Lazyjack Startet 23 timer siden Link til dette innlegget Startet 23 timer siden Jeg holder på å overhale en eldre Lewmar ankervinsj men sliter med å trekke ut nålelager fra hull som ikke er gjennomgående. Jeg vet det finnes avdragere for slikt men disse selges i sett fra et par tusenlapper og oppover. Jeg er ute etter en gjør det selv løsning og lurer på om noen har forslag til noe slikt. Lageret er knallhardt herdet så å sage i det med baufil går ikke og det er for trangt til å komme til med dremel med kappeskive. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Stapp inn loff i lageret og slå inn en aksling som passer akkurat i hullet. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 23 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Jeg kjenner til loff-trikset men dette lageret sitter ekstremt godt så tviler på at det vil fungere her. Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden bellen skrev 8 minutter siden: Stapp inn loff i lageret og slå inn en aksling som passer akkurat i hullet. Loff mellom lager og aksling? Hvordan virker dette for å dra ut lageret? Interessant... Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Hvis du har en aksel som fyller hullet helt ville jeg prøvd med olje eller fett. Rett å slett presse det ut hydraulisk. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Martin_ skrev 2 minutter siden: Loff mellom lager og aksling? Hvordan virker dette for å dra ut lageret? Interessant... Loff i hullet, så slå inn en aksling som passer akkurat i hullet. Da presser du loffen ned i hullet og bak lageret, og det blir da presset oppover. Allan E skrev 3 minutter siden: Hvis du har en aksel som fyller hullet helt ville jeg prøvd med olje eller fett. Rett å slett presse det ut hydraulisk. Du får det ikke tett nok med olje eller fett, det har for lav viskositet. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Lazyjack skrev 11 minutter siden: Jeg kjenner til loff-trikset men dette lageret sitter ekstremt godt så tviler på at det vil fungere her. Det er i såfall bare rullene som er rustet/irret fast i huset. Kan godt hende du får løsne det med rustløser, varme og banking med hammer på lageret. Sitér dette innlegget Link to post
Grufolf Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden Har du mulighet til å varme skikkelig? Bråvarming på et par punkt kan få ting til å utvide seg nok til at lageret slipper. Og da kanskje mulig med loff-trikset. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden bellen skrev for 8 timer siden: Stapp inn loff i lageret og slå inn en aksling som passer akkurat i hullet. Jeg ville ha vært redd for at loffen da ville ha presset ut bunnen i hullet. Og plutselig så er problemet enda større... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
trixie2 Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden Må hullet være blindt? Kan du bore inn til lageret fra motsatt side og bruke en dor for å slå det ut? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 12 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12 timer siden Ja, jeg er også litt redd for å presse ut lageret med loff da det, som bildet viser, er ganske tynt gods rundt hullet. Det kan heller ikke bores inn fra baksiden som en foreslår da baksiden er den polerte yttersiden av vinsjen. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 12 timer siden Link til dette innlegget Svart 12 timer siden Er huset i aluminium? Da må man være litt varsom med både varme og oksalsyre. Er det stål av noe slag ville jeg prøvd oksalsyre først, så varme. Jeg ville uansett forsøkt å kjøle ringen utenfra - våte kluter, sprute - og varme bare lageret skikkelig innefra. Det får ikke plass til å utvide seg, og vil krympe når det kjølner. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
trixie2 Svart 12 timer siden Link til dette innlegget Svart 12 timer siden Klarer du å få en vinkelskrutrekker bak/under og bruke den som brekkjern? https://www.google.com/search?q=vinkelskrutrekker&rlz=1C1GCEA_enNO948NO948&oq=vinkelskrutrekker&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyCQgAEEUYORiABDIHCAEQABiABDIHCAIQABiABDIHCAMQABiABDIGCAQQABgeMgYIBRAAGB4yBggGEAAYHjIGCAcQABgeMggICBAAGAUYHjIICAkQABgFGB7SAQg5MTgxajBqN6gCALACAA&sourceid=chrome&ie=UTF-8#vhid=_YCUl2dd37vQ8M&vssid=_FNy_aOKALv2Fxc8PjeCGkQM_74 Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 12 timer siden Link til dette innlegget Svart 12 timer siden Mulig at det kan gå an å bruke en slik eller å bygge et verktøy selv, med utgangspunkt i en slik. "Krokene", må da selvfølgelig snus med retning ut, og dimensjonen må jo eventuelt være noenlunde riktig. https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/avtrekkere/vindusviskeravtrekker-universell-2000041110 Det er nok en stor sjanse for å ødelegge veggen i huset bak hvis man legger på med noen særlig grad av kraft. Eventuelt: 1. Penetrerende olje. 2. Skru til litt forsiktig. 3. Dunke litt rundt med en plastikkhammer, for å se om den løsner. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 12 timer siden Link til dette innlegget Svart 12 timer siden Mulig jeg driter meg ut nå, men kan du spenne dette fast i en søylebor og borre på flensen til lageret slik at du får splittet det? Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
JRK Svart 12 timer siden Link til dette innlegget Svart 12 timer siden Det huset ser jo veldig skjørt ut med tanke på å bruke krefter mot selve lagerhuset. Det finnes verktøy for å fjerne mållaget på biler. «Glidehammer» https://www.folkevogn.no/unknowncategory/avdragerglidehammer-for-nallager-i-forstilling-012401100c-12990 Om du søker litt på dette så kanskje det finns avdrager som passer for ditt lager? Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 12 timer siden Link til dette innlegget Svart 12 timer siden 12 minutes ago, JRK said: Det finnes verktøy for å fjerne mållaget på biler. «Glidehammer» Ja, det blir nok det rette verktøyet for anledningen. Lette etter det samme og fant dette: https://www.thansen.no/verktoy-forbruk/spesialverktoy/spesialverktoy-til-scooter/lagertrekkersett-innvendig/n12351/pn25570/ Prinsipp: 1. Først skru fast "ekspanderende endestykke" slik at det får godt tak under lageret, 2. Skru fast "stange med bevegelig lodd" i endestykket. 3. Slå bevegelig lodd mot enden av "stanga" til agret løsnner. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 12 timer siden Link til dette innlegget Svart 12 timer siden Plukk ut nålene med en skrutrekker, så får du en liten kant å ta tak i med slag trekker el. Du kan lage en selv ved å bruke feks en lang 10 mm bolt med mutter. Hodet på bolten inni kanten på lageret og slå på mutteren slik at du trekker ut lageret. Mulig det er limt med Loctite til yttergodset. Da hjelper det veldig å varme til ca 100 grader, noe som ikke bør gjøre noe skade. De fleste slike lim blir myke ved ca 90 grader. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Arne2 Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden Fant en "billigutgave" her: https://eur.vevor.com/bearing-puller-c_11500/vevor-blind-hole-collet-bearing-slide-hammer-internal-bearing-removal-tool-set-p_010697160494 Ser ut til å inneholde "det rette". "Skruvarianten" nede til høyre, på bilde 2, bør også fungere bra. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10 timer siden Link til dette innlegget Svart 10 timer siden Arne2 skrev 1 time siden: Fant en "billigutgave" her: Den der var ikke dum! Kanskje noe man burde kjøpe, bare i tilfelle det skulle dukke opp et behov? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lazyjack Svart 9 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Takk for alle tips men det ble Dremel med slipestein som ble løsningen. Slipte ut et godt hakk i lagerskåla og da kom først nålene med holder. Litt lirking med skrutrekker så kom skåla også. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Godt jobbet! En Dremel er brukbar til litt av hvert... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 2 timer siden Link til dette innlegget Svart 2 timer siden Lazyjack skrev for 6 timer siden: Takk for alle tips men det ble Dremel med slipestein som ble løsningen. Slipte ut et godt hakk i lagerskåla og da kom først nålene med holder. Da ble det suksess 👍 Litt sent svar, men i slike tilfeller har jeg noen ganger tredd inn en akseltapp og nestet den fast i lagerringen. Da kan den lett trekkes ut. Det hjelper også veldig å varme på bosset. Lageret er i stål og bosset i aluminium. Aluminium har mye høyere utvidelseskoeffesient enn stål, så noen ganger kan du bare vippe det ut med en skrutrekker. Mange veier til Rom Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lazyjack Svart 2 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2 timer siden Komodo skrev 8 minutter siden: Da ble det suksess 👍 Litt sent svar, men i slike tilfeller har jeg noen ganger tredd inn en akseltapp og nestet den fast i lagerringen. Da kan den lett trekkes ut. Det hjelper også veldig å varme på bosset. Lageret er i stål og bosset i aluminium. Aluminium har mye høyere utvidelseskoeffesient enn stål, så noen ganger kan du bare vippe det ut med en skrutrekker. Mange veier til Rom Det var et godt tips. Jeg har et større nålelager i den samme vinsjen som også skal ut så der kan jeg jo prøve den metoden👍 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.