El barco de Sol Startet Torsdag 15:27 Link til dette innlegget Startet Torsdag 15:27 Om vi ikke liker det så nermer vi oss tid for vinteropplag for de fleste av oss. Noen setter båten opp på land og andre ligger i sjøen. Hvordan skal jeg og slike som meg komme oss igjennom et halvår før vårpussen endelig kommer? Jeg finner lite å lese om båt så forslag mottas med takk. Men hva gjør dere som er båtrelatert i vinterhalvåret Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart Torsdag 17:38 Link til dette innlegget Svart Torsdag 17:38 Jeg er blant dem som ligger på sjøen, og bruker båten så ofte jeg kan vinteren gjennom. Om det blåser katter og kaniner, blir vi i hjemmehavn. Da bruker jeg tiden på å pusle med forskjellig ombord. Litt grundigere vasking, litt vedlikehold og ellers bare være ombord å nyte livet litt. Kjører varmeren og koker kaffe. Det blir ofte til plasser med strøm vi går på denne årstiden, da solcellene ikke klarer å levere nok til både varmer og kjøleskap gjennom en helg. Men har et bærbart agregat jeg tar med om vi går i uthavn. Så sant man ikke fryser inne, vil jeg sterkt anbefale en og annen vintertur. Ikke minst for å døyve den verste abstinensen:-) Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Sandebukta Svart Fredag 07:35 Link til dette innlegget Svart Fredag 07:35 Vi har båten i boblehavn, og den ligger stort sett i ro i desember, januar og februar. Da blir det å ta en tur i uka ut til båten i boblehavna for å sjekke ting. Fyrer også opp av og til og tar en overnatting, ser en film eller spiser middag der. Har også et herrelag ombord i løpet av vinteren. Jeg tok D5L på vinterstid. Kan anbefales som en måte å dyrke interessen på utenom sesong. Ellers blir det mye inn på forumet her, som er merkbart stillere, og på finn.no for å se etter kupp på gadgets og ting man absolutt ikke trenger til båten! Sitér dette innlegget Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46 Link to post
hanto1 Svart Fredag 10:06 Link til dette innlegget Svart Fredag 10:06 Har hatt "helårsbåt " i tredve år nå, kun en vinter på land når jeg skulle bytte motor og drivlinje. Klokker stort sett flest timer i vinterhalvåret. Nå er frysen stappfull av agn slik at man kan fiske frem til våren. En tid for ro og hygge uti skjærgården. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart Fredag 14:28 Link til dette innlegget Svart Fredag 14:28 Om vinteren med båten på land er det for min del tid for å mimre litt tilbake på den gang man var ung og jeg ikke hadde båt. Hva med litt ordentlig rock and roll fra 1955 da jeg var 12 år gammel? Herlige bilder, og; for all del: Dra på med litt volum på lyden! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Pequod Svart Fredag 16:12 Link til dette innlegget Svart Fredag 16:12 Jeg har jo kalesjebåt, så det blir ikke så mange overnattingsturer, men det blir gjerne et par turer i måneden rent statistisk, avhengig av vær og jobbturnus. Jeg ligger jo i boblehavn, så jeg har muligheten til å komme meg utpå uten for mye om og men med motoren, ettersom jeg ikke vinterkonserverer, men har frostvakter og varme om bord. For et par år siden var desember så mild at jeg fikk meg en førjulstur til Strömstad i begynnelsen av desember, da med overnatting, og det var en koselig opplevelse. Er en helt egen stemning på sjøen i vintermånedene! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Cheyenne Svart Fredag 19:34 Link til dette innlegget Svart Fredag 19:34 Eneste tiden på året jeg ikke bruker båten er når den er innefrosset. Har kalesjebåt, men godt med varme ombord. Tror den kaldeste utetemperaturen jeg har sett om morgenen er minus 8 grader. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart Fredag 20:14 Link til dette innlegget Svart Fredag 20:14 Vinteren er høysesong for oppgraderinger av ulike slag. Med båten på land 5 minutter unna heimen og som pensjonist på åttende året er det fint å kunne holde på i båten. Forrige vinter ble det installasjon av trykkvann og varmtvann. Denne vinteren blir det installasjon av ankervinsj i baugen og litt opprydding i det elektriske. Båt er helårs hobby selv om den ligger på land om vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart Fredag 21:04 Link til dette innlegget Svart Fredag 21:04 Er som Lazyjack opptatt med småreparasjoner og oppgraderinger. Det er utrolig hvor mye tid man kan bruke på selv de minste prosjekter som pensjonist. Sitér dette innlegget Link to post
Blouberg Svart igår klokken 05:48 Link til dette innlegget Svart igår klokken 05:48 Båten står på land vinterstid. Opplaget er dessverre 12-13 mil unna heimen, så det er begrenset hvor mange turer det blir i båten gjennom vinteren. Litt oppgraderinger og fiksing blir det nok tid til. Kalesje som trenger overhaling og fortsetter med oppgradering/rydding i det elektriske om bord. Ellers er jo Båtplassen en god trøst i de mørke vintermånedene. Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Hulda Svart igår klokken 07:53 Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:53 Og til dem som går i spinn av abstinens og heller ikke vet hva de skal drive med til vinter'n så er oppfordingen; les Byggingen av Hulda på oppfording. Sitér dette innlegget Link to post
Fisk å kos Svart igår klokken 13:06 Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:06 Jeg mener at båter skal brukes hele året. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart igår klokken 14:32 Link til dette innlegget Svart igår klokken 14:32 Men ofte kommer jeg ingen vei fordi vannet er så stivt. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart igår klokken 14:51 Link til dette innlegget Svart igår klokken 14:51 Noen av de fineste minnene fra sjøen har jeg fra vinterstid... Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
Lars H. Svart igår klokken 15:39 Link til dette innlegget Svart igår klokken 15:39 Fisk å kos skrev for 2 timer siden: Jeg mener at båter skal brukes hele året. Det er ikke noen dum tanke. Men nå er det slik at jeg har båten på Østlandet, nærmere bestemt i Son i Oslofjorden. På disse kanter av landet er det kaldt om vinteren, gjerne ÷20°C. Det passer ikke noe særlig godt for en pensjonist på 82 år og en Saga 27 kalesjebåt å ta båtturer da, selv med et Eber varmeapparat. Dessuten fryser havnen fort til med 10 - 30cm is, og utriggerne blir tatt opp for vinteren. Noen bilturer (på nærmere 1 time og 7 mil hver vei) blir det jo til båten for å sjekke at alt er OK der hun står trygt og godt innpakket på land. Nå utover høsten fra ut i oktober etter opptak, blir det å ta noen turer til havnen for diverse vedlikeholdsjobber og også om våren før isen går. Men i desember/januar blir det kun kontroll at alt er OK. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
El barco de Sol Svart igår klokken 16:47 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 16:47 I min ungdom hadde jeg 23 fots snekke som lå ute hele året. Bodde i Finnmark og fisket fin stor blank torsk i vinterhalvåret. Med bosted i Son er det mest praktisk å sette opp båten. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Kan anbefale dere å bygge vugge til barn/barnebarn 👍 https://baatplassen.no/i/topic/168587-prosjekt-honduras-lager-4-fot-ubrukelig-jolle/#comment-2385347 Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Hulda Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Nei, det går ikke. Yngste barnebarnet er 16 og nesten 2 meter lang. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 3 timer siden Link til dette innlegget Svart 3 timer siden Da får du bare bygge den i dobbel størrelse, 8’ bør holde 😎 Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.