Ryste Startet 14.September Link til dette innlegget Startet 14.September Hei! Jeg er helt fersk båteier og har nylig kjøpt en FM38. Planen er å flytte båten fra Skånevik (Etne kommune, Vestlandet) til Kragerø/Bamble. Jeg ser for meg å starte fra og med fredag 19. september, men avreisedagen er fleksibel – jeg ønsker å velge et værvindu som gir tryggest mulig forhold. Regner med at turen vil ta rundt 3 dager. Siden dette er min første lengre tur, hadde jeg satt stor pris på tips og råd: Hvordan dere mer erfarne tolker værmeldinger og sjøvarsler på en slik strekning (vind, bølger, lavtrykk osv.). Gode ressurser/verktøy for å planlegge dagsetapper og velge havner underveis. Erfaringer fra lignende ruter – hva bør jeg være ekstra obs på? Om det er spesielle værmønstre på denne tiden av året langs Vestlandskysten/Sørlandet jeg bør ta hensyn til. Jeg er klar over at værmeldinger endrer seg raskt, og vil følge nøye med dag for dag – men det er uvurderlig å høre fra dere som har erfaring fra slike turer. Alle råd mottas med stor takk! Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 14.September Link til dette innlegget Svart 14.September Du kan jo starta med å lesa hente trådene her på BP,er nokre her som har god kontroll på dette,lykke til,ser fram til ein hentetråd😀 Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 14.September Link til dette innlegget Svart 14.September Fredag har aldri vore ein god dag å starta ein lengre tur.... Sitér dette innlegget Link to post
Ryste Svart 14.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September Er fredager spesielt værhart 😅 Sitér dette innlegget Link to post
Fenris Svart 14.September Link til dette innlegget Svart 14.September Været kan være en utfordringer, så første forsikring må være rene diesel tanker og ekstra filter, kunnskap om hvordan du bytter de og lufter systemet i 2 m bølger… Deretter er det bare å gi gass. Sletta kan være brutal, men er kort. Deretter kan turen ned til Stavanger, og helst Tananger eller Kvitsøy være grei stopp. Blir du værfast i Tananger er det kort veg til Sola flyplass. Er det flott vær kommer du fra Tananger til Mandal på en lang dag. Er det dårlig vær er det få gjemmeplasser før Eigersund. Etter at du går fra Eigersund, er neste mulige stopp Farsund…. ( men her har du noen flere plasser du kan gå inn til hvis været blir for tøft) Drivstoff fyller du på Storasund i Haugesund, eller «Finasvingen» i Kopervik. Da bør du komme til Eigersund, og Neste fylleplass kan være Spangereid kanalen .. Bruk værmelding og Barenswatch aktivt før og under turen Sitér dette innlegget Link to post
Ryste Svart 14.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September Takk for utfyllende info, kommer ikke til å ta sjanser med dårlig vær, vil prøve å ha en nogenlunde behagelig tur, Vil helst slippe å måtte bytte diesel filter utpå fjorden I 2 m bølger 😨. Men som bilmekaniker skal det også gå i nøden 😅 Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.September Link til dette innlegget Svart 15.September Ryste skrev On 14.9.2025 at 9.22: Siden dette er min første lengre tur, Gratulerer med ny båt, og ha en fin tur. Sjekk at oringene på tankfyllingen er ok. Blindleia er fin hvis det er homplete utpå. Husk og teste VHF`n kan være greit å vite hvor en er hvis En bare vil slå av en prat med Radio Sør bruk aebeidakanalene da. https://www.kystradio.no/s/article/Nødprosedyrer-og-kanalplaner?language=no PS. Husk forsikkring. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Komodo Svart 15.September Link til dette innlegget Svart 15.September Ryste skrev for 21 timer siden: Vil helst slippe å måtte bytte diesel filter utpå fjorden I 2 m bølger 😨. Men som bilmekaniker skal det også gå i nøden 😅 Hvis du er bilmekaniker så skjønner du jo også viktigheten av drivstoffhygiene. Det beste er å få tatt enn titt innvendig i dieseltanken(e), men det er jo ikke alltid mulig. Et minimum bør uansett være å ha med noen ekstra grovfilter. Det er ikke få som har fått motorstopp på gamle båter når de kommer ut i åpnet farvann og dritten i tanke begynner å vaskes løs. Akkurat dette er vel litt spesifikt for båt konta bil, og ville hatt mitt største fokus ved en slik hentetur. Så lenge motoren ikke stopper kommer du alltids fram 👍 Hva slags motor sitter det forresten i det nye skipet? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ryste Svart 15.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September Er igrunn det som er den største bekymringen, men tanken skal være renset for noen år siden. Så får håpe det ikke er noe problemer der, skal ha med ekstra filter. Det er en Volvo penta tamd 71a, med ca 1000t drift etter overhaling. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 15.September Link til dette innlegget Svart 15.September Dersom du startar med nytt filter og fulle tankar og skifter filter i Haugesund så vil du sjå korleis dette ser ut med hensyn til smuss, Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.September Link til dette innlegget Svart 16.September Komodo skrev for 16 timer siden: Det er ikke få som har fått motorstopp på gamle båter når de kommer ut i åpnet farvann og dritten i tanke begynner å vaskes løs. Ganske typisk dette ja, båt som har ligget mye i ro de siste årene , eller stort sett bare vært brukt i smule farvann og pent vær. Da holder det gjerne ikke med bare 1 ekstra filter ombord... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Fenris Svart 16.September Link til dette innlegget Svart 16.September husky dane 85 skrev for 21 timer siden: Dersom du startar med nytt filter og fulle tankar og skifter filter i Haugesund så vil du sjå korleis dette ser ut med hensyn til smuss, God ide… . Husker første turen jeg hadde rundt Karmøy med min båt. Byttet 4 grovfilter 😟 Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 16.September Link til dette innlegget Svart 16.September Eg tenker at turenover Sletta vil få innhaldet i tankane til å virvlast opp og enda i filter.og vil då muligens kunna sjåast i filter.ikkje sikkert men kanskje verdt å sjekka før vidare ferd Sitér dette innlegget Link to post
Ryste Svart 16.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September Ok, jeg har skjønt det med diesel, og det er noe jeg kommer til å følge med på 👌. Det jeg er mer usikker på, er tolkningen av vær og vind. Jeg følger med på Windy hver dag for å se når det er best å få en så rolig tur som mulig. For meg ser det ut som om 25., 26. og 27. er gode dager å reise på. Innspill på dette blir jeg glad for! Det finnes mer enn nok info om forurenset drivstoff på forumet, så det trenger jeg ikke mer av 😀 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.September Link til dette innlegget Svart 16.September Finnes mer enn nok av info om vær og havner på den strekningen på forumet også, spørsmålet er bare hvor mange gamle tråder du gidder å lese. Men det kan jo hende at noen av "hentetråd-guruene" gidder å gjenta noe av dette hvis de ser tråden. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Steihy Svart 17.September Link til dette innlegget Svart 17.September (redigert) Ryste skrev for 20 timer siden: For meg ser det ut som om 25., 26. og 27. er gode dager å reise på. Det er for langt frem i tid i alt annet enn veldig stabile værtyper. Vi har generelt mer usikkert vær enn før, og høst er høst. Min erfaring er at du skal slite med å finne et sikkert værvindu på 3 dager i det hele tatt på den tida, før du nærmest er i det. Noen spørsmål: Det er ca. 260 nm. pluss landkjenninger. Marsjfart? Må du gå hele turen i ett, eller kan den deles? Jeg mener ikke i ett, som uten nattestopp, men som tre dager i strekk. Hva menes med "så rolig som mulig"? Det er stor forskjell på akseptabelt vær sikkerhetsmessig, og maks vær. Maks vær rundt hele, eller over alle de utsatte strekkene uten mulighet for å dele opp, da skal du ha veldig flaks på den tida. Når jeg planlegger tur eller neste etappe, begynner jeg enkelt. Jeg liker VG appen pent.no fordi den stiller opp Yr og Storm ved siden hverandre. Dersom de er ganske enige for perioden, går jeg videre. Dersom de spriker vilt, vet jeg at været er uforutsigbart, og i realiteten ikke lar seg melde. Det er ikke noe poeng i å lure på hvem som treffer best. Det samme gjelder om du bruker Windy. Den visualiserer bedre, men har ikke nødvendigvis bedre rådata. Gjør det samme og skift mellom alle algoritmene/modellene. Er de ganske like for perioden din, har du værmelding. Spriker de mye, har du ikke. Da er det på "se ut vinduet" nivå. Skulle sagt litt til, men blir avbrutt. Redigert 17.September av Steihy (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
LALUNA II Svart 17.September Link til dette innlegget Svart 17.September Det jeg kan se så er det muligens et vindu på lørdag fra Tananger til Lindesnes ..iflg. Windy og slår den til start tidlig på morgenen (grålysningen) Barenwatch er og verdt å følge med på https://www.barentswatch.no/bolgevarsel/ Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode venner Pensjonist Link to post
husky dane 85 Svart 19.September Link til dette innlegget Svart 19.September Vart da avgang fra Etne i dag? Sitér dette innlegget Link to post
Ryste Svart 19.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September Nei, vi avventer noen dager😊 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.September Link til dette innlegget Svart 19.September Lurt å vente til man føler seg trygg på været. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
husky dane 85 Svart 19.September Link til dette innlegget Svart 19.September Ja er lurt å venta og så hiva seg rundt når da vert eit vervindu,me følger spent med på turen Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 19.September Link til dette innlegget Svart 19.September Om ingen har nevnt det, ta med sjøsykepiller. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 19.September Link til dette innlegget Svart 19.September Lurt valg for usikkert nå, blåser frisk i kr.sand nå det vinduet i morgen er for lite Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode venner Pensjonist Link to post
husky dane 85 Svart 23.September Link til dette innlegget Svart 23.September Ka skjer?nerma da seg avreise? Sitér dette innlegget Link to post
Ryste Svart 23.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September Vi begynte å kjøre å går, overnatta på Langevåg, nå er vi på utsiden av Jæren, rolig sjø, sol kjempe fine forhold 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.