Hekri Startet 28.September Link til dette innlegget Startet 28.September Vi har solgt 46 fot med båt, og skal ned i båtstørrelse. Leter etter den mest økonomisk fornuftige båten som oppfyller ønsker og kriterier: rimeligere forbruk, dytter mindre vann. billigere bryggeplass rimeligere døgnleie ved gjestebrygger litt mindre omfattende vedlikehold enn det en 90-talls båt krever. Det var ønskene. Så kommer hovedkriteriene: Akseldrift (ikke drev) Helst produsert etter 2005 Bakveggsbåt, gjerne med flybridge. Antar at vi havner på 38 - 42 fot. Helst twin-installasjon Pris 1,3 - 1,7 mill Før jeg ramser opp detaljene er det kanskje allerede grunnlag for å spørre om det finnes båt som oppfyller ovennevnte? Ok, vi tar noe detaljer: thrustere for og akter trapp opp til evt flybridge, ikke stige landtømming av septik gjerne 220V aggregat gjerne litium-batterier og solcellelading Galvanisk isolator - Skilletrafo Elektronisk styring av gear og gass Nok varme til å fyre opp skuta vinterstid (Eber eller lign.) Elektrisk toalett, ikke pumpe. Elektrisk komfyr, ikke gass, og godt avtrekk over komfyr. Nyere kartplotter, radar og ekkolodd (alt med kabel, ikke wi-fi). Nyere kalesjer og hele trekk på sofaer. Godt vedlikeholdt teak, ikke syltynn teak-finér Dollbord med plass til to par sko størrelse 45 ved siden av hverandre. Siste detaljen - Skipperinnen har satt begrensning til 40 fot, men det kan forhandles. Har sett på en båt som er nær å oppfylle mye av ovennevnte, det er Skorgenes 375. Eieren nevnte at denne ligger sjevt i vannet, og at det er en "sykdom" disse båtene har. Noen som har erfaring med dette? Så også på en V42 som er en flott båt, men da får jeg både drev og kalesje, noe som kan føre til problemer. Igjen, er det håp for båt i sesong -26, eller 27???? Eller må jeg bare glemme båt noen år, helt til Princess 40 - 45 siger ned i pris? (noe jeg ikke har registrert at vil skje). Treghet i slike prosesser fører jo til forgubbing her på baatplassen.... Jeg håper jo gjøre som @Lars H. og @Chilli Solbris og mange av dere, og bare finne en båt jeg blir glad i for evig og alltid! Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
Lars H. Svart 28.September Link til dette innlegget Svart 28.September Hekri skrev 12 minutter siden: Jeg håper jo gjøre som @Lars H. og @Chilli Solbris og mange av dere, og bare finne en båt jeg blir glad i for evig og alltid! Jo da, vi fant båten for fremtiden, men kravene var ikke noe i nærheten av dine. Kravene da vi kjøpte den i 1987 var ganske så beskjedne. Men båten, og slik den er blitt til i løpet av 38 år er bra. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
enslagsgjest Svart 28.September Link til dette innlegget Svart 28.September Antares 12 treffer vel en del av kriteriene dine her. Sjelden sak i Norge, men ser at det er en til salgs i Sverige: https://www.blocket.se/annons/stockholm/_beneteau_antares_12_ac_fabriksinst_2x_d6_370_hkr_2009_/1401763034 Men du vil ikke ha trawler da? Det tenker jo jeg umiddelbart når jeg ser kriteriene dine. De er jo alle ganske dyre da. Swift 42 er f.eks. rålekker. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Hekri Svart 28.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September Søkte opp begge deler @enslagsgjest, heelt innafor! Selv om svenskekrona er litt høy nå. Men flotte båter. Er redd trawlweren må bli nærmere 2004, men godt vedlikeholdt er et godt utgangspunkt. Som @Lars H. sier, og har gjort, - båten blir til etterhvert som du bruker den. Bare utgangspunktet er bra. Jeg har hatt båter som jeg har gruet meg for å gå ut med. Baltic´en f.eks., Når du vet at du må lense og tørke opp vann og olje og alt mulig, er det ikke noe morro noenting. Nå vil vi ha noe som er tett, og i orden, og som vi slipper å totalrenovere hver gang vi skal utpå. Men det er vel også slik at man får det man betaler for. Nesten ihvertfall.... Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
lurvetass Svart 28.September Link til dette innlegget Svart 28.September Nå er du jo blitt ganske dreven på å skru og fikse Storebro da @Hekri? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Lars H. Svart 28.September Link til dette innlegget Svart 28.September Jeg følte meg trygg da jeg kjøpte Trudelutt, 1 år gammel. Her er det snakk om 20 år gammel båt i millionklassen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hekri Svart 28.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September lurvetass skrev 1 time siden: Nå er du jo blitt ganske dreven på å skru og fikse Storebro da @Hekri? Joda......men.....et stort men.... Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
Komodo Svart 28.September Link til dette innlegget Svart 28.September Dra og ta en titt på denne, den ligger ikke så langt unna. Oppfyller ikke alle kriterier, men er uansett en flott båt som også er noe nyere enn den forrige, og en smule mindre. Men jeg synes prisen er for høy. https://www.finn.no/mobility/item/421010207?ci=1 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hekri Svart 28.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September Komodo skrev 59 minutter siden: Men jeg synes prisen er for høy. Enig. Men det er en flott båt, med 63-motorer. Og at det er mulig å overta (dyr?) plass på Skjæløy. En ting som er feil, er at det er blå skutesider. Polerer du? Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
sap_2000 Svart 28.September Link til dette innlegget Svart 28.September Nimbus 380 og Nimbus Commander oppfyller endel kriterier. Således Storebro commander (da blir Erik glad ) Beneteau Antares er nevnt. Fine båter. Finnes også i en Flyer 12 variant. Swift 34/35 Trawler er mye båt for pengene. Og så er det div norskt. Viksund 360 (stort sett singel), Skorgenes 375/ 395 osv. Skorgenes (spes firmaet) har det vært litt debatt rundt, men båtene er såpass mange år gamle nå så det meste er vel ryddet opp i. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Hekri Svart 28.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September sap_2000 skrev 18 minutter siden: (da blir Erik glad ) ...jo, vi sms'a om en SC som lå til salgs i Molde. Den var en mill for dyr, men ble solgt nå. Helt nydelig båt! Men han understreket at Nimbus og Storebro tyter ut av samme tuben. De andre du nevner er helt ok. Skorgenes er fin båt, men det er registrert sprekk i frontrute to ganger til ca 80.000 pr gang og at båten(e?) ligger litt på skakke, og batterier og div bør flyttes. Skeptisk........ Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
Worry II Svart 29.September Link til dette innlegget Svart 29.September Hekri skrev for 20 timer siden: Eller må jeg bare glemme båt noen år, helt til Princess 40 - 45 siger ned i pris? (noe jeg ikke har registrert at vil skje). P40 får man jo til den prisen du forespeiler, men den ble vel P42 i 2003/4. Disse ligger nok ca 1 mill høyere enn budjettet ditt, men det lukter jo P42 lang vei i denne tråden, eller ? (inhabil..) Den har jo et design som fortsatt tåler tidens tann. Så 1-2 år med litt overtid, så får du den med D6 (går relativt rimelig) Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 29.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September Worry II skrev 4 minutter siden: Så 1-2 år med litt overtid, ...pensjon, @Worry II, pensjon! Vi oldiser som så dagens lys på våren 1958, har lagt til kai - og må greie oss med oppsparte midler og en mager donasjon fra NAV. Men det er jo fortsatt mulig å ta noen timer ved behov. Men P42 er heeelt innafor! Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
Bonus Svart 29.September Link til dette innlegget Svart 29.September Hekri skrev 53 minutter siden: ...pensjon, @Worry II, pensjon! Vi oldiser som så dagens lys på våren 1958, har lagt til kai - og må greie oss med oppsparte midler og en mager donasjon fra NAV. Amen!! Fra en som er født i 1954 og forstår (dessverre) utmerket hva du sier. Og, bonus systemet i NAV er ikke på langt nær slik jeg hadde i tidligere jobber 😇 Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 29.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September Vi må nok bare prøve å greie oss som godt vi kan, @Bonus. Jeg lot meg rive med av @Worry II sitt forslag om P42. Hadde rent glemt at jeg nettopp har solgt en P460, etter anmodning fra hun som vanligvis var båtfører. I et (sikkert fåfengt) forsøk på å prøve å redusere båtbudsjettet en smule. Og forbruket - hvis diesel passerer 20 kr og kanskje mer. Men litt morro skal vi ha også??? Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
sap_2000 Svart 29.September Link til dette innlegget Svart 29.September Hekri skrev for 18 timer siden: Leter etter den mest økonomisk fornuftige båten som oppfyller ønsker og kriterier: rimeligere forbruk, dytter mindre vann. billigere bryggeplass rimeligere døgnleie ved gjestebrygger litt mindre omfattende vedlikehold enn det en 90-talls båt krever. Det var ønskene. Så kommer hovedkriteriene: Akseldrift (ikke drev) Helst produsert etter 2005 Bakveggsbåt, gjerne med flybridge. Antar at vi havner på 38 - 42 fot. Helst twin-installasjon Pris 1,3 - 1,7 mill Før jeg ramser opp detaljene er det kanskje allerede grunnlag for å spørre om det finnes båt som oppfyller ovennevnte? I fjor bistod jeg en bekjent som også er på vei inn i pensjonistenes rekker å finne en båt. Kriteriene hans var lukket, ikke for stort, ikke for gammelt og lav risk for "jesus-utgifter". Det endte med en Nimbus 380 Commander, 2005 modell med 2 x mekaniske KAMD 43 på V-gir og akslinger. Båten var lite brukt, kun 600 timer. Vinsjer, thrustere, oppgradert elektronikk osv, mens resten var originalt. Profft lakket blått skrog, så ingen falming eller titalls timer med polering. Teak i bra stand. Pris ble rett under 1,2 mill som satte en liten vekker i meg på at dette var en meget fornuftig kombinasjon av alder, størrelse, type båt og pris. Fyren hadde sett for seg å bruke opp mot 2 mill. Vi var å så på endel litt større, samt eldre, men der var det som regel mye å ta tak i. Om man liker utseendet på Commander og greier å leve med at båten er delt opp i mindre seksjoner på forskjellige nivåer er det mye fornuft i denne type båt. Passer fint for 2, evt med 2 gjester av og til. Skroget finnes også i en Coupe versjon med HT og bakvegg, samt FB versjon. De to sistnevnte er det færre av i nyere generasjoner, mens Commander ble det solgt endel av. i 2006 kom den med 2 x D4. Antagelig litt høyere pris samt høyere utgiftspotensiale enn de gode, enkle KAMD 43 sekserene. Denne tikker de fleste av boksene dine, samt til en pris lavere enn kriteriene. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Komodo Svart 29.September Link til dette innlegget Svart 29.September Hekri skrev for 12 timer siden: Enig. Men det er en flott båt, med 63-motorer. Og at det er mulig å overta (dyr?) plass på Skjæløy. En ting som er feil, er at det er blå skutesider. Polerer du? Nei, definitivt ikke Men tanken var heller en visning, for å se hvordan denne oppleves i forhold til din forrige P460. Fairline Phantom kom jo også i 38 og 40, og det kan jo dukke opp et godt eksemplar i løpet av høsten Ellers har du jo fått et godt tips av @sap_2000, men som han sier, det forutsetter jo også at du "takler" designet... Men for å virkelig få ned kostnadene til pensjonistøkonomi tenker jeg at du bør se etter en båt på maks 40 fot og en motor. Det gikk en Vaagen 40 i denne prisklassen nå i sommer, den tikker inn på de aller fleste bokser. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
hanto1 Svart 29.September Link til dette innlegget Svart 29.September Kan man leve med ca 35` gir denne mye for pengene, relativt ny, samt mye spart mht antall motorer og forbruk kontra P40 https://www.finn.no/mobility/item/419524178?srsltid=AfmBOoriYZpf1b7lz5mwQQGN16yNNhlT2du-_d8AM0c3-OdaAZahINA0 Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 29.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September sap_2000 skrev for 3 timer siden: Denne tikker de fleste av boksene dine, samt til en pris lavere enn kriteriene. Vi bør ta en prat om V-gir @sap_2000. Nimbus er jo veldig nær gullet til @Chilli Solbris. Jeg er nok i "samme båt-kategori" som din bekjente. Komodo skrev for 2 timer siden: Vaagen ...kjenner ikke mye til kvalitet og løsninger. Men kan så klart se på det... Vi sees vel snart. Med fare for å fornærme alle Ardea-eiere - er dette litt B-vare @hanto1 ? Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
hanto1 Svart 29.September Link til dette innlegget Svart 29.September Tja, B- Vare sammenlignet med enkelte andre, det er jo klart, men båten er jo norskbygd for vestlandsforhold med skikkelig bra motor etc. Folk i slike har også råd til å ta etapper i marsjfart. Hovedpoenget er jo at man halverer kostnadene med en slik type båt/ størrelse kontra litt større og mye eldre & tyngre båter med dobbeltinstallasjon. Annet eksempel https://www.finn.no/mobility/item/70857526?ci=1 Adskillg mere trygdevennlig forbruk her.. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 29.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September hanto1 skrev 15 minutter siden: Adskillg mere trygdevennlig forbruk her.. Det er åpenbart! Jeg har aldri sett inni en Viksund eller Vaagen eller Ardea, men annonsen og bildene av ihvertfall førstnevnte skremmer absolutt ikke. Derfor jeg ville spørre dere på bp om hva som kan være det smarteste kjøpet ut fra nevnte kriterier. Jeg har kanskje sett meg blind på breie digre engelske water-pushere. Det finnes mye annet bra, og sikkert noe som ikke er så bra. Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
Bonus Svart 29.September Link til dette innlegget Svart 29.September Jeg skal ikke komme med råd om du burde kjøpe den ene eller den andre båttypen. Jeg ser Viksund 360 er nevnt. Jeg har skrudd en del i en 2006 Viksund 340 (samme båten, litt kortere). Imponerende ryddige og robuste tekniske installasjoner, spesielt det elektriske. Godt dokumentert. Jeg installerte ny autopilot med rorgiver, radar og kartplotter med egen GPS mottaker (Simrad NSS **). Ble veldig bra. Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 29.September Link til dette innlegget Svart 29.September Hekri skrev for 2 timer siden: Vibør ta en prat om V-gir Tror ikke du skal være så redd V-gir, har hatt det i 20 år nå. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.September Link til dette innlegget Svart 29.September Jeg er vel ikke spesialist på store båter, men jeg og Trude er også pensjonister. En ting jeg har lagt merke til når det gjelder båter på 40+ er digre salonger med plass til 10 - 12 mennesker. Det er jo greit med plass til barn og barnebarn, men vanligvis er det vel kun reder og rederinne som blir sittende der i en krok av en diger sofa? Slike båter har jo all verdens hjelpemidler for tillegging med propeller i alle hjørner av båten, men hva med rygger og knær til mannskapet om 10 år? Det økonomiske skal jeg ikke si så mye om. Selv har vi ordnet oss slik at vi er gjeldfrie og har stabil trygd og faste utgifter. Jeg har jobbet med god trygd fra statens pensjonskasse og litt ekstra fra NAV. Egentlig har vi aldri hatt det så trygt og godt som nå. Vi dytter stadig noen kroner over fra pensjonistkontoen til en høyrentekonto. Å bytte båt nå, betalt med lån, kunne jeg ikke tenke meg i det hele tatt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Worry II Svart 29.September Link til dette innlegget Svart 29.September Hekri skrev for 6 timer siden: .....et (sikkert fåfengt) forsøk på å prøve å redusere båtbudsjettet en smule. Og forbruket - hvis diesel passerer 20 kr og kanskje mer. Men litt morro skal vi ha også??? Det er jo ikke dieselutgiftene som er den største posten i budsjettet. 5 kroner opp på den betyr lite. Men.., det er nok ikke store forskjeller i utgiftene på en P460 contra P42. Jeg ville også tenkt, vekk med den ene motoren. Om jeg en gang skal ned, blir det nok, som flere nevner, en så ny som mulig 360 St Criuse, eller Viknes 1080, da uten fly (fin stor uteplass). Skilsø 35 er også flott, men er langt unna prisen du estimerer på kjøp. Ville savnet flyen jeg har nå da, tror jeg. Det er jo hytta vår. Mange som har dyrere hytter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.