Lazyjack Startet 23.August Link til dette innlegget Startet 23.August Jeg skal montere ankerrulle og vinsj på et dekk med balsa kjernemateriale. Borer hull gjennom topplag med grp og bruker en passende unbrakonøkkel på drill for å knuse kjernematerialet i området for så å suge det ut med støvsuger. Fyller så hulrommet med epoxy eller polyester og borrer helt gjennom etter herding. Er det en bra fremgangsmåte og bør jeg bruke epoxy eller polyester eller spiller det ingen rolle? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 23.August Link til dette innlegget Svart 23.August Ville ha brukt epoksy, først ufortynnet, så noe fortykket med f.eks. West System 404 (da blir den mer gapfyllende og sterk). Polyester fungerer nok greit det også, men siden distansematerialet er balsa ville jeg nok heller ha brukt epoksy mot balsaen enn polyester, i tilfelle det skulle oppstå fuktinntrengning rundt innfestningen. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 23.August Link til dette innlegget Svart 23.August Jeg ville brukt langtsomtherdende epoxy (støpeepoxy). Det blir lett litt volum og da vil polyester eller hurtigherdende epoxy utvikle varme og støpen vil krympe merkbart når den avkjøles. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Komodo Svart 23.August Link til dette innlegget Svart 23.August Jeg holder ofte en knapp på polyester, men i dette tilfellet ville jeg gått for epoxy. Videre har @NilsPils et godt poeng med å velge en som herder langsomt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chilli Solbris Svart 23.August Link til dette innlegget Svart 23.August Helt enig her! Epoxy mot områder som man ikke kan garantere er tørt! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Fisk å kos Svart 23.August Link til dette innlegget Svart 23.August Personlig så holder jeg en knapp på epoxy. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 24.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August Takk for gode råd. Kjenner ikke til langsomtherdende epoxy, må kanskje til West System for å få tak i det? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 24.August Link til dette innlegget Svart 24.August Mulig Entropy CCR kan brukes, denne kommer med rask og sakte herder. Den raske har brukstid på halvannen timer mens den sakte har nærmere 6 timer åpentid. Hvordan Entropy sin epoksy er styrkemessig sett tør jeg ikke svare på, den er i utgangspunktet utviklet for å støpe river tables og lignende, altså støp med betydelig tykkelse om gangen, uten at nødvendigvis den store styrken er i fokus. Biltemas lamineringsepoksy har åpentid på 40-45min, altså langt lengre åpentid enn selv den treigeste herderen til West System, 206, som har en åpentid på 20-25min i romtemperatur. Hadde jeg vært deg hadde jeg nok valgt Biltemas variant, den er rimelig og sterk (kan ikke se styrkemessige forskjeller på denne og West System de gangene jeg har sammenlignet, verken med rask eller sakte herder). Først en runde ufortynnet epoksy, for å prime overflatene inni laminatet. Ufortynnet trekker epoksyen også et stykke inn i balsaen og forsegler denne skikkelig. Så fortykket epoksy, type konsistens litt tykkere enn Piano Vaniljesaus, slik at den fremdeles siger og fordeler seg rundt og fyller skikkelig opp når den kommer ned i hullet. Gjerne delt opp slik at du kjører en batch i hullet, venter en halvtimes tid, før du kjører en batch til, helt til hullet er fylt opp. Du kan fint legge gode centimetertykke lag med epoksy, så lenge det er overflate nok på støpen til at varme får unnslippe. Så lenge du ikke lar epoksyen få herde skikkelig mellom hver påfylling vil den nye batchen fremdeles binde seg kjemisk til forrige lag, blir altså en sammenhengende og homogen klump med epoksy. Samtidig som du unngår varmgang av betydning. Kommer du godt til, altså har et godt hull til å fylle epoksy ned i laminatet, kan du også forsterke støpen med glassfiberkutt i stedet for tidligere nevnte 404. Glassfiberkutt kan du enten kjøpe, eller enklere, klippe til selv av f.eks. glassfiberremse, slik at det blir centimeterlange tråder. Trengs ikke mye glassfiberkutt for å bygge markant høyere styrke i støpen, armert blir støpen solid mot både trykk og strekk. Glassfiberkutt vil føre til at epoksyen blir som slim (slik unger leker med) i konsistensen, og vil også gi raskere varmgang, derfor er det en fordel å legge i litt om gangen, som beskrevet over. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 24.August Link til dette innlegget Svart 24.August Lazyjack skrev 1 time siden: Takk for gode råd. Kjenner ikke til langsomtherdende epoxy, må kanskje til West System for å få tak i det? Biltemas lamineringsepoxy burde være æok, menb selges i litt sore bokser . . Ellers får du epoxy på tube, både hurtigherdende (5 mi) og langsomtherdende. Desverre er det stadig flere som bare selger hurtigherdende Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
tobixen Svart 24.August Link til dette innlegget Svart 24.August Jeg ville også ha tilsatt litt glassfiber som foreslått over. Hvis motivet med å erstatte balsa med epoxy er å lage det mer robust, så er det etter mitt syn essensielt. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Chilli Solbris Svart 24.August Link til dette innlegget Svart 24.August Bare ikke bruk CSM matte med epoxy! Bruk kun matte som er tiltenkt sammen med epoxy! Enten du klipper den opp eller ikke! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hakkannen Svart 24.August Link til dette innlegget Svart 24.August Chilli Solbris skrev 50 minutter siden: Bare ikke bruk CSM matte med epoxy! Støtter også denne, men når det gjelder akkurat Biltemas CSM ble jeg nylig korrigert av en som jobber hos Brødrene Aa. I følge ham er glassfibermatten til Biltema en emulsjonsbundet glassfibermatte som er kompatibel med både epoksy og polyester. Pulverbundet CSM er en matte de spesialbestiller til båtverkstedet deres, kun beregnet til vinylester eller polyester, da pulveret ikke løser seg opp i epoksy. Har alltid tenkt at Biltemas CSM ikke er kompatibel med epoksy, men i følge han her stemmer dette ikke. Synes likevel duk er greiere å jobbe med enn matte, så da holder vi oss til det vi har gjort før og det vi føler vi kan😄 Ville likevel ha kjøpt tidligere nevnte glassfiberremse om du skal lage glassfiberkutt selv @Lazyjack, da du ikke trenger mer enn ei luftig spiseskje med glassfiberkutt per 3-4dl epoksy, mer enn dette gjør blandingen for seig og spenstig til å kunne gli helt ut og fylle opp skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 24.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August Jeg hadde i grunnen tenkt blande epoxy og herder og bruke en sprøyte til å fylle dette ned i hullene. Må jeg blande inn oppkuttet csm i tillegg, ser for meg at det kan bli vanskelig å få sprøytet dette ned i hullene som bare er 8 mm? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 24.August Link til dette innlegget Svart 24.August Lazyjack skrev 16 minutter siden: Jeg hadde i grunnen tenkt blande epoxy og herder og bruke en sprøyte til å fylle dette ned i hullene. Må jeg blande inn oppkuttet csm i tillegg, ser for meg at det kan bli vanskelig å få sprøytet dette ned i hullene som bare er 8 mm? Du skal under ingen omstendighet bruke CSM sammen med epoxy!! Jeg har prøvd dette også med Biltemas CSM og opplever det helt håpløst å forme og blir noe heftig kladdete klin. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hakkannen Svart 24.August Link til dette innlegget Svart 24.August Lazyjack skrev 59 minutter siden: ser for meg at det kan bli vanskelig å få sprøytet dette ned i hullene som bare er 8 mm? Med såpass små hull er det nok ikke ideelt å lage seg blanding med glassfiberkutt nei, men har du anledning å lage påfyllingshullene litt større kan det likevel gå, forutsatt ikke alt for fortykket blanding og ikke for lange fibre. Begrenset du mengden glassfiberkutt slik at konsistensen forblir mer rennende enn "slime" kan du bruke "sprøytepose" (ala kakesprøyte til krem og pynt, vet ikke helt hva det heter) til å presse epoksyen inn. Fordelen, hvis det er mulighet for armering, er at du får en støp som er mer resistent mot sprekkdannelse under belastning enn hvis du ikke kjører armert støp. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 25.August Link til dette innlegget Svart 25.August Dytte lengre glassfibertråder inn gjennom hullene først, og deretter epoxy? Blir neppe mye glassfiber man kan presse inn på den måten, men bedre enn ingenting skulle jeg tro. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Ask Svart 25.August Link til dette innlegget Svart 25.August Hei. Kva med å kutta bort toppen av dekket, og balsaen slik at "fotavtrykket" til vinsjen så vidt dekker holet? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.