Jump to content

Må man ha DC-DC lader til litium?

Øyeren24

Recommended Posts

Lars Hansen skrev 15 minutter siden:

Lader med rett under 60A i noen minutter, men regulerer seg ned ganske raskt.

Har du testet hvor mye den lader om du tømmer banken fullstendig til den stenger, og starter motor på tomgang?  Spenningen dropper jo ganske godt de siste nederste prosentene, og da blir differansen mellom dynamoen din og batteriene større. Min forrige bank og dynamo var en 760Ah AGM bank med en 115A VP dynamo. Med den ladet jeg 130A på tomgang i forbindelse med testing av oppstart etter utladetest. For å si det sånn, det var bare til å hive seg over stoppknappen. 

Lars Hansen skrev 28 minutter siden:

Tviler ikke på at en kraftig dynamo med en høyeffekts regulator kan gi en for høy temperatur på dynamoen, men vi med slappe originaldynamoer tror jeg ikke opplever dette som et stort problem.

Nja. Vi har en 250A høyeffekt dynamo fra Balmar med Wakespeed-WS500 ekstern spennings regulator.  Denne er satt opp med en ytelse som normalt gir den en temperatur på inntil 100 grader celsius. Den er også begrenset på lave turtall slik at den holder seg under 100 grader uavhengig av turtall. På tomgang med 800Ah Lifepo4 som har stengt ned på 0% SOC, så vekker den disse, og leverer 55-60A. Ytelsen stiger med turtallet, 1100rpm gir ca. 110A, og først fra 1800 rpm leverer den ca. 180 A (kald).  Da er ytelsen på dynamoen tilpasset omgivelsene den er montert i slik at den slipper å regulere ned ytelsen for å holde seg under 100 grader.  Det er med andre ord to barrierer mot overoppheting, den ene er at ytelsen er tilpasset omgivelsene den er montert i, den andre barrieren er at regulatoren også regulerer temperaturen. En sjelden gang har vi 24 grader i sjøen, 25 grader i lufta, sultne Lifepo4, og lite vind. Da fungerer Wakespeed også som en temperatur regulator som senker feltstrømmen i trinn på 7-8% for å ikke overstige 100 grader.  Dynamoen er oppgitt med en maksimal driftstemperatur på 108 grader målt på det stedet som sensoren sitter.  Dynamoen kommuniserer også med Victron, slik at jeg i ettertid kan studere ytelses og temperatur kurver. Den har egen shunt, og  er begrenset for å ikke kunne trigge BMS nedstengning selv om ett batteri er tomt og de tre andre er fulle.  Det er også montert sterling alternator protector på den i tilfelle BMS utkobling. 

Skal ikke påstå at din dynamo  oppfører seg på den ene eller andre måten, men den bør stress testes i ytterpunktene for å vite hvordan den oppfører seg, selv om den ikke er så sprek.  Du har tross alt en veldig voksen Lifepo4 bank som skal tåle å stenge ned på 0% SOC og startes trygt opp igjen uten å skade dynamoen. Slike ting er best å teste i hjemmehavn med DC tang og IR termometer.  Men har man testet alle ytterpunktene, så kan det absolutt være en teknisk trygg løsning. Det virker i imidlertid som om normene blir mer og mer kompliserte å forholde seg til, så drop inn løsning uten avansert styring blir tydeligvis umulig fremover. Det ser ikke engang ut til at den dynamo styringen jeg har beskrevet ovenfor holder på en ny installasjon i 2026 fordi man ikke har koblet opp kommunikasjon mot batteriene. Det til tross for at jeg til enhver tid kan dokumentere ytelser og temperaturer på dynamo og system 12 mnd. tilbake i tid i Victron’s VRM. Batteriene har også full overvåkning med nedstengning på cellenivå, men ingen kommunikasjon mot ladekilder som er tilkoblet pr. nå.  Regelverket begynner å bli ganske komplisert kan det se ut til, selv om båten din fungerer trygt. 

Seilars skrev for 7 timer siden:

Regelverket begynner å bli ganske komplisert kan det se ut til, selv om båten din fungerer trygt. 

Jeg bryr meg ikke så mye om regelverket for dette, det har jeg ikke råd eller lyst til å følge opp.

Føler at BMS-ene passer godt på batteriene, 2 stk JK 300A.

Har forsøkt å tømme banken helt (1045Ah), dynamoen oppførte seg helt normalt. Litt i underkant av 60A i starten, men falt like raskt som normalt. Ikke målt med DC tang, skulle det være mye bedre enn Victron BMV-712? Ekstra dynamo har jeg med, men den har vært med i mange år, ikke pga overgang til lithium.

Nå er det sjeldent vi lader lenge med dynamo om gangen, seiler for det meste.

Lading foregår primært med 580W solceller.

Lars Hansen skrev for 7 timer siden:

Jeg bryr meg ikke så mye om regelverket for dette, det har jeg ikke råd eller lyst til å følge opp.

Det er en ærlig sak, og om vi innrømmer det eller ei, så går den grensa ett sted for oss alle. Det begynner dessuten å bli litt voldsomt med de normene nå. Tipper det ikke finnes en eneste fritidsbåt båt i landet som innfrir den siste lithium normen. 

Lars Hansen skrev for 7 timer siden:

Har forsøkt å tømme banken helt (1045Ah), dynamoen oppførte seg helt normalt. Litt i underkant av 60A i starten, men falt like raskt som normalt. Ikke målt med DC tang, skulle det være mye bedre enn Victron BMV-712?

Da har du testet mer enn de fleste, og det er jo veldig bra. Dersom dette var 60A på tomgang, så er det definitivt overbelastning av en 60A dynamo. Men det var kanskje ikke på tomgang at du leste av dette. Det var forøvrig omtrent slik mine 760Ah AGM reagerte på en slik oppstart, så enig med deg i at AGM ikke nødvendigvis er noe bedre.  

Jeg tror mange tar litt av når det gjelder frykten for Lithium. Det resulterer i ett voldsomt dyrt regelverk. Alle disse tingene kunne vært løst på mye enklere måter ved å feks. lage ett test og kontroll skjema etter installasjon som den som installerer må fylle ut. Men i dagens samfunn så er det ingen som har pondus til å lage det skjemaet. Ingen vil påta seg ansvaret, og elektronikk bransjen sitter sammen med utstyrsleverandører i norm komiteene.  Da havner vi der vi er nå, med det jeg kaller « skips regler» som vil sørge for at tilnærmet ingen kommer til å montere lithium lovlig.  Enten gjør båteiere dette selv etter solnedgang, eller så kjøper de blybatterier i 2026. Bransjen som installerer i fritidsbåter vil ikke trenger å ansette noen for å håndtere alle bestillingene i 2026. 

Jeg håper og tror at det sitter europeiske båtbyggere som har pondus nok til å påvirke når NS EN ISO 13297 som omhandler fritidsbåter skal oppdateres. Vi kan virkelig ikke ha normer som er så strenge at folk heller monterer selv enn å ringe en installatør. Det er faktisk ingen tjent med, heller ikke forsikringsbransjen. 

Seilars skrev 28 minutter siden:

Da har du testet mer enn de fleste, og det er jo veldig bra. Dersom dette var 60A på tomgang, så er det definitivt overbelastning av en 60A dynamo. Men det var kanskje ikke på tomgang at du leste av dette. Det var forøvrig omtrent slik mine 760Ah AGM reagerte på en slik oppstart, så enig med deg i at AGM ikke nødvendigvis er noe bedre.  

På tomgang gir denne dynamoen svært lite, kanskje 30A eller deromkring.

Lader mest rundt 1800o/min, deretter faller strømmen litt med økende turtall. Kanskje ikke over lengre tid, da dynamoen får bedre kjøling med høyere turtall...

Jeg har to like motorer (MS2030) og dynamoer (Valeo 60A) som Lars Hansen. Disse lader 4x100Ah Lithium. Ved ganske tom bank, så leverer de ca. 55Ax2 i begynnelsen, og går deretter sakte nedover. 67 77 og 81 grader er det høyeste de har vært oppe i, (jeg har store motorromm og godt med lufting). Etter å ha observert dette over noen sesonger, er jeg ikke bekymret for overoppheting hos meg i hvert fall.
Med kraftigere dynamoer og små motorrom kan vel realiteten være noe annet, og jeg er helt enig i at man burde ha gode måleinstrumenter og stress-teste skikkelig, i hvert fall hvis man ikke setter bort jobben til fagfolk.

9 hours ago, Lars Hansen said:

Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om regelverket jeg heller. Det eneste jeg bryr meg om er hvorfor kravene i regelverket er som de er. 

Når det er mulig å oppnå enklere og billigere løsninger ved å følge regelverket, så ser jeg for min del ingen grunn til å velge dyrere løsninger som senere kan komme til å skape problemer i forbindelse med risko for brann, forsikringer og reklamasjoner ved senere salg av båten.

Seilars skrev for 4 timer siden:

Vi kan virkelig ikke ha normer som er så strenge at folk heller monterer selv enn å ringe en installatør. Det er faktisk ingen tjent med, heller ikke forsikringsbransjen. 

For å stikke fingeren i jorda; der er vi vel allerede? Det er jo bare å ta en titt på tråden til @dennrick om hans oppgradering av det elektriske, og hvor vanskelig det var å få ombord en installatør som var villig til å både følge regelverket og skrive ut samsvarserklæring til slutt. Og hvor mange er villige til å legge så mye energi i anlegget sitt som det dennrick gjorde? En ganske liten prosent vil jeg tro. Resultatet er at folk mekker selv, eller setter bort jobben til "profesjonelle" som egentlig verken kjenner regelverket eller har lov til å gjøre det de gjør. 

Lars Hansen skrev for 3 timer siden:

Lader mest rundt 1800o/min, deretter faller strømmen litt med økende turtall. Kanskje ikke over lengre tid, da dynamoen får bedre kjøling med høyere turtall...

Greia er vel at den dynamoen har en slapp laderegulator, som i praksis verner dynamoen ved å legge ned ambisjonsnivået :glimter:

Hensikten med et regelverk er jo å ha en rettesnor: Det er minimumskrav. Som i trafikken: Det er lovpålagt å ha på sikkerhetsbelte.

Hva man velger å gjøre er en helt annen sak. En standard er ikke en lov, og man kan finne andre løsninger dersom man kan dokumentere at sikkerhetsnivået ivaretas. Men holder man seg til standarden, så er denne jobben allerede gjort. Dermed har båtbyggere og produsenter noe håndfast å forholde seg til. "Heldigvis" har dette i utgangspunktet ikke en "tilbakevirkende" kraft, men jeg tror man skal forsøke å forstå intensjonen som ligger bak standarden og hvilke problemstillinger den belyser. De er høyst relevante, selv om hver og en av oss neppe har erfart samtlige.

Verden er i konstant endring, og noen er foran og noen er bak utviklingen. Sånn er det bare. 

Sikkerhet Om Bord – maritim sikkerhet basert på offshore- og beredskapserfaring
maritim kommunikasjon · nødutstyr · batteri · maritim elektro og elektronikk
https://sikkerhetombord.no
LinkedIn: https://sikkerhetombord.no/li | Facebook: https://sikkerhetombord.no/fb

Lars Hansen skrev for 22 timer siden:

Tviler ikke på at en kraftig dynamo med en høyeffekts regulator kan gi en for høy temperatur på dynamoen, men vi med slappe originaldynamoer tror jeg ikke opplever dette som et stort problem.

Jeg har en VP MD2030 i seilbåten, er vel en 60A Valeo dynamo tror jeg.

Komodo skrev 13 minutter siden:

Greia er vel at den dynamoen har en slapp laderegulator, som i praksis verner dynamoen ved å legge ned ambisjonsnivået :glimter:

Helt riktig, derfor jeg skrev som jeg gjorde over også :tommel_opp:

Det samme gjelder vel de som har nyere VP, med 115A dynamo.

(Sikkert de fleste andre med originale dynamoer og regulatorer også...)

4 minutes ago, Cheyenne said:

Har en mistanke om at det ikke er så mange skipselektrikere sp er med og lager disse standardene. Tror heller det er flere slipselektrikere. Dvs sikkert meget høyt utdannede folk, men desverre med liten praktisk erfaring men sånn er det vel med mye og mangt i disse tider.

For min egen del har jeg sertifikat fra SDIR som skipselektrikeroffiser (ETO) og skipselektriker (ETR) og har pekt på disse utfordringene lenge før standarden kom, og som jeg i stor grad har modnet på sammen med andre båtfolk som har elektrofaglig bakgrunn. Jeg har jobbet på mange ulike nivå i min bransje, og også tett sammen med "slipselektrikere" - og har stor respekt for ingeniøryrket og den fagkunnskapen som mange sitter på. Utfordringen er ikke mangel på praktisk erfaring, men at det er for mange mennesker som skuler på hverandre i stedet for å samarbeide.

Sikkerhet Om Bord – maritim sikkerhet basert på offshore- og beredskapserfaring
maritim kommunikasjon · nødutstyr · batteri · maritim elektro og elektronikk
https://sikkerhetombord.no
LinkedIn: https://sikkerhetombord.no/li | Facebook: https://sikkerhetombord.no/fb

Cheyenne skrev 3 minutter siden:

Har en mistanke om at det ikke er så mange skipselektrikere sp er med og lager disse standardene. Tror heller det er flere slipselektrikere. Dvs sikkert meget høyt utdannede folk, men desverre med liten praktisk erfaring men sånn er det vel med mye og mangt i disse tider.

Der tror jeg du traff spikeren helt perfekt. Slike norm komiteer er fulle av bla. utstyrs leverandører, og det blir en drakamp om egne interesser. Elektronikk leverandører vil ha 100% jevn spenning uten peaker, leverandører av utstyr vil selge inn avanserte løsninger, og slipselektrikere i disse komiteene har aldri erfart store tekniske utfordringer langt til havs med ansvar for sikkerheten til både passasjerer og mannskap. Så da ender vi opp med en norm som er elektrofaglig skuddsikker, men som har store driftstekniske svakheter fordi den fullstendig mangler barrierer mot mørklegging av fritidsbåter utaskjærs i dårlig vær.  Jeg er glad for at vår båt ikke skal oppgraderes i år, for jeg liker å følge normen den er bygget etter. 

Lars Hansen skrev for 4 timer siden:

Det høres forsvarlig ut, jeg hadde en slik dynamo for 4 dynamoer siden, og den gav vel maksimalt 47A i vår båt mot 560Ah med blybatterier om jeg husker rett. Det var før solcellenes tid, så vi fikk ikke seilt så mye på den tiden om vi ikke regelmessig gikk inn i gjestehavner for å lade. Som @Maika skriver, så blir de ikke så varme når de er så lite spreke.  Men uansett viktig med stress testing i kontrollerte former slik at man kjenner ytterpunktene i anlegget.  

Den beste redningsvesten er den som folk har råd til å kjøpe.

2 hours ago, Hulda said:

Det er en ulempe at disse standardene er for kostbare for vanlige folk. 

Ja, men hensikten med standardene er jo for en stor del også at de bare skal brukes av bedrifter i bransjen. Er nok enig i at de med fordel kunne ligge åpent tilgjengelig, slik at man i alle fall kunne ha tilgang til å vite hva som står i dem, men det kommer nok aldri til å skje, ettersom standardene gis ut på basis av et internasjonalt samarbeide, der prisene er forholdvis like over hele verden. Det vil vel sånn sett ikke være mulig å gi ut de internasjonale standardene kostnadsfritt, eller til redusert pris i Norge.

Noen standarder er også utarbeidet og strukturert på en slik måte, at det ikke er mulig å bruke dem, på en rimelig rett måte, uten en forholdvis grundig opplæring i standardens struktur, oppbygning og bruksmåte. En eksempel på en slik "lite brukervennlig standard" det er jo NEK400 som gjelder for elektriske installasjoner i bygninger. Problemstillingen her er jo at NEK400 ikke er en standard, men en serie med delstandarder, som må brukes "på rett måte" og i kombinasjon med hverandre.

2 hours ago, Cheyenne said:

Standardene vedlikeholdes jo og oppdateres jo via normkommiteer og ut i fra et Internasjonalt samarbeide. I disse normkommiteene så har man jo typisk representert alle de store bedriftene, myndighetsorganer, osv, slik at normkommiteen representerer "bransjen" i det aktuelle landet og fagområde. Her er en oversikt over det som gjelder i forhold til elektrobransjen.

https://www.nek.no/nek-komiteer/oversikt-over-komiteer/

Medlememer i NK64, som gir ut NEK400, som et eksempel:

https://www.nek.no/komiteer/nk64/

Og NK18 som arbeider med elektriske installasjoner på skip:

https://www.nek.no/komiteer/nk18/

Og for fritidsbåter og NS-EN ISO 13297, så tror jeg det er denne kommiteen som gjelder:

https://standard.no/en/standardisation/commitees/committee-list/snk-146/

Formannen i kommiteen ser ut til å komme her i fra:

https://norboat.no/forside

38 minutes ago, Hulda said:

Lurer på om ikke ABYC er tilgjengelig på nett. Om det blir behov, kjører jeg etter den. Den gangen jeg jobbet, gikk det i NORSOK, som er en ren norsk standard, med sine tildels grove feil og mangler. Også her var det foretak som prøvde å ta seg grovt betalt. Selv om standarden lå åpen på nettet.

Tja, si det. Ser at man må opprette en konto og logge inn for å se hva som er tilgjelgelig. Ser at de også reklamerer for gratis noen kurs og litt opplæring.

https://abycinc.org/standards/

Disse standardene har vel ellers en tendens til å være litt i slekt med hverandre, slik at når man oppfyller kravene i en standard, så oppfyller man også samtidig krav, men ikke nødvendigvis alle kravene i en annen standard.  

Ser ut til å være billigere, men ikke gratis:

https://members.abycinc.com/online-store/merchandise

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...