Jump to content

Ta med folk ut på båttur mot betaling.. Hva kreves av godkjennelser og løyver etc?


Torsen67

Recommended Posts

Hei

 

I og med at jeg surrer  mye rundt i Oslofjorden, så har jeg flere ganger blitt spurt på div brygger om jeg har mulighet til å ta med folk ut, mot betaling. Kan jeg det? Minisightseeing over ett par-tre timer?

Tenker kun på hobbybasis nå og da, feks på lørdager.

Dagens båt egner seg ikke så godt, men er på utkikk etter en annen båt enn dagens daycruiser, med lettere adkomst og ståhøyde. Har man med folk så tenker jeg det er viktig med tilgang på skikkelig toalett. Om det så er snakk om en tur på bare to timer, så kan jo naturen kalle.

 

Noen andre med erfaring?

 

NB: Jeg er 100% arbeidstaker så har ikke eget firma.?

Link to post

Har studert litt på de reglene, som kanskje framstår som litt absurde. Hvis du leier ut båten til en 70 år gammel mann som aldri har vært ombord i en båt før, så er det vel OK så lenge som båten er under 50 fot. Hvis du tar med mannen som betalende passasjer, så er det ulovlig, uavhengig av din egen kompetanse og erfaring. Bytter dere roller slik han er båtfører og du er passasjer, så blir det lovlig, så lenge som du ikke betaler for turen.

 

Men så skal det vel finnes et smutthull i denne galskapen. Hvis du og 70 åringen oppretter en båtforening, som må være registrert i Brønnøysund og ha med dere to som medlemmer, og foreningen arangerer turen, da kan du føre båten.  

 

Litt fritt ut i fra hukommelsen, men tror at det skal stemme sånn noenlunde med det formelle regelverket. 

Link to post

Det spørs vel om dette er venner/bekjente du tar med deg på tur, der dere spleiser på kostnadene, eller om dette blir mer som en betalt jobb?

 

Forbundet Kysten har skrevet artikkel om emnet, som gjerne er litt mer lettforståelig og ferdigtolket enn Sjøfartsdirektoratet sine tekster. Da jeg tok D5L (og utvidelsen D5LA) ble det sagt at man med dette sertifikatet har mulighet for inntil 12 betalende passasjerer, forutsatt helseerklæring (fra sjømannslege) og et par tre kurs, blant annet sikkerhetskurs og krisehåndtering. I tillegg er det forenklede regler for båter under 10 meter, med begrenset motoreffekt (står mer om dette i artikkelen til Kysten).

Link to post

Som regel går dette helt fint fram til den dagen det skjer et eller annet og noen blir skadet eller enda værre. Da kan du vedde på at ansvaret skal plasseres hos deg enten av turfølget, deres advokat eller påtalemyndighetene. Så hvis du vet at du aldri kommer til å oppleve noe trasig så er det bare å kjøre på tenker jeg 😊

Link to post

Skal du gjøre dette lovlig blir det så dyrt at flestedelen av potensielle kunder ikke vil være med.

Den lokale taxibåten der vi har hytte tar flere tusen for  et kvarters kjøretur. Sier seg selv at folk flest finner andre løsninger.

Sier ikke at taxibåten er spesielt grådig, men det norske sertifiserings og ikke minst avgiftsystemet er ikke på linje med folks kjøpekraft.

Link to post

Å få en båt sertifisert inntil 12 passasjerer er overkommelig såfremt du har en plan om å drive dette i litt større skala. Spesialt Targa 44 el. er populære båter men også Viknes 1030 benyttes med slik sertifisering.

 

Redningsflåte, nødpeilsesender mm. er ting som må til på utstyrssiden. Kravene her er det allerede linket til over hos Sjøfart.

 

Som ren hobby er ikke dette lønnsomt, du må få noe volum for å forsvare kostnaden.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...