enslagsgjest Svart Søndag 09:23 Link til dette innlegget Svart Søndag 09:23 Om de minste Bavariaene er aktuelle hadde jeg også sett på Hanse 312. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Seilars Svart Søndag 10:11 Link til dette innlegget Svart Søndag 10:11 enslagsgjest skrev 23 minutter siden: Om de minste Bavariaene er aktuelle hadde jeg også sett på Hanse 312. Byggemetodene til Hanse skiller seg endel fra Bavaria. En tilsvarende tråd med hva man bør se etter ved kjøp av brukt Hanse vil med andre ord ikke være lik denne tråden. Jeg tror det er lurt å unngå blanding av slike tråder da det er vanskelig nok å sette seg inn i hvordan ett båtmerke er bygget, og hva man bør se etter. Det er forøvrig sikkert mange som lurer på hva man bør se etter ved kjøp av brukte Hanse båter, for det er velseilende båter som det også finnes endel av på det norske markedet. Sitér dette innlegget Link to post
dobsen62 Svart Søndag 10:28 Link til dette innlegget Svart Søndag 10:28 enslagsgjest skrev 1 time siden: Om de minste Bavariaene er aktuelle hadde jeg også sett på Hanse 312. Det er vel det man kaller, å banne i kirken🤔 Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart Søndag 11:03 Link til dette innlegget Svart Søndag 11:03 Arne2 skrev for 6 timer siden: Da jeg oppdaget at kanal 16 og et nummer på mobiltelefonen kommer fram til det samme skrivebordet, så ble også VHF'en pakket ned. Det stemmer at du kan bruke telefonen til å kontakte kystradioen, men du kan ikke ringe båten som er rett i nærheten hvis du trenger hjelp, og den kan heller ikke få tak i deg. Det kan du bare hvis dere har VHF og lytter til kanal 16. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Søndag 11:06 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 11:06 2 hours ago, Seilars said: Ja, Bavaria 30 Cruiser er helt unik, og ett funn for en familie på inntil 4 som ønsker seg en rimelig seilbåt med 4 faste køyeplasser. Dagens unge kan klage på boligpriser, men de har veldig god tilgang på flotte rimelige turseilbåter. 340 000 for en god turseilbåt med 2 dobbelt lugarer og bad med dusj er ikke akkurat dyrt. Ja, det kan være at det faktisk er det man skal se etter. Ikke nødvendigvis større, men bare 20 år nyere. Da bør min litt minimalistiske filosofi kanskje fortsatt kunne fungere. Det jeg kanske savner mest i den båten som jeg har en ordentlig dusj. Med valg av samme størrelse, men bare nyere båt, så kan det være at man vinner litt framskritt i komfort, uen at utgiftene går i taket. Også en fordel om man slipper å skifte til større båtplass. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart Søndag 11:48 Link til dette innlegget Svart Søndag 11:48 Arne2 skrev 28 minutter siden: Ja, det kan være at det faktisk er det man skal se etter. Ikke nødvendigvis større, men bare 20 år nyere. Det høres ut som en god ide. Vær ikke så redd for å få litt navigasjon og en moderne VHF med distress knapp som er koblet mot kartplotter ombord. Den slags utstyr gir økt sikkerhet uten å være typiske feilkilder. Innvendig volum og uteplass i cockpit kan også være en god oppgradering om man kjøper en 20 år nyere båt. Er økonomien en faktor med tanke på å holde en båt så enkel som mulig, så ville jeg definitivt begrenset størrelsen på båten, og prioritert å få den så ny som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Mandag 19:16 Link til dette innlegget Svart Mandag 19:16 Som referanse: https://youtu.be/_K_tvqnhxvs 10x dyrere enn det du ser etter, men kanskje de holder seg godt i pris. Uansett interessant å se bunnkonstruksjonen. Jeg liker dårlig løsningen jeg ser på denne og mange andre nyere båter, med hovedvinsjen plassert veldig tett ved rattet. Det ser ut til å være en en ide om at rormannen skal nå vinsjene, uten å slå på autopilot. Men det gjør det veldig klønete for andre å nå dem, en må trimme med ryggen mot seilet. Jeg har autopiloten på skottet ved nedgangen, og bruker autotack. Da når jeg fint vinsjene på sidene, de på hyttetaket og storseilskjøtet, uten å bevege meg noe særlig. Jeg har også kartplotteren fremme ved luken. Så kan jeg sitte i nedgangen når været er litt dårlig. Må jeg bak til rattet en sjelden gang, og samtidig trenger kart (enda sjeldnere) , så har jeg et nettbrett med kopi av plotterskjermen. Svært få av de nyere båtene er innrettet slik. Spesielt på Hallberg Rassy med vindskjerm må det være fint å sitte eller stå i luken. Mulig skjermen på stb side kan brukes som plotter og autopilot men da burde den kunne dreies. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Mandag 21:45 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 21:45 2 hours ago, J-Å said: 10x dyrere enn det du ser etter, men kanskje de holder seg godt i pris. Uansett interessant å se bunnkonstruksjonen. Ja, hadde faktisk funnet denne videoen fra før av og konkludert med at byggemåten til dette skroget med å støpe tverrfgående og langsgående forsterkninger støpt og integrert inn i skroget, ser ut til å være nær opp til den samme, som er brukt i min gamle Moody i fra 1982. Hvis jeg hadde vunnet en slik Hallberg Rassy i lotteri, så hadde jeg jo solgt den ganske omgående. Å skulle eie og drifte en ny flott seilbåt, med nybåtgaranti, det må være noe av den mest frustrerende opplevelse som jeg kunne tenke meg. Har man en ny båt, så må man jo vente i 10-20 år, får den har fått såpass mye alder og driftstimer at det er interessant å ha den. De som kjøper nye båter tenker nok helt sikkert ikke slik, men for min del så vil jeg nok si at den tekniske utfordringen ved å ha "gammel seilbåt", det er noe av motivet for å ha båt. Hvis man får en ny båt, levert i fra fabrikk og med garanti, da er jo mye av eiergleden borte. Den som har hovedfokus på selve seilingen eller seilturene vil nok kanskje ikke se det slik. Hvis målet er å sette seg inn i systemfilosofien bak en gammel Bavaria, og å få til alt som har med teknologi, vedlikehold og drift av en gammel Bavaria, da nytter det jo lite å erstatte den med en ny Hallberg Rassy. Synes at en 20-25 år gammel Bavaria bør kunne være midt i blinken for en "akurat passe teknisk utfordring". Argumentet mot å skifte båt nå, det er jo en slags liten stemme i bakhodet som sier at, før man skifter båt, så bør man kanskje læres eg litt mer om seiling, og bli litt flinkere til å seile den båten som man allerede har. I mitt tilfelle så er det nok for det meste maskinisten som har stått til rors, slik at det har manglet både kaptein og navigatør. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Mandag 22:43 Link til dette innlegget Svart Mandag 22:43 Jeg ser mange Bavariaer som kommer tøffende for motor. Nesten alle når det er motvind. Så hvis du er interessert i å seile mer, så kan det være lurt å se etter en båt som seiler litt bedre i lite vind. Det er jo da det er morsomt å seile. Du kan jo se på Bavaria Match, hvis du skal holde deg til det merket. Min favorittbåt (som jeg aldri fikk) er X-119. Men jeg hadde en X-99, den var en drøm å seile, men litt spartansk inni. Å seile i fem knop om natten med fullmåne og speilblank sjø, det er minner jeg ikke glemmer. Den Wasa 38 jeg har nå seiler også bra, og er utrolig praktisk, med langt baugspryd, ankervinsjer foran og bak, stor badeplattform, vannvarmer, Dickinson ovn mm. Når jeg ser nye båter, tenker jeg nesten alltid at min er et bedre kompromiss for en båt å bo i, en båt å fortøye i uthavn og en båt å seile. Jeg ser båter som er bedre å bo i og båter som er bedre å seile, båter som kan gå inn på grunt vann mm., men aldri alle. Så jeg kommer nok ikke til å bytte. Men jeg likte godt den Moodyen med innvendig styreposisjon. Mest negativt var kanskje den relativt lange leideren for å komme på dekk. Ingen kommunikajson mellom cockpit og salong. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart igår klokken 05:57 Link til dette innlegget Svart igår klokken 05:57 Arne2 skrev for 6 timer siden: Ja, hadde faktisk funnet denne videoen fra før av og konkludert med at byggemåten til dette skroget med å støpe tverrfgående og langsgående forsterkninger støpt og integrert inn i skroget, ser ut til å være nær opp til den samme, som er brukt i min gamle Moody i fra 1982. -Hallberg Rassy benytter bunnramme, det gjør også Bavaria. -Hallberg Rassy laminerer bunnrammen til skrog, det gjør også Bavaria. -Hallberg Rassy laminerer skottene til skroget, det gjør også Bavaria. -Hallberg Rassy laminerer skottene til dekk, det har jeg ikke sett hos Bavaria. -Hallberg Rassy benytter divinycell i skutesider og dekk, det gjør også Bavaria. -Hallberg Rassy lakkerer tilsynelatende treverket i innredningen etter at de er kappet og boret. Det gjør også Bavaria. - Hallberg Rassy benytter plasttanker, det gjør også Bavaria. -Bavaria bygger båtene sine veldig mye mer effektivt på samlebånd enn Hallberg Rassy. Hallberg Rassy prioriterer fortsatt å bære alle delene inn i båten, mens Bavaria bygger moduler og bruker traverskraner. Dekk monteres til slutt hos Hallberg Rassy. Det handler nok mest om produksjons fasiliteter som er mer avanserte hos Bavaria. Men uansett imponerende i forhold til størrelse på verftet også hos Hallberg Rassy. Det krever med andre ord ett lavere antall arbeidstimer å gjøre den samme oppgaven hos Bavaria sammenlignet med hos Hallberg Rassy. Montering av motor er ett slikt eksempel. Hallberg Rassy kunne derfor ikke konkurrert i det samme markedet, og velger å fokusere på premium markedet istedenfor volum markedet. Men der slutter vel i grunnen sammenligningen. Hallberg Rassy skiller seg i 2025 mer fra rimeligere seilbåter som Bavaria+++ enn noen gang. Hallberg Rassy har virkelig fulgt med i timen, og leverer elektronikk og teknikk som ligger i premium klassen med mengder av skjermer og elektrisk utstyr som øker komforten. Høyere kjølprosent, kraftigere dekksutstyr, mengder av elektronikk. Hallberg Rassy er virkelig drømmebåter, gøy å se hvordan verftet klarer å teknisk utvikle båtene slik at de fortsatt ligger i toppklassen, men av andre årsaker enn for 20 år siden. Før var HR trauste båter, nå er de i forkant. Vinner vi i lotto, så skal jeg bli på fornavn med Magnus. Uten lotto, så blir det fortsatt Bavaria. Dette ble på en måte som å sammenligne Volkswagen og Porsche, litt meningsløst, og ei kraftig avsporing av tråden. Men den viser samtidig at Bavaria har mer til felles med Hallberg Rassy enn mange tror hva angår byggemetoder. Men for deg @Arne2, så er vel på mange måter Hallberg Rassy det motsatte av hva du ønsker. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart igår klokken 07:35 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:35 1 hour ago, Seilars said: -Hallberg Rassy benytter bunnramme, det gjør også Bavaria. -Hallberg Rassy laminerer bunnrammen til skrog, det gjør også Bavaria. -Hallberg Rassy laminerer skottene til skroget, det gjør også Bavaria. OK. Det btyr at bunnrammen først produseres som egen enhet, utenfor båten, og så settes på plass og lamineres inn på begge båttypene? Syntes det så ut som at den del av struturen som forsterker skroget på Hallber Rassy, støpes på stedet og ombord, uten først å være en separat "ramme", men da har jeg vel vurdert den saken feil, vil jeg anta? Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart igår klokken 08:20 Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:20 Arne2 skrev 40 minutter siden: OK. Det btyr at bunnrammen først produseres som egen enhet, utenfor båten, og så settes på plass og lamineres inn på begge båttypene? Ja, du ser det ved å studere hvordan Hallberg Rassy bygger skrogene i denne linken. https://www.hallberg-rassy.com/resources/how-a-hull-is-built Her er en tilsvarende link fra Bavaria https://www.bavariayachts.com/we-are-bavaria/stories/lamination-of-a-yacht/ Som du ser, så er det ikke så ulikt, men Hallberg Rassy bygger skrogene i to deler, og laminerer de to halvdelene sammen. Bavaria støper i ett stykke. Det har sannsynligvis en produksjonsteknisk årsak at Hallberg Rassy gjør det slik. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart igår klokken 08:29 Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:29 Om skroget er slik at det eksempelvis går inn oppe ved dekket, blir det umulig å blåse skroget ut av formen om skroget støpes i ett stykke. Om man oppe ved rekka støper en 'hylle' for å bolte dekket fast, samme problematikken. Den plastbåten vi hadde før Hulda var også støpt i to halvdeler. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart igår klokken 08:33 Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:33 Men legg merke til at Hallberg Rassy ikke bare bruker divinycell på dekk og skutesider, de bruker det også helt ned til kjølen. Bavaria går over til «hel ved» fra 5 cm over vannlinja og til bunns. Av praktisk betydning så vil en Hallberg Rassy dermed ha bedre isolasjon, noe de også reklamerer med. Har aldri sett Bavaria reklamere for at de har noen form for isolasjon, selv om de har det i skutesider og dekk. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart igår klokken 08:35 Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:35 Hulda skrev 6 minutter siden: Om skroget er slik at det eksempelvis går inn oppe ved dekket, blir det umulig å blåse skroget ut av formen om skroget støpes i ett stykke. Ja, der har du sikkert svaret. Regnet med det var en produksjons teknisk begrunnelse. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart igår klokken 11:26 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:26 3 hours ago, Seilars said: Ja, du ser det ved å studere hvordan Hallberg Rassy bygger skrogene i denne linken. https://www.hallberg-rassy.com/resources/how-a-hull-is-built Her er en tilsvarende link fra Bavaria https://www.bavariayachts.com/we-are-bavaria/stories/lamination-of-a-yacht/ Som du ser, så er det ikke så ulikt, men Hallberg Rassy bygger skrogene i to deler, og laminerer de to halvdelene sammen. Bavaria støper i ett stykke. Det har sannsynligvis en produksjonsteknisk årsak at Hallberg Rassy gjør det slik. Takker. Her var det mye interessant. (Men ut i fra min båtfilosofi, så ville jeg faktisk foretrekke Bavaria sin løsning, med "hel ved" i de nedre delene av skroget.) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart igår klokken 14:05 Link til dette innlegget Svart igår klokken 14:05 Ts spør om kva ein bør sjå etter ved kjøp av gamal Bav. Eg tenkjer at ein bør sjå etter gode alternativ til Bav. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart igår klokken 14:41 Link til dette innlegget Svart igår klokken 14:41 Arne2 skrev for 3 timer siden: Takker. Her var det mye interessant. (Men ut i fra min båtfilosofi, så ville jeg faktisk foretrekke Bavaria sin løsning, med "hel ved" i de nedre delene av skroget.) Jeg tviler på om det er noen risiko for at en HR deles i to. Bunnrammen holder jo også delene sammen. Det ser ut til at Bavaria har løse deler øverst i formen for å lage kanten for dekket, og deler av akterspeilet Ask skrev 28 minutter siden: Ts spør om kva ein bør sjå etter ved kjøp av gamal Bav. Eg tenkjer at ein bør sjå etter gode alternativ til Bav. Vi har jo prøvd å ymte om det, men det passer visst ikke i denne tråden. Hanse og Moody har jo nå samme eier, så jeg synes det vil være et mer naturlig bytte. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart igår klokken 17:50 Link til dette innlegget Svart igår klokken 17:50 Arne2 skrev for 5 timer siden: Takker. Her var det mye interessant. (Men ut i fra min båtfilosofi, så ville jeg faktisk foretrekke Bavaria sin løsning, med "hel ved" i de nedre delene av skroget.) Jeg stoler 100% på at Hallberg Rassy har full kontroll på det, og tenker at økonomi er det beste argumentet for å velge Bavaria fremfor Hallberg Rassy. J-Å skrev for 2 timer siden: Vi har jo prøvd å ymte om det, men det passer visst ikke i denne tråden. Hanse og Moody har jo nå samme eier, så jeg synes det vil være et mer naturlig bytte. Ville vært interessant med tilsvarende tråder også for andre båtmerker. Det er absolutt mange flere alternativer å velge mellom. Men da bør man jo se litt på bygge metodene også for disse. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 15 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15 timer siden 7 hours ago, Seilars said: Jeg stoler 100% på at Hallberg Rassy har full kontroll på det, og tenker at økonomi er det beste argumentet for å velge Bavaria fremfor Hallberg Rassy. En ting er hva Hallberg Rassy har kontroll på. Noe annet er hva jeg har kontroll på. Hovedkriteriet vil jo være om det er en struktur, der det vil være enkelt for meg selv å inspisere og avdekke feil, samtidig som reparasjoner kan gjennomføres på en enklest mulig måte. Uten å ha så veldig mye trening og erfaring med båter der det er brukt distansemateriele i skroget, så ville jeg vel forvente at visuell inspeksjon og bankemetode fungerer best i et skrig som består av massivt polyester og glassfiber. På den båten som jeg har, så er både skrog og dekk bygd i massivt materiele, og det vurderer jeg jo som "optimalt for mine behov", mht vedlikehold og reparasjoner, selv om det selvfølgelig ikke er optimalt for isolasjon og komfort. 8 hours ago, Seilars said: Ville vært interessant med tilsvarende tråder også for andre båtmerker. Det er absolutt mange flere alternativer å velge mellom. Men da bør man jo se litt på bygge metodene også for disse. Ja, det kunne vært interessant. Hovedgrunnen til at for eksempel Hanse foreløpig ikke er så aktuelt for meg, det er det som har kommet fram omkring bruk av innerlinere og mulighet for skjulte feil som er vanskelig å reparere. Hvis man hadde kikket litt dypere og nærmere inn på den problemstillingen, så kunne det jo for eksempel vise seg at virkeligheten kanskje ikke er slik som man i første omgang er tilbøyelig til å tro. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Arne2 skrev for 5 timer siden: En ting er hva Hallberg Rassy har kontroll på. Noe annet er hva jeg har kontroll på. Jeg tenker at det laminerte skjøte området er det sterkeste. Arne2 skrev for 5 timer siden: Uten å ha så veldig mye trening og erfaring med båter der det er brukt distansemateriele i skroget, så ville jeg vel forvente at visuell inspeksjon og bankemetode fungerer best i et skrig som består av massivt polyester og glassfiber. Jeg tenker at de som kan slikt vil ta hensyn til bunnrammer, sandwich, og alt mulig når de skal tolke lyden. Men jeg ville nok også ønsket løsningen til Bavaria der det er hel ved i hele området som er under vannflaten. Bavaria har også litt kevlar/aramid helt i front for at ikke knusing mot flytende objekt skal gi vanninntrenging. Vet ikke hva HR har der. Arne2 skrev for 5 timer siden: Ja, det kunne vært interessant. Hovedgrunnen til at for eksempel Hanse foreløpig ikke er så aktuelt for meg, det er det som har kommet fram omkring bruk av innerlinere og mulighet for skjulte feil som er vanskelig å reparere. Ja, men de fleste har forsikring som dekker skader, og takstmenn kan brukes for å kontrollere brukte båter. Finner man en båttype man liker, så tenker jeg man bør vurdere alle fordeler og ulemper. Bavaria har veldig gode byggemetoder i forhold til prisen, mens andre båter feks. kan ha flottere design, eller de seiler bedre. Men for å ikke lage en tråd der man setter de ulike båtene opp mot hverandre med det klimaet det vil gi i tråden, så er det etter min mening bedre å vurdere hver båt/produsent for seg med byggemetoder og egenskaper. Folk velger båter av ulike årsaker, og byggemetoder tror jeg ett flertall kan lite om ved kjøp av båt. Dersom byggemetoder er viktig for deg, og du liker byggemetodene til Bavaria, så kommer jeg ikke på noen andre verft som bygger båtene slik som Bavaria gjør i den prisklassen. Jeg har fulgt litt med over flere år, og det er veldig tøff konkurranse i det markedet, spesielt etter 2003. Fra 2008 så ble det i tillegg nedgangstider som fikk flere verft til å snu på euro’ene. Bavaria verftet som ble solgt for en gigant sum i 2007, gikk i prinsippet konkurs i 2018, og har slitt med å tjene penger siden. Som kjøper bør man derfor være naturlig skeptisk til alt som er lansert fra store europeiske verft etter 2008. Å se på byggemetoder slik du gjør er derfor veldig smart. Jeg elsket å gå på båtmesser for å studere byggemetoder på nye modeller helt til for noen år siden. Da hadde jeg sett så mye dårlige løsninger dukke opp fra de store verftene at det ikke lenger var nødvendig å se mer. Vi har flere ganger vært på båtmesser etter 2008 med mulighet for å bytte inn vår 2003 modell Bavaria i noe nytt og større. Hver gang har vi reist hjem uten å bli fristet. Til slutt så ble hele greia kansellert, og vi lever fint med den båten vi har. Bransjen kan takke seg selv for at de ikke klarte å selge en ny båt til oss. Vi kunne fint feks. kjøpt en ny Bavaria 41 Cruiser dersom den hadde vært merkbart større og mer moderne enn den båten vi har, men 41 foteren er kun 8 cm lenger. Vår Bavaria 38 er 1191 cm, den nyeste Bruce Farr 41 foter er 1199cm. Verft som Hallberg Rassy lager nå 40 fotere som er større enn Bavaria 42 ettersom Hallberg Rassy fortsatt bruker iso normen for skroglengde når de lager en modell benevnelse. Det er derfor jeg har snudd meg litt bort fra de store europeiske verftene. Det som er interessant nå skjer på mindre verft der kundegruppen fortsatt har penger. Hallberg Rassy er ett slikt verft som det er verdt å følge med på. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden Jeg vurderte i sin tid å kjøpe en Pogo. Jeg synes de har ganske interessante løsninger, og også ganske avansert produksjonsteknikk. Det er interessant å se at de bruker ganske tynne spant, og ikke noen egentlig bunnramme. Men så har de også en kjøl som vipper opp ved eventuell grunnstøting. https://svpommesfrites.com/the-boat/#jp-carousel-234 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.