den sammenheng jeg nevnte det blir håpløst å vike gor alle båter fra babord. De fra styrbord viker jeg jo selvfølgelig for.

:smiler: du må sjekke tastaturet ditt :smiler: mye rart der :undrer: - :ler:

tom Cognac skrev 3 minutter siden:
19 fot skrev 36 minutter siden:

Nå lever man vel ikke inne i en boble, det er lov å bruke både hue og fornuften og se an situasjonen - til enhver tid og gjøre det beste for hverandre. Sjøen bør være et hyggelig sted for alle og derfor oppfordres alle til å vise hensyn, respekt og høflighet når vi er utpå. Og ikke glem å bruke sunn fornuft.

Poenget her var at det skrives mye om st man bør gå bak istedenfor gforan andre båter hvis det er fare for sammenstøt. Men om en båt er 6 meter lang så er det gjerne 6 meter båt pluss 20 meter bak båten som kan gi ekstrakostnader på tusenvis av kroner. Da står gjerne valget mellom å øke farten litt eller senke farten veldig mye for å unngå problemer. Mange tenker nok ikke over at en fidskesene i propellen fort kan skjære seg inn i iljetetningen så denne må byttes fordi olja ellers lekker fort ut og giret går uten smøring. Og går begge propellene rundt og vinsjer fiskenøre så blir det dobbel utgift og ei stund til man får brukt båten igjen.

Det handler om at msn må bruke sunn fornuft og det er ikke alltid å vente lengst mulig som er løsningen, og man må se hele hindringen, ikke bare litt av den. Det blir dom om man skal over veien og det kommer en bil med henger. Man kan krysse veien før bilen hvis det har nok margin. Eller man kan krysse veien etter hengeren. Men der finnes dessverre noen som bare venter til bilen har passert og så skal krysse veien (har opplevd det, men fikk bråbremset og stoppet så ikke båthengeren med båt på traff ham. Jeg kikket i speilet og fotgjengeren var mellom speil og båt og skjulte deler av båten, då det var opplagt at det ville blitt sammenstøt om jeg ikke hadde bremset.

19 fot skrev 55 minutter siden:

Det skal være veldig trangt for at en snekke skal kunne påberope seg trangt farvann. Jeg spurte en gammel fergeskipper hvordan han definerte trangt farvann. "Hvis du kan snu båten, så er du ikke i trangt farvann" sa han. 

tom Cognac skrev 59 minutter siden:

du må sjekke tastaturet ditt :smiler: mye rart der :undrer: - :ler:

Tastaturet på mobilen er 65mm bredt med 11 bokstaver i bredden, så da blir det 5,9mm bredde pr tast. Langfingeten er ca 3 ganger då bred som dette, så at drt iblant blir bokstaven ved siden sv er ikke så rart egentlig.

Så er det også noe dom heter stavekontroll som iblant griper inn. Jeg har feks i denne tråden iblant beskrevet raske båter med ordet raceren, dom autokorrektur mange ganger har endret til raneren. Nå tror jeg jeg hsr rettet det ordet mange nok ganger til at autokorrektur har funnet ut at raceren også er et ord. Noen ganger lurer man på om man har tastet feil, men når msn for å sjekke skriver sakte bokstav for bokstav og ser ordet hopper over til noe annet då ser man jo hva dom skjer.

Jeg skriver normalt forholdsvis godt, noe man kan se iblant I pågående debatter på tidsrommet mellom to lengre innlegg.

Håper folk forstår hva jeg mener selv om jeg iblant treffer nabotasten og autokorrektur roter det til ytterligere.

3 hours ago, tobixen said:

dersom en seilbåt krysser seg fremover i et trafikkseparasjonssystem, så plikter vel denne seilbåten å holde av for motorfartøyer som følger fartsretningen?

Det stemmer. (Ps. På en måte. Litt. Se neste post) Men dette motorfartøyet på under 20m plikter også å holde unna trafikk som følger separasjonsfil, så jeg syns det er helt urimelig. Faktisk syns jeg det er tåpelig at det er trafikkseparasjonssystem i Oslofjorden, det er nesten ikke nyttetrafikk her. Og hvis det skal lede til uklarheter i fritidstrafikken må det ihvertfall bort.

J-Å skrev 24 minutter siden:

Jeg spurte en gammel fergeskipper hvordan han definerte trangt farvann. "Hvis du kan snu båten, så er du ikke i trangt farvann" sa han. 

Usikker på om den definisjonen står seg juridisk. 

I denne tråden (som er obligatorisk lesning innen dette temaet) ble det bla. drøftet om Oslofjorden mellom Moss-Horten er å regne som trangt farvann og sterkt trafikkert lei. Det kan se ut som om det ikke er veldig mange enkle, klare og konkrete svar på disse spørsmålene. 

Jeg finner organisasjoner som sier slikt: "There is no right of way – a traffic separation lane 
does not give you right of way over any other 
vessels."

Uten at jeg finner det i klartekst selv ennå. 

Ps. Men det blir litt implisitt i dette:

(i) A vessel engaged in fishing shall not impede the passage of any vessel following a traffic lane.

(j) A vessel of less than 20 m in length or a sailing vessel shall not impede the safe passage of a power-driven vessel following a traffic lane.

Med andre ord, fisking skal ikke hindre ferdsel, mens mindre fartøy og seilbåter skal ikke hindre trygg ferdsel. (Altså ikke tvinge deg ut av fila, slik man heller ikke noen gang har rett å tvinge båt på grunn) Det er også lov å ankre i separasjonssystem dersom det ikke er praktisk mulig å unngå det, uten at det blir påkjørsrett.

J-Å skrev 46 minutter siden:
19 fot skrev for 1 time siden:

Vis hele sitatet  

Det skal være veldig trangt for at en snekke skal kunne påberope seg trangt farvann. Jeg spurte en gammel fergeskipper hvordan han definerte trangt farvann. "Hvis du kan snu båten, så er du ikke i trangt farvann" sa han.

Men dette med at vikeplikt for nyttetrafikk bare gjelder trangt farvann tror jeg Redningsselskspet legger i kategorien: "Sjøveisreglene du IKKE bør kunne"

For her har de en oversikt over Sjøveisreglene du bør kunne:

https://rs.no/sikker-til-sjos/sjoveisreglene-du-bor-kunne/

Der står det:

"Fritidsbåter har vikeplikt for nyttefartøyer. (Norsk særregel – forenklet)"

Og:

"Hold god avstand til nyttetrafikk: Fritidsbåter skal alltid holde av veien for større fartøyer og nyttetrafikk."

Fant ikke noe der om at det bare gjelder i trangt farvann. Men det er kanskje for å ikke gjøre det då komplisert at folk gir opp, og samtidig er det bedre at folk viker litt for mye for nyttefartøy enn litt for lite.

Men hva om en vanlig person fører et nyttefartøy og bare har fått med seg Redningsselskapets versjon av vikepliktreglene, at alle fritidsbåter skal vike for ham i nyttefartøyet, da kan det jo bli litt trøbbel.

Onkelen min har 2 like joller på ca 14 fot, men med ulikt interiør. Ene er helt vanlig fritidsbåt. Den andre er innredet som fiskebåt med fiskekar osv. Det er vel ingenting iveien for at jeg låner fiskejolla hans (nyttefartøy) og tar meg en tur i den, eller hva? Jeg har jo lov å føre båter opp til 15 meter (ca 50 fot) da jeg både harctatt båtførerprøven og er født før 1980, som begge hver for seg gir meg lov til dette.

Men har man nyttefartøysfordelene om man bruker et nyttefartøy til vanlig fritidsbruk?

Det har jo også hendt jeg har vært nyttig med fritidsbåter min (fraktet politifolk fra en øy til en annen i Tyrifjorden), men uten at det gir meg nyttefartøyfordeler.

Dalurfjall skrev 15 minutter siden:

Jeg finner organisasjoner som sier slikt: "There is no right of way – a traffic separation lane does not give you right of way over any other vessels."

Uten at jeg finner det i klartekst selv ennå. 

Det er vel denne du tenker på?

Regel 10. Trafikkseparasjonssystemer

a. Denne regel gjelder for trafikkseparasjonssystemer vedtatt av Organisasjonen og fritar ikke et fartøy for plikt som følger av andre regler.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...