båt og møbel Startet 20.August Link til dette innlegget Startet 20.August Hei, Tror dette er min første tråd her på dette forumet. Me vurderer å kjøpe en Långedråg 45 : https://www.finn.no/mobility/item/402079690 Eg har etterkvar fått mykje erfaring med restaurering av båter , både i plast, tre og stål. Jobber med dette også til dagen. Etter me solgte losskøyta i fjor, kom trangen etter ny båt. Etter mykje søking på nett og samtaler med andre seilbåt entusiaster , så dukket interessen for Långedrag opp. Det er i først omgang lurer på , er ikkje denne priset høyt? Sjølvsagt så forstår eg at selger har utvilsomt brukt mye tid og penger på den , men likevel er det mykje som gjenstår av innredning spesielt. Skal østover å sjå på den neste veke er planene. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 20.August Link til dette innlegget Svart 20.August Min vurdering er ca. 500000. Skal ikke denne båten ha mesanmast ? https://berthonscandinavia.se/en/sold-yachts/langedrag-45/ Sitér dette innlegget Link to post
båt og møbel Svart 20.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August 500k er nok meir riktig. Max vil eg sei. -Mykje av det elektriske utstyret ombord er utdatert. -I følge Ais`en har denne ikkje vert i drift sidan 2021. Ser dei er rigga både med og uten mesan. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.August Link til dette innlegget Svart 20.August Det er ikke noe must å ha mesan. Egentlig er det en ulempe. Båten seiler meget bra slik den er. Hulda kunne også vært utstyrt med mesan, men jeg satset ekteskapet på å ha en mast. Ulempen med to master og en del riggalternativer, er at seilplanet kommer for langt akter. Dette medfører en logirig båt, som seiler dårlig på kryss. Og kronglete å seile i hård vind. Slik som den båten J-Å linker til. Jeg har snakket med eierne for en del år siden. Den gangen jeg så båten, var det en meget pen båt. Av dekkslayout hadde de brukt mye av layouten til HR/Najad. Det er klart at det elektriske og ikke ferdigstilt innredning trekker noe ned. Det samme gjør motoren. Det går fort 2- til 400 000 der. Vanskelig å ha noen formening uten å ha vært om bord. Min minimumsmotor i den båten ville vært 85 hk. Så det er en del faktorer som trekker ned. Formodentlig er båten rustfri. Det var en innom Strömstad som mente han hadde hatt en dykkejobb på Hulda for å skifte anoder for en del år siden, i Holmestrand. Hulda har aldri vært i Holmestrand. Det var nok den båten som er avertert her han var nedom :-) Om vekten er 18,5 tonn nå, vil den nok øke et tonn når full innredning kommer på plass. Hulda, som er en hel del mindre, veier 17 tonn driftsklar. Personlig hadde jeg glatt gitt 800 000 for denne båten, hvis det ikke hadde vært en 'kjellerbåt'. Og så hadde jeg levd med liten motor. Sitér dette innlegget Link to post
båt og møbel Svart 20.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August Fordeler og ulemper med en og to master. Det er mangen tråder bøker om det temaet. Eg foretrekker en mast på denne typen båt og størrelse. Så det passer bra med denne båten sånn sett. Hadde vert greit med dekksalong ja. Men personlig så syns eg denne båten ser penere ut når en står på kaien og ser. Sånn er det med båt, mangen ulike valg med fordeler og ulemper. Har du bildere av båten din Hulda? Nanni motoren blir litt liten , men å bytte den er i mitt tilfelle en enkel jobb dersom dette blir aktuelt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.August Link til dette innlegget Svart 20.August Bilde av Hulda??? Les 'Byggingen av Hulda på Oppfordring'. Mesan, etter min mening' passer best på dype, langkjølede skrog. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 20.August Link til dette innlegget Svart 20.August Det er vanskelig å se på et bilde hvordan en båt er balansert. Men uten mesan ville jeg vurdert en rullefokk på et indre forstag, for å få seilsenteret litt akterover i mye vind. Du har vel også et indre forstag @Hulda, men det ser ikke ut til at du fører seil på det så ofte. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 20.August Link til dette innlegget Svart 20.August Båten er nok verd prisen i et europeisk marked (altså tollet inn i EU), men det norske markedet er generelt litt lavere i pris på bruktmarkedet. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Hulda Svart 20.August Link til dette innlegget Svart 20.August Nei, det er i hvert fall ikke vanskelig for meg å se. Det er derfor masten til Hulda er så langt frem som konstruksjonsmessig greit. I tillegg er forstaget flyttet 75 cm foran baugen. Dette medfører at Hulda er lett logirig på kryss med fulle seil mellom 5- til 10 m/s. På den båten du linker til er hovedmasten plassert nokså akter. I tillegg kommer mesanseilet. Det er langt unna optimalt. Fordelen er at man kan la mesanseilet ligge pakket på bommen. Kryssfokken vår er i første rekke et hårdvindseil. Jeg har seil på kryss med kun dette seilet i 20 m/s og holdt rundt 6- til 7 knop. Kryssfokken har ikke vært heist i år. Da vi seilte fra Måseskär til Læsø i starten på ferien gikk på vind rett i siden til rett aktenfor tvers. Vindstyrke opp til 15 m/s. Det gikk for genoa og fullt storseil i 8- til 10,5 knop. Vi burde redusert seilføringen, skroget har det ikke bra i fra 9 knop og oppover. Sitér dette innlegget Link to post
båt og møbel Svart 20.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August Den røde Långedragen jeg har linket seiler vist bra med den riggen i følge eieren. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.August Link til dette innlegget Svart 20.August Båten går som et tog, det kan jeg nesten garantere. Rolf Modig tegnet bra båter. Designforskjellen mellom Modig og Hulda er ikke stor. Sitér dette innlegget Link to post
båt og møbel Svart 20.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August Ja , med det deplasementet og kvasse bauen så går den nok som ett tog. Du skriver at Hulda ikke er så bra over 9 knop. Hva mener du med det? Vanskelig å holde kursen i medvind og med bølger akten for tvers. ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.August Link til dette innlegget Svart 20.August Nei, båten går som et tog. Men roret er dypt og smalt og kommer i en egenfrekvens. Det skjer ikke noe annet enn at det dirrer i båten. Så på turen over til Danmark hadde vi et par timer med dirring. Det var en gøy tur der vinden ble omsatt til fart og ikke til krenging. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 20.August Link til dette innlegget Svart 20.August Jeg har seilt mye med en Beneteau Idylle 15.5, som har en lignende skrogform. Den er litt lettere, og noen fot lengre. Seilføring (fokk og storseil) er ca 100m2 for Långedrag 45 og 120m2 for Idylle. Jeg vil karakterisere Beneteauen som en litt tung og treg båt innaskjærs, men ute på havet er den veldig behagelig, og begynner å cruise bra når det nærmer seg frisk bris. Så det kommer mye an på bruken. Det er et ganske stort storseil å håndtere. Det er gjerne grunnen til at noen rigges med lavere mast og mesan. Mastehøyde over 20m kan også være litt upraktisk. Her er et polardiagram i tabellform for Idylle 15.5. Dette er teoretiske tall med perfekte seil, og spinnaker fra ca 90 grader: Sitér dette innlegget Link to post
båt og møbel Svart 21.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August Hulda, spennende . Var selv over til Danmark og igjennom Limfjorden i sommer. Mandal - Thyborøn gjennomsnittfart på 6,5 knop , max 10,1. Det var med en 27 fots Grinde. Det var ein spennende seilas. Eg ønsker ein tung og solid båt som eg kan ta ut på tur , selv om det blåser en del. Det er en av grunnen til Långedrag blir vurdert ja. Ja litt upraktisk med den høye riggen med tanke på bruer og luftspenn. Men det tror eg blir ett lite problem i mitt tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.August Link til dette innlegget Svart 21.August Alle båter er uansett kompromiss. Så grovt sett, det man taper i fart i lett vind og høyde på kryss, vinner man i en båt som 'tåler alt'. Kan ta en grunnstøting, går rolig i sjøen uten plask og smell. Det samme gjelder seilingshøyde og dybde. Stort sett kommer man dit man ønsker, noen ganger med en liten omvei. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 25.August Link til dette innlegget Svart 25.August båt og møbel skrev On 20.8.2025 at 10.16: Hei, Tror dette er min første tråd her på dette forumet. Me vurderer å kjøpe en Långedråg 45 : https://www.finn.no/mobility/item/402079690 veldig flott båt……. den kunne jeg tenkt meg ….med doghouse/pilothouse (ikke DS) men veldi mye jobb ”inside”……… ”outside” ville jeg hatt ett teakdekk, og ville seilt og prøvet den innen jeg rigget om den til kutter ! om hun trenger peke eller ikke…..men to ruller 👍 priset tror jeg, vet ikke, er i overkant, mye jobb inne i båten mye bøylaminert om dette skall bli pent……. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
båt og møbel Svart 26.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August Ja , eg regner med den skal ha 2 stag fremme med seil, men at det bare er montert ett på bildene i annonsa. Låndegrag 45, 401 og 501 har flott linjer og er konstruert for å tåler de fleste forhold. Er i dialog med selger så vil det jo vise seg etterhvert om det blir denne ,eller en annen båt vi seiler i 2026. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 26.August Link til dette innlegget Svart 26.August Bare et par tanker om pris, uten at jeg har noe peiling på denne båten. Det er for lite marked (få salg) for denne typen selvbygg til at megler har godt grunnlag for å anslå markedsverdi. Det er nærmest en finger i lufta. Det er irrelevant for markedsverdien at eier har brukt mye tid og penger. "Prosjektbåter" blir liggende lenge på Finn. Ikke sikkert den er lettsolgt. Veldig godt utgangspunkt for forhandling. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Hulda Svart 26.August Link til dette innlegget Svart 26.August Et annet godt utgangspunkt for forhandling er at om bildene av innredningen er det som er bra, indikerer det at hele innredningen må rives, mesteparten av det elektriske går samme veien. Og at mesteparten av båten må isoleres. Deretter må man, om man har kompetanse, vurdere om riggen er sterk nok. Skarven, som har bygget denne riggen, hadde veldig sterke tendenser til å mekke sammen litt svake rigger. På Hulda måtte jeg i 2010 forsterke riggen med SEK 60000. Så inspiser hvordan dette ser ut. Skarven (Stig) var en utmerket håndverker, men hadde lite peiling på styrkeberegning. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 26.August Link til dette innlegget Svart 26.August Har overhode ikke peil på seilbåt, men har kjøpt og mekket sammen noen MC-prosjekter etter hvert. Etter som årene går er det færre og færre som har kompetanse og ork/tid til prosjekter. Alle skal ha ting ferdig, og betaler for det. På 80-tallet var det et stort marked for halvfabrikata, men den tiden er forbi. De fleste som bygget halvfabrikata før, har lagt ut på siste seilas for en tid tilbake. Det er prutegrunnlag så godt som noen. Jeg har kjøpt et par tresnekker for «skambud» og har sagt til selger at det etter hvert finnes mange flere trebåter enn det finnes trebåt-entusiaster. Ofte en del interesse, men ingen legger penger på bordet. Så start så lavt at det nesten er flaut…😎 Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
J-Å Svart 26.August Link til dette innlegget Svart 26.August båt og møbel skrev for 7 timer siden: Ja , eg regner med den skal ha 2 stag fremme med seil, men at det bare er montert ett på bildene i annonsa. Jeg ser det står en fokk til indre forstag i listen. Det er litt vanskelig å se hvordan dette indre forstaget går. Det vil nok være gunstig for riggen om det går omtrent på høyde med øvre salingshorn. Riggen har tilsynelatende ingen annen langskips staging her. Med et indre forstag slik litt nede på masten kan den trimmes med en liten bøy, så en unngår pumping. Det kan også være gunstig med lensetakler i samme høyde som indre forstag. De kan evt monteres slik at storseilet går under med to rev. Det står at båten har North seil. Det kan være et påskudd for å ta en prat med With om rigg og seil. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.August Link til dette innlegget Svart 26.August Båten er kutterrigget, akkurat som Hulda. Bilde 7 viser kutterstaget. Og, etter Skarven-patent, så ender kutterstaget inn ved øvre saling. Det samme gjør lensestaklene. Det var 'problemet' med Skarven den gangen. Det ble kun kjørt én versjon. Da jeg bestilte solent-rigg, så fikk jeg uansett kutter-rigg. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 26.August Link til dette innlegget Svart 26.August Hulda skrev for 1 time siden: Bilde 7 viser kutterstaget. Og, etter Skarven-patent, så ender kutterstaget inn ved øvre saling. Det samme gjør lensestaklene. Ja, der viser lensetaklene også. Det var ikke så lett å se på bilde 1. Da ender nok alle tre ved øvre saling, det er bra. Men det krever litt omtanke mhp stramming. Sitér dette innlegget Link to post
båt og møbel Svart 26.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August Her er den riggtegningen eg har på Långedrag 45. Kan sjå ut som det skal være lensetakler i tilleg til akterstaget. 2 sider vant , ett babystag , og 2 forstag til seil. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.