Skamklipt Startet 23.Juli Link til dette innlegget Startet 23.Juli https://www.namdalsavisa.no/politiet-om-dodsulykka-redningsvestene-blaste-seg-ikke-opp/s/5-121-1467470 Jeg tror jeg skal gå over til flytevest. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 23.Juli Link til dette innlegget Svart 23.Juli Viktig å sjekke patronene, og skifte de om de er utgått! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Worry II Svart 23.Juli Link til dette innlegget Svart 23.Juli Ikke bra. Jeg har byttet alle mine til denne fra HH.:Comfort Compact, flytevest, unisex - Flytevest - Comfort Compact, flytevest, unisex | XXL Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 23.Juli Link til dette innlegget Svart 23.Juli Jeg byttet fra oppblåsbar til "fast" for noen år siden. Da er jeg helt sikker på hva jeg har i vannet hvis jeg ramler uti. Null usikkerhet uansett vedlikehold. Hvor mange prosent av alle oppblåsbare vester i bruk I Norge denne sommeren har vært blåst opp og sjekket for hull, og sjekket patron og utløser siden forrige sesong? Skal vi gjetter på maks 20 prosent? Da vil et stort antall sannsynligvis svikte ved behov for at de virker. Tror mange også blir overrasket over hvor "kvalt" noen føler seg når den blåser seg opp. Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 23.Juli Link til dette innlegget Svart 23.Juli Jeg bruker normal flytevest. Stoler ikke på oppblåsbare vester. Veldig mange tipper i lotto. Sannsynligheten for at en oppblåsbar vest ikke blåser seg opp er veldig mye større enn å vinne i lotto... Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Blouberg Svart 23.Juli Link til dette innlegget Svart 23.Juli Bruker oppblåsbare vester, men sjekker de jevnlig. Viktig å lære seg at de også har en manuell utløser skulle noe svikte Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Grand Banks jr Svart 23.Juli Link til dette innlegget Svart 23.Juli Tragisk! Jeg bruker vanlige vester, men har bare vest på i jolla, i fiskebåten (16") og slikt. Ikke i turbåten, med mindre det er veldig vær (men da er vi ikke ute uansett) eller jeg må gå ut av båten for å ordne noe og det er en del bølger. (Går aldri ut av båten uten å sette den i fri og ha lite eller ingen drift.) Om vinteren bruker jeg flytedress som er godt isolert. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Erik Svart 23.Juli Link til dette innlegget Svart 23.Juli Jeg har falt i vannet en gang på 20 år. Med oppblåsbar vest, som ikke blåste seg opp. Etter det har vi byttet til ordentlige seiler vester og redningsvester konsekvent når vi trenger vest av sikkerhets grunner. Pølsevestene har vi beholdt for å slippe bot når det er lovpålagt, men ikke nødvendig med vest (typ nå om dagen, med badetemperaturer over 20 grader og 100 meter til land i jolla med hunden fra svaiplassen, og Politibåten er observert luskende rundt i farvannet). Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
willmasta Svart 23.Juli Link til dette innlegget Svart 23.Juli Det jeg gjerne skulle hatt var flytevest med oppblåsbar krage. Hører dere Baltic? Da kan jeg ha mobilitet, og ekstra sikkerhet på min Baltic offshore eller hva den heter. Den hjelper jo ikke maks om jeg er bevisstløs. Men lett å finne meg da:) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 23.Juli Link til dette innlegget Svart 23.Juli Har bare oppblåsbare vester, men dette er jo en tankevekker. spesielt ungene fikk ikke oppblåsbar før de nærmest var konfirmert, og med streng beskjed om at dersom den blåste seg opp skulle de si ifra samme hvor idiotisk grunnen var. Har hørt om enkelte unger som har utløst vesten, og så bare pakket den pent sammen igjen for ikke å få kjeft. Det kan bli tragisk. Lie interessant å høre hvorfor den ikke blåste opp. Regner med det blir en etterforskning. Nå har båten visstnok gått rundt, og da kan jo det være et problem også at du ikke kommer deg ut hvis den blåser opp under ev velvet båt. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
enslagsgjest Svart 23.Juli Link til dette innlegget Svart 23.Juli willmasta skrev 9 minutter siden: Det jeg gjerne skulle hatt var flytevest med oppblåsbar krage. Hører dere Baltic? Da kan jeg ha mobilitet, og ekstra sikkerhet på min Baltic offshore eller hva den heter. Den hjelper jo ikke maks om jeg er bevisstløs. Men lett å finne meg da:) En slik en altså? https://baltic.se/produkt/hybrid-220-auto-flytvast/ Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Mr_Stian Svart 23.Juli Link til dette innlegget Svart 23.Juli Vi har 2 stk gamle som vi ville bytte ut da vi ikke er flinke nok til å holde det vedlike. Blir en falsk trygghet. Så vi lot ungene hoppe uti med hver sin vest. En blåste seg opp men ikke den andre. Når vi manuelt prøvde å blåse opp den som ikke ble utløst så fløy co2 patronen ut av vesten uten å blåse den opp. Det skal nevnes at vi har byttet både patron og utløser selv en gang men at dette er noen år siden. Grunnen til at co2 patronen fløy ut er nok feilmontering av patron. Så vi går over til vanlige vester. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Juli Link til dette innlegget Svart 23.Juli Finnes ikke faste vester som gir den sikkerheten, oppdriften og funksjonaliteten vi ønsker. uansett er regelmessig vedlikehold avgjørende. Alle våre vester sjekkes årlig. Gasspatron veies og utløsere byttes på dato. at en vest vi ikke vet noe om ikke løses ut endrer ikke det. innaskjærs har vi standard oppblåsbare med ekstra lys. offshore har vi Spinlock deckvest med hydrostatutløser, 275nm oppdrift, sprayhood, AIS SART med automatisk aktivering, dobbelt sett lys, kniv, og feste til sikkerhetsline Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 23.Juli Link til dette innlegget Svart 23.Juli Når en opplåsbar vest ikke virker er det som regel fordi gasspatronen har gjenget seg ut slik at nålen ikke klarer å punktere patronen. Da vil den heller ikke kunne utløses manuelt med å dra i snoren. Men den vil kunne blåses opp gjennom blåsemunnstykket. Det er derfor viktig å regelmessig sjekke at patronen er godt tilskrudd dersom vesten ikke har en eller annen form for låsing av patronen. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
El barco de Sol Svart 23.Juli Link til dette innlegget Svart 23.Juli Det er viktig å tenke oppdrift på vesten. En flytevest erstatter ikke redningsvest. Jeg padler kajakk og flytevesten hjelper meg til å flyte. Er jeg bevistløs så vil jeg synke som en stein. En god redningsvest kan redde livet ditt i slike situasjoner. Sjekk oppdrift på vesten! Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 23.Juli Link til dette innlegget Svart 23.Juli El barco de Sol skrev 48 minutter siden: Det er viktig å tenke oppdrift på vesten. En flytevest erstatter ikke redningsvest. Jeg padler kajakk og flytevesten hjelper meg til å flyte. Er jeg bevistløs så vil jeg synke som en stein. En god redningsvest kan redde livet ditt i slike situasjoner. Sjekk oppdrift på vesten! Texten ovan är viktig, flytkraften och att västen vänder dig rätt i situationer då du inte har hjälp nära till hands. Vi har servat och monterat säkringar för gaspatronen i ca 3500 uppblåsbara västar i Svenska Kryssarklubben Västkustkretsen sedan 2016. När vi startade hade inga västar säkring och någonstans mellan 5 - 10 % av västarna hade inte fungerat på grund av lös eller urskruvad gaspatron. Idag när vi servar västar har de flesta västar säkring och vi ser inga lösa gaspatroner hos dessa. Varje år skall västen kollas, med att ta loss gaspatronen och väga den, kolla utlösarens (bobinen) utgångsdatum, byt vid datum som står på utlösaren, blås upp västen och låt den ligga uppblåst i ett dygn, skall inte ha förlorat tryck, detta tar bara fem minuter. Idag skall alla nya västar ha säkring monterad. Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 23.Juli Link til dette innlegget Svart 23.Juli Får kjøpe Solas godkjende vester da … har dobbel opp av alt. Men selvfølgelig må jo dei og kontrolleres etter intervall Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 23.Juli Link til dette innlegget Svart 23.Juli Jeg har hatt flere dårlige erfaringer med oppblåsbare flytevester. Siste var en som blåste seg opp selv ombord og så viste seg å være lekk. Jeg synes også de er ubehagelige å ha på. Og vedlikeholdet er litt sårt punkt. Det er nok av annet å tenke å når en har båt. Heretter anskaffes kun seilervester med god flyteevne. Oppblåsbare vester fases ut vetter hvert. Vi går aldri over 7 knop og båten er lukket og såpass stor at det ikke er krav til flyteplagg under veis. Ingen er noen gang alene under veis i båten hos oss. Det er et ufravikelig krav fra kapteinen. Når det er ruskevær på hummer- og krabbefiske jobber jeg på akterdekket med en vanntett foret jakke som er godkjent flyteplagg. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
-morten- Svart 23.Juli Link til dette innlegget Svart 23.Juli 6 hours ago, Worry II said: Ikke bra. Jeg har byttet alle mine til denne fra HH.:Comfort Compact, flytevest, unisex - Flytevest - Comfort Compact, flytevest, unisex | XXL 50N er ikke det litt lite? trodde en voksen må ha 100-150N Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
mons Svart 23.Juli Link til dette innlegget Svart 23.Juli På de fleste vester kan du ta tak rundt patronen og utløseren og skru til uten å åpne vesten. Enkel stikkontroll som tar 3 sekunder, og spesielt viktig hvis du låner en ukjent vest. Tester jeg har vært med på viser at løs patron er mest vanlig problem. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Hulda Svart 23.Juli Link til dette innlegget Svart 23.Juli @Ove T greier å klemme ned et døgn til 5 minutter. Sorry Ove, jeg bare kunne ikke la denne gå fra meg :-) Jeg er naturligvis medlem av SXK. Om en drøy uke er vi i Malö Fjord, bøye hvis ledig. Der det vanligvis ligger tyskere som aldri har hørt om SXK :-) Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 23.Juli Link til dette innlegget Svart 23.Juli Færderseilasens sikkerhetsbestemmelser: Altså «i praksis oppblåsbar vest» for en kystnær regatta med nattseilas. En slik vest er sikrere, men bare hvis den blåser seg opp. Har man slik vest, må den sjekkes årlig, og være helt sikker på at patronen er skrudd ordentlig til. Om en er av typen som ikke gjør dette, er det bedre med fast vest. Sitér dette innlegget Link to post
Renzir Svart 23.Juli Link til dette innlegget Svart 23.Juli Fortego skrev for 7 timer siden: Jeg bruker normal flytevest. Stoler ikke på oppblåsbare vester. Veldig mange tipper i lotto. Sannsynligheten for at en oppblåsbar vest ikke blåser seg opp er veldig mye større enn å vinne i lotto... Vedlikehold er viktig her. Det syndes mye. Disse vesten må gåes over jevnlig. Ikke bare alder på utløser og patron somer viktig. Patronene kan skru seg ut litt også. Påstanden din om lotto er på jordet. En til 5,37 mill sjanese for enrekke på vanlig lotto 😉. Tror nok vestene er bedre enn det. Hilser seiler som tester vesten jevnlig nb. Folk som bruker båt burde ta ett sikkerhetskurs ala offshore sailing sitt. Da får man litt perspektiver på dette. nb2. Fast vest, er dette en seilervest er det ikke en redningsvest og hjelper lite hvis ikke du er fullt frisk og svømmedyktig inntil du begynner å slite med hypotermi Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 23.Juli Link til dette innlegget Svart 23.Juli Vannscooter vester med 4 klips foran er vel idot sikker. Behagelig og ha på seg og Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart 23.Juli Link til dette innlegget Svart 23.Juli Er gått over til vanlig vest for mange år siden. Har opplevd en gang selv, og kjenner til en et annet tilfelle der automatisk utløsning ikke virket. Dette på proffe vester med 175N oppdrift på frivillig redningsskøyte. De lot seg utløse manuelt. Man får jo ikke testet at automatikken virker, kun bytte på dato/årlig. Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.