Jump to content

Hente hjem gammel Maxi 68 seilbåt fra Fusa til Sotra, hva bør være med?

Korsfjord

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en gammel seilbåt (Maxi 68), som jeg skal hente hjem om et par uker. Turen er ikke lang, rundt 12 nm, så det er nok ikke så krevende så lenge været er noenlunde bra. Jeg er rusten på seiling og seilbåt, så det fort skje at det er ting jeg ikke tenker på. Hva burde jeg ha med på turen?

Jeg tenker:

- å skaffe en bærbar VHF og ha med. 

- varme klær

- vester til alle (foreløpig meg og min bror)

- mat og drikke.

- kniv. Annet verktøy?

- koniske treplugger

- nok bensin til påhengeren

- telefon med Skippo pluss powerbank. Har også papirkart for deler av ruten. 

Ellers har båten anker og litt tauverk og fendere. Den er tett, og jeg kan ikke se noe alarmerende ved løpende og stående rigg.

Noe jeg burde tenkt på ellers?

Oi, høres ut som et spennende eventyr! Har selv hentet båt i Stavanger og blåste 30 liter bensin på en 6 hk, null vind. 

Regn med litt motorkjøring. Har hatt Maxi 77 med påhengs og selv banket oppover forbi kosneset i stiv nordavind. 

Her er mine tips: 

1. Sjekk seil / vinsjer og at båten seiler ok på kryss, og at storseil kan reves fornuftig. Sjekk at akterstag kan strammes. 

2. Motorfeste kan være dårlig. Har selv opplevd at trebrakrett går i stykker ut Fonnastraumen og holdt på å miste motor. Alumunium kan også revne, samt selve glassfiberen, serlig om hekken ikke er forsterket på innsiden.

3. Ha med ekstra navigasjonslys. Blir fort mørkt nå. 

Hvor skal du ha båten? Vi har flott seilmiljø på Ran!

Luske_Ludvig skrev 47 minutter siden:

Her er mine tips: 

1. Sjekk seil / vinsjer og at båten seiler ok på kryss, og at storseil kan reves fornuftig. Sjekk at akterstag kan strammes. 

2. Motorfeste kan være dårlig. Har selv opplevd at trebrakrett går i stykker ut Fonnastraumen og holdt på å miste motor. Alumunium kan også revne, samt selve glassfiberen, serlig om hekken ikke er forsterket på innsiden.

3. Ha med ekstra navigasjonslys. Blir fort mørkt nå. 

Hvor skal du ha båten? Vi har flott seilmiljø på Ran!

1. Ja, får ta en ekstra kikk på vinsjer o.l. Den er ganske Basic slik de kom fra fabrikk. Ellers har vel disse båtene ord på seg for å være "ferdig revet" ;)

2. Motorfeste tror jeg er byttet en gang, originalt hadde de vel en brakett på "skinner" for heving og senking. Nå har den en mer moderne fjærbelastet med skråstag,  hvis du skjønner. Montert med kryssfinerplate innvendig og utvendig. Men ja, vel verd å ha et øye med, ikke minst fordi det står en tung 9,9 hk firetakter på. Vil vurdere å bytte den til noe lettere etterhvert.

3. Tenker å seile ifm helg, og at.vi starter om formiddagen, så er vi hjemme forhåpentligvis i god tid før mørket faller på

Båten skal ligge helt sør på Sotra, der jeg har 5 minutter å rusle til havnen, så RAN blir litt for tungvint. Men det fine seilmiljøet får jeg jo ikke blitt en del av, da.

Maika skrev 6 minutter siden:

Dopapir, ankerdram, og slalombriller e.l. hvis den ikke har sprayhood og det blir dårlig vær.

Takk, dopapir kan nok være lurt, ja:fniser:

Ankerdram? Ja, det kan nok smake når vi er i havn :smiler: Båten har en sliten sprayhood ja. Men om været er helt elendig seiler vi nok ikke.

Så lenge masten står og roret henger på, så klarer du deg. Så sjekk det du kan på stag, vant og rorinnfesting. At alt er sikret med splinter eller på annen måte. Og ha gjerne med utstyr for riggkutting. En padleåre kan også være greit å ha med. 

Fra sør på Sotra er gjerne Bergens Seilforening eller Hjellestad Seilforening de nærmeste. Det arrangeres treningsregatter hver tirsdag vår og høst, pluss diverse temamøter. 

Donald-Plaster 👍

Det innlysende er ved kuttskader etc, men alle som har hatt små unger vet at det også er noe av det beste når livet bare kjennes litt tungt ut. Så f.eks hvis storseilet revner, sett et Donald-plaster enten på seilet eller kneet først, og så er man klar til å starte motoren 😎

Honduras skrev for 7 timer siden:

Donald-Plaster 👍

Det innlysende er ved kuttskader etc, men alle som har hatt små unger vet at det også er noe av det beste når livet bare kjennes litt tungt ut. Så f.eks hvis storseilet revner, sett et Donald-plaster enten på seilet eller kneet først, og så er man klar til å starte motoren 😎

Donaldplaster hjelpet vel strengt tatt mot alt:fniser:

Arne2 skrev 31 minutter siden:

Pleier alltid å ha med 2 stk mobiltelefoner med hver sitt sim-kort og begge har Skippo.

Lurt:tommel_opp:

Medlemskap i redningsselskapet kan være lurt. Eventuelt sjekk hva din forsikring dekker. Mange forsikringer har berging inkludert. 

Ellers, god tid. Alt tar lengre tid en planlagt. Å kjøre seg inn i et hjørne, nå må vi dra, er aldri en god situasjon. Det stresser deg og mannskapet, og faren for å ta dårlige avgjørelser øker raskt. 

Så til sist, gjør det til en fin, og sikker, tur. 

Sørlandet2 skrev for 7 timer siden:

Medlemskap i redningsselskapet kan være lurt. Eventuelt sjekk hva din forsikring dekker. Mange forsikringer har berging inkludert. 

Ellers, god tid. Alt tar lengre tid en planlagt. Å kjøre seg inn i et hjørne, nå må vi dra, er aldri en god situasjon. Det stresser deg og mannskapet, og faren for å ta dårlige avgjørelser øker raskt. 

Så til sist, gjør det til en fin, og sikker, tur. 

Ja, medlemskap i RS er ikke så dumt nei, det kan jo bli lett lengre turer etterhvert også, ikke bare kjente farvann. Ellers tenker jeg a avgang bli en formiddag, slik at vi har god tid til seilasen ig unngår stress.

pipe skrev 1 time siden:

Hadde vel med seg lite alkohol ? 

3 timers båttur uten øl tror jeg ikke har skjedd i nyere tid. 

Minst en 6 pack pr besetning  må til.

Jeg er ingen motstander av alkohol,  men ikke så opptatt av å konsumere det i store mengder heller, en boks eller to er nok rikelig for min del ;)

Korsfjord skrev for 7 timer siden:

Ja, medlemskap i RS er ikke så dumt nei, det kan jo bli lett lengre turer etterhvert også, ikke bare kjente farvann.

Hvis dere melder dere inn i RS, så last ned appen deres, RS SafeTrx. Får dere problemer og bruker appen for å ringe RS så blir posisjonen deres automatisk sendt til RS så de kan finne dere raskere.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...