HomerSimpson Startet Mandag 12:33 Link til dette innlegget Startet Mandag 12:33 Jeg lurer på om det er noen som vet om en glassmester som kan reparer isolerglass vinduer. Jeg har noe vinduer i båten som har punktert. Disse har vært sånn over legre tid så aluminiummen mellom glassene må også byttes, ser den er misfarget og er i ferd med å gå i oppløsning. Selve rutene er vel sikkert herdet men er fine og hele. Regner med at dersom jeg kan bruke glassene vil det bli betydelig billigere enn å bestille nye vinduer på mål. Båten ligger i Fredrikstad men er mobil. Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
Komodo Svart Mandag 13:17 Link til dette innlegget Svart Mandag 13:17 Tidligere gjorde de dette på Bøckman på Øra, men de er jo borte. Men du kan jo sjekke med Olsen Glass. Her er fra hjemmesiden deres: Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lazyjack Svart Mandag 13:34 Link til dette innlegget Svart Mandag 13:34 Her er hva ChatGpt sier om reparasjon av isolerglass: Isolerglass (dobbelt- eller treglassvinduer med forseglet luft- eller gassrom) kan i praksis sjeldent repareres på en varig og økonomisk fornuftig måte hvis tettingen først er ødelagt. Her er grunnen: Isolerglass er forseglet fra fabrikk for å hindre at fukt og luft slipper inn. Når tetningen svikter, vil det ofte komme kondens eller dugg mellom glasslagene, og den tørkegassen som er inni, forsvinner. For å reparere, måtte man åpne glasset, fjerne fukt, og tette det igjen med full gassfylling – noe som krever fabrikkutstyr. I de fleste tilfeller lønner det seg å bytte selve glassenheten (innmaten), ikke hele vinduskarmen. Mulige “reparasjoner” du ser annonsert: Noen firmaer borer små hull for å ventilere og rense mellom glassene, men dette gjenoppretter ikke isolasjonsevnen og er ofte bare en midlertidig løsning mot dugg. Tetningsmasser rundt vinduet kan byttes hvis lekkasjen sitter i innrammingen, men det hjelper ikke hvis selve glassforseglingen er skadet. Kort sagt: Er problemet bare rundt vindusrammen → kan ofte fikses. Er det inni glasset (kondens mellom rutene) → må som regel byttes. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Mandag 13:42 Link til dette innlegget Svart Mandag 13:42 Lazyjack skrev 6 minutter siden: Her er hva ChatGpt sier om reparasjon av isolerglass: Isolerglass (dobbelt- eller treglassvinduer med forseglet luft- eller gassrom) kan i praksis sjeldent repareres på en varig og økonomisk fornuftig måte hvis tettingen først er ødelagt. Det er nok sant. Når TS spurte om dette så tenkte jeg på utbedring, og da underforstått utskifting 😊 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
HomerSimpson Svart Mandag 13:45 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 13:45 Håpet på utbedring ja.Det er kondens mellom rutene. Det har det tydeligvis vært over lengre tid så det ser ut som om kondensvannet er misfarget av aliminumslista som er i ferd med å gå i oppløsning. Trenger noen som kan skille rutene og lage ny list mellom de og fylle med gass. Som en midlertidig løsning tenkte jeg å knuse den innerste ruten sånn at det blir klar sikt og deretter bestille nye ruter men før jeg gjør dette må jeg vite at rutene ikke kan brukes igjen. Vil tro at glassene er dyre og det blir billigere å reparere de. Mener jeg har hørt at det var noen som kunne lage nye rammer og fylle de med gass. Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
Honduras Svart Mandag 15:07 Link til dette innlegget Svart Mandag 15:07 Greåker Glass er en annen mulighet Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Bitteliten Svart Mandag 16:32 Link til dette innlegget Svart Mandag 16:32 I stedet for å knuse innerste rute, hva med å borre et par hull i hvert hjørne for å få luftet ut fukten? om aluminium misfarger vannet er det kanskje saltvann? Sitér dette innlegget Link to post
Troll 20 Svart Mandag 17:08 Link til dette innlegget Svart Mandag 17:08 Vi byttet 9 stk herdede isolerglass i ein Saxe 38 høsten 2023. Kostet kr. 1518,- pluss mva. pr. stk. hos Pilkington. Dei brukte dei gamle glassene som mal og lagde nye. Måtte ta glassene ut av alurammen som klemmer glassene fast i overbygget. Nye gummipakninger var ikkje å få fatt lengre, så fuget glassene fast i rammen etterpå. Grei og kurant jobb og eg ville ikkje tatt meg bryet med å prøve å gjenbruke glassene. Sitér dette innlegget Troll 20 Kommedal 27Coronet 26 Family Link to post
Olevine Svart Mandag 22:37 Link til dette innlegget Svart Mandag 22:37 Jeg spurte en glassmester om dette for noen år siden, riktignok om vindu i huset. Fikk da beskjed om at dette sjelden var vellykket når vinduet hadde vært punktert så lenge at glassene var blitt matte. Overflatene hadde blitt skadet og ville ikke bli klare igjen. Sitér dette innlegget Link to post
HomerSimpson Svart Tirsdag 07:20 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 07:20 Honduras skrev for 16 timer siden: Greåker Glass er en annen mulighet Takk for tips Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
HomerSimpson Svart Tirsdag 07:30 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 07:30 Bitteliten skrev for 14 timer siden: I stedet for å knuse innerste rute, hva med å borre et par hull i hvert hjørne for å få luftet ut fukten? om aluminium misfarger vannet er det kanskje saltvann? Kan være saltvann ja. Det er en grå matt hinne mellom rutene som ser tørr ut. Troll 20 skrev for 14 timer siden: Vi byttet 9 stk herdede isolerglass i ein Saxe 38 høsten 2023. Kostet kr. 1518,- pluss mva. pr. stk. hos Pilkington. Dei brukte dei gamle glassene som mal og lagde nye. Måtte ta glassene ut av alurammen som klemmer glassene fast i overbygget. Nye gummipakninger var ikkje å få fatt lengre, så fuget glassene fast i rammen etterpå. Grei og kurant jobb og eg ville ikkje tatt meg bryet med å prøve å gjenbruke glassene. Det var et godt tips. Nå er riktignok 2 av rutene ganske store men 1518.- pluss mva. pr stk. var ikke skremmende. Jeg må ta kontakt med Pilkington Olevine skrev for 8 timer siden: Jeg spurte en glassmester om dette for noen år siden, riktignok om vindu i huset. Fikk da beskjed om at dette sjelden var vellykket når vinduet hadde vært punktert så lenge at glassene var blitt matte. Overflatene hadde blitt skadet og ville ikke bli klare igjen. Du kan ha rett at glassene har blitt matte. Det er som sagt en grå hinne som ser ut som er tørr mellom rutene. Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
Olevine Svart Tirsdag 07:57 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 07:57 HomerSimpson skrev 23 minutter siden: Kan være saltvann ja. Det er en grå matt hinne mellom rutene som ser tørr ut. Det var et godt tips. Nå er riktignok 2 av rutene ganske store men 1518.- pluss mva. pr stk. var ikke skremmende. Jeg må ta kontakt med Pilkington Du kan ha rett at glassene har blitt matte. Det er som sagt en grå hinne som ser ut som er tørr mellom rutene. Kom på nå at jeg mener å huske begrunnelsen for at glassoverflaten var skadet. Det var at det ble et surt miljø mellom glassene som etset glassoverflatene. Er sikkert samme grunn til at aluminiumen også blir grå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.