Torsen67 Startet Mandag 10:34 Link til dette innlegget Startet Mandag 10:34 Hei I og med at jeg surrer mye rundt i Oslofjorden, så har jeg flere ganger blitt spurt på div brygger om jeg har mulighet til å ta med folk ut, mot betaling. Kan jeg det? Minisightseeing over ett par-tre timer? Tenker kun på hobbybasis nå og da, feks på lørdager. Dagens båt egner seg ikke så godt, men er på utkikk etter en annen båt enn dagens daycruiser, med lettere adkomst og ståhøyde. Har man med folk så tenker jeg det er viktig med tilgang på skikkelig toalett. Om det så er snakk om en tur på bare to timer, så kan jo naturen kalle. Noen andre med erfaring? NB: Jeg er 100% arbeidstaker så har ikke eget firma.? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart Mandag 10:57 Link til dette innlegget Svart Mandag 10:57 Skal du gjøre dette lovlig må både du og båten sertifiseres, både omstendelig og kostbart. På den andre siden er det fullt lovlig å ta med en vennegjeng der man spleiser på bensinen. Samme gråsone som når du vippser nevøen en slant for å kjøre deg på fest i onkels bil. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Mandag 11:53 Link til dette innlegget Svart Mandag 11:53 Har studert litt på de reglene, som kanskje framstår som litt absurde. Hvis du leier ut båten til en 70 år gammel mann som aldri har vært ombord i en båt før, så er det vel OK så lenge som båten er under 50 fot. Hvis du tar med mannen som betalende passasjer, så er det ulovlig, uavhengig av din egen kompetanse og erfaring. Bytter dere roller slik han er båtfører og du er passasjer, så blir det lovlig, så lenge som du ikke betaler for turen. Men så skal det vel finnes et smutthull i denne galskapen. Hvis du og 70 åringen oppretter en båtforening, som må være registrert i Brønnøysund og ha med dere to som medlemmer, og foreningen arangerer turen, da kan du føre båten. Litt fritt ut i fra hukommelsen, men tror at det skal stemme sånn noenlunde med det formelle regelverket. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart Mandag 14:05 Link til dette innlegget Svart Mandag 14:05 Det spørs vel om dette er venner/bekjente du tar med deg på tur, der dere spleiser på kostnadene, eller om dette blir mer som en betalt jobb? Forbundet Kysten har skrevet artikkel om emnet, som gjerne er litt mer lettforståelig og ferdigtolket enn Sjøfartsdirektoratet sine tekster. Da jeg tok D5L (og utvidelsen D5LA) ble det sagt at man med dette sertifikatet har mulighet for inntil 12 betalende passasjerer, forutsatt helseerklæring (fra sjømannslege) og et par tre kurs, blant annet sikkerhetskurs og krisehåndtering. I tillegg er det forenklede regler for båter under 10 meter, med begrenset motoreffekt (står mer om dette i artikkelen til Kysten). Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart Mandag 14:41 Link til dette innlegget Svart Mandag 14:41 Som regel går dette helt fint fram til den dagen det skjer et eller annet og noen blir skadet eller enda værre. Da kan du vedde på at ansvaret skal plasseres hos deg enten av turfølget, deres advokat eller påtalemyndighetene. Så hvis du vet at du aldri kommer til å oppleve noe trasig så er det bare å kjøre på tenker jeg 😊 Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Brakkvannsseiler Svart Mandag 17:18 Link til dette innlegget Svart Mandag 17:18 Se sdir rsr 1-2020 §2 første ledd bokstav c. Sitér dette innlegget Link to post
Skippern10 Svart Mandag 18:09 Link til dette innlegget Svart Mandag 18:09 Du kan vel ha en kontrakt der du leier ut båten til dem som skal være med. Så kan dem ha med deg som gjestekaptein. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart igår klokken 05:58 Link til dette innlegget Svart igår klokken 05:58 Sjøfartsdirektoratet har sagt klart at de ikke vil forholde seg til oppkonstruerte greier som støttemedlemskap, brudepar som er en del av mannskapet osv. De vil vurdere realitetene hvis det kommer til en sak. Sitér dette innlegget Mons Link to post
hanto1 Svart igår klokken 06:20 Link til dette innlegget Svart igår klokken 06:20 Skal du gjøre dette lovlig blir det så dyrt at flestedelen av potensielle kunder ikke vil være med. Den lokale taxibåten der vi har hytte tar flere tusen for et kvarters kjøretur. Sier seg selv at folk flest finner andre løsninger. Sier ikke at taxibåten er spesielt grådig, men det norske sertifiserings og ikke minst avgiftsystemet er ikke på linje med folks kjøpekraft. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart igår klokken 06:55 Link til dette innlegget Svart igår klokken 06:55 Å få en båt sertifisert inntil 12 passasjerer er overkommelig såfremt du har en plan om å drive dette i litt større skala. Spesialt Targa 44 el. er populære båter men også Viknes 1030 benyttes med slik sertifisering. Redningsflåte, nødpeilsesender mm. er ting som må til på utstyrssiden. Kravene her er det allerede linket til over hos Sjøfart. Som ren hobby er ikke dette lønnsomt, du må få noe volum for å forsvare kostnaden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.