Jump to content

Propellberegning - seilbåt


Suzuki

Recommended Posts

Kan noen bekrefte rotasjonsretning på en Kubota 722 ?

 

Jeg mener bestemt den gamle motoren ( VP MD2 ) hadde Venstrepropell, har ikke stort sett alle nye motorer HØYREpropell mon tro ?

 

Suzuki

Vetus-Mitsubishi snurrer samme veien som de gamle VP`ene, dvs. mot venstre.

 

mvh

 

Barsk II :flag::sailing:

Link to post
Share on other sites

Har fått tilbakemelding av 3 aktører, og samtlige foreslår hhv. 17x9 og 17x10

Så stor skrue har jeg ikke plass til, men det var overraskende langt unna det dere foreslår.

Litt urovekkende egentlig. Får se om jeg kan få tatt litt målinger av frihøyden, selv om båten ligger i sjøen..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Har fått tilbakemelding av 3 aktører, og samtlige foreslår hhv. 17x9 og 17x10

Så stor skrue har jeg ikke plass til, men det var overraskende langt unna det dere foreslår.

Litt urovekkende egentlig. Får se om jeg kan få tatt litt målinger av frihøyden, selv om båten ligger i sjøen..

 

Suzuki

Er ikke langt unna i det hele tatt, hvorfor mene 17" diameter når det er uaktuelt. Din båt er ikke så tung at du trenger så stor diameter, ikke har du plass heller. 16" har du kanskje plass til. Men du trenger det mneppe.

På pitchen er vi jo så si enige, jeg nevnte at riktig ville være 9,8 og at halve tommer ikke finnes. At han ene havner på 9" pitch/( rettet) er greit nok det, du får mer kraft i motsjø. Men da vil du bånne turtallet på flatt vann/tom båt.

 

mvh

 

Barsk II :flag:

Redigert av Barsk II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

flott at du gidder hjelpe meg. Det ble nevt stamping i motsjø, men pokker heller, den 14x8 som har sitti der, er en 1971 modell jo..

Jeg har tatt litt friskt i på vekta, estimerte maks 4500 kg.

15x10 it is. Still.

( forøvrig skuffet over propellerfirmaene, ikke veldig gode til å forklare HVORFOR de gir de rådene de gjør )

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg har tatt litt friskt i på vekta, estimerte maks 4500 kg.

15x10 it is. Still.

 

Suzuki

Du har gjort det helt riktig, det som mange glemmer; regne med full feriepakket båt.

 

Står på 15x10, gjerne 16x10 hvis det er plass til det. Men jeg begynner å frykte for konsekvensene ved feil.....! (det er riktig, så derfor går dette så det suser)

 

Apropos det, er folk litt redde for å anbefale propeller? Det er jo små marginer (værre på motorbåt).

 

mvh

 

Barsk II :flag::sailing:

Link to post
Share on other sites

( forøvrig skuffet over propellerfirmaene, ikke veldig gode til å forklare HVORFOR de gir de rådene de gjør )

Jeg hadde en runde for å kjøpe ny propell etter motorbytte for 2 år siden. Jeg gjorde omtrent samme erfaring som deg. De fleste bare grovregnet når jeg ikke skulle bestilte, en leverandør nektet å regne før bestillingen forelå. Årsaken? De kunne hatt en på fulltid til å beregne propeller uten å selge en eneste en. (For øvrig traff den leveranddøren jeg valgte mitt i blinken. :smiley: )

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

JensP; er klar over problemstillingen. Det er imidlertid greit nok å si det, istedet for å lire av seg en masse tullball.

Dessuten -åssen skal jeg stole på om utregnigene er korrekte da, når de bare "grovregner" ?

 

Trodde det var sånn overalt jeg, den som gir de beste rådene, og det beste begrunnelsen får et salg. Synd Barsk II ikke selger propellere..

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

JensP; er klar over problemstillingen. Det er imidlertid greit nok å si det, istedet for å lire av seg en masse tullball.

Dessuten -åssen skal jeg stole på om utregnigene er korrekte da, når de bare "grovregner" ?

Jeg fant ut at propellbergning ikke er bare matematikk, men også erfaring. Derav noe sprik i beregningene. Min konklusjon ble at kjøp av propell er en kalkulert risiko, måtte ta en sjanse. Endte opp hos Sleipner etter råd her. De selger kun via butikker/forhandlere og beregner i det øyeblikket de har bestillingen på bordet.

 

Trodde det var sånn overalt jeg, den som gir de beste rådene, og det beste begrunnelsen får et salg.

Ikke nødvendigvis, pris er sterkt avgjørende i dag. :cool: Er neppe de gode rådene billigbutikkene overlever på.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hej S !

 

har ikke fått med mig varför du ikke kan ha den gamle proppen?

 

For det første, tror jeg 15,5HK med 1,87:1 og 21HK med 2,727:1 gir et litt annerledes resultat, den gamle er bare 14x8 tror jeg..

Dessuten går den gamle Volvoen feil vei. Svenske veit du .. :cool:

 

Jeg KAN kjøre girkassa mi baklengs, men da med mindre power output, så jeg dropper det tror jeg.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Med de nye dataene får jeg ut at standard 2-bladet 16 x 10 skal være passe for din båt. Eventuelt 15 x 13 eller 14 x 15. I praksis blir ofte resultatet for diameter en tomme mindre enn det teorien skulle tilsi. Ofte pga plassmangel.

 

17 x 9 og 17 x 10 høres ut som for stor diameter.

 

Teoretisk trenger du kun en stigning på 6 tommer for å nå 6,5 knop. Men slipp blir det jo masse av.

 

Du kan jo vurdere å bruke en 3-bladet likevel. Da får du samme bladareal med en mindre diameter. En 2-bladet med større bladareal gir også mindre diameter.

 

For en 3-bladet er mine tall henholdsvis 15 x 10 med alternativer 14 x 12 og 13 x 15.

 

Max skrogfart for et skrog likt ditt blir i systemet oppgitt til 7,3 knop. Hvordan passer den med virkeligheten?

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Max skrogfart for et skrog likt ditt blir i systemet oppgitt til 7,3 knop. Hvordan passer den med virkeligheten?

Rimelig bra Lotus. Merker at båten starter å "grave seg ned bak" når jeg passerer 6,8 knop. Ved glatt skrog, relativ liten last, og mye vekt foran ( dykkeflasker, bly ) og lite vekt bak, tror jeg det stemmer bra.

Med fulle tanker ( 80l vann, 50l diesel akter, masse pargas i stikkøya, to ankere på hekken, jollemotoren i cockpitbenken og to voksne i cockpit, graver den seg ned vesentlig før. Topper sjelden over 6,8knop da.

Trimming av båten, er viktig. Jeg vil flytte vanntanken fram etterhvert, da får jeg 150 kg foran i båten. Tror den tåler mer motorkraft da. Husk båten er gammal, og er smal i hekken. Ikke som disse nymotens surfbrettene...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Her er kalkulatoren på boatdiesel.com sine resultater med 2.727 i utveksling og 4500 kg vekt. 6.9m vannlinje, 21 gamper ved 3600 o/min. 15"x10" 3 blad er en grei propell som utgangspunkt etter min mening da....

 

Låste diameteren til 15"

 

Dette er 3 blads propell..

 

RESULTS

DISPLACEMENT HULL

Hull Speed: 6.4 kts.

Power Required: 19.7 shp.

MAX PERFORMANCE

Available Power: 20.1 SAE hp ( 15.0 kW) @ 3600 RPM

Power Used: 20 SAE hp ( 14.7 kW) @ 3,575 RPM

Max Speed: 6.4 kts

Fuel: 1.2 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 12 SAE hp ( 8.7 kW) @ 3000 RPM

Cruising Speed: 5.4 kts

Fuel: 1 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 15.4 in. Pitch: 9.5 in.

Blades: 3 Cupped: No

Transmission Ratio Acceptable

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 15.0

Pitch: 10.0

Blades: 3

 

La også inn en 2 blad som jeg låste på 17" i dameter.... for å se hvordan dette kom ut sammenlignet med de tilbud du har fått fra leverandører... 17x9 passer fint som 2 blads propell, men jeg tror den blir litt tung med blad...

 

 

RESULTS

DISPLACEMENT HULL

Hull Speed: 6.4 kts.

Power Required: 19.7 shp.

MAX PERFORMANCE

Available Power: 20.1 SAE hp ( 15.0 kW) @ 3600 RPM

Power Used: 20 SAE hp ( 14.7 kW) @ 3,575 RPM

Max Speed: 6.4 kts

Fuel: 1.2 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 12 SAE hp ( 8.7 kW) @ 3000 RPM

Cruising Speed: 5.4 kts

Fuel: 1 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 16.2 in. Pitch: 9.6 in.

Blades: 2 Cupped: No

Increasing the transmission ratio will improve prop efficiency.

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 17.0

Pitch: 8.6

Blades: 2

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

15x10 er notert. Saken er at de fleste leverandører skryter av 6-8 ukers leveringstid på 2bladere. Imponerende, men skal båten brukes i sommer, må jeg få igang en bestilling snart.

Sjekker Båt Mads daglig, men det er bare V propellere nesten. Giret mitt SKAL tåle å kjøres i revers, men da med litt mindre effektuttak..

 

Suzuki

Har du sett denne?:

 

http://www.batmats.nu/data/stock/1326.jpg

 

Står riktignok ikke om den er til 25 eller 30 mm. aksling.

 

mvh

 

Barsk II :flag::sailing:

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Så langt ser det ut som om beregningene til Barsk II holder mål. Båten beveger seg framover, når den settes i gir.

1800rpm ser ut til å tilsvare 4,5knuter, drar jeg på full rulle fylles cockpiten med vann gjennom selvlenserne.

 

Utførlig rapport følger.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...