Jump to content

Erfaring med Autoterm varmeapparat/dieselvarmarar?

Ask

Recommended Posts

Det jeg vet er at det ikke er kinavarmer. Importøren sier "produsert i Europa", jeg tror det betyr Russland. Skal ha bedre kvalitet og bedre utstyrspakke enn kinavarmere, med bl a børsteløs motor i vifta.

Baardsen på Kaien i Haugesund har begynt å ta de inn direkte fra Osculati. 

Redigert: På Baardsens hjemmeside står "Produsert i EU", de har etablert selskap med produksjonsanlegg i Latvia. Chatgpt klarer ikke å spore eierskapet helt, men utelukker ikke russiske eiere. Ingen sanksjoner mot selskapet.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Så vidt jeg vet har Autoterm russisk opprinnelse. Varmerne er vel ganske så like de som selges fra Kina til enda mer gunstig pris. Utstyrpakken som selges med ser veldig lik ut det som følger med de kinesiske.

Jeg har hatt kinesisk varmer i båten denne sesongen, og den fungerer like bra, om ikke bedre enn den gamle Eberspächeren som sto i fra før. Jeg har valgt å bruke kun varmeren, og kjøpte eksospotte og gjennomføring på Maritim. Gjenbrukte innsugsdemperen som sto på den gamle eberen.

Har også valgt å gå for denne kontrolleren: https://www.mrjones.id.au/afterburner/  Den kontrolleren er helt rå, og gir mulighet for å tune kinavarmeren så den brenner så godt som helt rent.

Kinavarmeren kosta 1500.- kroner fritt hjem i postkassa inkludert alt, også norsk MVA. Deler er lett å få tak i og koster nesten ingenting. Det ligger 1000-vis av videoer på youtube om kinavarmere så det er bare å slå seg løs.....

Så kan man jo selvfølgelig dra i gang en større diskusjon om hva som er værst.... Handle fra firma med russisk opprinnelse, kineserne som støtter opp om Russland etc.....Jeg synes i hvert fall at jeg fikk mye for pengene.......

/Baard

1 hour ago, Baard said:

...Jeg synes i hvert fall at jeg fikk mye for pengene.......

Mildt sakt!! :forvirret: Kan jo ikke være så mye dårligere enn tysk. Må selvfølgelig se bort fra det etiske!  min Webasto koster 31992, men er jo veldig fornøyd da. 5,5kw på max og varmer opp veldig kjapt, null dugg og null støy

WEBASTO Air Top Evo 55 - 12V 5,5 kW - Marineshop AS

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Bergen skrev 35 minutter siden:

Om jeg ikke tar helt feil het merket Planar tidligere.

Det gjorde det. Da produsert av Advers LLC, Samara.

-morten- skrev 1 time siden:

Webasto koster 31992, men er jo veldig fornøyd da. 5,5kw på max og varmer opp veldig kjapt, null dugg og null støy

Dette er det jeg ville gjort om jeg hadde råd. Veldig var på støy. Det hevdes av noen at Autoterm er stillere enn kinavarmerne, børsteløs motor har vært nevnt som årsak. Jeg liker også at de har satt sammen en totalpakke for båt, så man slipper å finne ut hvilke deler som må kjøpes andre steder.

1 hour ago, Steihy said:

.......Autoterm er stillere enn kinavarmerne, børsteløs motor har vært nevnt som årsak........

Mener bestemt det er børsteløs motor i kinavarmeren jeg har...... Den er ikke spesielt lydløs, men bråker heller ikke noe mer enn Eberen jeg hadde før. Det er mange faktorer som avgjør om en varmer bråker eller ikke. Eksospotte, lyddemper på forbrenningsluft og lyddemper på ut-/inn luften fra varmer samt isolasjon på varmerørene i båten. Lyden fra motoren i selve varmeren er minimal.

/Baard

Vi kjøpte båt i våres med en 4kw Autoterm luftvarmer montert. Har kun brukt den en helg nå på sensommeren, fungerte fint den. Sendte en henvendelse ang betjeningspanel i går, og fikk svar i løpet av et par timer. For et par år siden tok jeg kontakt da jeg vurderte å montere vannvarmer, fikk også da svar rimelig raskt husker jeg. 

Autoterm produseres i Latvia. Firmaadressen på hjemmesiden er i Latvia https://autoterm.com/

Men hvor selskapet styres fra og hvor pengene havner kan man jo spekulere i eller forske på. 

autotermeu.jpg.91ba4b6ab0ab02bacf8e3ec03f4479ce.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16

BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Nå er det vel bare å kjøpe Eberspächer, Webasto eller kinavarmer avhengig av budsjett så slipper en unna Russian connection. 

Den britiske forhandleren jeg linker til lenger opp i tråden skriver bla følgende:

Due to the current Russian situation, we have withdrawn all Autoterm / Planar heater products from sale / installation.

Autoterm heaters as a brand are owned by a Russian company called Advers.

The company continues to manufacture / supply from there today. They are NOT European heaters as some sites are attempting to claim to avoid restrictions and deceive potential customers.

They are also now stating manufactured in Latvia, however just where are all the component parts originating from?

This is borne out by available images which show the new 'production' plant - all seem to show assembly or finished product. No sign of any PCB manufacture, casing manufacture etc etc.

Now ask yourself where is the finance paid going? Long established companies do not gift away rights to their products to newly set up entities. In the real world it is the other way around by the way of loyalties to the parent company.

The same suppliers also mask the name and use Planar instead (the old name prior to rebranding).  They are the same!

Dette ble skrevet for mer enn to år siden, hadde ikke dette medført riktighet kan vi anta Autoterm hadde tatt rettslige skritt for å få det fjernet. 

Jeg er ikke uenig. Jeg reagerer også på at Autoterm ikke gjør det tydelig på hjemmesida, dersom alle bånd til Russland er kuttet. Det ville de ha tjent på i markedet.

På den annen side; Estland er et EU land, det burde være mulig å hente ut eieropplysninger. Estland er jo selv truet av Russlandsituasjonen - litt merkelig at de legger til rette for skjult russisk handel. Jeg vil hverken boikotte Estlandsk industri eller norske forhandlere uten grunn.

Men litt mer kloring på Google tyder på at Advers og Autoterm ikke bare har felles eiere, men faktisk er et og samme selskap. Så spørsmålet virker besvart. Her en tekst fra Sveitsisk representant:

We, the company Caravaning-Shop.ch, represent the autonomous heating manufacturer Autoterm/Advers in Switzerland. The company Advers is the third largest autonomous heating manufacturer in the world, which develops and produces various types of autonomous air and water heaters for vehicles, boats and yachts, as well as heating accessories.

Advers is a Russian company whose production is known worldwide for its high quality and flexible pricing policy. Original solutions developed by Advers significantly outperform competitors' offers in terms of product life, safety, quality, operating costs and other essential parameters.

All Autoterm/Advers products offered on the European market are manufactured in compliance with the applicable laws of European countries and the European Union and are certified by the relevant European institutions. Installation and further maintenance of the products is carried out by authorized service centers, which also provide warranty and post-warranty services.

Å den kinesiske blir produsert med olje kjøpt fra Russland. Å er det noen som kan garantere at ikke de to Tyske blir produsert med hjelp av Russisk energi, da Tyskland vell ennå bruker en del gass fra Russland.

Men å betale 20-30k for en dieselvarmer fra Tyskland er komplett galskap. Disse er på ingen måte så mye bedre. Så da kan en like godt kjøpe hjem 5 stk fra kina, så bytter en om den skulle feile å kaster den ødelagte på dynga. 

Okkaby skrev for 2 timer siden:

Å den kinesiske blir produsert med olje kjøpt fra Russland. Å er det noen som kan garantere at ikke de to Tyske blir produsert med hjelp av Russisk energi, da Tyskland vell ennå bruker en del gass fra Russland.

Men å betale 20-30k for en dieselvarmer fra Tyskland er komplett galskap. Disse er på ingen måte så mye bedre. Så da kan en like godt kjøpe hjem 5 stk fra kina, så bytter en om den skulle feile å kaster den ødelagte på dynga. 

At varnarmaren ikkje varmar er ein type feil.

Ein annan type feil kan vera at varmaren blir veldig varm, og set fyr på båten...

Jeg hadde nok personlig følt meg tryggere med en CE-merket Europeisk montert Autoterm enn en Kinavarmer. Koblingene til Russland er uheldige, men går man i dybden er det ganske mange firmaer med koblinger dit. Regner med at dere spiser Freia og går med Ecco sko. I det minste støtter man en del Europeiske arbeidsplasser i Latvia.

Jeg er en slags gjest

Steihy skrev for 10 timer siden:

Jeg vil hverken boikotte Estlandsk industri eller norske forhandlere uten grunn.

Antar du mente Latvisk?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16

BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...