båt og møbel Startet 23 timer siden Link til dette innlegget Startet 23 timer siden Hei, Tror dette er min første tråd her på dette forumet. Me vurderer å kjøpe en Långedråg 45 : https://www.finn.no/mobility/item/402079690 Eg har etterkvar fått mykje erfaring med restaurering av båter , både i plast, tre og stål. Jobber med dette også til dagen. Etter me solgte losskøyta i fjor, kom trangen etter ny båt. Etter mykje søking på nett og samtaler med andre seilbåt entusiaster , så dukket interessen for Långedrag opp. Det er i først omgang lurer på , er ikkje denne priset høyt? Sjølvsagt så forstår eg at selger har utvilsomt brukt mye tid og penger på den , men likevel er det mykje som gjenstår av innredning spesielt. Skal østover å sjå på den neste veke er planene. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Min vurdering er ca. 500000. Skal ikke denne båten ha mesanmast ? https://berthonscandinavia.se/en/sold-yachts/langedrag-45/ Sitér dette innlegget Link to post
båt og møbel Svart 15 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15 timer siden 500k er nok meir riktig. Max vil eg sei. -Mykje av det elektriske utstyret ombord er utdatert. -I følge Ais`en har denne ikkje vert i drift sidan 2021. Ser dei er rigga både med og uten mesan. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden Det er ikke noe must å ha mesan. Egentlig er det en ulempe. Båten seiler meget bra slik den er. Hulda kunne også vært utstyrt med mesan, men jeg satset ekteskapet på å ha en mast. Ulempen med to master og en del riggalternativer, er at seilplanet kommer for langt akter. Dette medfører en logirig båt, som seiler dårlig på kryss. Og kronglete å seile i hård vind. Slik som den båten J-Å linker til. Jeg har snakket med eierne for en del år siden. Den gangen jeg så båten, var det en meget pen båt. Av dekkslayout hadde de brukt mye av layouten til HR/Najad. Det er klart at det elektriske og ikke ferdigstilt innredning trekker noe ned. Det samme gjør motoren. Det går fort 2- til 400 000 der. Vanskelig å ha noen formening uten å ha vært om bord. Min minimumsmotor i den båten ville vært 85 hk. Så det er en del faktorer som trekker ned. Formodentlig er båten rustfri. Det var en innom Strömstad som mente han hadde hatt en dykkejobb på Hulda for å skifte anoder for en del år siden, i Holmestrand. Hulda har aldri vært i Holmestrand. Det var nok den båten som er avertert her han var nedom :-) Om vekten er 18,5 tonn nå, vil den nok øke et tonn når full innredning kommer på plass. Hulda, som er en hel del mindre, veier 17 tonn driftsklar. Personlig hadde jeg glatt gitt 800 000 for denne båten, hvis det ikke hadde vært en 'kjellerbåt'. Og så hadde jeg levd med liten motor. Sitér dette innlegget Link to post
båt og møbel Svart 14 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14 timer siden Fordeler og ulemper med en og to master. Det er mangen tråder bøker om det temaet. Eg foretrekker en mast på denne typen båt og størrelse. Så det passer bra med denne båten sånn sett. Hadde vert greit med dekksalong ja. Men personlig så syns eg denne båten ser penere ut når en står på kaien og ser. Sånn er det med båt, mangen ulike valg med fordeler og ulemper. Har du bildere av båten din Hulda? Nanni motoren blir litt liten , men å bytte den er i mitt tilfelle en enkel jobb dersom dette blir aktuelt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13 timer siden Link til dette innlegget Svart 13 timer siden Bilde av Hulda??? Les 'Byggingen av Hulda på Oppfordring'. Mesan, etter min mening' passer best på dype, langkjølede skrog. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 13 timer siden Link til dette innlegget Svart 13 timer siden Det er vanskelig å se på et bilde hvordan en båt er balansert. Men uten mesan ville jeg vurdert en rullefokk på et indre forstag, for å få seilsenteret litt akterover i mye vind. Du har vel også et indre forstag @Hulda, men det ser ikke ut til at du fører seil på det så ofte. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 13 timer siden Link til dette innlegget Svart 13 timer siden Båten er nok verd prisen i et europeisk marked (altså tollet inn i EU), men det norske markedet er generelt litt lavere i pris på bruktmarkedet. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Hulda Svart 13 timer siden Link til dette innlegget Svart 13 timer siden Nei, det er i hvert fall ikke vanskelig for meg å se. Det er derfor masten til Hulda er så langt frem som konstruksjonsmessig greit. I tillegg er forstaget flyttet 75 cm foran baugen. Dette medfører at Hulda er lett logirig på kryss med fulle seil mellom 5- til 10 m/s. På den båten du linker til er hovedmasten plassert nokså akter. I tillegg kommer mesanseilet. Det er langt unna optimalt. Fordelen er at man kan la mesanseilet ligge pakket på bommen. Kryssfokken vår er i første rekke et hårdvindseil. Jeg har seil på kryss med kun dette seilet i 20 m/s og holdt rundt 6- til 7 knop. Kryssfokken har ikke vært heist i år. Da vi seilte fra Måseskär til Læsø i starten på ferien gikk på vind rett i siden til rett aktenfor tvers. Vindstyrke opp til 15 m/s. Det gikk for genoa og fullt storseil i 8- til 10,5 knop. Vi burde redusert seilføringen, skroget har det ikke bra i fra 9 knop og oppover. Sitér dette innlegget Link to post
båt og møbel Svart 12 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12 timer siden Den røde Långedragen jeg har linket seiler vist bra med den riggen i følge eieren. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden Båten går som et tog, det kan jeg nesten garantere. Rolf Modig tegnet bra båter. Designforskjellen mellom Modig og Hulda er ikke stor. Sitér dette innlegget Link to post
båt og møbel Svart 11 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11 timer siden Ja , med det deplasementet og kvasse bauen så går den nok som ett tog. Du skriver at Hulda ikke er så bra over 9 knop. Hva mener du med det? Vanskelig å holde kursen i medvind og med bølger akten for tvers. ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10 timer siden Link til dette innlegget Svart 10 timer siden Nei, båten går som et tog. Men roret er dypt og smalt og kommer i en egenfrekvens. Det skjer ikke noe annet enn at det dirrer i båten. Så på turen over til Danmark hadde vi et par timer med dirring. Det var en gøy tur der vinden ble omsatt til fart og ikke til krenging. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Jeg har seilt mye med en Beneteau Idylle 15.5, som har en lignende skrogform. Den er litt lettere, og noen fot lengre. Seilføring (fokk og storseil) er ca 100m2 for Långedrag 45 og 120m2 for Idylle. Jeg vil karakterisere Beneteauen som en litt tung og treg båt innaskjærs, men ute på havet er den veldig behagelig, og begynner å cruise bra når det nærmer seg frisk bris. Så det kommer mye an på bruken. Det er et ganske stort storseil å håndtere. Det er gjerne grunnen til at noen rigges med lavere mast og mesan. Mastehøyde over 20m kan også være litt upraktisk. Her er et polardiagram i tabellform for Idylle 15.5. Dette er teoretiske tall med perfekte seil, og spinnaker fra ca 90 grader: Sitér dette innlegget Link to post
båt og møbel Svart 1 time siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1 time siden Hulda, spennende . Var selv over til Danmark og igjennom Limfjorden i sommer. Mandal - Thyborøn gjennomsnittfart på 6,5 knop , max 10,1. Det var med en 27 fots Grinde. Det var ein spennende seilas. Eg ønsker ein tung og solid båt som eg kan ta ut på tur , selv om det blåser en del. Det er en av grunnen til Långedrag blir vurdert ja. Ja litt upraktisk med den høye riggen med tanke på bruer og luftspenn. Men det tror eg blir ett lite problem i mitt tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15 minutter siden Link til dette innlegget Svart 15 minutter siden Alle båter er uansett kompromiss. Så grovt sett, det man taper i fart i lett vind og høyde på kryss, vinner man i en båt som 'tåler alt'. Kan ta en grunnstøting, går rolig i sjøen uten plask og smell. Det samme gjelder seilingshøyde og dybde. Stort sett kommer man dit man ønsker, noen ganger med en liten omvei. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.