Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

Apropos tankgiver, hvis du evt. skal koble den til Smartcraft så må du nok ha en som er 240-30 ohm og ikke 0-190.

 

 

 

wema.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Joltus skrev On 18.9.2018 at 19.06:

Link til hvordan koble gps til smartcraft. Tok meg 5 minutter. Gull verdt, da man får SOG og ikke alle andre uinterressante fartsmålinger opp mot smartcraftsystemet.

http://www.veradoclub.com/index.php?topic=520.0

 

Dette hadde jeg muligens oversett men det stemmer jo, det er en enkel kobling.

Blå - og hvit + ledning på Smartcraft harness  kobles mot NMEA 183 signal ut fra plotteren.

 

 

harness.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Interessant! Betyr det at jeg bare kan koble meg inn på plotteren så får jeg dette opp? Det eneste jeg trenger da er vel å kjøpe en NMEA 183 kobling. 

 

Men er det ikke også mulig å koble NMEA 2000 utgangen fra plotteren mot junction boxèn? Som vist på bildet til @Teerex over har jeg også ett uttak ledig der. 

 

Lagt til: Tenker da på for å kunne få motordata opp på kartplotterskjermen. 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 2 minutter siden:

Men er det ikke også mulig å koble NMEA 2000 utgangen fra plotteren mot junction boxèn? Som vist på bildet til @Teerex over har jeg også ett uttak ledig der. 

 

 

Ikke rett frem, da må du enten ha Mercmonitor som jeg har eller en Smartcraft NMEA Gateway https://www.ravnsgarage.no/module-gatwy-mult-1
Smartcraft-signalene er ikke NMEA, synes å huske at det er Can-Bus

Link to post
Share on other sites

NMEA183 har ikke egen kobling, det er bare å koble de to ledningene på valgfri måte :wink:

 

Tegningen inneholder forresten en liten feil. På "blue" står det både + og - men det skal kun være -.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Mer deler er handlet inn, og mer er montert.

481600188_21_09_1813.jpg.971f40afe691f29577a94bbc646eaecf.jpg

 

Hver gang jeg stikker nesa innafor dørene til Biltema eller en båtbutikk koster det mellom 1000-2000 kroner, så jeg fant ut at jeg like godt kunne smelle til med en teinehaler først som sist også :smiley:

2136804790_21_09_1801.jpg.3bcea1268b0389248aa26f1821e55b88.jpg

 

Pullertene framme var leie å komme til å skru fast. Som nevnt tidligere måtte jeg derfor bore et hull i skroget for å komme til den fremre mutteren. Men når jeg skulle skru på dekkplatene jeg lagde ble det ikke særlig lettere å komme til :headbang:

2093877005_21_09_1809.jpg.caac81b20a5c119eda228da9e2d5f652.jpg

 

Pullertene er skrudd med pinneskruer og mutter fra undersiden som man ser på dette bildet.

209943285_21_09_1810.jpg.49c99ad93e2806b8640dda25a6aeb980.jpg

 

Her ser man pinneskruen fra dekkplaten som stikker opp fra undersiden.

801786778_21_09_1811.jpg.d765acd16fc841150ec132cc0365d8bb.jpg

 

Løsningen ble en handletur til BT. Kjøpte en leddet sperrenøkkel (altså en fastnøkkel med sperrefunksjon og ledd), og et 3/8" pipesett med ekstra kort skralle. Kostet meg noen kroner i verktøy, men alltids kjekt å ha senere :thumbsup: 

1976870168_21_09_1812.jpg.2171e235747c739dd50df4e2a199be10.jpg

 

Men det har vært mest jobbing med det elektriske. I grove trekk blir det som på skissen jeg la inn et par innlegg tilbake, og i tillegg kommer jo alt av instrumentering og kabelpakker. Jeg er opptatt av at det elektriske skal være robust, enkelt og sikkert, og samtidig være lett å utvide ved eventuelle behov som dukker opp.

 

Et av behovene ble derfor en fordelingssplint for plussledninger. Den lagde jeg på følgende måte. Begynte med å kappe en bit av ei 6mm syrefast plate.

1514165912_21_09_1802.jpg.7272fa0f422aade34b8b6d1b9fa8054c.jpg

 

Så kappet jeg en bit av ei 50x6mm kobberskinne på samme bredde som platebiten.

2093617053_21_09_1803.jpg.f5b68356742779c6f59b6869682b0034.jpg

 

De to bitene ble lagt over hverandre og gjenget i en operasjon. Et hull med M8, og et hull med M10.

689026461_21_09_1804.jpg.3f542ab6346c0e0ffa5305731809e0b9.jpg

 

Så la jeg et lag med tinn på kobberplata. Brukte slik tinn som rørleggerene bruker til lodding av kobberrør. Dette for at kobberet ikke skal oksydere slik at jeg får dårligere kontakt med kabelskoene etterhvert. Det ser ikke helt bra ut her :blush: , men jeg fikk det litt bedre etterhvert :giggle: (gikk også tom for tinn...) Akkurat dette var også et lite eksperiment på grunn av de trådene som har versert om slike fordelingssplinter :wink:

806444308_21_09_1805.jpg.42cd9d8dfe7948c1ae8312aa7727aae5.jpg

 

Kappet til to pinneskruer

2088828475_21_09_1806.jpg.6747582c95fbfa9daaad38beec9a5d7b.jpg

 

Og sveiste fast fra undersiden

1305892433_21_09_1807.jpg.6473f53df8b369e9c9947bc9c88c811e.jpg

 

og klart til montering :thumbsup:

2122244652_21_09_1808.jpg.b2c25bb6e6cc5c8ba6f8b175e06cb7c1.jpg

 

Jeg har fått litt hjelp av en kompis til montering av motor og tilkobling, så der ble det bra effektivitet. Det gjenstår ennå en del kabeltrekking, kobling, og litt rør/slanger til spylepumpe, lensepumpe osv samt teinhaler, men håpet er nå å få prøvestartet i morgen :pray:  Har også en jobb med de lukene som gjenstår. Han som skulle lage dem for meg i aluminium har knekt to ribbein, så der må jeg også trå til litt. Så blir det liming av pakninger og montering av dem....

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg hatt litt hjelp av en kompis igjen, så nå har jeg fått god hjelp med all montering på motoren og tilkobling av instrumenter. Det var noen sensorer som måtte byttes osv. ifbm. ombyggingskittet til SmartCraft, og mye ledninger og monteringsanvisninger som måtte studeres. Men nå er alt det elektriske ferdig koblet, inkludert instrumenter, lanterner, lensepumpe, spylepumpe og teinehaler. Det eneste som ikke er koblet nå er plotteren, men det er fort gjort. Må bare ta ut noen hull. Ble litt sent nå, så jeg får heller se om jeg får oppdatert med noen bilder i morgen. Da er det planen at vi skal få laget de siste fire lukene av aluminium. Som nevnt hadde han som har påtatt seg den jobben pådratt seg en skade, så jeg må hjelpe til litt der. 

 

Lagt til: Glemte å nevne at vi også fikk prøvestartet motoren. Den knallet i gang med en gang, så det var jo gøy :thumbsup: Nærmer seg sjøsetting nå :sailing:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 12 timer siden:

Da antar jeg hummerutvanďringen er begynt fra Østfold.  

He he, får håpe ikke dette skjer akkurat nå :giggle:, men takk for lykkeønskninger Bjørn:thumbsup:

 

Og arbeidet fortsetter- det elektriske er nå ferdig, fikk også koblet opp kartplotteren i dag. Den hjemmelagde koblingssplinten jeg beskrev i forrige innlegg er montert på den hvite kryssfinerplata som er limt inn i konsollen. Her har jeg også montert en sikringsholder, og en fordelingsskinne for minus. Dette var før kartplotteren ble koblet. her ser vi også baksiden av BEP bryterpanelet som er innfelt. Dette får også strøm fra koblingssplinten. 

1209445944_23_09_1813.jpg.3bfb4504b7152f7ec307bdef94c70fd6.jpg

 

Hovedstrømsbryter og hovedsikring på andre siden av konsollen, rett over batteriet. 

2015808882_23_09_1814.jpg.e76470bdc6c53b5deb81a7199e8cb062.jpg

 

 

1429641128_23_09_1815.jpg.71355c1bf08423702cadda6b3c3c3a6c.jpg

 

Måtte også ha to koblingssplinter til teinehaleren, de laget jeg litt enklere. 

1701886991_23_09_1801.jpg.1b7f07a362b0e3173525d491ba12b421.jpg

 

Ledninger til teinehaleren ble trekt fram til braketten i hulrommet oppunder fenderlista. For å holde det tett valgte jeg å lime over ei dekkplate som jeg monterte inn to PG nipler i. 

71948460_23_09_1803.jpg.93e0da04033bd9c6844e3c887ebdbb5a.jpg

 

Med koblingssplintene på plass ble det slik

 

 

960633711_23_09_1805.jpg.542ffdd711e129fad93be57dfdfa6c3a.jpg

 

Så var det å montere opp teinehaleren. Den kom med 10 kvm kabel. Det var også påmontert kontakt, men den ville jeg ikke bruke. Her har jeg demontert kontakten og presset på kabelsko. Var tom for krympestrømpe i rett størrelse, så jeg surret inn med butylbånd.

1080015994_23_09_1808.jpg.c9f69eee6c842be3acfe00b907ae1430.jpg

 

Kabelendene som satt i kontakten var fortinnet (det er vel ikke helt stuerent?), og de som har avmantlet på fabrikken har også slurvet litt :lipseal:

2120799184_23_09_1807.jpg.e8bc5468f46123dc5d012d61f0a555fb.jpg

 

For å montere ledningene på koblingssplintene lagde jeg meg først to vingemuttere. Det er jo selvsagt fullt mulig å kjøpe seg en vingemutter, jada, er klar over det :wink: , men med denne får man litt mer kraft når man skrur til.

1697384405_23_09_1809.jpg.d9ed7ae285046913dc5d9c1282812381.jpg

 

Men vingene ble for lange, så de kunne ikke brukes. Ble derfor nylock-muttere midlertidig. Da ble det slik. 

1735743812_23_09_1811.jpg.a3702f751df994e4882cfd76044599ea.jpg

 

Og så var teinehaleren på plass.

1882557699_23_09_1812.jpg.936342e2764eec6e31aa47815d695cc6.jpg

 

Er jo over middels nysgjerrig, så jeg måtte jo åpne dekselet og se hvordan det så ut inni :giggle:

635769886_23_09_1816.jpg.2236e632d7d37703977e5d3772140cb8.jpg

 

Batteriet får seg litt vedlikeholdslading. Den gamle Mascotladeren ga litt høy spenning, så jeg måtte åpne den og justere litt på et pot. meter. Da ble ladespenningen perfekt for AGM :thumbsup:

2043037950_23_09_1817.jpg.000d0e001e920cd736bafd5485d33406.jpg

 

Jeg ville også ha ei luke i styrekonsollen slik at det blir lett å legge fra seg litt tørre klær, hansker etc. når det er vått ute. Luka fant jeg på Biltema, og den passet perfekt på den ledige plassen. Her har jeg laget en mal og tapet opp for merking.

1420596795_23_09_1818.jpg.11b1cdc29bbee95fbc047864d88e7da6.jpg

 

Så var luka montert. Bruker fugemasse og skruer med mutter på baksiden når jeg monterer slike ting. For det første vil jeg ikke at det skal komme inn vann, for det andre er det irriterende med en haug spisse karroseriskruer som stikker inn i slike trange rom :headbang:

355824546_23_09_1819.jpg.b20c67ceca6c7af06bae429be11db0af.jpg

 

Luka ga en fin adkomst i konsollen.

793165281_23_09_1820.jpg.59c5b8a2091a43433077fb0ce7ebffe5.jpg

 

Så nå ser det slik ut om bord.

1351547326_23_09_1821.jpg.57250823a1edb10cd3341f9e2dd76d50.jpg

 

273635817_23_09_1823.jpg.29a48f92f77460c0ec83f464d3e858d7.jpg

 

2103949555_23_09_1822.jpg.91ddbc87305202c693e794a9482bc796.jpg

 

Så var det aluminiumslukene som skulle fremstilles. Her er platearbeideren i gang.

1690268669_23_09_1824.jpg.8c3262f0475c410b4de1a042bd05a34d.jpg

 

2050895220_23_09_1825.jpg.487194b44d0a87a101278747c40c362f.jpg

 

Litt av et plateverksted de hadde gitt! Denne kantpressa er ikke akkurat noe man kjøper og setter i garasjen :giggle:

329868737_23_09_1826.jpg.9f20be78c269410e46b20bc4348d6b53.jpg

 

Lukene prøvemonteres i båten. Hengsling og liming av pakninger gjenstår. 

1327876195_23_09_1827.jpg.2588d2b2aa5c9001ec97b02e421cefad.jpg

 

Den ene luka framme ble imidlertid fiasko, så der må vi lage ei ny. For det første ble den for brei (og litt for lang), for det andre ble den vindskjev pga. innsveising av stivere. Ny blir antagelig framstilt i morgen. 

247957143_23_09_1828.jpg.0aaf2f8ae8ed17af7e9b4e12e1625e9a.jpg

 

Vel, det var alt for i dag, men nå er det også kvelden da :sleep:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 6 timer siden:

Så var det å montere opp teinehaleren. Den kom med 10 kvm kabel. Det var også påmontert kontakt, men den ville jeg ikke bruke.

 

For et fantastisk flott abeid du gjør !

Er også imponert over hvordan du klarer å holde orden i "sysakene" inne i dette teltet.

Men jeg har et par spørsmål:

Var det 10mm2 kabel med teinehaleren. Var det ikke 16mm2 ?

Hvor stor var kontakten som var påmontert? Vet at disse halerne er levert både med 16A og 32A kontakt.

Hva slags lim bruker du når du feks. limer treklosene til koblingssplintene fast til skroget ?

Jeg spør fordi jeg også skal montere en teinehaler og lime noe treverk fast til skroget.

Link to post
Share on other sites

Ja, etter å ha fulgt dette prosjektet tett i noen år nå er jeg veldig spent på sjøsetting og testing av sjøegenskaper, etc. Dette blir moro, Komodo! Fantastisk bra utført jobb og ikke minst utrolig bra dokumentert prosess. Her er det mye å lære for oss som ikke har så alt for mye erfaring med å bygge båt på egen tomt! :smiley:

Link to post
Share on other sites

 

Komodo

Kabelendene som satt i kontakten var fortinnet (det er vel ikke helt stuerent?), og de som har avmantlet på fabrikken har også slurvet litt :lipseal:

2120799184_23_09_1807.jpg.e8bc5468f46123dc5d012d61f0a555fb.jpg

 

Det ser ut som om det er mere fra fabrikken som ikke er helt stuerent.

Ser ut som de har kuttet noen av kordelene for å få plass til ledningen i kontakten. Det er vel derfor de har fortinnet etterpå.

Slik var det gjort på min teinehaler også.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

Kort status nå; satser på sjøsetting i morgen. Kommer tilbake med mer bilder og beskrivelser når det blir litt ledig tid :flag_bp:

Wohoo! Mange som gleder seg nå til å se hvordan båten fungerer i praksis, krysser fingrene her..

Live feed her hadde vært gull :wflag:

 

Skal bli interessant å se hva slags fart du får når motoren er innkjørt. Mener jeg hadde ukvalifisert gjetning på kanskje 32 helt i starten, men modererer meg ned til 29 til 30 knop med en person og full tank.. 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...