Jump to content

Båtkollisjon. Ser ut til å ha gått bedre med folk enn båter.

Steihy

Recommended Posts

tobixen skrev On 26.7.2025 at 8.15:

Ikke nødvendigvis.

Det skal vanskelig gjøres å argumentere mot det

Mitt utgangspunkt var livekurs med en god lærer

I det fysiske kurset så kan man dele erfaringer med andre deltakere i pausen for eksempel. Den muligheten erfarer jeg at forsvinner via web

Jeg fikk også null feil på båtførerprøven :glorie:

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

tobixen skrev On 26.7.2025 at 13.44:

For min del så vil jeg være fornøyd dersom de fleste båtene holder seg på riktig side av fjorden, da vil antall situasjoner hvor det er nødvendig å handle for å unngå (alvorlig) sammenstøt bli redusert, og dermed vil også risikoen for sammenstøt  reduseres - men ikke forsvinne.

Det var nylig et innlegg på båtfolk på Facebook, tror jeg det var. En som filmet en cabincruiser og mente denne holdt for stor fart eller lagde for mye bølger.

Det komiske var at han som filmet holdt seg helt på feil side av fjorden I drt han omtalte som trangt farvann.

Disse som holdt feil side roter det til for mange. Iblant så blir man av møtende på feil side presset over mot babord, og så litt til av neste osv, og så er man til slutt tvunget helt over i feil side selv.

Akkurat ved korte turer motstrøms med god plass i leia kan det jo forsvares å gå på feil side. Men disse son drar på langtur på babord side har misforstått.

Jeg synes kajakkr ofte er på feil side, også i litt trangt farvann som feks trange partier i Blindleia på dager med mye trafikk. Kan jo skjønne det det de vil inn å grunna for å være der båtene ikke kommer til, men dette er ikke slike steder.

Som motorbåtført då skal man jo vie for kajakken og samtidig holde styrbord, men det blir jo ofte en umulig kombinasjon. Man kan bli nødt til å stoppe og miste styringa og samme med andre båter bak, bare fordi de skal padle på feil side. Hadde de klart å padøle på styrbord side av leia så hadde de ikke vært til hinder da det uansett er 5 knop på de trange stedene i fellesferien. Da blir det bare st hele rekka holder 5 knop.

sap_2000 skrev On 25.7.2025 at 16.30:

Så absolutt lurt å ha det i tankene når man lurer på om en båt kommer til å holde av veien for deg selv om du har retten på din side. Igjen, så er det omtalte hornet til en hundrelapp fra BT kanskje det som vil redde situasjonen.

Jeg kjørte innom Biltems for noen dager siden gor å kjøpe blant annet et sånt horn. Det kan være nyttig iblant når msn ser baugen på en båt og lurer på om man er blitt oversett. Så EM sånn ønsket jeg å ha liggende i båten

Men hvorfor brukes det propan og butan eller sånt som er brennbart i disse? Tuter man ved lanterna med den varme glødepærer så kan lydsignal plutselig bli et kraftig lydsignal også.

Også står det at den ikke dkal oppbevares i mer enn 40 grader celsius. Og et annet sted står det 50 grader. Men når sola steiker på kslesjs så kan det nok ofte bli godt over 40 grader inni båten. Så da ble det ikke noen sånn til båten likevel.

19 fot skrev for 6 timer siden:

Tuter man ved lanterna med den varme glødepærer så kan lydsignal plutselig bli et kraftig lydsignal også.

Klarer du å få til det så er det jaggu godt gjort! Så varm blir ikke en vanlig lyspære at den klarer å antenne den lille gassmengden der. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
19 fot skrev for 8 timer siden:

Men hvorfor brukes det propan og butan eller sånt som er brennbart i disse?

Det må vel brukes en gass som blir flytende uten for høyt trykk. Freon ble brukt, men det ble forbudt av miljøhensyn. Uforbrent propan er vel heller ikke så bra å slippe ut, så det er bedre med et horn basert på lungekraft eller med en opp-pumpbar luftbeholder. Eller elektrisk da. Evt. steam, det er det beste.

Gunga Din skrev On 25.7.2025 at 18.09:

holder på å skifte terassebord vart på fyllingen, sorry for late answer !:smiler:

Dette er et skriftlig forum, ingen krav om rask respons, og folk får skrive når de har tid, synes jeg ... :undrer:

Sitat

det du skriver kan ju synes litt logisk…..men det er ikke det det står i sjøveisreglene

det står

i.

Et fartøy skal ikke benytte kysttrafikksoner hvis det kan seile sikkert i en passende seilingslei i det tilstøtende trafikkseparasjonssystem. Fartøy på mindre enn 20 meters lengde, seilfartøy og fartøy som holder på med fiske kan imidlertid i alle tilfelle benytte kysttrafikksonen.

[...]

Jeg tror jeg utrykte noen av hovedpoengene mine noe uklart.  Så jeg får prøve igjen:

•  I Regel 10 I Sjøveisreglene står det at den "[...] gjelder for trafikkseparasjonssystemer vedtatt av Organisasjonen [...]". 
  • Trafikkseparasjonssystemet i Oslofjorden er ikke vedtatt av Organisasjonen (jeg forutsetter at "Organisasjonen" er IMO), men av norske myndigheter.
  • Derfor gjelder ikke regel 10 for TSS-en i Oslofjorden, men den norske Sjøtrafikkforskriften.
  • Sjøtrafikkforskriften gjelder hovedsakelig for fartøy over 24 meter.

Altså er min påstand at  TSS-en i Oslofjorden er en særnorsk TSS, med et tilhørende særnorsk regelverk som er omtrent like klart og entydig som den særnorske regel 44, så vi i småbåter må nok forholde oss til hverandre etter de vanlige reglene i Avsnitt II i Sjøveisreglene og ellers bruke hode og fornuft så godt vi kan.

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

On 7/26/2025 at 1:44 PM, tobixen said:

jeg irriterer meg over å måtte skru av radarvarsling eller å måtte gå til cockpit for å manøvrere unna båter som "kjører" på feil side av fjorden.  Uansett hva andre måtte mene, påberoper jeg meg retten til å fortsatt irritere meg over båter som er på feil side av fjorden her :-)

Jeg kan selvsagt ikke ta fra deg retten til å irritere deg, men du kan heller ikke ta fra meg retten til å følge sjøveisreglene og forvente at også du følger dem. Når jeg seiler er det vind og strøm som hovedsakelig regulerer hvor jeg seiler, og jeg ser ingen grunn til at jeg skal seile på den siden av fjorden hvor vind og strøm er mindre gunstig, for at du skal slippe å irritere deg over å måtte foreta et tastetrykk eller to for å overholde din vikeplikt.

Jeg prøver å ta hensyn, opptre forutsigbart, og f.eks. ikke slå rett foran en annen båt selv om jeg i teorien har rett til å gjøre det. Men derfra til å måtte holde meg på andre siden av fjorden for at du skal kunne vaske opp uforstyrret - not!

Langt mer alvorlig er hovedproblemet her - at båtførere lar båten gå på autopilot uten å ha tilstrekkelig utkikk. Hver eneste sesong har jeg flere opplevelser hvor vi må berge oss unna store hurtigående båter som kommer dundrende uten å overholde noen vikeplikt - og sannsynligvis ikke har sett situasjonen i det hele tatt fordi oppmerksomheten er et helt annet sted. Eller noe jeg ikke har tenkt over før - kanskje de er i en separasjonssone og tolker selv regelverket dit at vi burde vært et annet sted? Og at de derfor ikke har vikeplikt for oss som seiler?

Uansett, dette er ikke en liten forseelse - det er bokstavelig talt livsfarlig opptreden!

Xtian skrev 42 minutter siden:

Altså er min påstand at  TSS-en i Oslofjorden er en særnorsk TSS, med et tilhørende særnorsk regelverk som er omtrent like klart og entydig som den særnorske regel 44, så vi i småbåter må nok forholde oss til hverandre etter de vanlige reglene i Avsnitt II i Sjøveisreglene og ellers bruke hode og fornuft så godt vi kan.

Christian 8-)

Du har rett @xtian ! :tommel_opp:

TSS Oslofjord er ikke godkjent av IMO !

så her svarer chatGPT

At TSS Oslofjord ikke er godkjent av IMO betyr at det ikke er et offisielt, internasjonalt anerkjent trafikkskillesystem etter reglene fra International Maritime Organization (IMO). I praksis har dette flere viktige betydninger – både juridisk og operativt.

🔹 Hva er et IMO-godkjent TSS?

Et IMO-godkjent TSS (Traffic Separation Scheme) er:

• Et trafikkreguleringssystem til sjøs, godkjent av IMO.
  • Bindende under regel 10 i COLREG (Internasjonale sjøveisregler).
  • Internasjonalt anerkjent – alle skip må følge det, uansett flagg.

Hva betyr det at Oslofjord TSS ikke er IMO-godkjent?u

1.

Ikke internasjonalt bindende

• Uten IMO-godkjenning er TSS Oslofjord ikke en del av COLREG regel 10.
  • Utenlandske skip er ikke internasjonalt forpliktet til å følge TSS-linjene.

2.

Gjelder kun som nasjonal regulering

• Det er et nasjonalt tiltak, opprettet og håndhevet av Kystverket/Norge.
  • Skip som seiler inn i Oslofjorden må følge norske regler, men disse reglene gjelder ikke internasjonalt med samme autoritet.

3.

Begrenset juridisk styrke ved ulykker

• Ved ulykker eller påståtte brudd på seilingsregler kan Norge ikke påberope seg brudd på internasjonal TSS-lovgivning.
  • Det kan gjøre det vanskeligere å hevde skyld mot utenlandske skip i internasjonale rettstvister.

4.

TSS vises fortsatt på sjøkart

• Selv om det ikke er IMO-godkjent, vises TSS Oslofjord på offisielle sjøkart og i ECDIS som nasjonale rutesystemer (med status “N”).
  • VTS (Vessel Traffic Services) overvåker og gir seilingsråd i området – for eksempel Horten VTS.

📌 Kort oppsummert:

Egenskap

IMO-godkjent TSS

TSS Oslofjord (ikke godkjent)

Internasjonalt bindende (COLREG 10)

Ja

Nei

Alle fartøy må følge reglene

Ja

Ikke nødvendigvis

Påkrevd i IMO-rutebok

Ja

Nei

Nasjonalt håndhevet

Også nasjonalt

Kun nasjonalt

🛳 Hva betyr dette for sjøtrafikken?

• Norske skip og fartøy i norsk farvann må følge TSS Oslofjord som en del av norsk lov.
  • Utenlandske skip bør følge det, men kan ikke pålegges ansvar etter internasjonal rett kun basert på brudd på dette TSS.
  • Ved ulykker i området vil norske myndigheter bruke nasjonale regler, men har ikke fullt IMO-regelverk å støtte seg på.

Ønsker du et kartutsnitt over TSS Oslofjord, eller informasjon om hvilke TSS langs norskekysten som er IMO-godkjente?

S/Y Gunga Din

Indy skrev for 9 timer siden:

Jeg kan selvsagt ikke ta fra deg retten til å irritere deg, men du kan heller ikke ta fra meg retten til å følge sjøveisreglene og forvente at også du følger dem. Når jeg seiler er det vind og strøm som hovedsakelig regulerer hvor jeg seiler, og jeg ser ingen grunn til at jeg skal seile på den siden av fjorden hvor vind og strøm er mindre gunstig, for at du skal slippe å irritere deg over å måtte foreta et tastetrykk eller to for å overholde din vikeplikt.

Jeg synes det er feil at det er separat ICC for seilbåt og motorbåt. Det bør bli obligatorisk med praksis i begge båttyper for alle. Det vil gi bedre gjensidig forståelse. 

Gunga Din skrev 4 minutter siden:

jeg skrev

Hva betyr att tss oslofjord ikke er godkjennt av imo

Tror ikke nødvendigvis disse svarene er å mye å rette seg etter. Du kan jo forsøke å komme til USA og unnlate å følge landets maritime regelverk, og ta den videre diskusjonen med USCG.

De bryr seg sånn passe om hva IMO måtte mene og håndhever eget regelverk strengt.

Nå er vi ikke i Trump-land……

vad som er interessant i dette konkrete fallet, vad er forskjellen på ett nasjonalt TSS-system og ett IMO-godkjent !

hvilke regler gjelder i TSS Oslofjord om ikke Colreg §10 gjelder fullt ut ?!

og hur kan jeg se dette på sjøkartet ?

vid lite kjapp googling ser det ut som jeg må ha ett Ecdis-kart, man kan ikke se det på papirkart !

S/Y Gunga Din

Gunga Din skrev 13 minutter siden:

Nå er vi ikke i Trump-land……

vad som er interessant i dette konkrete fallet, vad er forskjellen på ett nasjonalt TSS-system og ett IMO-godkjent !

hvilke regler gjelder i TSS Oslofjord om ikke Colreg §10 gjelder fullt ut ?!

og hur kan jeg se dette på sjøkartet ?

vid lite kjapp googling ser det ut som jeg må ha ett Ecdis-kart, man kan ikke se det på papirkart !

Og hva er så spesielt med "Trump-land" i denne sammenheng?

Etter vad jeg leser så gjelder den foreskriften båter større enn 24m

vad gjelder for oss båter mindre enn 24m ??

kan vi da seile mot fartsretning i TSS-Oslofjord (for det er en nasjonal-TSS)

vi mindre båter kan absolutt ikke seile mot fartsretning i de andre TSSene i Norge som er IMO-godkjente !

eller i utlandet for den del…..der Int sjøveisregel 10 gjelder fullt ut !

S/Y Gunga Din

Svaret fra CoPilot

🌊 Når et **trafikkseparasjonssystem (TSS)** som det ved Oslofjorden **ikke er godkjent av IMO** (Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen), betyr det at det **ikke er en del av det offisielle internasjonale rutesystemet** som IMO har anerkjent for sikker navigasjon.

### 🚢 Hva innebærer dette?
- **TSS Oslofjord er et nasjonalt tiltak**, utviklet av norske myndigheter (Kystverket), men det har **ikke fått formell godkjenning** av IMO slik som TSS-ene langs kysten fra Vardø til Risør [A]

- Skip i internasjonal trafikk er **ikke juridisk forpliktet** til å følge TSS Oslofjord etter internasjonale regler (SOLAS kapittel V og COLREG regel 10) [B]
- Det kan føre til **mindre forutsigbarhet** i trafikkmønsteret, spesielt for utenlandske fartøy som ikke kjenner lokale anbefalinger.
- Norske myndigheter kan fortsatt **anbefale eller regulere seilingsmønstre** i området, men det har ikke samme status som IMO-godkjente systemer.

### 🧭 Hvorfor er IMO-godkjenning viktig?
- Det gir **internasjonal anerkjennelse** og gjør rutesystemet bindende for skip under SOLAS-konvensjonen.
- Det gir **bedre sikkerhet og miljøvern**, fordi fartøy må holde seg lenger fra kysten og sensitive områder.
- Det gir **klarere ansvar og koordinering** ved ulykker eller hendelser.

Vil du at jeg skal se nærmere på hvorfor Oslofjord-TSS ikke har blitt godkjent, eller hvilke kriterier IMO krever for slike systemer? Jeg kan grave litt dypere. 🕵️♂️

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Chiefengineer skrev for 1 time siden:

Kontakt kystverket / Oslofjorden VTS så får du svar på spørsmålene:

Det virker ikke som om de alltid er krystallklare på regelverket der heller. I denne tråden sendte @mons inn spørsmål og fikk svar uten at det oppklarte så mye. 

Nok en usaklig anekdote ... denne tråden kom opp i tankene mine i går kveld og i dag igjen, i går seilte jeg sørover Boforus, Europeisk side, fruen ville ha sightseeingtur, så da gikk jeg også inn i Gyldne Horn litt før solnedgang.  I dag krysset jeg trafikkseparasjonssonen relativt vinkelrett som seg hør og bør for å komme til Fehnerbahce.  Det forekommer meg at vi har svært god plass ifht trafikkmengden mellom Drøbak og Filtvedt.  Å seile tett opptil land i sydlige delen av Bosphorus ved solnedgang er rene galskapen.  Mesteparten av trafikken var tilsynelatende på vei nordover - kanskje skikk og bruk er å holde seg nærmest mulig land på vei nordover, og tett opp til TSS på vei sydover?  Sist jeg seilte der i solnedgangen så var det roligere, kanskje nettopp fordi lokaltrafikken stort sett fløt nordover?

På et tidspunkt i går var det fem cabincruisere tett i tett i bredden på vei mot oss, ferge på styrbord side som gav signal om at den ønsket å bakke ut fra land.  Tanken min gikk til at det kanskje var jeg som trosset alt av regler og burde holdt meg et annet sted, så jeg tittet bakover - og så enda en cabincruiser som hadde lagt seg i halvplan for å komme seg forbi oss.  Sjøveisreglene kommer til kort i tilfeller som dette, jeg prøvde av og til å legge hardt om til styrbord, men det var feil løsning.  De mest manøvrerbare båtene velger om det er styrbord-styrbord eller babord-babord som gjelder, de minst manøvrerbare båtene holder stødig kurs, eller signaliserer med lydhorn om de skal skifte kurs.  Når cabincruisere kommer mot meg, så vil de nesten alltid være mer manøvrerbare enn meg og vil forvente at jeg holder stødig kurs.  Forresten så kan man ikke stole på lydhornsignalene heller.  Ett, to eller tre tut kan like godt bety "pass opp, her kommer jeg med stødig kurs, og jeg forventer at du viker!" som "jeg snur mot styrbord/babord/bakker!".  Å gå på do ville bare vært å glemme om jeg ikke kunne ha lemnet roret til fruen!

Det er opptegnet trafikkseparasjonssone på kartet.  Denne kan man heller ikke stole på.  Store skip følger ordre fra trafikkontrollen, de lar som oftest hele Bosphorus være envieskjørt i perioder, så da kan store skip komme på feil side av separasjonssonen.  Lokaltransport, inkludert større ferger og kystvaktfartøyer krysser gjerne TSS på skrått dersom de finner det hensiktsmessig, og det er slett ikke uvanlig å høre lange uavbrutte støt eller eventuelt 5 korte støt fra de større skipene.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

tobixen skrev for 3 timer siden:

Nok en usaklig anekdote ... denne tråden kom opp i tankene mine i går kveld og i dag igjen, i går seilte jeg sørover Boforus

Siden tråden likevel har sklidd ut😁 Jeg opplevde å se en regatta igjen Bosporus for noen år siden,  nå virket det som om den kommersielle gjennomgangstrafikken var stoppet, men selv med den anselige mengden sightseeingbåter (jeg var på en slik), så var det rikelig med sirkus i stredet, og i alle fall ingen tegn til noe TSS

IMG_3329.jpeg

21 hours ago, Komodo said:

Det virker ikke som om de alltid er krystallklare på regelverket der heller. I denne tråden sendte @mons inn spørsmål og fikk svar uten at det oppklarte så mye. 

Hvis man skal ha tolket regler så må man sende inn spørsmålet til rett sted, slik at man kan benytte seg av det som man kaller for "forveltningens veiledningplikt". For de fleste lover og bestemmelser så vil det jo være slik at den formelle veiledningsplikten ligger ett bestemt sted. Det framgår jo av lovteksten at det er Nærings og Fiskeridepartementet som har utgitt sjøveisreglene. Det vil jo da falle inn under departementets ansvar å gi videre informasjon om hvem det er som sitter med, eller som har utdelegert veiledningsplikt i forhod til Sjøveisreglene. En ting er å spørre "den som helt sikkert har greie på det", noe annet er det jo spørre den som har det som sin stillingsfuksjon og ansvar å skulle svare på spørsmålene og gi veiledning. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...