Enzo Startet 26.September Link til dette innlegget Startet 26.September Jeg driver og bunnsmører osv og har en slags propellbeskyttelse og øvre del av ror som er av ubehandlet syrefast. Disse gror det greit på og jeg lurer på å bunnsmøre de med noe, er det noen som har noe tips her ? Den delen på roret er høyglanspolert mens den ved propell er litt "mattere" Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.September Link til dette innlegget Svart 26.September Samme stoffet som resten av undervannsskroget. Hylserøret og støttestagene er rustfritt. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 29.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September Hulda skrev On 26.9.2025 at 10.42: Samme stoffet som resten av undervannsskroget. Hylserøret og støttestagene er rustfritt. Kan du avsløre hvilket bunnstoff du bruker på resten av båten da ? Og primer du det syrefaste eller smører du rett på ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.September Link til dette innlegget Svart 29.September Jeg bruker vanlig selvpolerende på støttene til badeplattformen. Ikke syrefast da, men Super Duplex. Men det burde vel gå ut på det samme. Behandles bør det uansett, om man ikke ønsker å drive blåskjelloppdrett. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 29.September Link til dette innlegget Svart 29.September Jeg har selvpolerende fra Hempel. Primeren på selve skroget er Hempel 2-komp. Jeg er på fjellet, kan ikke huske typebetegnelser. Syrefaste er også primet for å eliminere galvanisk tæring mellom karbonstål og rustfritt. Går du 4- til 6 år tilbake i byggingen av Hulda, så primet jeg båten da den var på land. Mulig det er noe info der. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 30.September Link til dette innlegget Svart 30.September Bruker nå Hempel Mille NCT mot groe. Litt dyrere men mye bedre enn Bitema sin som jeg brukte før. https://www.maritim.no/hempel-mille-nct Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart igår klokken 08:58 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:58 Jeg har hatt veldig god erfaring med intersmooth 360 på bunnen på båten (ikke syrefast), den har vart mye lengre enn folk rundt meg som har brukt Mille og seajet 033 osv, ikke så enkel å få tak i men om den kan brukes på syrefast så prøver jeg den. Tenkte bare kanskje det måtte noe spesialstoff til på syrefast Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart igår klokken 08:59 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:59 Arne2 skrev On 30.9.2025 at 15.28: Bruker nå Hempel Mille NCT mot groe. Litt dyrere men mye bedre enn Bitema sin som jeg brukte før. https://www.maritim.no/hempel-mille-nct På syrefast ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart igår klokken 11:07 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:07 Intersmooth er meget bra. Brukte stoffet før jeg gikk over til Hempel. Mye det samme. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart igår klokken 17:09 Link til dette innlegget Svart igår klokken 17:09 8 hours ago, Enzo said: På syrefast ? Si det... Vet faktisk ikke sikkert hva delene er laget av, men det er i hvert fall de (nesten) samme delene som er på bildene over pluss resten av båten. Forrige bunnstoffsmøring med Hempel Mille hodt fint i 2 år. Veil ta den opp for spylig etter ett år, men regner med at det blir 2 år eller mer før neste bunnsmøring. Med Biltema sin så holdt det vel sånn omtrent et halvt år. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart igår klokken 17:32 Link til dette innlegget Svart igår klokken 17:32 Syrefast er i praksis ikke annerledes enn vanlig jern. Mesteparten av alle rustfrie stål er nettopp stål, mer enn 75 % Fe (jern). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.