Jump to content

Långedrag 45 seilbåt i stål, priset for høyt?

båt og møbel

Recommended Posts

Hei,

Tror dette er min første tråd her på dette forumet. 

Me vurderer å kjøpe en Långedråg 45 : https://www.finn.no/mobility/item/402079690

Eg har etterkvar fått mykje erfaring med restaurering av båter , både i plast, tre og stål. Jobber med dette også til dagen. 

Etter me solgte losskøyta i fjor, kom trangen etter ny båt. 

Etter mykje søking på nett og samtaler med andre seilbåt entusiaster , så dukket interessen for Långedrag opp. 

Det er i først omgang lurer på , er ikkje denne priset høyt? 

Sjølvsagt så forstår eg at selger har utvilsomt brukt mye tid og penger på den , men likevel er det mykje som gjenstår av innredning spesielt. 

Skal østover å sjå på den neste veke er planene.  

Det er ikke noe must å ha mesan. Egentlig er det en ulempe. Båten seiler meget bra slik den er. Hulda kunne også vært utstyrt med mesan, men jeg satset ekteskapet på å ha en mast. Ulempen med to master og en del riggalternativer, er at seilplanet kommer for langt akter. Dette medfører en logirig båt, som seiler dårlig på kryss. Og kronglete å seile i hård vind. Slik som den båten J-Å linker til. 

Jeg har snakket med eierne for en del år siden. Den gangen jeg så båten, var det en meget pen båt. Av dekkslayout hadde de brukt mye av layouten til HR/Najad.

Det er klart at det elektriske og ikke ferdigstilt innredning trekker noe ned. Det samme gjør motoren. Det går fort 2- til 400 000 der. Vanskelig å ha noen formening uten å ha vært om bord.

Min minimumsmotor i den båten ville vært 85 hk. Så det er en del faktorer som trekker ned. Formodentlig er båten rustfri. Det var en innom Strömstad som mente han hadde hatt en dykkejobb på Hulda for å skifte anoder for en del år siden, i Holmestrand. Hulda har aldri vært i Holmestrand. Det var nok den båten som er avertert her han var nedom :-) Om vekten er 18,5 tonn nå, vil den nok øke et tonn når full innredning kommer på plass. Hulda, som er en hel del mindre, veier 17 tonn driftsklar.

Personlig hadde jeg glatt gitt 800 000 for denne båten, hvis det ikke hadde vært en 'kjellerbåt'. Og så hadde jeg levd med liten motor.  

Fordeler og ulemper med en og to master. Det er mangen tråder bøker om det temaet. Eg foretrekker en mast på denne typen båt og størrelse. Så det passer bra med denne båten sånn sett. 

Hadde vert greit med dekksalong ja. Men personlig så syns eg denne båten ser penere ut når en står på kaien og ser. Sånn er det med båt, mangen ulike valg med fordeler og ulemper. 

Har du bildere av båten din Hulda? 

Nanni motoren blir litt liten , men å bytte den er i mitt tilfelle en enkel jobb dersom dette blir aktuelt. 

Nei, det er i hvert fall ikke vanskelig for meg å se. Det er derfor masten til Hulda er så langt frem som konstruksjonsmessig greit. I tillegg er forstaget flyttet 75 cm foran baugen. Dette medfører at Hulda er lett logirig på kryss med fulle seil mellom 5- til 10 m/s. På den båten du linker til er hovedmasten plassert nokså akter. I tillegg kommer mesanseilet. Det er langt unna optimalt. Fordelen er at man kan la mesanseilet ligge pakket på bommen.

Kryssfokken vår er i første rekke et hårdvindseil. Jeg har seil på kryss med kun dette seilet i 20 m/s og holdt rundt 6- til 7 knop. Kryssfokken har ikke vært heist i år. Da vi seilte fra Måseskär til Læsø i starten på ferien gikk på vind rett i siden til rett aktenfor tvers. Vindstyrke opp til 15 m/s. Det gikk for genoa og fullt storseil i 8- til 10,5 knop. Vi burde redusert seilføringen, skroget har det ikke bra i fra 9 knop og oppover.

Jeg har seilt mye med en Beneteau Idylle 15.5, som har en lignende skrogform. Den er litt lettere, og noen fot lengre.  Seilføring (fokk og storseil) er ca 100m2 for Långedrag 45 og 120m2 for Idylle.

Jeg vil karakterisere Beneteauen som en litt tung og treg båt innaskjærs, men ute på havet er den veldig behagelig, og begynner å cruise bra når det nærmer seg frisk bris. Så det kommer mye an på bruken. Det er et ganske stort storseil å håndtere. Det er gjerne grunnen til at noen rigges med lavere mast og mesan. Mastehøyde over 20m kan også være litt upraktisk.

Her er et polardiagram i tabellform for Idylle 15.5. Dette er teoretiske tall med perfekte seil, og spinnaker fra ca 90 grader:

image.png.110dafd75bfd52c5e83147ffd5cc5266.png

Hulda, spennende .

Var selv over til Danmark og igjennom Limfjorden i sommer. Mandal - Thyborøn gjennomsnittfart på 6,5 knop , max 10,1. Det var med en 27 fots Grinde. Det var ein spennende seilas. 

Eg ønsker ein tung og solid båt som eg kan ta ut på tur , selv om det blåser en del. Det er en av grunnen til Långedrag blir vurdert ja. 

Ja litt upraktisk med den høye riggen med tanke på bruer og luftspenn. Men det tror eg blir ett lite problem i mitt tilfelle. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...