Jump to content

Propellberegning - seilbåt


Suzuki

Recommended Posts

har noen spm. vedr beregning av propeller til seilbåt. Regner med det er akkuat samme teorien som ligger til grunn, som på deplasementbåter ellers ?

 

Altså; først et generelt spm; kan man bruke 2 og 3 blader med samme diameter og stigning om hverandre ? Det er jo mer "grep" i en treblader, må man da ned på stigning eller diameter ?

Den bør jo skyve mer vann, ved ellers like forhold ?

 

Så til saken konkret og teoretisk:

Båt:

Seilbåt 30 fot, omlag 4 til 4,5 tonn, vannlinjelengde omlag 690 cm.

Fartsområde inntil 6,5 KN

Motor

21 hester, 3 sylindre maks belastningsturtall 3600 rpm

Gear

Hürth / ZF 5M utveksling 1:2,272

 

Hva blir den perfekte propell ? Er det stort slingringsmonn ? Hvilke andre alternativer finnes ?

 

Tenkte egentlig velge en fast propell, da foldere er dyre, går i stykker og ikke gir VELDIG stor fartsøkning. Særlig ikke for motor... :rolleyes:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Mine forslag til propeller til skuta... basert på din input.. Aller beregninger er utført ved hjelp av boatdisel.com og basert på displacment hull..

 

 

2 blader

DISPLACEMENT HULL

Hull Speed: 6.4 kts.

Power Required: 19.7 shp.

MAX PERFORMANCE

Available Power: 20.4 SAE hp ( 15.2 kW) @ 3600 RPM

Power Used: 20 SAE hp ( 14.7 kW) @ 3,557 RPM

Max Speed: 6.4 kts

Fuel: 1.2 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 12 SAE hp ( 8.8 kW) @ 3000 RPM

Cruising Speed: 5.4 kts

Fuel: 1 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 14.5 in. Pitch: 8.0 in.

Blades: 2 Cupped: No

 

 

3 blader

DISPLACEMENT HULL

Hull Speed: 6.4 kts.

Power Required: 19.7 shp.

MAX PERFORMANCE

Available Power: 20.4 SAE hp ( 15.2 kW) @ 3600 RPM

Power Used: 20 SAE hp ( 14.7 kW) @ 3,557 RPM

Max Speed: 6.4 kts

Fuel: 1.2 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 12 SAE hp ( 8.8 kW) @ 3000 RPM

Cruising Speed: 5.4 kts

Fuel: 1 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 13.8 in. Pitch: 7.9 in.

Blades: 3 Cupped: No

 

4 blader

DISPLACEMENT HULL

Hull Speed: 6.4 kts.

Power Required: 19.7 shp.

MAX PERFORMANCE

Available Power: 20.4 SAE hp ( 15.2 kW) @ 3600 RPM

Power Used: 20 SAE hp ( 14.7 kW) @ 3,557 RPM

Max Speed: 6.4 kts

Fuel: 1.2 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 12 SAE hp ( 8.8 kW) @ 3000 RPM

Cruising Speed: 5.4 kts

Fuel: 1 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 13.0 in. Pitch: 7.7 in.

Blades: 4 Cupped: No

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 13.8 in. Pitch: 7.9 in.

Blades: 3 Cupped: No

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

For å klare 6,5 knop trengs en teoretisk stigning på 5 tommer for din motor/gir. Så spørs det hvor mye slipp man skal anta og hvor mye bladareal man trenger for å skyve skuta fremover.

 

Med en 3-bladet standardpropell, vil vel 13-14 x 8 være et passende utgangspunkt.

Spørsmålet man må stille seg er om man trenger god skyvekraft og respons ved lavere turtall eller om man ønsker høyest mulig fart. Stor diameter og/eller mye bladareal gir deg fordeler i lave hastigheter, men gir ikke best toppfart. Streker mest gjør den også. Det blir en avveining. Enten eller, ikke både og.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

takk Lotus, da har jeg noe å jobbe med. Maksimal fart er det vannlinja som begrenser, merker allerede med 15,5HK at man "sprenger" skrogfarten på en god dag. Båten setter seg på rompa, og drar med seg sjø. Kan sikkert hente litt ved å trimme vekt forover, men det er uansett marginalt..

Skyvekraft høres bedre ut, det er tingen mot vær, vind & sjø.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

3600 omdr. med 2,2 utveksling er MYE. Jeg akkurat samme problem. Men jeg har 1,5 tonn mer enn deg og litt lenger båt gir 0,5 knop mer. Jeg skulle absolutt ha foldepropell, det var vanskelig å finne brukt/rimelig. Først hadde jeg 16X11, det orket ikke motoren. Turtallet kom ikke opp i mer enn 2500 på fullgass. (hvilket du egentlig ikke får kjørt før etter noen helgers bruk..p.g.a. innkjøring)

Tilslutt kom jeg over en 16X8, den passer bra. Skyvekraft delux, i motsjø/liten kuling kommer den allikevel opp i ca. 3000 omdr. Men på flatt vann kommer jeg litt lett opp i max. turtallet, det er ingen problem når man vet om det.

 

Før jeg leste de andre innleggene tenkte jeg umiddelbart 15x8, tror dette blir bra. Men sjekk at du har nok klaring til skroget.

 

Du bytter ikke til seildrev når du først hadde sjansen altså?

 

mvh

 

Barsk II :sailing::flag:

Link to post
Share on other sites

ja, sånn kan det gå. For ordens skyld, snakker du om TRE blader eller TO blader BarskII ? Er det i det hele tatt noen seilbåter som benytter TRE bladete propeller ?

 

Og - er beregningene gyldige for både faste og klappbare propellere ? Jokeren er ingen racer, og prosjektet koster penger, så jeg hadde tenkt å bruke 2 blader fast, som før..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Snakker om 2 bladet. Blir det ikke vel mye brems under seil med 3 bladet fast? Dessuten du har motorkraft i massevis.

 

Jeg har ikke gjort noen vitenskapelig beregning, men omregnet mine erfaringer fra noe større båt. Dessuten kjenner jeg til et par Ballader og Comfort 30`er, de er jo plagiater av din Joker.

 

Poenget Suzuki; du får ikke halve tommer på stigningen (pitsch) til seilbåter. Skulle du havne "mellom" 2 stigninger må du få den justert, men dette tror jeg er veldig sjelden.

 

Før hadde motorleverandøren (Nanni) din en flott kalkulator på deres internasjonale hjemmeside, men denne er borte. Kanskje forhandleren din kan grave frem denne.

 

mvh

 

Barsk II :flag::sailing:

Redigert av Barsk II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

15x10 er notert. Saken er at de fleste leverandører skryter av 6-8 ukers leveringstid på 2bladere. Imponerende, men skal båten brukes i sommer, må jeg få igang en bestilling snart.

Sjekker Båt Mads daglig, men det er bare V propellere nesten. Giret mitt SKAL tåle å kjøres i revers, men da med litt mindre effektuttak..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hvis Sydvesten logger seg inn igjen på Boatdiesel (diesel staves med e) og regner på nytt med de samme data untatt utvekslingen din, er jeg sikker på at han havner på en pitsch ikke langt unna 9,8.

 

Å gå opp litt i diameter sålenge du har haugevis med kraftoverskudd (dobbelt så mange hester i forhold til det som kreves for å oppnå maks skrogfart på flatt vann.) betyr vel bare bedre skyv i motsjø?

 

mvh

 

Barsk II :flag::sailing:

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte min første (feilaktige 16x11) av Båtmats, folde til 1250,- SEK. Men etter det har han skrudd opp prisene synes jeg.

 

Du skal ha venstre gående ikke sant? Og akseldim. 25 mm.?

 

Skal holde et øye på tyske Ebay, surfer der ca. 2 ganger i uka. Der fant jeg min andre og riktige propell for 100 sveitserfranc!(VP orig. 2 blad folde 16x8, inkl. frakt ca. 650 kr.!)

 

mvh

 

Barsk II :flag::sailing:

Redigert av Barsk II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det bare meg som har 3 blader fast på seilbåten? Vel er den alt for stor, så turtallet går ikke opp i mer enn 2200, men jeg kommer opp i marsjfart rimelig greit likevel, så jeg har ikke brydd meg med å skifte den ut.

 

Med mindre du skal sette propellen på "høykant" bak kjølen når du seiler, bremser vel ikke en 3-blader så mye mer enn en 2-blader. Bladarealet på en 2-blader er vel større enn for en 3-blader.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Eneste poenget er vel at hvis du har en avmerking på akslingen, så kan du stille den to bladede loddrett. Da skal den bremse en del mindre, i min forrige båt Comfort 30 (så si helt lik Suzuki`s Joker) så synes jeg dette hadde effekt.

 

Lars Herman, det jeg var redd for med min nye Vetus og for stor propell/stigning; at den går for tungt med lavere hastighet på vannpumpa. Å oppnå maksfart på flatt vann ved ca. 2/3 av maks turtall er vel sånn ca. riktig. Den siste tredjedelen brukes kun hvis det er motsjø/absolutt nødvendig.

 

Etter at jeg fikk riktig pitch på min propell gjør jeg 5,8-5,9 knop med 1700-1800 omdr.(Av maks. 3600) Jeg gjør nær maksfart 6,3-6,5 knop ved ca. 2500 omdr.

 

mvh

 

Barsk II :sailing::flag:

Link to post
Share on other sites

interessant Barsk II. Du går ikke veldig mye raskere enn meg, når Jokeren ikke har med seg skjellfarmen sin, går den faktisk 6,3-6,5 mils fart med full rulle på den gamle drittmotoren...

 

Med full båt, skjell og jolle på slep, går det vel omlag 5,8 på litt over masjturtall. Tror ikke motoren jeg setter inn, blir for liten i alle fall. Valgte dog 21, for å få tresylindret..

 

Han som solgte meg motoren, advarte mot for stor belastning. Nedsoting, med tilhørende havari, kunne forekomme. Motoren skal opp i turtall, særlig når belastnigen øker. Du har f.eks 30hk tilgjengelig i et visst turtall, ikke over hele rangen..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...