Suzuki Startet 27.Januar.2006 Del på Facebook Startet 27.Januar.2006 har noen spm. vedr beregning av propeller til seilbåt. Regner med det er akkuat samme teorien som ligger til grunn, som på deplasementbåter ellers ? Altså; først et generelt spm; kan man bruke 2 og 3 blader med samme diameter og stigning om hverandre ? Det er jo mer "grep" i en treblader, må man da ned på stigning eller diameter ? Den bør jo skyve mer vann, ved ellers like forhold ? Så til saken konkret og teoretisk: Båt: Seilbåt 30 fot, omlag 4 til 4,5 tonn, vannlinjelengde omlag 690 cm. Fartsområde inntil 6,5 KN Motor 21 hester, 3 sylindre maks belastningsturtall 3600 rpm Gear Hürth / ZF 5M utveksling 1:2,272 Hva blir den perfekte propell ? Er det stort slingringsmonn ? Hvilke andre alternativer finnes ? Tenkte egentlig velge en fast propell, da foldere er dyre, går i stykker og ikke gir VELDIG stor fartsøkning. Særlig ikke for motor... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 27.Januar.2006 Del på Facebook Svart 27.Januar.2006 Mine forslag til propeller til skuta... basert på din input.. Aller beregninger er utført ved hjelp av boatdisel.com og basert på displacment hull.. 2 blader DISPLACEMENT HULL Hull Speed: 6.4 kts. Power Required: 19.7 shp. MAX PERFORMANCE Available Power: 20.4 SAE hp ( 15.2 kW) @ 3600 RPM Power Used: 20 SAE hp ( 14.7 kW) @ 3,557 RPM Max Speed: 6.4 kts Fuel: 1.2 US Gall/Hr (typical) CRUISING PERFORMANCE Cruising Power: 12 SAE hp ( 8.8 kW) @ 3000 RPM Cruising Speed: 5.4 kts Fuel: 1 US Gall/Hr (typical) RECOMMENDED PROPELLER Diameter: 14.5 in. Pitch: 8.0 in. Blades: 2 Cupped: No 3 blader DISPLACEMENT HULL Hull Speed: 6.4 kts. Power Required: 19.7 shp. MAX PERFORMANCE Available Power: 20.4 SAE hp ( 15.2 kW) @ 3600 RPM Power Used: 20 SAE hp ( 14.7 kW) @ 3,557 RPM Max Speed: 6.4 kts Fuel: 1.2 US Gall/Hr (typical) CRUISING PERFORMANCE Cruising Power: 12 SAE hp ( 8.8 kW) @ 3000 RPM Cruising Speed: 5.4 kts Fuel: 1 US Gall/Hr (typical) RECOMMENDED PROPELLER Diameter: 13.8 in. Pitch: 7.9 in. Blades: 3 Cupped: No 4 blader DISPLACEMENT HULL Hull Speed: 6.4 kts. Power Required: 19.7 shp. MAX PERFORMANCE Available Power: 20.4 SAE hp ( 15.2 kW) @ 3600 RPM Power Used: 20 SAE hp ( 14.7 kW) @ 3,557 RPM Max Speed: 6.4 kts Fuel: 1.2 US Gall/Hr (typical) CRUISING PERFORMANCE Cruising Power: 12 SAE hp ( 8.8 kW) @ 3000 RPM Cruising Speed: 5.4 kts Fuel: 1 US Gall/Hr (typical) RECOMMENDED PROPELLER Diameter: 13.0 in. Pitch: 7.7 in. Blades: 4 Cupped: No RECOMMENDED PROPELLER Diameter: 13.8 in. Pitch: 7.9 in. Blades: 3 Cupped: No Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 27.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2006 takker for den, ser ut til at dette stemmer bra med det jeg har fra andre kanter.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 28.Januar.2006 Del på Facebook Svart 28.Januar.2006 For å klare 6,5 knop trengs en teoretisk stigning på 5 tommer for din motor/gir. Så spørs det hvor mye slipp man skal anta og hvor mye bladareal man trenger for å skyve skuta fremover. Med en 3-bladet standardpropell, vil vel 13-14 x 8 være et passende utgangspunkt. Spørsmålet man må stille seg er om man trenger god skyvekraft og respons ved lavere turtall eller om man ønsker høyest mulig fart. Stor diameter og/eller mye bladareal gir deg fordeler i lave hastigheter, men gir ikke best toppfart. Streker mest gjør den også. Det blir en avveining. Enten eller, ikke både og. Lotus Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 28.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2006 takk Lotus, da har jeg noe å jobbe med. Maksimal fart er det vannlinja som begrenser, merker allerede med 15,5HK at man "sprenger" skrogfarten på en god dag. Båten setter seg på rompa, og drar med seg sjø. Kan sikkert hente litt ved å trimme vekt forover, men det er uansett marginalt.. Skyvekraft høres bedre ut, det er tingen mot vær, vind & sjø. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 1.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2006 hvor stort slingringsmonn har man normalt på propellere ? Veit noen evt. hva det typisk koster å tilpasse en propeller ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 1.Februar.2006 Del på Facebook Svart 1.Februar.2006 En propell som du trenger koster det vel omtrent en tusenlapp å endre stingingen +/- en tomme. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Barsk IV Svart 1.Februar.2006 Del på Facebook Svart 1.Februar.2006 3600 omdr. med 2,2 utveksling er MYE. Jeg akkurat samme problem. Men jeg har 1,5 tonn mer enn deg og litt lenger båt gir 0,5 knop mer. Jeg skulle absolutt ha foldepropell, det var vanskelig å finne brukt/rimelig. Først hadde jeg 16X11, det orket ikke motoren. Turtallet kom ikke opp i mer enn 2500 på fullgass. (hvilket du egentlig ikke får kjørt før etter noen helgers bruk..p.g.a. innkjøring) Tilslutt kom jeg over en 16X8, den passer bra. Skyvekraft delux, i motsjø/liten kuling kommer den allikevel opp i ca. 3000 omdr. Men på flatt vann kommer jeg litt lett opp i max. turtallet, det er ingen problem når man vet om det. Før jeg leste de andre innleggene tenkte jeg umiddelbart 15x8, tror dette blir bra. Men sjekk at du har nok klaring til skroget. Du bytter ikke til seildrev når du først hadde sjansen altså? mvh Barsk II Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 1.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2006 KRISE; jeg har oppgitt feil data til dere propell gutta. Korrekt gearing er 2,727:1 Vil anta beregninge må kjøres pånytt. Kan jeg tilgis ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 1.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2006 Barsk II; jeg fant en motor som passer rimelig greit neddi det fundamentet jeg har. Og modifisering til seildrev, inklusive drevet, ble veldig dyrt. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Barsk IV Svart 1.Februar.2006 Del på Facebook Svart 1.Februar.2006 Mye bedre, da blir det 15x10. det som også bekymret meg, var at med kun 2,2 (som du først trodde) ville du fått litt vel mange omdreininger gjennom akselen. mvh Barsk II Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 1.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2006 ja, sånn kan det gå. For ordens skyld, snakker du om TRE blader eller TO blader BarskII ? Er det i det hele tatt noen seilbåter som benytter TRE bladete propeller ? Og - er beregningene gyldige for både faste og klappbare propellere ? Jokeren er ingen racer, og prosjektet koster penger, så jeg hadde tenkt å bruke 2 blader fast, som før.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Barsk IV Svart 1.Februar.2006 Del på Facebook Svart 1.Februar.2006 (redigert) Snakker om 2 bladet. Blir det ikke vel mye brems under seil med 3 bladet fast? Dessuten du har motorkraft i massevis. Jeg har ikke gjort noen vitenskapelig beregning, men omregnet mine erfaringer fra noe større båt. Dessuten kjenner jeg til et par Ballader og Comfort 30`er, de er jo plagiater av din Joker. Poenget Suzuki; du får ikke halve tommer på stigningen (pitsch) til seilbåter. Skulle du havne "mellom" 2 stigninger må du få den justert, men dette tror jeg er veldig sjelden. Før hadde motorleverandøren (Nanni) din en flott kalkulator på deres internasjonale hjemmeside, men denne er borte. Kanskje forhandleren din kan grave frem denne. mvh Barsk II Redigert 1.Februar.2006 av Barsk II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 1.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2006 15x10 er notert. Saken er at de fleste leverandører skryter av 6-8 ukers leveringstid på 2bladere. Imponerende, men skal båten brukes i sommer, må jeg få igang en bestilling snart. Sjekker Båt Mads daglig, men det er bare V propellere nesten. Giret mitt SKAL tåle å kjøres i revers, men da med litt mindre effektuttak.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Barsk IV Svart 1.Februar.2006 Del på Facebook Svart 1.Februar.2006 Hvis Sydvesten logger seg inn igjen på Boatdiesel (diesel staves med e) og regner på nytt med de samme data untatt utvekslingen din, er jeg sikker på at han havner på en pitsch ikke langt unna 9,8. Å gå opp litt i diameter sålenge du har haugevis med kraftoverskudd (dobbelt så mange hester i forhold til det som kreves for å oppnå maks skrogfart på flatt vann.) betyr vel bare bedre skyv i motsjø? mvh Barsk II Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 1.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2006 ja, må bare passe på at propelleren ikke drar med seg skroget i samma slengen. 15" går nok helt fint.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Barsk IV Svart 1.Februar.2006 Del på Facebook Svart 1.Februar.2006 (redigert) Jeg kjøpte min første (feilaktige 16x11) av Båtmats, folde til 1250,- SEK. Men etter det har han skrudd opp prisene synes jeg. Du skal ha venstre gående ikke sant? Og akseldim. 25 mm.? Skal holde et øye på tyske Ebay, surfer der ca. 2 ganger i uka. Der fant jeg min andre og riktige propell for 100 sveitserfranc!(VP orig. 2 blad folde 16x8, inkl. frakt ca. 650 kr.!) mvh Barsk II Redigert 1.Februar.2006 av Barsk II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Svart 1.Februar.2006 Del på Facebook Svart 1.Februar.2006 Er det bare meg som har 3 blader fast på seilbåten? Vel er den alt for stor, så turtallet går ikke opp i mer enn 2200, men jeg kommer opp i marsjfart rimelig greit likevel, så jeg har ikke brydd meg med å skifte den ut. Med mindre du skal sette propellen på "høykant" bak kjølen når du seiler, bremser vel ikke en 3-blader så mye mer enn en 2-blader. Bladarealet på en 2-blader er vel større enn for en 3-blader. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 1.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2006 er det ikke høyre som er std idag da ? Trodde det var gamle VP som var venstre jeg. Tar jeg feil ? Ebay er notert, men tysken min er ekstremt røten. Überdårlig faktisk.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Svart 1.Februar.2006 Del på Facebook Svart 1.Februar.2006 Ebay er notert, men tysken min er ekstremt røten. Überdårlig faktisk.. Suzuki "Propell" og "15x10" er vel gangbar tale, selv for lavlandsbønder i läderhosen... Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 1.Februar.2006 Del på Facebook Svart 1.Februar.2006 Er det bare meg som har 3 blader fast på seilbåten?nejda, jag har oxo 3 bladig fast propp. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Barsk IV Svart 1.Februar.2006 Del på Facebook Svart 1.Februar.2006 Eneste poenget er vel at hvis du har en avmerking på akslingen, så kan du stille den to bladede loddrett. Da skal den bremse en del mindre, i min forrige båt Comfort 30 (så si helt lik Suzuki`s Joker) så synes jeg dette hadde effekt. Lars Herman, det jeg var redd for med min nye Vetus og for stor propell/stigning; at den går for tungt med lavere hastighet på vannpumpa. Å oppnå maksfart på flatt vann ved ca. 2/3 av maks turtall er vel sånn ca. riktig. Den siste tredjedelen brukes kun hvis det er motsjø/absolutt nødvendig. Etter at jeg fikk riktig pitch på min propell gjør jeg 5,8-5,9 knop med 1700-1800 omdr.(Av maks. 3600) Jeg gjør nær maksfart 6,3-6,5 knop ved ca. 2500 omdr. mvh Barsk II Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 1.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2006 interessant Barsk II. Du går ikke veldig mye raskere enn meg, når Jokeren ikke har med seg skjellfarmen sin, går den faktisk 6,3-6,5 mils fart med full rulle på den gamle drittmotoren... Med full båt, skjell og jolle på slep, går det vel omlag 5,8 på litt over masjturtall. Tror ikke motoren jeg setter inn, blir for liten i alle fall. Valgte dog 21, for å få tresylindret.. Han som solgte meg motoren, advarte mot for stor belastning. Nedsoting, med tilhørende havari, kunne forekomme. Motoren skal opp i turtall, særlig når belastnigen øker. Du har f.eks 30hk tilgjengelig i et visst turtall, ikke over hele rangen.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 1.Februar.2006 Del på Facebook Svart 1.Februar.2006 Valgte dog 21, for å få tresylindret.. Suzuki vilken motor valde du till slut? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 2.Februar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2006 Kan noen bekrefte rotasjonsretning på en Kubota 722 ? Jeg mener bestemt den gamle motoren ( VP MD2 ) hadde Venstrepropell, har ikke stort sett alle nye motorer HØYREpropell mon tro ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.