Princess40 Startet Mandag 06:39 Link til dette innlegget Startet Mandag 06:39 Hei! Tenker sette en avfukter i båten i vinter, men blir ikke helt klok i jungelen av alternativer så søker råd etter en konkret model. Må ha dreneingerslage til vasken Må være effektiv nok, men samtidig ikke strømsluk (40fot) Må skru seg på igjen etter ev. strømbrudd Må tåle kuldegrader / skru seg av ved kuldegrader eller hva de gjør:) Noen som har erfaring og kan fortelle meg hvilken jeg må ha? Sitér dette innlegget Link to post
Blouberg Svart Mandag 06:44 Link til dette innlegget Svart Mandag 06:44 Vi har Meaco DD8L. Veldig fornøyd med denne. Står på både når båten ligger i hjemmehavn og når vi er ute og har landstrøm. Fantastisk mye bedre klima i båten. Husker ikke om den slår seg på igjen etter strømbrudd, med ok på alle andre krav du har. Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
husky dane 85 Svart Mandag 06:47 Link til dette innlegget Svart Mandag 06:47 Eg har DD8L og den har virka svert bra,stor forskjell på klimaet i båten Sitér dette innlegget Link to post
David_K Svart Mandag 06:59 Link til dette innlegget Svart Mandag 06:59 Vi har også Meaco DD8L. Den slår seg på igen etter strømbrudd. Har for en sikkerhets skyld satt på temperaturvakt som skrur av strømmen når det er under 5 grader og slår den på igjen når temperaturen er over 5 grader. Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart Mandag 07:07 Link til dette innlegget Svart Mandag 07:07 Meaco DD8L som de over her også. Står på hele vinteren. Hatt den ca 6 år nå. Skrur seg på ved strømbrudd. Det er til tider minus inne i båten noen vintre, det har ikke vært noe problem. Bare pass på at slangen logger slik at det ikke fryser vann i den. Jeg drenerer rett ned i 10 l kanne så slangen henger rett ned. Slipper da også å ha gjennomføring til vasken åpen. Holder båten tørr og fin. Jeg stenger lufteluker vinterstid. Så slipper jeg å avfukte hele Oslo. Den er også helt super når det er regnvær eller når man har tilgang på strøm. Gir litt varme og holder inneklimaet bedre ved å tørke opp. Sitér dette innlegget Link to post
Luske_Ludvig Svart Mandag 07:20 Link til dette innlegget Svart Mandag 07:20 Min erfaring med båt på land på vestlandet er at en vanlig kompressoravfukter er tilstrekkelig for en tett båt. Viktig at avfukter har termostat som skrur av ved 6 C så avfukterenden ikke blir til en istapp. (Still inn på 6C og 50%) Det er tilsrekkelig med >50% fukt ved 6 C for å unngå mugg. Typsik trekker mitt system 200-400 kwh gjennom vinteren. Oppbevarer madrasser osv i båten, viktig at dette ikke har kontakt med ytterskroget og at alle hulrom har god lufting. Med en utett båt eller båt med teak og masse utette skruehull i skroget må det tynge skyts til. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart Mandag 07:45 Link til dette innlegget Svart Mandag 07:45 Munters MG 50 https://www.munters.com/nb-no/produkter-cms/avfuktere/mg/ Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart Mandag 08:06 Link til dette innlegget Svart Mandag 08:06 Eg har ei 20l kanne som slangen er oppe i enklare med tømming Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart Mandag 08:08 Link til dette innlegget Svart Mandag 08:08 Har denne i min Princess Riviera på 6 året. Kjempefornøyd. Dreneres ut via skrogsiden. https://www.maritim.no/arida-s8-soropsjons-luftavfukter-inkl-90mm-stuss Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart Mandag 08:37 Link til dette innlegget Svart Mandag 08:37 Jeg har slitt med å finne en god avfukter for bruk i verkstedet mitt (30 m2, pussede lecavegger med 5cm isolasjon på innsiden). 4 kompressorbaserte har enten takket for seg eller begynner å ise fullstendig over i stedet for å tørke. Har fått ny 2 ganger på reklamasjon. Nå har jeg kjøpt en rotasjonstørker, og satser på at den skal overleve lengre. Og her er det lurt å sjekke litt rundt - jeg fant nøyaktig samme maskin hos flere forhandlere, men med forskjellig navn/logo. Og ikke minst VOLDSOM stor forskjell i pris, opp mot 4000,- for den dyreste. Jeg kjøpte for ca. 2600,- hos Marineshop: SEATHON Atacama DH9 - Luftavfukter m/ HEPA-filter og ionisering - Marineshop AS Denne har nå dratt ned luftfuktigheten i verkstedet fra 76-77% til 43% på en drøy ukes tid. Nå står den på "overvåking" der den starter opp, sjekker luftfuktigheten og slår seg av om grenseverdien ikke overstiges. Det er også mulig å koble til slange. Rotasjonstørker skal fungere ned mot null grader. Den avgir også noe varme. Så langt er jeg veldig fornøyd. De første dagene stanket det høgg i verkstedet (lukta kom fra avfukteren), men det har gitt seg nå. Kan sikkert være lurt å starte opp utendørs og la den stå over natta. :) Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Ingar Svart Mandag 09:11 Link til dette innlegget Svart Mandag 09:11 Kompressor-baserte tørker fortere enn absorpsjon og bruker mindre strøm. (Absorpsjon er basert på oppvarming av luften). Er også rimeligere i innkjøp, men fungerer dårlig under +10 grader. Holder rommet over 10 grader, kompressor. Under 10, absorpsjon. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart Mandag 09:19 Link til dette innlegget Svart Mandag 09:19 Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
Hulda Svart Mandag 12:11 Link til dette innlegget Svart Mandag 12:11 I Hulda kjører avfukteren stort sett i den kalde/fuktige årstiden. Og da er ikke kompressorversjonen ideell. Jeg startet opp med kompressoravfukter, den ble forvist til vaskerommet her hjemme etter et par håpløse sesonger. Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart Mandag 13:05 Link til dette innlegget Svart Mandag 13:05 I vinter kjøpte jeg denne, har fungert bra så langt, har også P40 :-) https://www.flak.no/produkter/varme-ventilasjon-og-luker/ventilasjon/1852-luftavfukter-absorpsjon-m-hepa-og-ionisering-p1015660?queryId=07bdc3792f29c255f4efd602fc7521f1 Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart Mandag 14:54 Link til dette innlegget Svart Mandag 14:54 I min 44-fots seilbåt hadde jeg en Meaco DD8L i flere år, og var for så vidt fornøyd med denne. Da den røyk for et par år siden (og det var lenge til neste lønning) kjøpte jeg meg en Arida S3L hos Maritim. Relativt greit priset med sine 2300kr, og med et forbruk på 200W eller 320W (lav/høy effekt) er den grei også i havner med begrensninger på strømbruken. Tar ut i overkant av 3 liter vann i døgnet og starter opp igjen etter strømbrudd. Arida S3L er ganske kompakt, hvis det har noe å si. Er vel rundt halve volumet av en Meaco DD8L, så i alle fall hos meg er den langt mer plasseringsvennlig. Hatt den i to år, den gjør jobben godt og bruker halvparten av strømmen Meacoen brukte. Ja, den er selvsagt ikke like effektiv med sin lavere effekt, men god nok til å holde luftfuktigheten grei hos meg. I tillegg har den lavere viftestøy enn Meacoen. Godt fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart Mandag 15:16 Link til dette innlegget Svart Mandag 15:16 Har no montert ein Arida Pro S-12,skjult innstalasjon virkar svert fint,DD8L vert brukt i kjelleren i sommer halvåret når ikke varmepumpa går. Sitér dette innlegget Link to post
dobsen62 Svart Mandag 15:54 Link til dette innlegget Svart Mandag 15:54 Kjøpte denne for 11 år siden https://www.homestore.no/products/f-tech-rotor-avfukter-for-enkel-installasjon-f-dry200-enkel?gad_source=1&gad_campaignid=18873567754&gbraid=0AAAAADxnKxvP6uLH1Q_mG0pJ-5VVsuiPA&gclid=EAIaIQobChMIv8vv1aKmjwMVXFaRBR1BrQDKEAQYASABEgIZQ_D_BwE og koblet den inn på varmlufts slangene til dieselvarmeren. Styres av hygrostat inne i båten. Gått i 30000 timer og surrer og går fremdeles. Bodde i båten i ca 2,5 år. De mest fornuftige båtpengene jeg noensinne har brukt. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart igår klokken 10:17 Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:17 Princess40 skrev On 25.8.2025 at 8.39: Noen som har erfaring og kan fortelle meg hvilken jeg må ha? Vi har hatt Munters MG50 i båten vår innstilt på likte under 50% i over 20 år. Har hatt den ute en gang fordi den trengte litt stell, og da løste det seg veldig enkelt. Den står på 24 timer i døgnet året rundt, så det blir vel mer enn 150 000 timer på auto/ hygrostat drift. Antall driftstimer er betraktelig lavere og vær avhengig. Munters er en kostbar avfukter, men vår erfaring er at den er veldig stabil og holdbar. Båten vår er en seilbåt på størrelse med din båt. Det har etter at vi monterte avfukter kommet flere rimeligere absorpsjons avfuktere på markedet, så man trenger ikke kjøpe Munters. Men uavhengig av hva slags modell du velger, så vil du ikke angre på det om du fastmonterer en avfukter slik at den alltid går i hjemmehavn. Vår båt er 22 år gammel, og den ser vel omtrent like fin ut inni som da jeg kjøpte den ny, og det kan vi takke Munters for. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.