Jump to content

De 10 mest solgte seilbåtene, fra Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Seilas nr. 1, 2007 har an oversikt over de ti mest solgte nye seilbåtene i perioden september 2005 til speptember 2006


  1. Modell og antall solgt
  2. Bavaria 37, med 80 stk
  3. Bavaria 39, med 50 stk
  4. Bavaria 33, med 46 stk
  5. Bavaria 30, med 44 stk
  6. Hanse 370, med 35 stk
  7. Beneteau 343, med 25 stk
  8. Hanse 400, med 24 stk
  9. Sun Oddesey 35, med 23 stk
  10. Beneteau 423, med 14 stk
  11. Dufour 385, med 14 stk

Omsetning

  • Lunde Båt, 191 mill, resultat 10 mill, endring fra 04, +10%
  • Normar, 84 mill, resultat 5 mill, endring fra 04, +7,5%
  • Heitmann, 74 mill, resultat 7 mill, endring fra 04, +7%
  • Nelson Marine, 41 mill, 0,5 mill, endring fra 04, +11%
  • D-yachts, 39 mill, resultat 1 mill, endring fra 04, +23%
  • X-yachts, 24 mill, resultat ikke oppgitt, endring fra 04, +74%
  • Fjordsail, 18 mill, resultat ikke oppgitt, endring fra 04, -2%
  • Westmar, 6 mill, resultat ikke oppgitt, endring fra 04, +939%
  • Scandinavan Yacht Service, 5,5 mill, resultat ikke oppgitt, endring fra 04, +122%

Kommentar, endringen fra 04, i % er av omsetning om det skulle være tvil..

 

Nå skal ikke jeg kommentere disse tallene, men registrerer at den norske befolkning er kloke i sine valg av ny seilbåt... Når det gjelder "profitten" de forskjellige importører/forhandlere tar seg så registrerer jeg også at denne er nøktern.

 

Det var også en del forhandlere som av en eller grunn ikke ønsket å oppgi sine salgstall på båter.... Hvorfor ikke kan man jo bare spekulere i...

Link to post
Share on other sites

Ble du forundret Sydvesten?. Totalpakken er enestående. Bra båter, bra importtør, godt utbygget servicenett.

3 ting, blir som kinderegg.

 

Ellers vil jeg tro at både Benetau, Jeanneu og Hanse vil øke salget. X Yacht har solgt mange båter for 2008.

Men uansett, selges det vanvittig mye seilere for tiden.

Link to post
Share on other sites

Useriøs

 

Tiltredes, gjør meg tanker da en som sitter i skipsraad saboterer tråder. Har man ikke noe å bidra med, bør en

heller la vær å skrive.

 

Vi får heller skylde på tidlig start på lørdagskvelden. Hva seilbåtkjøpere har med saueflokker å gjøre, bør vel

heller opplyses.

 

Så da regner jeg med att saueflokken handler hos de 3/4 største imp.

 

PS ellers var repotasje fra Ansgar Gabrielsen vår tidligere næringsminister. Han bor for tiden i en Bav 42. Men

han breker vel han også. :wink:

Link to post
Share on other sites

Får være litt seriøs også da, etterom kjøpere av norgesmestsolgtebåtersisteXår, tydligvis ikke tåler litt fleiping i kveld.

 

Min påstand, er at grunnen til Bavaria`s eventyrlige success er et gjennomprofesjonelt salgskorps, som har full kontroll på det aller meste, fra A ( for aviser ) til Å ( ågerrente ) for å få et salg. Finansiering, forsikring og registrering i alskens båtregistere fixes som en ren rutinesak. I tillegg håndteres reklamasjoner på en tilsynelatende OK måte.

I tillegg har Bavaria / Lundebåt fått til kunststykket å håndtere media på en særs gunstig måte. Hver eneste gang det kommer en ny modell, er denne teste BÅDE i SEILAS OG Seilmagsinets påfølgende utgivelse. Dettte er superviktig. Båten får i all hovedsak positive tilbakemeldinger her. I tillegg har kritiske røster og anmerkninger om tapte kjøler og annet tjafs effektivt blitt stoppet, en liten notis og that`s it. Seilpressen bruker ikke harde ord mot sin desidert største annonsør. :smiley:

 

Selve produktet, altså båten,er helt middelmådig. For 9 av 10 er den midt i blinken, for noen ukers cruise sommerstid. Det finnes mye annet, som både kan konkurrere på pris og egenskaper. Dette er ikkenoe "HAT-BÅT-MED-BLÅ-STRIPE" inlegg. Hadde jeg hatt penger, hadde jeg sikkert eid en selv. :smiley:

 

Jeg synes det er veldig synd at mange flotte og spennende båter nesten ikke selges i Norge. Særlig ettersom det finnes veldig mange mennesker med penger i dette landet. Jeg elsker å se på en fin båt, selv om jeg bare må beskue den fra brygga. Jeg synes det er synd at ingen har ambisjoner om å eie noe mer fancy enn en 46 foters Bavaria.

Maxi, Comfortina, Malø, J-boats, Jenneau, Dufour, Hansse osv osv osv., det FINNES alternativer. Noen selges det litt av, noen selger ikke i det hele tatt.

 

Ydmykt - skogens sønn :smiley:

 

Suzuki

Link to post
Share on other sites

Se her ja, Suzuki. Du er god på bunn. :wink: . Fleiping tåler vi, ingen problem. Det er helt greit at man ikke liker

båtene. Kvalitet definerer man etter eget begrep/lommebok. Men å stjele en nystartet tråd. :nonod:

 

Jeg har skrevet tidligere, at nå som andre imp har våknet, hadde kanskje ikke valget blitt det samme. Tror att

Benetau kommer til å selge mange 40,43,46. Jeanneu kommer til å selge mange 39, 42.

 

Samt i tilegg mener jeg Delphia fra Polen bør selge mange av sine. Kjempebåter. Hanse selger bra, og ikke uten

grunn. BÅde 370 og 400 er konger.

 

X-Yacht, HR, Najad osv har sitt high-end segment. Mange faste kunder.

 

Ellers er Maxi 1300, Comfortina 35 og oppover spennende båter. En fryd for øyet er nye Forgus 42.

 

Men hvilke kvaliteter ønsker man å betale for?.

 

Favoritten min Najad 440 AC, koster 4,5 mill++. I og med ingen telefon fra Hamar, ingen båt.

Redigert av baatsman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er veldig synd at mange flotte og spennende båter nesten ikke selges i Norge. Særlig ettersom det finnes veldig mange mennesker med penger i dette landet. Jeg elsker å se på en fin båt, selv om jeg bare må beskue den fra brygga. Jeg synes det er synd at ingen har ambisjoner om å eie noe mer fancy enn en 46 foters Bavaria.

 

Det er helt utrolig at man ikke kan gi seg med dette greiene her. Hvis det er slik at noen ikke syntes Bavaria båter er flotte og spennende, vel so what. Skjønner ikke noe av dette jeg. Det er mange båter jeg ikke syntes er noe særlig å se til, men det kunne ikke falle meg inn å skrive side opp og side ned om det. Ser jeg en uinteressant båt, så glemmer jeg den ganske fort.

 

Når man ser statistikken til Sydvesten, så tror jeg svaret ligger der. Bavaria tar markedet, og andre føler seg provosert, utsatt - redd for at de har betalt for mye / investert feil...gud veit..... Det slenges dritt - angrep er kanskje det beste forsvar?

 

Faciten leses i Sydvestens statistikk: MANGE er uenige med deg Suzuki. MANGE.

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg har ikke det. For jeg vet at båten er populær og sannsynligvis lett å selge på bruktmarkedet igjen.

 

Når det er sagt, er det også mange andre båter jeg syntes er fine. En stor HR f.eks. , blir noe helt annet enn en Bavaria. Det samme med en Najad.

 

En som kjører Ford eller Opel - vet godt at Mercedes er en bedre bil. Han har ikke kjøpt Mercedes fordi den er vesentlig DYRERE. Dette dreier seg m.a.o. mye om hva man får for pengene, prioriteringer etc. etc. Kanskje Opel eieren ikke ser seg råd til å kjøpe en mercedes, eller kanskje han ikke prioriterer bil så høyt? Jeg ser ingen motsetinger i dette. Imidlertid har jeg til gode å høre en Mercedes eier rakke ned på Opler, Forder, Toyotaer og hva det måtte være. Det ville dessuten være en uinteressant diskusjon...akkurat slik det er det visa Bavaria.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ydmykt - skogens sønn :smiley:

 

Suzuki

 

 

Særlig de som eier en Bavaria. Behov for å forsvare investeringen din ? :smiley:

 

Suzuki

 

Kan du ikke gi deg nå, Suzuki?

 

Ingen tvinger deg til å synes at Bavaria-båtene er bra, men vis meg ett innlegg her på baatplassen, som rakker ned på Joker, for ikke å snakke om en serie med innlegg som alle rakker ned på Joker, Joker-forhandlere og Joker-eiere som helhet.

 

Til og med på MacGregor-båtene har ennå ingen rakket ned på her, svjv.

Link to post
Share on other sites

Har eid to Orustbåter i min tid og hadde bange anelser da jeg skulle bese en Bavaria for føste gang. Mine verste antagelser slo til, makan til dårlig håndverk og simpel finish skal man vel lete lenge etter. Innser samtidig at det har med økonomi å gjøre, man får 2,5 Bavaria 39 for det man må betale for en Najad 380. Nok om det, mitt spørsmål er som følger, finnes det seriøse tester som forteller at Bavaria er så mye dårligere enn feks franske båter, Hanse osv, eller er det fort og gæli hos alle? Tenker nå på materialvalg, byggeprosess osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...