Jump to content

Hvordan kan jeg sage i glassfiberplate?

tom Cognac

Recommended Posts

I forbindelse med installering av vanntank i båten min ( https://baatplassen.no/i/topic/175605-altera-mulier-flipper-640-ht/page/5/  ) lager jeg nå en plattform som vanntanken kan ligge på. Plattformen lager/støper jeg med 400gr gl.fiber i flere lag og polyester. Når støpen/platen har herdet må jeg renskjære den Hvordan kan jeg gjøre det? Kan jeg bruke en "god gammeldags" Sandvik snekkersag (er ikke så farlig om sagen blir sløvet)? 

jeg tørker ut på land....!

Har du bajonettsag eller stikksag/elektrisk rotterumpe går saging i glassfiber riktig så radig. Liker spesielt å bruke bajonettsag til slikt selv, bruker fintannede blader (i mellomsjiktet mellom metall- og treblad) og legger saga slik at bladet sager skrått gjennom (i motsetning til elektrisk rotterumpe som sager tilnærmet 90 grader). Fordelen med å legge bladet litt er at det fliser mindre og er enklere å sage beint.

Big Horn skrev for 4 timer siden:

Diamantblad til enten vippesag eller vinkelsliper fungerer bra.

Diamantblad er helt unødvendig. Har du vinkelsliper + vanlig skive til metall går det fullstendig utmerket (tynn skive er best).

Stikksag om du må sage "innvendige" svinger/kurver.

Om du ikke har vinkelsliper går ei vanlig snekkersag helt utmerket til rette linjer. Kjøp deg ei billig sag. Helt unødvendig med de dyre Sandviksagene. Alle disse håndsagene er "engangssager" nå for tiden, dvs. at når de har gått til helvete er det ingen vits i å slipe de opp (som i gamle dager).

Det er ganske enkelt. Trenger ikke gjøre så mye utav det.

"Feinsag" / multikutter med universalblad fungerer aldeles utmerket, om du har sådant eller kan få lånt. Det var det jeg brukte i Rana-prosjektet mitt. Da har du stålkontroll hele veien.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...