ko-stens Startet Søndag 09:41 Link til dette innlegget Startet Søndag 09:41 Er det noe poeng i å montere hydraulisk styring på en 14 fots skjærgårdsjeep med 50 hk utenbords, egentlig? Det er helt ordinær ultraflex-styring på den i dag. Den fungerer som den skal, men er det noen fordeler med hydraulisk når motoren ikke er større? Har aldri prøvd slik styring. Kan jo ikke si at styringen nå er den mest presise da. Noe problem er det ikke, men det er av og til et lite irritasjonsmoment under dorging i vind og bølger. blir litt ratting pga dødgang. Dette er kanskje bedre med hydraulisk? Etter hvert blir det nok aktuelt å bytte pga slitasje, så om hydraulisk er verdt det, så blir det vel det, tenker jeg. Båten er jo 15 år gammel og godt brukt. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart Søndag 09:48 Link til dette innlegget Svart Søndag 09:48 Der er jo litt dødgang i hydraulisk styring også for i det du begynner å dreie rattet går der med bittelitt hydraulikkolje til å åpne sperreventilen men det er ganske beskjedent. En stor fordel med hydraulisk er at når du slipper rattet så står motoren der du satte den og kanskje spesielt for større motorer så dreier motoren under kraftig akselerasjon og det "forsvinner" med hydraulikk. Jeg hadde lett skiftet til hydraulisk når tiden for skifte kommer... Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
19 fot Svart Søndag 10:00 Link til dette innlegget Svart Søndag 10:00 SveinHa skrev 6 minutter siden: En stor fordel med hydraulisk er at når du slipper rattet så står motoren der du satte den og kanskje spesielt for større motorer så dreier motoren under kraftig akselerasjon og det "forsvinner" med hydraulikk. Dette får man på styring med vaier også. På torsdag kjørte jeg en RIB hvor det stod "No feedback steering" eller noe sånt ved rattet. Synes det var litt rart da det var vaierstyring som lignet veldig på mine, så da tok jeg tak i motoren og prøvde å svinge den, og fikk ikke rikket den. Mens det krevde minimalt med energi for å svinge motoren med rattet. Så man trenger nok ikke å bytte til hydraulikk for å få denne egenskapen. Min 6 hk med vaierstyring holder seg forøvrig veldig stabil i retningen selv om jeg slipper rattet en times tid under kjøring. Billig Biltema, så neppe noe avanserte greier der. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart Søndag 10:13 Link til dette innlegget Svart Søndag 10:13 Intet poeng. Skift til no feedback, så løser det meste seg av seg selv. Når båten endrer kurs når det er bølger og vind, er jo ikke problemet styringen. Hydraulisk styring vil ikke løse noe der, annet enn at du kan montere autopilot. Men på en 14 fots båt er det jo unektelig overkill. Veldig kult overkill - men overkill. Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
bellen Svart Søndag 10:25 Link til dette innlegget Svart Søndag 10:25 Om styringen fungerer helt fint og du ikke har noe problemer, så mener jeg det bortkastet å bygge om til hydraulisk på en slik båt. Det finnes ikke noen store fordeler med hydraulisk styring så lenge den mekaniske fungerer som den skal. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart Søndag 11:46 Link til dette innlegget Svart Søndag 11:46 Hvis du bruker båten mye til dorging så er hydraulisk styring første trinn på vegen til autopilot. Da jeg hadde en 15,5 fots båt med F50 fikk jeg senebetennelse i albuen pga all rattingen. Måtte konstant småkorrigere når det var litt vind og bølger. Løste problemet med 6 fots syke, hydraulisk styring og autopilot, den båten har jeg nå hatt i 19 år. Oppgraderte motoren for 4 år siden for å få Troll mode og elektronisk gir og gass, begge deler svært nyttig ved dorging. Autopiloten er også oppdatert. Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart Søndag 12:27 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 12:27 Ratting må en jo forvente med en liten skjærgårdsjeep i bølger, men autipilot er nok en smule overkill, som det nevnes ja😅 Grunnen til at jeg lurte litt på dette med hydraulisk var at han forhandleren jeg kjøpte motoren av, nevnte noe om om det, og da ble jeg nysgjerrig på hva dette er for noe. Enn så lenge virker styringen som den skal gjøre, men plutselig gjør den ikke det lenger. Hadde en eldre båt en gamg der alt satt fast om våren. Måtte bytte både vaier og snekke. Èn tur i saltvann var nok til at den satte seg. Der ble alt nytt etter mange vonbrotne ord og fargerikt språk og til slutt ikke gidde å dille mer med det. Båten hadde før meg levd et langt liv i saltvann, så min ene dag var vel dråpen… Regner ikke med at slik skjer med det første på denne båten, men jeg får vurdere det når/om ting tyder på bytte, eller om jeg får et innfall om å finne på noe (som kanskje ikke er det) smart… Denne båten har også vært noen år i saltvann før jeg kjøpte den, så burde vel se over helestyresystemet der og. Slikt blir fort glemt. Det er i hvert fall noe småtteri her og der som skal prioriteres først! Takker for gode svar! Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart Søndag 16:12 Link til dette innlegget Svart Søndag 16:12 Det er alltid en God Ide (tm) å dra ut styrekabelen og smøre den opp med maritim grease, gjerne hvert år. Ellers vil jeg ikke ha det på min kappe at jeg mener at autopilot er overkill på båten din! Hvis vi skal være fornuftige er det i og for seg sant nok - men så er det jo dette med å drive research og utnytte teknologi. En dag sitter du kanskje der med et 40 fots Rowenta dampstrykejern, og da er det jo greitt om du har litt erfaring innen nautisk automasjon. Æ bare nevner det. Må ha ryggdekning sjøl... Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
bmwmaxi Svart Søndag 16:13 Link til dette innlegget Svart Søndag 16:13 Hydraulisk styring til de små modellene leveres både med og uten tilbakeslag ventiler. Så husk og velg den egenskapen du ønsker. Med er modellen for og holde samme kurs når du slipper rattet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.