oyvindranger Startet 23.Juli Link til dette innlegget Startet 23.Juli Tenker på å anskaffe båt igjen etter noen år på land. Den gangen hadde jeg en Ibiza 760 med Suzuki 300hk som fungerte knirkefritt. Nå frister det litt med nyere brukt Nordkapp av type 660 eller 720 Noblesse. Ser at disse er levert med Evinrude (disse skal jeg ikke ha) og Mercury. Er vel 200 eller 250hk som er aktuelt på disse to båtene. Er det noen grunn til være varsom med slike motorer? Har alltid tenkt at det er Suzuki eller Yamaha man må ha, men det er kanskje en gammeldags tanke? Tar gjerne imot erfaringer både med motor og båtene om noen sitter med slike. For å utdype hva jeg er skeptisk til er det mtp driftssikkerhet, servicekostnader og tilgang på deler. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.Juli Link til dette innlegget Svart 23.Juli For min del er det Mercury og Honda som er kremen av motorer Jeg hadde først Honda (2008-modell) og byttet til Mercury i 2015 på den båten jeg har brukt siden 2010. Begge er kvalitetsprodukter, iallefall når vi snakker om motorer fra denne tidsepoken. Mercury kan man nok si er den ledende utenbordsmotorprodusenten, iallefall når det kommer til motorer over 60 hk. Mercury har det største utvalget og de største motorene. Ellers har jeg hatt både Evinrude E-tec og Suzuki, men aldri Yamaha. Så kanskje det blir Yamaha neste gang, hvem vet Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Taskeladden Svart 23.Juli Link til dette innlegget Svart 23.Juli Evinrude-motorer produseres ikke lenger. BRP la ned produksjonen i 2020 og samarbeider nå med Mercury for å tilby motorer til sine båtmerker (som Alumacraft, Quintrex og Sea-Doo). Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
oyvindranger Svart 23.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli Taskeladden skrev 15 minutter siden: Evinrude-motorer produseres ikke lenger. BRP la ned produksjonen i 2020 og samarbeider nå med Mercury for å tilby motorer til sine båtmerker (som Alumacraft, Quintrex og Sea-Doo). Ja, det visste jeg for så vidt. Formulerte meg kanskje litt uklart, men jeg siktet til de båtene med slike motorer på Finn. Disse hadde jeg tenkt å styre unna, så det blir enten en Nordkapp med Mercury ellers må jeg evt tilbake til Ibiza Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Juli Link til dette innlegget Svart 23.Juli oyvindranger skrev for 3 timer siden: For å utdype hva jeg er skeptisk til er det mtp driftssikkerhet, servicekostnader og tilgang på deler. I så tilfelle skal du ikke være redd for nyere Mercury motorer i alle fall. Enklere motorer og motorer som er billigere å ha får du vel ikke. For min del har jeg Mercury, men det blir nok Suzuki eller Yamaha neste gang. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
19 fot Svart 24.Juli Link til dette innlegget Svart 24.Juli oyvindranger skrev for 6 timer siden: or å utdype hva jeg er skeptisk til er det mtp driftssikkerhet, servicekostnader og tilgang på deler. Kjøpte splitter ny Mercury 6 hk i 2022. Andre dagen jeg brukte den knakk mekanismen til friksjonsjusteringa av styringa så båten skjermet ut til siden og hår i ring hvis jeg ikke fort får tak i rorkulten. Resten av den påska måtte jeg feste rorkulten med en stropp gor å holde rett kurs, og så heltebpå stroppene riktigvigjenbom jeg har rørt gassen, ganske tungvint opplegg. Du lurte på deletilgang. Det tok omtrent 3 uker på verksted før delen var på plass og montert. Da holdt det en dags bruk før den nye delen også røyk. Ikke overraskende egentlig, for det var enorm slark I stammen som sørger for stor belastning på denne delen. Jeg bad dem fikse sparken også og fikk til svar at de bytter bare delen som er ødelagt (altså ikke delen som er årsaken til ødeleggelsen). Jeg svarte st da bør de bestille opp et dusin av delen dom ryker, for da blir det mange turer innom verkstedet for å bytte denne. Jeg synes det ble en tungvint prosedyre at jeg for hver 1-2 dag med velfungerende motor skal ta motoren av og på båten, bære den fra brygga til bilen, lempe den inn og ut av bilen 3 ganger og kjøre 600 km med motoren i bagasjerommet. På den måten får jeg også bare brukt motoren under halvparten av hytteturen, og da for en stor del motor som ikke fungerer som den skal. Det blir også sånn at omtrent hver eneste hyttetur så er bagasjerommet opptatt av motoren på vei til hytta, enten på vei fra gorhandler til hytta eller på vei hjemmefra til forhandler (som jeg passerer etter en drøy time på vei til hytta). Og halvparten av hjemturen vil det bli motor i bagasjen (dr hytteturen jegchsr hatt motoren tilgjengelig. Dette ble for tungvint og jeg fikk heldigvis returnert Mercury-en. De to månedene jeg hadde den så stoppet den uten grunn 4 ganger, men startet greit etterpå. Men siste gangen jeg startet den måtte jeg fra 30 ganger i snora, mens normalen på kald motor var 2-3 drag. Har etterpå byttet til Yamaha, den starter på første draget og det er lite tull med den i forhold til at den må ha passert hvettfall 400 timer siden 2022. Noen på båtplassen mener det er ulike produsenter av store og små Mercury og at de store dermed ikke er problematiske. Jeg har hatt såpass mye trøbbel med Mercury at jeg ikke har noen grunn til å sjekke om det stemmer. Jeg har hatt Suzuki i 17 år og Yamaha i over 5 år med mye brukbar lite feil, så hbis jeg skal kjøpe flere motorer etterhvert satser jeg heller på de merkene jeg har god erfaring med enn det som det bare var tull med. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 24.Juli Link til dette innlegget Svart 24.Juli Har hatt to Mercury motorer. en 2002 115hk EFI, egentlig en Yamaha. og en 10/15hk 2016mod. Var veldig skeptisk til Mercury, men de fungerte fint og starta lett. Nå har jeg Suzuki 300APX og liker den veldig godt. Jeg må innrømme jeg favoriserer japansk motorteknologi: Honda, Suzuki og Yamaha. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Sturee Svart 24.Juli Link til dette innlegget Svart 24.Juli Jeg var strålende fornøyd med min L6 Mercury verado motor. L6 2,6L ble produsert helt fra 05-22 (200-400hk) og var blant de første som var vanlig med elektronisk gir/gass. Driftssikre er de også, og meget servicevennlige. Brukte vel mindre tid på årlig service på denne enn jeg brukte på svigers sin Yamaha 9,9. Kostet ca 2500 i original olje og deler, der oljen sto for ca 1800. Storservice er også en enkel sak, eneste som krever litt demontering er impeller som alle andre merker. Kjede, ikke reim. Enkel deletilgang via Ravns garage på nett eller lokal forhandler. Kunne fint kjøpt Verado motor igjen 👍🏻 Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 24.Juli Link til dette innlegget Svart 24.Juli 19 fot skrev for 5 timer siden: Mercury 6 hk De små Mercury er ikke Mercury, de er Tohatsu med andre klistremerker, så ikke alltid sammenlignbart. Ser at du vet det, men deg greit å være obs på. Hvis du hadde kjøpt en Tohatsu 6 hk istedet hadde det vært Tohatsu du hadde kritisert nå. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Kallethekid Svart 24.Juli Link til dette innlegget Svart 24.Juli Min erfaring er at Mercury er blandt de ledende når det gjelder teknologi og utvikling. Motorene deres har høy ytelse i forhold til vekt og imaget er vel at de er tøffe og racing-inspirert. Der imot er jeg ikke like imponert når motorene begynner å bli noen år og min oppfatning er at det er mer feil og problemer med Mercury en de mer trauste Suzuki, Yamaha og Honda. Personlig hadde jeg prøvd å unngå Mercury ved bruktbåtkjøp, men noen fullstendig deal-breaker ville det ikke vært. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Juli Link til dette innlegget Svart 24.Juli 19 fot skrev for 5 timer siden: Kjøpte splitter ny Mercury 6 hk i 2022 Mercury under 30 hk er vel kjøpt fra Tohatsu etter hva jeg forstår. Så da er de ikke direkte sammenlignbare med de større motorene. Jeg for min del har en 30hk Mariner produsert av Mercury i 1995, og er egentlig imponert over kvalitet og holdbarhet på denne. De problemen jeg har hatt med denne skyldes kun dårlig vedlikehold opp gjennom årene. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 24.Juli Link til dette innlegget Svart 24.Juli 19 fot skrev for 7 timer siden: Kjøpte splitter ny Mercury 6 hk i 2022. Andre dagen jeg brukte den knakk mekanismen til friksjonsjusteringa av styringa Som flere har vært inne på her er småmotorene til Mercury nye helt annet, og ikke relevant for TS som titter på motor på 200-250hk. Det har også vært problemer med enkelte eldre modeller, som bla. hadde dårlig legering i adapterplata, og dermed tæringsproblematikk. Det også irrelevant da det er snakk om eldre motorer. Sjekk forøvrig ut Yamaha/ Suzuki og tæring. Ikke helt ukjent der heller, mange motorer som skrotes fordi de er tært opp inni. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
19 fot Svart 24.Juli Link til dette innlegget Svart 24.Juli enslagsgjest skrev for 3 timer siden: 19 fot skrev for 8 timer siden: Mercury 6 hk De små Mercury er ikke Mercury, de er Tohatsu med andre klistremerker, så ikke alltid sammenlignbart. Ser at du vet det, men deg greit å være obs på. Hvis du hadde kjøpt en Tohatsu 6 hk istedet hadde det vært Tohatsu du hadde kritisert nå. Når Mercury kjøper inn noe ræl og setter klistremerket sitt på dem på småmotorene dine så vet man aldri når de evt plutselig begynner med det på de store også. De sa ikke ifra om det til kjøperne på små motorer, så reprise kan skje. Og når de har lurt meg en gang så får de ikke solgt enda en motor til meg ved å si at de lurte meg en gang, men skal la være å lure meg rn gang til hvis jeg putter rn enda større sum i kassa deres. Jeg ble jo heller ikke imponert over verksted og deletilgang, og det blir vel det samme enten det er stor eller liten Mercury. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 24.Juli Link til dette innlegget Svart 24.Juli Komodo skrev for 1 time siden: Sjekk forøvrig ut Yamaha/ Suzuki og tæring. Ikke helt ukjent der heller, mange motorer som skrotes fordi de er tært opp inni. Min eldste Yamaha er 28 år gammel og fungerer fortsatt fint, brukt senest igår. Det var vel når Yamaha laget de første 4-takterne det ble trøbbel med tæring. Noen som vet om det fortsatt er et problem på nyere Yamaha rundt 70 hk? Kandkjebl7tt vanskelig da dette er et problem som av naturlige årsaker først dukker opp etter noen år. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Juli Link til dette innlegget Svart 24.Juli 19 fot skrev 12 minutter siden: Når Mercury kjøper inn noe ræl og setter klistremerket sitt på dem på småmotorene dine så vet man aldri når de evt plutselig begynner med det på de store også. De sa ikke ifra om det til kjøperne på små motorer, så reprise kan skje. Og når de har lurt meg en gang så får de ikke solgt enda en motor til meg ved å si at de lurte meg en gang, men skal la være å lure meg rn gang til hvis jeg putter rn enda større sum i kassa deres. Sånn er det med alle merkene. De kjøper det de ikke ønsker å utvikle selv. Mariner i min størrelse var f.eks Mercury til 1997 og Yamaha etter. Tohatsu lager småmotorer for flere merker. Honda lager større motorer for Tohatsu. Og så videre og så videre. Så du skal grave godt for å finne opprinnelsen til hver enkelt motor. Akkurat det samme skjer med innenbords motorer også. Du har ingen garanti for at det er bra samme hvilket klistremerke det står på dekselet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ivar Svart 24.Juli Link til dette innlegget Svart 24.Juli 19 fot skrev 23 minutter siden: Jeg ble jo heller ikke imponert over verksted og deletilgang, og det blir vel det samme enten det er stor eller liten Mercury. Her kan man vel bytte ut Mercury med hvilket som helst merke - fins gode og mindre gode forhandlere for alle merker. Et typisk råd her inne ved motorkjøp der det står mellom flere merker: "kjøp motor hos den beste forhandleren i nærområdet" @19 fot - høres ut som at den motoren du hadde var en skikkelig mandagsmotor. Hadde alle merc/tohatsu småmotorer vært i nærheten like trøblete så hadde det nok vistes godt her på BP Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Honduras Svart 24.Juli Link til dette innlegget Svart 24.Juli Når man snakker om rebranding, så er jo Johnson 4-taktere Suzuki-motorer med annet klistremerke. Nå begynner de å bli noen år, men nok av dem rundt forbi fortsatt. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
-morten- Svart 24.Juli Link til dette innlegget Svart 24.Juli Tohatsu er foresten kjendt for å være solide og driftsikkre motorer, men de første totakterne bråkte litt. Honda hadde neppe samarbeidet med Tohatsu pm dette var dårlige motorer! Trøbbel med små påhengere vil jeg si er 90% mangel av vedlikehold og mangel på forståelse hvordan en motor fungerer. Men man kan så klart være uheldig. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Teerex Svart 24.Juli Link til dette innlegget Svart 24.Juli 19 fot skrev for 2 timer siden: Når Mercury kjøper inn noe ræl og setter klistremerket sitt på dem på småmotorene dine så vet man aldri når de evt plutselig begynner med det på de store også. De sa ikke ifra om det til kjøperne på små motorer, så reprise kan skje. Og når de har lurt meg en gang så får de ikke solgt enda en motor til meg ved å si at de lurte meg en gang, men skal la være å lure meg rn gang til hvis jeg putter rn enda større sum i kassa deres. Jeg ble jo heller ikke imponert over verksted og deletilgang, og det blir vel det samme enten det er stor eller liten Mercury. Mercury er helt i toppen på utviklingen av motorer. Japsene er litt trauste og kjedelige sånn sett. Da den nye Mercury F115 ble lansert i 2014 bestemte jeg meg umiddelbart for en slik motor. Og har ikke angret, dette er kvalitet. Motoren min er jo dessuten testet av selveste Lance Luft, bare det borger jo for kvaliteten Siden den gang har Mercury lansert mange nyvinninger i hk-området 175-600 hk, noe japsene ikke klarer å følge Tohatsu er jo forøvrig kjent for kvalitet. Jeg kjenner ikke til sånn på sparket at småmotorene de produserer for Mercury har hatt flere problemer enn småmotorer fra andre produsenter. Men må jo innrømme at mitt fokus er på større motorer. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Honduras Svart 24.Juli Link til dette innlegget Svart 24.Juli Vi har et knippe 4-5hk Tohatsu-Merc’er på hytta, og bare man passer på å drenere forgasseren før man setter dem bort så har det aldri vært noe trøbbel. Kjørt av unger med to stillinger på gassen, Av og På. De er nå ca 25 år gamle, og har ikke byttet så mye som en impeller på dem enda. Så jeg tør påstå at Tohatsu lager de beste Mercury-motorene 😄 Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
oyvindranger Svart 24.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli Takker for alle svar! Tolker det i hovedsak som at dette er kurante motorer. Blir antageligvis fra rundt 2022 og dermed også litt garanti igjen Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 24.Juli Link til dette innlegget Svart 24.Juli Honduras skrev 7 minutter siden: Vi har et knippe 4-5hk Tohatsu-Merc’er på hytta, og bare man passer på å drenere forgasseren før man setter dem bort så har det aldri vært noe trøbbel. Kjørt av unger med to stillinger på gassen, Av og På. De er nå ca 25 år gamle, og har ikke byttet så mye som en impeller på dem enda. Så jeg tør påstå at Tohatsu lager de beste Mercury-motorene 😄 Ja iallefall de beste Mercury små-motorene Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
whisper Svart 25.Juli Link til dette innlegget Svart 25.Juli Etter mine observasjoner fra egne motorer og de i nærområdet (båtplass, hytte, kompiser og kjente) eldes mercury fortere. Mye rustne deler i kjipt svart stål der japanerne ikke har samme problem. starter lett, men det gjør japsene også, men med mindre rust. Etter min siste mercury som var en 50hk av dårlig årgang mtp adapterplate og ellers brun og svulmet av rust på alle feil plasser prematurt, dog uten et feilslag ble min konklusjon at japser er tryggere. Har kjørt Honda, Suzuki og Yamaha siden. Opplever aldersslitasje som mer forutsigbart på disse. Honda har i særklasse holdt seg best. Om man som meg fisker alene offshore etter stor fisk i liten båt er detaljer viktig, som feks ekstrem korrosjon på feks tiltmotorer og styrearm. Disse er kjekke at fungerer, derfor aldri mer mercury. dette er min mening, andres kan avvike med andre erfaringer. Kjøper man ny motor ofte vil sannsynlig erfaring være lik uansett merke. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart Fredag 12:52 Link til dette innlegget Svart Fredag 12:52 whisper skrev for 12 timer siden: Etter mine observasjoner fra egne motorer og de i nærområdet (båtplass, hytte, kompiser og kjente) eldes mercury fortere. Mye rustne deler i kjipt svart stål der japanerne ikke har samme problem. Kanskje delvis korrekt for en del motorer fra før ca 2008, men ikke et vesentlig problem etter. Er min erfaring iallefall. Til og med Mercury kan bli bedre med årene De bruker nok ikke noe mere kjipt svart stål enn japsene i nyere tid. Et vanlig rustproblem var motoren til trimsylinder, men Mercury har forlengst gått over til å bruke plast der. Nederst en Evinrude 4-takt fra 2002 som skrekkeksempel. Dette er jo en rebranded Suzuki-motor så er vel lik Suzuki fra den tiden Min 2008-modell Honda BF90D fikk etter få år den vanlige rusten på styrearm, lik den på bildet under fra ebay (men ikke fullt så ille da ). Min 2015 Mercury har tendenser samme sted (kun på enden der styringa er festet), men ikke noe som er problematisk. Kliner på litt marinefett så stopper det enkelt rusten. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sørlandet2 Svart Fredag 16:57 Link til dette innlegget Svart Fredag 16:57 Det beste med Mercury er at det funker, det er enkelt å vedlikeholde, rimelige slitedeler og annet. De er bygd som en båtmotorer for sjøen, enkelt og solid, ikke ombygd bilmotor. Samt at hvis det er tyver i havna, så tar de Yamaha først, da det er enkelt å omsette, både her i landet, og i Øst Europa. Dette basert på en 10 år gammel Mercury Verado. Ca 800 timer. Ingen synlig korrosjon og ingen problem, kun regulert vedlikehold, som de med mindre enn fire tommeltotter kan utføre selv. Mercury har fokus på enkelt vedlikehold, de legger ut videoer for å hjelpe, dette fordi en av de store konkurrentene var Evenrude. Det er nå min erfaring, uten og være fanatisk. Tror alle større motorer er bra. Har inntrykk at av små motorer så er det litt av hvert, uavhengig av farge på dekselet. Yamaha 2-takt på 80-tallet var fantastisk, men de lages ikke lenger.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.