Jump to content

Vinteropplag. Koble fra batterier eller slå av hovedstrømsbryter

PaulS

Recommended Posts

PaulS skrev for 8 timer siden:

Ikke så stor jobb, men hva er forskjellen på dette og bare slå av brytern i stedet?

Om du har full kontroll over det elektriske, ingen stand by utstyr ( min batterimomitor står på f.eks), ingen krypstrømmer noe sted så spiller det ingen rolle. Nå vet ikke vi om du har en 16 fots rib med kun stereoanlegg og lanterner, eller en 40 fots trawler fra 90- tallet med flere generasjoner kabler og elektronikk. Eller om du har 800 Ah litium eller kun 75 Ah startbatteri.

Code0 skrev 2 minutter siden:

Om du har full kontroll over det elektriske, ingen stand by utstyr ( min batterimomitor står på f.eks), ingen krypstrømmer noe sted så spiller det ingen rolle. Nå vet ikke vi om du har en 16 fots rib med kun stereoanlegg og lanterner, eller en 40 fots trawler fra 90- tallet med flere generasjoner kabler og elektronikk. Eller om du har 800 Ah litium eller kun 75 Ah startbatteri.

Nidelv 24 med 240 ah forbruks (som veier 60 kg og er en jobb å få ut ...:)) og 75 ah start. Ikke elektrisk lensepumpe eller batterimonitor. Alt er av med hovedbryteren av, så i teorien bør det ikke være noe krypstrøm. Solcelle er koblet på og kunne gitt litt vedlikeholdslading, men med presenning på og i vintermørke er det i praksis likt null

Sørlandet2 skrev 1 minutt siden:

Se til at det er over 12.4. Hvis under sett på litt lading. 

Hvorfor denne grensa på 12,4V? Mine blybatterier kommer aldri ned på det i opplag. AGM batteriene 3x110 Ah) holder seg over 12,9V, nærmere 13. Åpent syrebatteri til start med skrukorker holder seg over 12,7. Jeg ville satt på lading hvis spenningen kom ned på 12,6.

Komodo skrev 49 minutter siden:

Hvorfor denne grensa på 12,4V? Mine blybatterier kommer aldri ned på det i opplag. AGM batteriene 3x110 Ah) holder seg over 12,9V, nærmere 13. Åpent syrebatteri til start med skrukorker holder seg over 12,7. Jeg ville satt på lading hvis spenningen kom ned på 12,6.

12.4v er i henhold til hva Sønnak anbefaler på sine sider, så antar det er greit. Når kulda kommer, så dropper det jo også noe, uten at det med det er grunn til panikk. Nå sier ikke trådstarter hva slags batteri han har, men AGM holder jo noe høyere spenning.

Hvis en har ordinært bly/syre batteri, så vil jeg tro det blir en slitsom vinter hvis en skal sjekke, og lade hver gang det dropper under 12.6V. 

Men mange måter å løse dette på. 

Når jeg tenker meg om så husker jeg at Sønnak har denne anbefalte grensa på 12,4V, selv synes jeg det er lavt. Er selvsagt også klar over at AGM har litt høyere hvilepenning enn åpne syrebatterier, noe som også kommer fram av det jeg skrev over. Men mitt gammeldagse Varta startbatteri med skrukorker holder seg altså over 12,6V i vinteropplag. Lite stress rundt det.

Komodo skrev 24 minutter siden:

Når jeg tenker meg om så husker jeg at Sønnak har denne anbefalte grensa på 12,4V, selv synes jeg det er lavt. Er selvsagt også klar over at AGM har litt høyere hvilepenning enn åpne syrebatterier, noe som også kommer fram av det jeg skrev over. Men mitt gammeldagse Varta startbatteri med skrukorker holder seg altså over 12,6V i vinteropplag. Lite stress rundt det.

Ja, da er det jo tipp topp. 

En av de store opplagsplassene på Sørlandet, som jeg snakka med, de ladet opp når båtene kom inn, kobla fra, satt bort. Lada så før oppstart på våren, ferdig. Så det er hva en får når en betaler topp pris. 

Mitt poeng er vel at jeg gjør litt det samme. Jeg har ikke batteri monitor så jeg kan sitte i stua å følge med. Jeg gjør andre ting om vinteren. 

Så når jeg sjekker batteriene til jul og påske, som jeg sier, så er det litt for å følge med tilstanden på batteriet. Skriver det på en lapp, så kan jeg se hva det har tappa seg gjennom vinteren. Er det stabilt, så gjør jeg ingenting. Har det falt litt, så lader jeg. Har det tappa seg mye, så vet jeg at batteriene begynner å synge på siste vers. 

Blir nok bra 👍👍

PaulS skrev for 12 timer siden:

Alt er av med hovedbryteren av, så i teorien bør det ikke være noe krypstrøm.

Mange før deg som har antatt det og veldig greit for de som selger batterier.
Problemet er jo skjeldent krypstrøm men att forrige eiere har valgt å koble feks radio uten om for å holde klokke og minne.
Lensepumpe er jo en annen klasikker -

Nei ...ta av minus polen så er man sikker...husk å topplade batteriet først så kan det hele stå til våren

Sørlandet2 skrev for 9 timer siden:

En av de store opplagsplassene på Sørlandet, som jeg snakka med, de ladet opp når båtene kom inn, kobla fra, satt bort. Lada så før oppstart på våren, ferdig. Så det er hva en får når en betaler topp pris. 

Hvis man tenker litt logisk så er det lite trolig de store opplagsplassene har mange nok landere og dager til å lade alle båtene to ganger før neste sommer.

pipe skrev for 10 timer siden:

Hvis man tenker litt logisk så er det lite trolig de store opplagsplassene har mange nok landere og dager til å lade alle båtene to ganger før neste sommer.

Ja, det er godt mulig det er grunnen. Men hvis det er godt nok, lad opp, koble fra, og la det stå til våren, for de som betaler for dyr opplag, så er det vel også godt nok for folk flest. Det er mange måter å gjøre ting på, de kommersielle aktørene gjør ofte ting på enklest måte, som er godt nok, det gir jo best fortjeneste. 

Har nettopp satt inn litium batterier, og de skal ikke lades om temperaturen er under 0 grader. Har tidligere latt blybatteriene stå tilkoblet, men med hovedstrømbryteren slått av. Dermed har de fått ett snev av vedlikeholdslading fra solpanelene igjennom vinteren.

Tenker nå å ta litiumbatteriene med hjem, lagre de frostfritt, og evt. gi de litt lading om nødvendig. Dermed risikerer jeg ikke at de skades p.g.a lading i minusgrader. 

Setter et gammelt blybatteri innni båten, så jeg har strøm til lys ol. når jeg steller i båten vinterstid.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

nomen skrev 12 minutter siden:

Tenker nå å ta litiumbatteriene med hjem, lagre de frostfritt, og evt. gi de litt lading om nødvendig. Dermed risikerer jeg ikke at de skades p.g.a lading i minusgrader. 

Setter et gammelt blybatteri innni båten, så jeg har strøm til lys ol. når jeg steller i båten vinterstid.

Jeg lar de stå i båten, kobler fra + og - .

Jeg følger med på spenning når jeg er innom, aldri trengt å toppe opp. I så fall hadde jeg satt på vifteovn og varmet batteriene før lading. 

Lifepo4-batterier liker godt lave temperaturer. Ved langtidslagring er 40% SOC optimalt. Da jeg tok opp båten i fjor satte jeg på en elektrisk vifteovn (via inverter) mens jeg holdt på inne i båten. Jeg toppladet også startbatteriet (bly) via inverteren. Ladet ut lifepo4-batteriet til 60%, så jeg hadde kapasitet til litt ekstra lading og varme i løpet av vinteren. Når jeg ikke bruker båten om vinteren, er begge batteriene koblet fra uten noe lading eller forbruk. 

Som allerede påpekt, Litium bør jo ikke stå fullladet uansett, og kobler man de i fra, så er selvutladingen helt minimal i løpet av vinteren, absolutt null behov å lade de, før du gjør klar båten til utsett.  Er kun bly som skal lades helt opp, men også her er selvutladingen helt minimal i løpet av noen kalde vintermåneder (jo kaldere jo bedre!) og kan trygt stå helt til våren uten lading, og strengt tatt behøver du ikke lade de da heller. Rundt 0 grader snakker vi selvutlading på ca 1% i måneden på bly, ergo kan de stå i den temperaturen i nesten 2 år før de er nede på 80% og bør lades. Men som nevnt, koble batteriet, uansett type helt i fra.

Vel vel, nye og friske blybatterier har ikke så enorm selvutlading, men de er jo kun nye hvert 8 - 10 år. Ellers anbefalte nå salige mr. Ladac Paul Rosenquist å sette blybatteriene i fryseren om vinteren.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 29 minutter siden:

Vel vel, nye og friske blybatterier har ikke så enorm selvutlading, men de er jo kun nye hvert 8 - 10 år. Ellers anbefalte nå salige mr. Ladac Paul Rosenquist å sette blybatteriene i fryseren om vinteren.

Jeg stenger hovedbryteren da vi far hjem! Har en solpanel som holder batteriet fulladet..... 

Det der med frys, hadde jeg önsket

BAtteri-tempen ligger rundt 25-30gr

Da vi ligger i vannet, her nede i Hellas

........... Og troligtvis rundt

40gr da båten står på land Juli/Aug

Så batterierna blir misshandlat, men vad gjöre :usikker:

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...