peterka Startet Tirsdag 18:06 Link til dette innlegget Startet Tirsdag 18:06 I dag hadde eg ein skremmande oppleving. Eg hadde parkert båten med ein dregg og det kom ein cruisebåt. Det såg uskyldig ut til det kom plutselig nokon store bølger og eg trudde eg skulle få båten over meg. Heldigvis gjekk det bra med meg, men båten fekk eit hakk da den slo mot skjær. No trenger eg råd Korleis eg fikser dette. Det kommer ingen bobler så det er nok tett fortsatt. Kan eg fortsette båtsesongen og vente til august? Korleis får eg dette i orden igjen? Trenger oppskrift fra a til å. Sjå bilde. Det er ein Uttern D51. Kor finner eg fargekoden? har kasko med egenandel 8000, men bør eg bruke forsikringen Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Tirsdag 18:53 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 18:53 Med den egenandelen ville jeg nok ikke brukt forsikringen. Hvis du skal bruke båten ut sesongen før du reparerer, anbefaler jeg å renslipe skaden, og dra på et godt lag med epoxysparkel. Da slipper du at laminatet suger vann inntil du utbedrer permanent. peterka skrev 45 minutter siden: Trenger oppskrift fra a til å Mulig noen kommer på banen og gir deg en oppskrift fra A-Å, hvis ikke er det bare å søke opp noen gamle tråder og lese om hvordan det gjøres, det er skrevet mye om akkurat dette. Men i grove trekk ville jeg slipt opp, støpt med glassfiber og polyester, og malt over med noen strøk gelcoat, og til slutt et strøk topcoat. Deretter sliping og polering. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
peterka Svart Tirsdag 20:30 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 20:30 Tenkte å kjøpe produkter på Biltema. kva produktet trenger eg? eg har no fått båten på land og det har kommet nokon småhakk fleire plasser. Utruleg at det ikkje vart verre men eg var mellom båten og svaberget når bølgene kom når eg badet. Kunne ha drept meg. Eg har ingen skramme. Viss eg skal leige firma til å fikse kVA koster det å fikse den største skaden tru? Fekk ein gamling å sjå og det var sprukket litt i skroget ved siden og han meinte eg må skjere ut litt av skaden først før eg fikset ingen lekkasje da eg åpnet bunnskruen for å sjekket om det var noko vann i bunnen da det er dobbeltbunn. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart Tirsdag 23:27 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 23:27 ganske mye mer enn 8000 i skader der. tipper mer 40-50 eller mer :| Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart Onsdag 02:04 Link til dette innlegget Svart Onsdag 02:04 Jeg tenker vel også at det der er verdt den egenandelen på 8000,- Skal du gjøre alt selv - og ikke har erfaring med den slags jobb fra før - så har du fort brukt det beløpet i materialer og verktøy når du er ferdig likevel.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Onsdag 05:03 Link til dette innlegget Svart Onsdag 05:03 Jeg ville også ha betalt egnandelen der og fått en skikkelig reparasjon. Det er mye jobb, og du får det garantert ikke like pent som om fagfolk hadde gjort det. Og da har du redusert verdien på båten. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ask Svart Onsdag 06:13 Link til dette innlegget Svart Onsdag 06:13 Veit du at forsikringa dekker reparasjon av skaden? Eg tvilar. Dersom forsikringsselskapet innrømmer ansvar kan avkorting skje. Kva var verdien av båten før skaden? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Onsdag 08:17 Link til dette innlegget Svart Onsdag 08:17 Vel. Nå har jo denne skaden "vokst" litt i omfang siden jeg skrev første svar her. Men det ser jo allikevel stort sett ut til å være småsår under vannlinja der, skader som ikke er mye jobb å fikse. Men som @Ask kommenterer; får du egentlig dekket dette? Og hva er båtens verdi? På en bruksbåt med lav verdi er det greit å sparkle opp noen småsår uten at resultatet nødvendigvis blir som nytt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Arne2 Svart Onsdag 08:52 Link til dette innlegget Svart Onsdag 08:52 29 minutes ago, Komodo said: Men det ser jo allikevel stort sett ut til å være småsår under vannlinja der, skader som ikke er mye jobb å fikse. Det var jo akkurat det. Synes ikke det er så lett, ut i fra bildene å si med sikkerhet om det dreier seg bare om "småsår", eller det kan være noe som også går litt på "struktur og styrke". Spørs om jeg ikke ville safet med å betale de 8.000,- og få jobben gjort på verksted, hvis jeg hadde en forsikring som dekket skaden. Det er vel kanskje mest sannsynlig at skaden ikke går veldig dypt, men reparasjonen vil jo uansett ikke være gratis. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart Onsdag 08:56 Link til dette innlegget Svart Onsdag 08:56 Hvor holder du til @peterka? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
peterka Svart Onsdag 21:07 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 21:07 Ask skrev for 15 timer siden: Veit du at forsikringa dekker reparasjon av skaden? Eg tvilar. Dersom forsikringsselskapet innrømmer ansvar kan avkorting skje. Kva var verdien av båten før skaden? Kvifor skulle ikkje forsikringen dekke skaden? Det er denne som koster. Verdi ca 100.000 på båten Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 15 timer siden Link til dette innlegget Svart 15 timer siden peterka skrev for 14 timer siden: Kvifor skulle ikkje forsikringen dekke skaden? Det er denne som koster. Verdi ca 100.000 på båten Hei. Har du kasko? Eg veit jo ikkje meir, om kva som skjedde, enn du skriv i tråden. Skaden skuldast bølger frå eir skip som passerte. Truleg kombinert med dårleg fortøying/ankring. Dette er rimeleg lett å forutsjå, og unngå. Eg kjenner ei sak der ei flytebrygga blei delt i to pga kraftig propellsjø frå ei ferja. Selskapet avslo dekning. Kravet måtte eventuelt rettast mot ferjereiarlaget. (Eg er advokat, men hadde ikkje denne saka. Difor kjenner eg ikkje detaljene i saka.) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden Har en kasko mot ‘plutselige og uforutsette hendelser’ så burde vel denne skaden dekkes tenker jeg. I motsatt fall er jeg veldig interessert i å høre om hvilket selskap som nektet å dekke den. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 13 timer siden Link til dette innlegget Svart 13 timer siden Fantino skrev 51 minutter siden: Har en kasko mot ‘plutselige og uforutsette hendelser’ så burde vel denne skaden dekkes tenker jeg. I motsatt fall er jeg veldig interessert i å høre om hvilket selskap som nektet å dekke den. Er det "plutselig og uforutsett" at skip lagar bølger? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 12 timer siden Link til dette innlegget Svart 12 timer siden Ask skrev 48 minutter siden: Er det "plutselig og uforutsett" at skip lagar bølger? Det kan det nok være når de er i kategorien cruisebåt i halvplan, og de beistene som regel ikke trafikkerer området. Er det på vei inn Geirangerfjorden blir det noe annet. Men uforutsett er uforutsett innen rimelighetens grenser vil jeg tro, en kan ikke være synsk heller. Om en kjører av veien og er edru og ikke sovner og holder fartsgrensa så fønker nok kaskoen som regel. En kan være uheldig/uoppmerksom/fyll inn selv - og det er vel det en har kasko for. Og svinger på veien kan heller ikke sies å være uventede.. Sitér dette innlegget Link to post
peterka Svart 9 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Ask skrev for 6 timer siden: Hei. Har du kasko? Eg veit jo ikkje meir, om kva som skjedde, enn du skriv i tråden. Skaden skuldast bølger frå eir skip som passerte. Truleg kombinert med dårleg fortøying/ankring. Dette er rimeleg lett å forutsjå, og unngå. Eg kjenner ei sak der ei flytebrygga blei delt i to pga kraftig propellsjø frå ei ferja. Selskapet avslo dekning. Kravet måtte eventuelt rettast mot ferjereiarlaget. (Eg er advokat, men hadde ikkje denne saka. Difor kjenner eg ikkje detaljene i saka.) Kasko ja. Det som skjedde var at cruisskipet ikkje laget noko synleg bølger. Det kom uventet var at bølgen kom underfra som ein mini tunsami. I tilleg til dreggen så holdt eg sjølvsagt i båten for det kommer alltid nokre bølger. Men her kom det så kraftige bølger at heile båten kom nesten over meg. Dette hadde eg ikkje ventet meg. Så viss ikkje kasko dekker sammenstøt med skjær så synes eg det blir rart. No blir det sendt takstmann og verdien på båten er forsikret for 130000. Egenandel 8000. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 2 timer siden Link til dette innlegget Svart 2 timer siden 10 hours ago, Ask said: Er det "plutselig og uforutsett" at skip lagar bølger? Det kan det vel være. Det må vel bli en konkret avgjørelse i det enkelte tilfellet ?! Ellers så er vel kriteriet i forsikringsavtaleloven at forsikringstaker har utvist "grov uaktsomhet". Hvis omfanget av bølger og situasjonen rundt dette var annerledes enn det som man med rimelighet kan forvente, så foreligger det vel en "plutselig og uforutsett hendelse" samtidig som det ikke er utvist "grov uaktsomhet" og da skulle jo en kaskoforsikring dekke skaden. Hvis forsikringsselskapet ikke skulle ønske å dekke skaden, så er jo en klage til Finansklagenemda gratis. 6 hours ago, peterka said: No blir det sendt takstmann og verdien på båten er forsikret for 130000. Egenandel 8000. Det høres fornuftig ut, og så må vel forsikringsselskapet kunne uttale seg om de ønsker å erstatte skaden. Da blir det vel også viktig å få fram en tydelig og presis forklaring vedrørende hva som skjedde, slik at nyansene rundt "plutselig og uforutsett" og eventuelt grader av "uaktsomhet" kommer tydelig fram, når man rapporterer skaden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.