Jump to content

Valg av eksentersliper 230v

Senjahopen

Recommended Posts

Da var det dags for å kjøpe ny slipemaskin. Meecen fra jula har vært gjennom mange prosjekter, og har sluttet og oscillere. Vibrerer alvorlig, så mistenker lageret i en eller annen funksjon er gåen. Er helt nummen i hendene etter dagens slipeøkt. 

har lest om «tvungen rotasjon», dette ønsker jeg meg. Har ikke lyst å bruke 6-7k men er villig til å gå opp til rundt 3? Er metabo sxe 450 et godt alternativ? Og hvor kjøpe lokalt i trondheim evt? Bæde 125 og 150mm er ok. Tvungen rotasjon for maksimal materialfjerning er ønskelig da det ofte er slikt arbeid jeg holder på med. Støvsuger og fjerning av masser…

Senjahopen skrev 21 minutter siden:

Tvungen rotasjon for maksimal materialfjerning er ønskelig da det ofte er slikt arbeid jeg holder på med.

Tvungen rotasjon er også fint for å unngå slike vemmelige små sliperoser som kommer om man presser en eksentersliper for mye.

Men, hvis maksimal materialfjerning er en del av målet for din del, har du vurdert båndsliper? Eventuelt som en tilleggsmaskin til å supplere eksentersliperen? Båndslipere finnes i de fleste kvaliteter. Hadde en Makita tidligere, god maskin, men dyre slipebånd. På jobb kjøpte vi inn 5-6 forholdsvis rimelige fra hoffleverandøren, mye maskin for pengene. Kjøpte en selv også. Den har gått i alle fall 100 timer, uten problem, da har jeg slipt både tre og syrefast stål med den. Kjøper rimelige P40-bånd hos Jula, da de forhandler samme dimensjon bånd, mens de andre korningene kjøper jeg hos Biltema. Rimelige og helt OK slipebånd. Bruker båndsliper til både tre og metall, før eksenter- og plansliper der jeg ønsker mer finish. Bakdelen med båndsliper er at du bør/må ha bevegelse på den konstant, hvis ikke graver den spor, men med trening og godt håndlag kan du planslipe og formslipe med tilnærmet like bra resultat som med eksentersliper.

Tja, jeg har klart meg greit med en rimelig eksentersliper hittils. Presse litt ekstra på kantene og skifte blad ofte så har det gått greit :fniser: men er på leit etter en effektiv eksentersliper ja. Båndslipere har ikke mulighet for avsug i samme grad, så det er også en av fordelene til en eksentersliper. 

Mads fra Youtubkanalen SailLife har i alle år sverget til Bosch 150 turbo / get75-6n, men jeg har sett at i det siste har han byttet til vinkelsliper med flat slipeplate for mye av jobbene. Kanskje det kunne vært noe siden du bare bruker det til materialfjerning? Blir jo også en mye hyggeligere pris.

Jeg er en slags gjest

enslagsgjest skrev for 5 timer siden:

Mads fra Youtubkanalen SailLife har i alle år sverget til Bosch 150 turbo / get75-6n, men jeg har sett at i det siste har han byttet til vinkelsliper med flat slipeplate for mye av jobbene. Kanskje det kunne vært noe siden du bare bruker det til materialfjerning? Blir jo også en mye hyggeligere pris.

Jeg kjøpte en slik etter å ha sett hvor fornøyd Mads var med den, har brukt den mye og lånt den bort i vinter til en god venn med et stort båtprosjekt. Maskinen er rett og slett gull verdt, men koster jo sitt ja. Så ikke i tvil om at det finnes gode maskiner til mindre penger. Men denne er i en annen liga :kul:

Senjahopen skrev for 13 timer siden:

Vinkelsliper funker bra men det er en anstendig sum med elektronikk åpent i samme område hvor det skal slipes så må ha ordentlig støvavsug

Det finnes vinkelslipere med støvavsug. Har ønsket meg en slik, men så langt ikke tatt meg råd. 

https://www.staypro.no/maskiner-verktoy/maskiner/metallbearbeiding/vinkelslipere/dewalt-dwe4257kt-qs-vinkelsliper-1500-w-3089307?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=P_-_Shopping_-_Main&utm_id=1619348585&gad_source=1&gad_campaignid=1619348585&gbraid=0AAAAADTHYRch5YgZOoiR7JrtNk1qgvuPN&gclid=CjwKCAjwiNXFBhBKEiwAPSaPCW0pLzEVgLGmVMuVlgyF6xkGXrQWlHI7tX_IDqVQ5htYNfKq-X1umBoCVmIQAvD_BwE

Edit:

Ser nå at det er mulig å kjøpe bare den kappa separat:

https://www.megaflis.no/verktoy/beskyttelsesutstyr/teip-og-dekkbeskyttelse/dustec-stovkappe125-for-sliping 

Vinkelsliper er mye mer effektivt for å renslipe før støping. 

enslagsgjest skrev 1 time siden:

Om du er allerede tungt investert i en batteriserie hadde jeg vurdert en batteridrevet en for å komplementere vinkelsliperen. 

Joda har blåbosch 12 og 18v her. Men jeg tenker jeg går for en 230v siden jeg ofte går løs på større slipejobber, og da er støvsugeren med.

nå har jeg en 18v støvsuger også da men :ler: hehe

Senjahopen skrev 2 minutter siden:

Joda har blåbosch 12 og 18v her. Men jeg tenker jeg går for en 230v siden jeg ofte går løs på større slipejobber, og da er støvsugeren med.

nå har jeg en 18v støvsuger også da men :ler: hehe

Om du ombestemmer deg er denne ganske god. Har den selv. 

https://www.verkter.no/eksentersliper-bosch-gex-18v-125-18-v-uten-batteri-og-lader.html?srsltid=AfmBOornh0X9AyN6qk8qnl3L4Ovh3A3BE_B4w9jR133o43MVHCyPmRCK

Jeg er en slags gjest

Husker ikke nøyaktig hvor lenge ett batteri varer, men det er lenge nok til at jeg ikke synes det er et problem. Maskinen er jo ikke sånn super kraftig, så det er jo mer til sliping enn til å fjerne store mengder materiale. Og den er jo bare random orbital også. Det er uansett utrolig deilig å slippe ledning i mange tilfeller. 

Jeg er en slags gjest

Jeg har en Bosch 125-150 AVE som er helt rå på effektivitet, men den kommer VIRKELIG til sin rett når jeg setter på Mirka Abranet "papir"!

Innen trehobbyen min foretrekker jeg som regel å slipe for hånd, og da bruker jeg Abranet og en slipekloss med innebygget støvsug (kobles til sponsug-anlegget i verkstedet). Et ark med Abranet varer LENGE - riktignok mister det jo etter hvert litt av "bittet", men det kan brukes svært lenge til detaljarbeid. I praksis virker det nesten som om det "endrer korning" etter mye bruk, så jeg kan gå på med et nytt K80 ark, fortsette med et brukt K80 og så gå til 120.

https://fagerjord.org/product-review/5505/

Kjekk sak den der fra Gasolin - jeg har sett et par tester på Youtube av tilsvarende "Mirka Deros -knockoff", og det er nok minst 90% samme maskinen, om ikke mer. Det kan naturligvis være enkelte komponenter som er annerledes - men jeg synes nå det er rart hvis en "kopi" (om det nå er det da...) har eksakt samme spesifikasjoner, og da særskilt samme vekt. Lukter det bacon, smaker det bacon....

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...