Lazyjack Startet 8 timer siden Link til dette innlegget Startet 8 timer siden Hei. Jeg har kjøpt meg en 12 V 700 W ankervinsj hvor hhv. opp og ned kjøring styres ved polvending. Det finnes jo styringsreleer for slikt men de er relativt dyre. Tar gjerne i mot forslag til hvordan dette kan gjøres med bruk av f. eks flere rimeligere releer. Jeg vil tro at de bør tåle rundt 150 A, muligens noe mer. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden Finnes i haugevis hos f.eks. AliExpress. Ikke er de dyre heller. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden eivindch skrev 12 minutter siden: Finnes i haugevis hos f.eks. AliExpress. Ikke er de dyre heller. Link? Lazyjack skrev 23 minutter siden: Hei. Jeg har kjøpt meg en 12 V 700 W ankervinsj hvor hhv. opp og ned kjøring styres ved polvending. Det finnes jo styringsreleer for slikt men de er relativt dyre. Jeg var i samme situasjon her om dagen, men da til en liten aktuator som trekker lite strøm. Jeg tegnet meg et skjema med fire vanlige releer som en dreieretningsvender. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Arne2 Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden 1 minute ago, Komodo said: Jeg tegnet meg et skjema med fire vanlige releer som en dreieretningsvender. Blir ikke dette omtrent likt med en likeretterbro, bortsett i fra at i stedet for dioder så blir det relebrytere, som så bytter om pluss og minus?! Men da skulle man vel helst også hatt en eller annen form for forrigling for å sikre mot kortslutning? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 6 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6 timer siden eivindch skrev 1 time siden: Finnes i haugevis hos f.eks. AliExpress. Ikke er de dyre heller. Eivind Hei, det er designet jeg ønsker tips om. Releene skal jeg alltids finne 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Hvis man skal bygge dette opp ved hjelp av 4 separate releer, så blir jo dette straks litt komplisert, hvis man skal bygge dette opp med elektrisk forrigling, slik at det ikke er risiko for kortslutning. Rent teksnisk så skulle det også være mulig å bygge opp en slik forrigling, altså sikring mot kortslutning mekanisk, hvis det finnes noen slik "ferdigbygd dreieretningsvender for DC", som bare er å koble opp. Når jeg tenker meg om, så skulle det også være mulig å få til en slik "failsafe" eller "forriglet funksjon" ved å bare bruke 2 stk releer som har en nøytral midsttilling, pluss to utganger. Det finnes jo litt andre varianter også. Hvis det er noen som har linker til alternative releløsninger i fra Ali Express eller andre, så går det jo an å vurdere dette nærmere og se på måter å koble dette opp på. Bruk av 3 stk "forholdvis vanlige" releer skulle også være en mulighet, men det kommer jo også an på hvilke komponenter man har å brygge med. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Vi har jo ulike definisjoner på hva som er dyrt, men her har du ett til en drøy båtpeng: https://www.watski.no/lofrans-releboks-til-ankervinsj-11JwA?artnr=113779&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Pmax - 725 ROAS Mid&utm_id=21092819690&gad_source=1&gad_campaignid=21085912476&gbraid=0AAAAADCv68ppHmCnKpY_VSlDmJrK8XxC2&gclid=Cj0KCQjwn8XFBhCxARIsAMyH8BsJi9yDNBfkWwxrvDHkNYmFwdk84o0D2VzQTDqm0IBidOPmzr0iuQsaAv7IEALw_wcB Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
subwoofer Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden Arne2 skrev 52 minutter siden: Hvis man skal bygge dette opp ved hjelp av 4 separate releer, så blir jo dette straks litt komplisert, hvis man skal bygge dette opp med elektrisk forrigling, slik at det ikke er risiko for kortslutning. Rent teksnisk så skulle det også være mulig å bygge opp en slik forrigling, altså sikring mot kortslutning mekanisk, hvis det finnes noen slik "ferdigbygd dreieretningsvender for DC", som bare er å koble opp. Når jeg tenker meg om, så skulle det også være mulig å få til en slik "failsafe" eller "forriglet funksjon" ved å bare bruke 2 stk releer som har en nøytral midsttilling, pluss to utganger. Det finnes jo litt andre varianter også. Hvis det er noen som har linker til alternative releløsninger i fra Ali Express eller andre, så går det jo an å vurdere dette nærmere og se på måter å koble dette opp på. Bruk av 3 stk "forholdvis vanlige" releer skulle også være en mulighet, men det kommer jo også an på hvilke komponenter man har å brygge med. Trenger da bare to releer/kontaktorer SPDT? Begge utganger til + eller - gir null strømtrekk, altså stillestående motor. Gjennomslag/kortslutning er ikke fysisk mulig på grunn av konstruksjonen av releene, gitt at de ikke blir satt til å bryte mer strøm enn de er beregnet for. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden Her er bare å velge og vrake: https://www.aliexpress.com/w/wholesale-relay-winch.html?spm=a2g0o.home.search.0 Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Det er et slikt relé som vises til over som fulgte med ankerwinchen til Hulda også: Jeg tror dette er den greieste måten å løse problemet på. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Arne2 skrev for 3 timer siden: Blir ikke dette omtrent likt med en likeretterbro, bortsett i fra at i stedet for dioder så blir det relebrytere, som så bytter om pluss og minus?! Men da skulle man vel helst også hatt en eller annen form for forrigling for å sikre mot kortslutning? Sikkert flere løsninger på dette, og min kobling med fire standardreleer er sikkert ikke det smarteste. Men litt av greia var at det handlet om å lage en løsning med det jeg hadde av materiell i rotekassa i garasjen. Kortslutning var uansett ikke noe tema, for dreieretningene skulle opereres med en vippebryter. Strømmen måtte altså nødvendigvis brytes i den ene retningen før den ble spenningssatt i den andre. Men på det tidspunktet var jeg altså ikke klar nok i hodet til å tenke på at jeg faktisk hadde et ekstra rele til en teinehaler liggende i garasjen av den typen @HiWard og @eivindch linker til. Har faktisk også et originalt og nesten nytt Lewmar rele liggende fra jeg byttet vinsj i sommer... Så @Lazyjack, for din del som skal koble opp en ankervinsj, så er selvsagt et rele som er laget for dette den beste løsningen for deg Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Arne2 Svart 3 timer siden Link til dette innlegget Svart 3 timer siden 1 hour ago, Hulda said: Jeg tror dette er den greieste måten å løse problemet på. Ja, dette ser ut til å være noe av det som jeg forsøkte å forklare over som ett av elternativene, men jeg ante jo ikke om dette kunne kjøpes ferdig eller ikke, så der fikk jeg lært noe nytt. Hvis jeg tolker det rett så fungerer dette likt med dette "releet" eller "sammenbygde dreieretningsvenderen" i fra Ali Express, som på fotografiet. Her er prinsippet at man egentlig har 4 stk kontakter bygd inn en en "kasse" og styrt av to forskjellige trekkspoler. Når man bygger sammen tingene på denne måten, så blir det umulig å velge høyredrift og venstredrift samtidig, slik at det blir til en kortslutning. Man kan si at man har en "mekanisk forrgling". Det finnes bare en felles bevegelig del eller "anker" og den kan ikke slå begge veier samtidig. Gitt forusetning at dette er likt, så er det da pluss og minus hovedstrøm oppe, og så videre ut til motor, med valgbar dreieretning. De 3 mindre tilkoblingene lenger ned styrer to forskjellige med elektromagneter som så trekker den bevegelige delen, ankeret i retning høyredrift og venstredrift. Ser det rett ut? (Ser ikke tilkobling no 4, på toppen, på ditt foto, men går ut i fra at den er der? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2 timer siden Link til dette innlegget Svart 2 timer siden Nesten, det er felles pluss både på styre- og sterkstrøm. Så det går tre ledninger opp til winchen. Reléet fungerer etter 'dumphuskeprinsippet', derav umulig å kortslutte. Derfor sitter sikringen på plussleder og ikke på minus sterkstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2 timer siden Link til dette innlegget Svart 2 timer siden Arne2 skrev 25 minutter siden: Ser det rett ut? (Ser ikke tilkobling no 4, på toppen, på ditt foto, men går ut i fra at den er der? Det er ikke alle disse releene som har fire hovedstrømsterminaler, min fra Quick har bare tre. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jens_P Svart 2 timer siden Link til dette innlegget Svart 2 timer siden Typisk tegning på vinsj-rele. Idiotsikker patent. Kontakt kun på et kontaktnett av gangen på hver spole. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Lazyjack Svart 1 time siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1 time siden Mye nyttig info her. Ett spørsmål: Min vinsj har bare to kabler, dreieretning endres ved å polvende. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1 time siden Link til dette innlegget Svart 1 time siden Her et skjema for min urgamle ankervinsj med 2 reléer og hvordan den kobler i opp - av -ned. Her finner en igjen tegningen på bildet ovenfor med 2 relér, hvert med en åpen og en lukket kontakt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
subwoofer Svart 1 time siden Link til dette innlegget Svart 1 time siden Det var eksakt det arrangementet jeg hadde i tankene. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 57 minutter siden Link til dette innlegget Svart 57 minutter siden Lazyjack skrev 44 minutter siden: Mye nyttig info her. Ett spørsmål: Min vinsj har bare to kabler, dreieretning endres ved å polvende. Og jeg kan skaffe rele for 2-polet vinsj. Koster ikke allverden. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Fantino Svart Akkurat nå Link til dette innlegget Svart Akkurat nå Lazyjack skrev 1 time siden: Mye nyttig info her. Ett spørsmål: Min vinsj har bare to kabler, dreieretning endres ved å polvende. Da trenger du vel noe slikt: I just found this on AliExpress: US $64.88 | 12V 24V universal winch electromagnetic relay contactor winch rocker switch thumb 250A combination kit For ATV/UTV 4WD Winches https://a.aliexpress.com/_EuCESD0 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.