Jump to content

Kan jeg lage en stor strømfordeler som tåler å stå i åpen båt av aluminium og syrefaste stålskruer?


Mastiff

Recommended Posts

Jeg må samle kablene under dashbordet, det er et h... kaos der nå. Men det er veldig mye elektronikk som skal ha strøm, så jeg tenkte å lage mine egne strømfordelere ved å legge sammen to avlange, vannfaste treplater (jeg har fått tak i avkapp fra en bedrift i nærheten) med en 5 mm aluplate mellom. Aluplata gjenger jeg opp, og i den skrur jeg skrur inn passe lange biter av syrefast gjengestang på 10 mm, 8 mm og 6 mm for forskjellige typer kabler og ringkabelsko. Jeg er fullt klar over at syrefast langt fra leder strøm like godt som kobber, men andre skruer irrer fort i et så salt miljø, og burde ikke 10 mm syrefast lede godt nok til det kraftigste jeg trenger her? Det er ikke snakk om en startmotor på mange hundre ampere, bare opptil 75 ampere (forsterkeren til anlegget) og en god del småtteri.

 

I den ferdige platen fuger jeg rundt kanten og plasserer den nedi en sånn boks:

 

68568171970590.jpg

 

Denne skrur jeg fast med bunnen mot "torpedoveggen" i styrehuset, med en rekke hull eller en spalte i den siden som da blir ned for å føre inn kablene. Dermed skal det enormt mye til før kablene kommer i kontakt med noe de ikke skal komme i kontakt med. Høres det ut som en fungerende plan, eller er det noe jeg ikke har tenkt på eller ikke vet her?

 

Her er et av mine ynkelige forsøk på å tegne. De vannrette, svarte boksene er treplatene, den vannrette sølvboksen mellom dem er aluplata, de loddrette sølvboksene er 10, 8 og 6 mm skruer til å feste ringkabelsko på, og gult er SmartStore-boksen det hele skal være i.

Strmfordeler.jpg.f2ce7a95f4a5281a9499ed489c41a2b2.jpg

Link to post

Antar du vil bruke alu fordi du har det liggende? Det leder vel enda dårligere enn syrefast trodde jeg men har neppe noe å si i denne sammenhengen. Spørs vel hvor mye saltrók som kommer til, synes alt eksponert pleier å irre etter hvert..

 

Antar du har søkt på ‘bus bar’ på Ali allerede? Mye fint der:

 

I just found this on AliExpress: US $120.09 | With M6 /M8/M10 Terminal Studs For Car Boat 48V 300A Heavy Duty Busbar Power Distribution Terminal Block Copper Electric Bus Bar
https://a.aliexpress.com/_ExCNLyi

Link to post

@Fantino Ja, jeg har masse alubiter liggende. Og det stemmer vel ikke helt, alu ligger i motstand rett under gull, 2,64, mens kobber har 1,69. Så vidt jeg kan finne på nettet, leder 316 syrefast 2,5-6,5 % så godt som kobber. Selve aluplata vil jo i dette tilfellet være fuget inne mellom platene. De fra Ali minner om de fra Biltema som @Seilars lenker til, og de som Bass Brothers selger, og de er ganske korrodert etter et par år i båten min.

 

Edit: Et alternativ er bare å bruke aluplata som feste, og så la det være koblinger mellom skruene i form av ringkabelsko, hvis det er nødvendig fordi syrefast ikke leder godt nok.

 

Edit: Det lages også busbars av aluminium: https://frigate.ai/product/aluminum-busbars/

Link to post

Ok. Lanolin høres smart ut! Flere av de på Ali var i 304 så jeg, hadde nok vært lat og handlet noe sånt selv. Men de er også delvis åpne da, er vel det som er bøygen i det miljøet. Det hersens saltet kryper inn alle veier til slutt. Ville prøvd å tette selve kabelgjennomføringene på et eller annet vis. Resten av patenten burde fungere. Eneste er hvordan du låser de gjengestengene så de ikke begynner å snurre når du skal trekke til. 

Link to post

Ulempen for meg er også at det blir rotete med 2-3 sånne per strømkrets (startbatteri, med instrumenter og forbruksbatteri, med resten). Jeg kan jo legge ei stripe Gorilla sølvteip for å holde saltet ute, men samtidig er dette inne bak dashbordet, så det kommer iallfall mindre inn der enn noe annet sted.

 

Å låse gjengestengene burde ikke være noe stort problem. Jeg skrur dem inn i gjengene jeg har skåret i aluminiumsplata, trekker over treplata og strammer til slutt en låsemutter med skive ned mot treplata over aluplata. Hvis det trengs, kan jeg holde igjen gjengestengene med to vanlige muttere strammet mot hverandre for å få låsemutteren ordentlig stram. :tommel_opp:

Link to post

Løsningen din vil fungere @Mastiff, men det er ikke optimalt. 

Som du sier så er aluminium en god leder, så det er ikke der skoen trykker. Det største problemet er at 5mm plate er for tynt til å gjenge opp og sette fast en 10mm pinneskrue. Gjengene vil ikke tåle at du trekker til skikkelig når du monterer. En kontramutter på undersiden av plata vil løsne når du trekker til, og en kontramutter på oversiden vil gi en barriere til i forhold til ledningsevne... 

 

For det andre får du en uheldig blanding av materialer. Du får både alu, kobber og rustfritt. Får du sjøsprøyt på dette så har du nesten et batteri :fniser: Klarer du å holde det tørt er det greit.

 

Hvis du blar litt i "Dracotråden" i linken i signaturen min så kan du se hvordan jeg lagde meg ei slik skinne på en litt annen måte. Den har fungert bra så langt, selv om jeg nå ser at kabelskoene har irret. 

 

En løsning kan være å plassere skinna i en litt tettere boks og bruke nipler på alle ledninger som skal ut og inn. Kombinerer du det med å spraye på fett burde det holde lenge 😊

Link to post

@trixie2 Jeg lurer litt på hvor det med kobber kommer inn, er det de fortinnede kabelskoene du sikter til? For jeg skal ikke bruke noe annet av kobber her. Kablene er riktignok fortinnet kobber, men burde det ha noe særlig å si? Og metallet i koblingssplinten skal ikke i kontakt med godset i båten.

 

@Komodo I min vanlige ånd "Komodo har rett, bortset fra når han misforstår meg" så skal jeg bruke tykkere alu. Jeg har liggende noen remser med 6 mm som jeg kan skru sammen så de i praksis er doble. 12 mm burde vel være nok? Og så kan jeg bruke Loctite av den sterkeste typen, jeg har brukt det før og det løsner ikke omrent uansett hva man gjør. Det oppdaget jeg da jeg måtte skru løs noe som var festet med det, og det var baer en 5 mm skrue som var Loctite-låst i 6 mm alu. :fniser: Og igjen det med kobber, er det kabelsko og kabel du mener? Sjøsprøyt vil det iallfall garantert ikke komme der det sitter.

 

Jeg skal ta en titt på Draco-tråden og prøve å finne den, er ikke den på omtrent 179 sider, eller noe sånt? :ler:

 

Og det blir altfor mye kabler til å bruke nipler, det er nok i området rundt 20-30 kabler, iallfall i den siden som er koblet til forbruksbatteriet. Men med spalten nedover bør det ikke komme inn noe den veien, og i så fall renner det rett ut igjen. Jeg tenker jeg fuger boksen sånn at fugen skråner mot spalten.

Link to post
Mastiff skrev 3 minutter siden:

Jeg treneger fortsatt forlaring på hva drere anser som kobbe i dette.

Hva er kabelskoene dine laget av, dette er avgjørende med tanke på kobber/alu-Problematikk.

 

Det finnes kabelssko, som er ment som overgang fra alu-kobber, men om det finnes motsatt kjenner jeg ikke til, ettersom det er svært uvanlig kombo for min del :smiler:

Link to post
Mastiff skrev for 10 timer siden:

Jeg treneger fortsatt forlaring på hva drere anser som kobbe i dette.

Normalt er kabelsko i kobber. Når det tynne skiktet av tinn er borte, har du kobber mot aluminium :spøkelse:

 

Mastiff skrev for 9 timer siden:

@Komodo Jeg klarte ikke å fine en med søkog gennomgang av e første 12-15 sidene. Veet du hvor den skal væe?

Det er fra byggeperioden, mens jeg holdt på med oppkobling og elektrisk i konsollen. Har dessverre ikke hatt tid til å lete det fram i dag.

Link to post
Fantino skrev On 2.9.2025 at 17.32:

Du har helt rett, at syrefast var så ‘elendig’ leder var jeg ikke klar over.

 

Når jeg jobber med elektro i båten, så er det vanlig at det leveres med rustfrie bolter, muttere, skiver, etc som skal monteres på ei fortinnet kobberskinne. Det handler nok om at miljøet i fritidsbåtene er tøft, slik at en 8.8 bolt er dødsdømt, og andre legeringer er dyrere. Da har jeg lært meg at man skal passe nøye på slik at man ikke får rustfritt mellom kobber. Det er helt greit at rustfritt brukes for å klemme sammen, men jeg regner det ikke som en del av den ledende kontaktflaten.  Ei rustfri skive som har klemt seg mellom to kabelsko er med andre ord ikke bra, den må bort. 

 

Angående @Mastiff sitt prosjekt, så ville jeg gått for fortinnet kobber på den skinna, og kjøpt en stor elektro  koblingsboks til å ha den i slik at ikke det kommer like mye salt luft på den.  Smør på syrefri vaselin, tørk det lett av igjen, og monter. Smør deretter på syrefri vaselin når ferdig montert, og sett på lokket. 

 

https://www.elektroimportoren.no/koblingsboks-obo-t250-ip66/1278235/Product.html

 

 

 

 

Link to post
Mastiff skrev for 20 timer siden:

Jeg har liggende noen remser med 6 mm som jeg kan skru sammen så de i praksis er doble. 12 mm burde vel være nok? Og så kan jeg bruke Loctite av den sterkeste typen,

Ja, det vil fungere :tommel_opp: Med gjenger i 12mm alu vil du kunne trekke godt til uten at gjengene gir seg, også på M10 pinneskrue og litt større kabelsko. Loctite 276 eller 278 er sterk og gode alternativer. 272 er pinneskruelåsing, og er også tilstrekkelig. 

 

image.png.a2dfed830cb81b7f221c1508317b5fd7.png

 

 

Mastiff skrev for 20 timer siden:

Og det blir altfor mye kabler til å bruke nipler, det er nok i området rundt 20-30 kabler, iallfall i den siden som er koblet til forbruksbatteriet. Men med spalten nedover bør det ikke komme inn noe den veien, og i så fall renner det rett ut igjen. Jeg tenker jeg fuger boksen sånn at fugen skråner mot spalten.

Hvis du har mange tynne ledninger, så er et alternativ å bytte ut til en multikabel som har mange ledere. Da kan du sette inn en nippel til en kabel med f.eks. 10 eller 20 ledere. Et annet alternativ er at du borer tynne hull til hver ledning, og legger på en klase med fugemasse rundt ledningen. Blir tett det også. 

 

https://joca-cable.com/no/blog/cable-vs-wire/#

 

Mastiff skrev for 17 timer siden:

@Komodo Jeg klarte ikke å fine en med søkog gennomgang av e første 12-15 sidene. Veet du hvor den skal væe?

Side 15 ja, da er jeg jo kun kommet til å renslipe skroget, laaaangt igjen ennå :fniser:  Du må nok fram til side 66. Ser nå at jeg har gjort tabben med å legge en mutter mellom tilførsel og uttak på teinehaleren, det ble imidlertid gjort om i fjor, for da byttet jeg disse ledningene. 

 

Link to post

@Cheyenne Jeg tar ikke sjansen på å rote med kjemikalier som saltsyre, det er ikke min sterke side. Men takk for det om Loctite, da er ikke det et alternativ. Kanskje det lureste ville være å bruke ringkabelsko fra pinneskrue til pinneskrue uten noe syrefast imellom, da er det jo gjennom den fortinnede kobberen strømmen går.

 

@Komodo Det blir i så fall kobber mot syrefast skrue, som igjen blir mot aluminium. Men kanskje ikke det har noe å si? Blir det like ille? Jeg trodde at galvanisk tæring bare skjedde når det var fuktighet, og at med en innfuget aluplate burde det ikke komme fuktighet inn der i merkbar mengde. Jeg skal ta meg tid i kveld til å bla igjennom tråden din og se etter strømskinna. Jeg prøvde å søke på strømskinne, strøm, kobling, strømfordeler og sånt i tråden, men det ga ikke noe.

 

@Seilars Så du tenker at jeg skal kjøpe noe sånt?

 

image.png.dfab0fb32f4b2fd333eb244374dcb620.png

 

Jeg ville vel trenge minst tre stykker til hver av de boksene, og jeg ser for meg at de iallfall ikke er billigere enn de fra Ali av den typen som @Fantino lenket til, eller noen av 304-stål. Så da er det kanskje like greit å hente inn noen stykker av disse. Elektrokoblingsboks blir vel ikke noe særlig tettere enn SmartStore, hvis jeg skal kunne ta ut ledninger og sette dem inn igjen enkelt, må jeg jo uansett ha den spalten så jeg kan føre ut ringkabelskoene. Vil syrefri vaselin være bedre enn Lanolin? Lanolin beskytter jo og kryper veldig godt, så de skal kunne trenge seg inn mellom kabelsko og under muttere, derfor brukes det til rustbehandling av biler. Jeg har hatt det på 4-5 biler de siste 20 årene og aldri hatt rustproblemer på undersiden.

Link to post

@Komodo Det der var synkronposting. Forskjellen på det og synkronsvømming er at synkronposting ikke krever badedrakt. Jeg har iallfall ikke det på meg, jeg vet jo ikke hva du har på deg... :fniser:

 

Jeg tenkte ikke det hadde så mye å si, så jeg utelot det at jeg ville kunne ta ut og inn LEDNINGENE (:fniser: jeg skjønner at jeg brukte feil uttrykk) med kabelskoen (burde det da ikke hete ledningssko?) på når det er nødvendig, og at jeg helst ikke vil bytte ringkabelsko på en j... haug med ledninger, men bare flytte dem over til den nye koblingssplinten.  Med multikabler ville det vel vært nødvendig å ha et ekstra sett kabelsko på dem, og det vil jeg helst unngå, både fordi de kan irre og fordi de kan løsne og gi dårlig kontakt over tid (ellers må jeg jo bruke krympeslange på alt). I tillegg har jeg en del ting som har så tykke ledninger at jeg måtte brukt ringkabelsko og skrudd dem sammen, og da er jeg jo like langt.

 

Edit: Men for å ha det klart for meg, vil det løse problemet med metalltypene hvis jeg gjør det på den måten med å ha gjenget alu der pinneskruene er festet med Loctite og så bruke fortinnede kabelsko med syrefri vaselin eller Lanolin mellom alle og en ledning for å føre strømmen mellom de forskjellige pinnene?

 

Edit 2: Jeg ser også at du bruker tinn rørleggere bruker til å lodde kobberrør. Så det vil si at man ikke trenger saltsyre eller noe sånt, som jeg trodde? Så hvis jeg får tak i tinn og bruker brenneren min kan jeg smelte det utover en kobberskinne, og det vil da feste seg? Tinn bør jeg kunne skaffe, jeg kjenner rørleggere. og BilligVVS har dette, som bør funke: 

https://www.billigvvs.no/loddetinn-soelv-3-pct-250-gr-1636789

Men hvor mye bruker du på noe sånt? Det skal vel ikke være så veldig tykt?

 

Hvor får jeg tak i en sånn kobberbit? Det jeg kunne tenke meg, er rundt 2-3 cm bred og 30-40 cm lange biter. Er det noe sånt? Denne er 14 mm bred, og da dekker den jo det meste av kabelskoen, jeg vet ikke om 3,25x14 mm er nok til 75 ampere:

https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/138559374?

 

I så fall blir kanskje planen å legge det som jeg først viste, med aluminium imellom, og så ha en fortinnet kobberskinne som går på oversiden, mellom skruene, sånn at det er den som funker som leder istedenfor kabelsko mellom skruene.

Link to post
Mastiff skrev 1 time siden:

@Komodo Det der var synkronposting. Forskjellen på det og synkronsvømming er at synkronposting ikke krever badedrakt. Jeg har iallfall ikke det på meg, jeg vet jo ikke hva du har på deg... :fniser:

Jeg kjører speedo med g-streng :ler:

 

Mastiff skrev 1 time siden:

Jeg tenkte ikke det hadde så mye å si, så jeg utelot det at jeg ville kunne ta ut og inn LEDNINGENE (:fniser: jeg skjønner at jeg brukte feil uttrykk)

Må jo tøyse litt med deg også, med tanke på hvilket yrke du har :glimter:

 

Mastiff skrev 1 time siden:

med kabelskoen (burde det da ikke hete ledningssko?)

Jo, veldig godt poeng (har selvsagt også tenkt på dette,- litt skadet sa du...). Dette må vi ta opp med Sylfest Lomheim :fniser:

 

Mastiff skrev 1 time siden:

, og at jeg helst ikke vil bytte ringkabelsko på en j... haug med ledninger, men bare flytte dem over til den nye koblingssplinten.  Med multikabler ville det vel vært nødvendig å ha et ekstra sett kabelsko på dem, og det vil jeg helst unngå, både fordi de kan irre og fordi de kan løsne og gi dårlig kontakt over tid (ellers må jeg jo bruke krympeslange på alt). I tillegg har jeg en del ting som har så tykke ledninger at jeg måtte brukt ringkabelsko og skrudd dem sammen, og da er jeg jo like langt.

Dette lar seg også løse. For det første så må du tåle å legge et par timer i dette, det handler om å få detaljene på plass (the devil is in the details). Du loddeskjøter alle ledningene inn på en multikabel, krymp alle skjøtene med krympestrømpe med lim, det blir helt tett og korroderer ikke. Så fører du multikabelen inn i boksen med kabelnippel, tidligere kjent som PG-nippel. Hvis du ikke har fått det med deg så snakket man før bare om PG-nipler, men rundt år 2000 begynte de å levere disse niplene med metriske gjenger (til enkelte elektrikeres store frustrasjon), da måtte man jo også slutte å kalle dem PG-nipler.

 

Mastiff skrev 1 time siden:

Edit 2: Jeg ser også at du bruker tinn rørleggere bruker til å lodde kobberrør. Så det vil si at man ikke trenger saltsyre eller noe sånt, som jeg trodde? Så hvis jeg får tak i tinn og bruker brenneren min kan jeg smelte det utover en kobberskinne, og det vil da feste seg? Tinn bør jeg kunne skaffe, jeg kjenner rørleggere. og BilligVVS har dette, som bør funke: 

https://www.billigvvs.no/loddetinn-soelv-3-pct-250-gr-1636789

Men hvor mye bruker du på noe sånt? Det skal vel ikke være så veldig tykt?

Du må ikke legger for mye i dette, for min del var det litt eksperimentelt. Brukte noe jeg fant hjemme. Tinnet for rørlodding har en annen smeltetemperatur, og ei stor skinne trenger mye varme, derav gassbrenner. Det er om å gjøre å få tinnet til å flyte godt ut, det skal ikke være ei veldig tykk hinne. Men om du får dette tett og forsegler med lanolin, så tenker jeg at du kan bruke den alu-løsningen du har skissert. Aluminium er en utmerket leder, poenget er bare å unngå at det korroderer. Det vil du oppnå med en tett boks og lanolin. 

 

Link to post

Det sinnsbildet av deg i Speedo må jeg nok bruke stålull for å få bort fra netthinna... :ler:

 

Lomheim må absolutt være riktig adressat for alt det der, ja. Noen språklige spissfindigheter er alltid fin hjernetrim! :tommel_opp:

 

Det med multikabelen vil ikke løse problemet, som vanlig er det jeg som er litt for lite teknisk i forklaringen. Jeg mener at jeg vil kunne koble fra de enkelte ledningene enkelt, så jeg kan flytte rundt på ting. Med den automatiseringen jeg driver med, hender det oftere enn for de fleste at jeg må rute om eller legge om noe. Så egentlig er vi tilbake til det opprinnelige spørsmålet. For hvis jeg kan fuge inne aluminiumet mellom de to treplatene så det blir tett, vil det jo ikke komme fuktighet dit, og da vil det ikke korrodere. Og dermed blir det heller ingen reaksjon mellom det og kobberet i kabelskoene, med skruene som ledere, vil jeg tro. Så da er egentlig bare spørsmålet om de syrefaste skruene (A4, jeg antar at det er 316L) vil lede godt nok til at jeg bare kan bruke dette sånn, eller om jeg bør bruke ledninger med kabelsko fra skrue til skrue for å få god nok kontakt.

 

Så kan jeg sprøyte med lanolin hver gang jeg endrer noe, og når alt er samlet sånn er det heller ikke mange minuttene å ta en dusj lanolin med noen års mellomrom for å vedlikeholdet det (mener å huske at bilen får ny behandling hvert tredje år).

Link to post
Mastiff skrev 15 minutter siden:

Så da er egentlig bare spørsmålet om de syrefaste skruene (A4, jeg antar at det er 316L) vil lede godt nok til at jeg bare kan bruke dette sånn, eller om jeg bør bruke ledninger med kabelsko fra skrue til skrue for å få god nok kontakt.

Du trenger ikke bekymre deg for ledeevnen til skruene i rustfritt, ledeevnen blir ivaretatt av aluminiumsplatene dine. Og ellers, ja, A4 tilsvarer omtrent 316(L). A4 er fra en produktstandard som heter ISO 3506, 316 er fra en amerikansk materialstandard. To forskjellige ting. 

 

image.png.872e2f95c14ef35a85bc86ae87e97206.png

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...