Jump to content

Hvordan trekke ut nålelager fra blindt hull? Overhaling av Lewmar ankervinsj

Lazyjack

Recommended Posts

Jeg holder på å overhale en eldre Lewmar ankervinsj men sliter med å trekke ut nålelager fra hull som ikke er gjennomgående. Jeg vet det finnes avdragere for slikt men disse selges i sett fra et par tusenlapper og oppover.

Jeg er ute etter en gjør det selv løsning og lurer på om noen har forslag til noe slikt. Lageret er knallhardt herdet så å sage i det med baufil går ikke og det er for trangt til å komme til med dremel med kappeskive.

PXL_20250908_202644285.jpg

Martin_ skrev 2 minutter siden:

Loff mellom lager og aksling? Hvordan virker dette for å dra ut lageret? Interessant...

Loff i hullet, så slå inn en aksling som passer akkurat i hullet. Da presser du loffen ned i hullet og bak lageret, og det blir da presset oppover.

Allan E skrev 3 minutter siden:

Hvis du har en aksel som fyller hullet helt ville jeg prøvd med olje eller fett. Rett å slett presse det ut hydraulisk.

Du får det ikke tett nok med olje eller fett, det har for lav viskositet.

Er huset i aluminium? Da må man være litt varsom med både varme og oksalsyre. Er det stål av noe slag ville jeg prøvd oksalsyre først, så varme. Jeg ville uansett forsøkt å kjøle ringen utenfra - våte kluter, sprute - og varme bare lageret skikkelig innefra. Det får ikke plass til å utvide seg, og vil krympe når det kjølner.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Mulig at det kan gå an å bruke en slik eller å bygge et verktøy selv, med utgangspunkt i en slik. "Krokene", må da selvfølgelig snus med retning ut, og dimensjonen må jo eventuelt være noenlunde riktig.

https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/avtrekkere/vindusviskeravtrekker-universell-2000041110

Det er nok en stor sjanse for å ødelegge veggen i huset bak hvis man legger på med noen særlig grad av kraft. 

Eventuelt:

1. Penetrerende olje.

2. Skru til litt forsiktig.

3. Dunke litt rundt med en plastikkhammer, for å se om den løsner.

12 minutes ago, JRK said:

Det finnes verktøy for å fjerne mållaget på biler. «Glidehammer»

Ja, det blir nok det rette verktøyet for anledningen. Lette etter det samme og fant dette:

https://www.thansen.no/verktoy-forbruk/spesialverktoy/spesialverktoy-til-scooter/lagertrekkersett-innvendig/n12351/pn25570/

Prinsipp:

1. Først skru fast "ekspanderende endestykke" slik at det får godt tak under lageret,

2. Skru fast "stange med bevegelig lodd" i endestykket.

3. Slå bevegelig lodd mot enden av "stanga" til agret løsnner.

Plukk ut nålene med en skrutrekker, så får du en liten kant å ta tak i med slag trekker el. Du kan lage en selv ved å bruke feks en lang 10 mm bolt med mutter. Hodet på bolten inni kanten på lageret og slå på mutteren slik at du trekker ut lageret.

Mulig det er limt med Loctite til yttergodset. Da hjelper det veldig å varme til ca 100 grader, noe som ikke bør gjøre noe skade. De fleste slike lim blir myke ved ca 90 grader.

Mons

Lazyjack skrev for 6 timer siden:

Takk for alle tips men det ble Dremel med slipestein som ble løsningen. Slipte ut et godt hakk i lagerskåla og da kom først nålene med holder. 

Da ble det suksess 👍

Litt sent svar, men i slike tilfeller har jeg noen ganger tredd inn en akseltapp og nestet den fast i lagerringen. Da kan den lett trekkes ut. Det hjelper også veldig å varme på bosset. Lageret er i stål og bosset i aluminium. Aluminium har mye høyere utvidelseskoeffesient enn stål, så noen ganger kan du bare vippe det ut med en skrutrekker. Mange veier til Rom :smiler:

Komodo skrev 8 minutter siden:

Da ble det suksess 👍

Litt sent svar, men i slike tilfeller har jeg noen ganger tredd inn en akseltapp og nestet den fast i lagerringen. Da kan den lett trekkes ut. Det hjelper også veldig å varme på bosset. Lageret er i stål og bosset i aluminium. Aluminium har mye høyere utvidelseskoeffesient enn stål, så noen ganger kan du bare vippe det ut med en skrutrekker. Mange veier til Rom :smiler:

Det var et godt tips. Jeg har et større nålelager i den samme vinsjen som også skal ut så der kan jeg jo prøve den metoden👍

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...