Ryste Startet Søndag 07:22 Link til dette innlegget Startet Søndag 07:22 Hei! Jeg er helt fersk båteier og har nylig kjøpt en FM38. Planen er å flytte båten fra Skånevik (Etne kommune, Vestlandet) til Kragerø/Bamble. Jeg ser for meg å starte fra og med fredag 19. september, men avreisedagen er fleksibel – jeg ønsker å velge et værvindu som gir tryggest mulig forhold. Regner med at turen vil ta rundt 3 dager. Siden dette er min første lengre tur, hadde jeg satt stor pris på tips og råd: Hvordan dere mer erfarne tolker værmeldinger og sjøvarsler på en slik strekning (vind, bølger, lavtrykk osv.). Gode ressurser/verktøy for å planlegge dagsetapper og velge havner underveis. Erfaringer fra lignende ruter – hva bør jeg være ekstra obs på? Om det er spesielle værmønstre på denne tiden av året langs Vestlandskysten/Sørlandet jeg bør ta hensyn til. Jeg er klar over at værmeldinger endrer seg raskt, og vil følge nøye med dag for dag – men det er uvurderlig å høre fra dere som har erfaring fra slike turer. Alle råd mottas med stor takk! Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart Søndag 09:12 Link til dette innlegget Svart Søndag 09:12 Du kan jo starta med å lesa hente trådene her på BP,er nokre her som har god kontroll på dette,lykke til,ser fram til ein hentetråd😀 Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart Søndag 15:27 Link til dette innlegget Svart Søndag 15:27 Fredag har aldri vore ein god dag å starta ein lengre tur.... Sitér dette innlegget Link to post
Ryste Svart Søndag 15:42 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 15:42 Er fredager spesielt værhart 😅 Sitér dette innlegget Link to post
Fenris Svart Søndag 17:56 Link til dette innlegget Svart Søndag 17:56 Været kan være en utfordringer, så første forsikring må være rene diesel tanker og ekstra filter, kunnskap om hvordan du bytter de og lufter systemet i 2 m bølger… Deretter er det bare å gi gass. Sletta kan være brutal, men er kort. Deretter kan turen ned til Stavanger, og helst Tananger eller Kvitsøy være grei stopp. Blir du værfast i Tananger er det kort veg til Sola flyplass. Er det flott vær kommer du fra Tananger til Mandal på en lang dag. Er det dårlig vær er det få gjemmeplasser før Eigersund. Etter at du går fra Eigersund, er neste mulige stopp Farsund…. ( men her har du noen flere plasser du kan gå inn til hvis været blir for tøft) Drivstoff fyller du på Storasund i Haugesund, eller «Finasvingen» i Kopervik. Da bør du komme til Eigersund, og Neste fylleplass kan være Spangereid kanalen .. Bruk værmelding og Barenswatch aktivt før og under turen Sitér dette innlegget Link to post
Ryste Svart Søndag 19:58 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 19:58 Takk for utfyllende info, kommer ikke til å ta sjanser med dårlig vær, vil prøve å ha en nogenlunde behagelig tur, Vil helst slippe å måtte bytte diesel filter utpå fjorden I 2 m bølger 😨. Men som bilmekaniker skal det også gå i nøden 😅 Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden Ryste skrev On 14.9.2025 at 9.22: Siden dette er min første lengre tur, Gratulerer med ny båt, og ha en fin tur. Sjekk at oringene på tankfyllingen er ok. Blindleia er fin hvis det er homplete utpå. Husk og teste VHF`n kan være greit å vite hvor en er hvis En bare vil slå av en prat med Radio Sør bruk aebeidakanalene da. https://www.kystradio.no/s/article/Nødprosedyrer-og-kanalplaner?language=no PS. Husk forsikkring. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Komodo Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden Ryste skrev for 21 timer siden: Vil helst slippe å måtte bytte diesel filter utpå fjorden I 2 m bølger 😨. Men som bilmekaniker skal det også gå i nøden 😅 Hvis du er bilmekaniker så skjønner du jo også viktigheten av drivstoffhygiene. Det beste er å få tatt enn titt innvendig i dieseltanken(e), men det er jo ikke alltid mulig. Et minimum bør uansett være å ha med noen ekstra grovfilter. Det er ikke få som har fått motorstopp på gamle båter når de kommer ut i åpnet farvann og dritten i tanke begynner å vaskes løs. Akkurat dette er vel litt spesifikt for båt konta bil, og ville hatt mitt største fokus ved en slik hentetur. Så lenge motoren ikke stopper kommer du alltids fram 👍 Hva slags motor sitter det forresten i det nye skipet? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ryste Svart 19 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Er igrunn det som er den største bekymringen, men tanken skal være renset for noen år siden. Så får håpe det ikke er noe problemer der, skal ha med ekstra filter. Det er en Volvo penta tamd 71a, med ca 1000t drift etter overhaling. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 18 timer siden Link til dette innlegget Svart 18 timer siden Dersom du startar med nytt filter og fulle tankar og skifter filter i Haugesund så vil du sjå korleis dette ser ut med hensyn til smuss, Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3 timer siden Link til dette innlegget Svart 3 timer siden Komodo skrev for 16 timer siden: Det er ikke få som har fått motorstopp på gamle båter når de kommer ut i åpnet farvann og dritten i tanke begynner å vaskes løs. Ganske typisk dette ja, båt som har ligget mye i ro de siste årene , eller stort sett bare vært brukt i smule farvann og pent vær. Da holder det gjerne ikke med bare 1 ekstra filter ombord... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.