PaulS Startet Søndag 18:58 Link til dette innlegget Startet Søndag 18:58 Hei, kjenner jeg har skrudd fettkoppen i bånn og bør etterfylle med grease. Men som man ser på bilde sitter ikke koppen rett på boksen, men det er en slange i mellom. Og, det ser ut som (se merking på bildet) at fettet har stoppet halvveis gjennom slangen. Tenkte å kjøpe noe som dette: https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/skrogpleie/marinfett/marinfett-420-ml-2000055235?gad_source=1&gad_campaignid=20567858629&gclid=EAIaIQobChMIyJX0g6jcjgMVOwCiAx1OVgrMEAQYAiABEgJJJfD_BwE Skal jeg koble av slangen å fylle på i den slik at fettet blir presset helt frem til pakkboksen og til slutt fyllet boksen? Eller...? Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart Mandag 05:16 Link til dette innlegget Svart Mandag 05:16 Hvis det har tettet seg til i slangen ville jeg skrudd av slangen på selve pakkboksen. Da kan du stake opp og klemme igjennom nytt fett og skru slangen på pakkboksen igjenn. Ville fylt opp fettkoppen og klemt igjennom slangen. Sitér dette innlegget Link to post
PaulS Svart Onsdag 16:08 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 16:08 _Bliss_ skrev On 28.7.2025 at 7.16: Hvis det har tettet seg til i slangen ville jeg skrudd av slangen på selve pakkboksen. Da kan du stake opp og klemme igjennom nytt fett og skru slangen på pakkboksen igjenn. Ville fylt opp fettkoppen og klemt igjennom slangen. Takker. Skal ut å se nærmere på det nå, har kjøpt litt grease. Ut i fra en annen tråd jeg fant nå, kan det jo også være vann i den nederste delen av slangen. og da må det kanskje en større jobb til? Men går ut i fra at jeg trygt kan koble fra slangen i enden mot pakkbosen selv om jeg ligger på vannet? (sikkert dumt spørsmål::) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart Onsdag 16:58 Link til dette innlegget Svart Onsdag 16:58 Slettet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
jørn Svart Onsdag 17:11 Link til dette innlegget Svart Onsdag 17:11 Har koblet fra slangen på pakkbokser flere ganger, aldri opplevd at det lekker. Slange har jeg negativ erfaring med, blir fort tett. Har valgt å sette koppen rett på pakkboksen, det er jo ikke ofte man skal ned der å skru den til uansett. Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart Onsdag 17:36 Link til dette innlegget Svart Onsdag 17:36 Så lenge første simmerring i pakkboks er tett mot sjøvannssiden skal det ikke stå vann i pakkboksen. Sitér dette innlegget Link to post
PaulS Svart Onsdag 17:55 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 17:55 _Bliss_ skrev 16 minutter siden: Så lenge første simmerring i pakkboks er tett mot sjøvannssiden skal det ikke stå vann i pakkboksen. Antar det, selv om det samler seg litt vann i kjølsvinet over tid. Men har antatt det er innenfor normalen Da tar jeg av slangen på pakkboksen og får sjekket hva slangen inneholder nederst. Og får lagt inn grease hele veien Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart Onsdag 20:27 Link til dette innlegget Svart Onsdag 20:27 Og spander gjerne på doble slangeklemmer på slangen mellom hylse og pakkboks mens du holder på. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
PaulS Svart Onsdag 20:51 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 20:51 Brigg skrev 23 minutter siden: Og spander gjerne på doble slangeklemmer på slangen mellom hylse og pakkboks mens du holder på. God idé. Skal måle hvor store jeg trenger, så blir det rustfrie fra Biltema Sitér dette innlegget Link to post
PaulS Svart Onsdag 20:55 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 20:55 jørn skrev for 3 timer siden: Har koblet fra slangen på pakkbokser flere ganger, aldri opplevd at det lekker. Slange har jeg negativ erfaring med, blir fort tett. Har valgt å sette koppen rett på pakkboksen, det er jo ikke ofte man skal ned der å skru den til uansett. Nå er jeg ikke i båten og får sett nærmere, men det var vel ikke så enkelt som å kun feste boksen rett på stussen på boksen hvor slangen sitter nå...? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart Onsdag 20:56 Link til dette innlegget Svart Onsdag 20:56 PaulS skrev Just now: Nå er jeg ikke i båten og får sett nærmere, men det var vel ikke så enkelt som å kun feste boksen rett på stussen på boksen hvor slangen sitter nå...? Jo, så enkelt er det :) Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart Onsdag 20:59 Link til dette innlegget Svart Onsdag 20:59 PaulS skrev 7 minutter siden: God idé. Skal måle hvor store jeg trenger, så blir det rustfrie fra Biltema Eller koste på seg noen ordentlige: https://www.maritim.no/slangeklemme-dobbelbolt Sitér dette innlegget Link to post
PaulS Svart Torsdag 17:35 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 17:35 jørn skrev for 20 timer siden: Jo, så enkelt er det :) Hva er egentlig poenget med denne slangeløsningen? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart Torsdag 17:38 Link til dette innlegget Svart Torsdag 17:38 Å forenkle tilkomsten til fettkoppen. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
PaulS Svart Torsdag 17:52 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 17:52 Brigg skrev 13 minutter siden: Å forenkle tilkomsten til fettkoppen. Jo, det slo meg, men du skal ha ganske korte armer for ikke å rekke 20 centimeter lenger ned til pakkboksen:) Sitér dette innlegget Link to post
Dixie 2100 Svart Torsdag 18:07 Link til dette innlegget Svart Torsdag 18:07 PaulS skrev 12 minutter siden: Jo, det slo meg, men du skal ha ganske korte armer for ikke å rekke 20 centimeter lenger ned til pakkboksen:) Det er jo forskjell fra båt til båt. På snekka mi så sitter pakkboksen under batteribankene, så jeg har fettkoppen montert rett under dørkplata ved siden av batteriene, Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart Torsdag 18:17 Link til dette innlegget Svart Torsdag 18:17 Jeg har pakkboksen inn under varmtvannstanken. Da kommer den slangebiten godt med for en 82-åring. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
PaulS Svart Torsdag 18:27 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 18:27 Lars H. skrev 8 minutter siden: Jeg har pakkboksen inn under varmtvannstanken. Da kommer den slangebiten godt med for en 82-åring. Ja, skjønner det. Tenkte på mitt eget oppsett, hvor slange er ganske unødvendig. Jeg skal sette koppen rett på boksen. Stoler mer på at fettet kommer dit det skal når det er "kortreist" Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart Torsdag 18:54 Link til dette innlegget Svart Torsdag 18:54 jørn skrev On 30.7.2025 at 19.11: Slettet Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.