Jump to content

Leter etter ny båt ca 1,5 mill - hvilken fb-båt nyere enn 2005 er kortest og har twin akseldrift ?

Hekri

Recommended Posts

Vi har solgt 46 fot med båt, og skal ned i båtstørrelse.

Leter etter den mest økonomisk fornuftige båten som oppfyller ønsker og kriterier:

• rimeligere forbruk, dytter mindre vann.
  • billigere bryggeplass
  • rimeligere døgnleie ved gjestebrygger
  • litt mindre omfattende vedlikehold enn det en 90-talls båt krever.

Det var ønskene. Så kommer hovedkriteriene:

• Akseldrift (ikke drev)
  • Helst produsert etter 2005
  • Bakveggsbåt, gjerne med flybridge. 
  • Antar at vi havner på 38 - 42 fot. 
  • Helst twin-installasjon
  • Pris 1,3 - 1,7 mill 

Før jeg ramser opp detaljene er det kanskje allerede grunnlag for å spørre om det finnes båt som oppfyller ovennevnte?

Ok, vi tar noe detaljer:

• thrustere for og akter
  • trapp opp til evt flybridge, ikke stige
  • landtømming av septik
  • gjerne 220V aggregat 
  • gjerne litium-batterier og solcellelading
  • Galvanisk isolator - Skilletrafo
  • Elektronisk styring av gear og gass
  • Nok varme til å fyre opp skuta vinterstid (Eber eller lign.)
  • Elektrisk toalett, ikke pumpe.
  • Elektrisk komfyr, ikke gass, og godt avtrekk over komfyr.
  • Nyere kartplotter, radar og ekkolodd (alt med kabel, ikke wi-fi).
  • Nyere kalesjer og hele trekk på sofaer.
  • Godt vedlikeholdt teak, ikke syltynn teak-finér
  • Dollbord med plass til to par sko størrelse 45 ved siden av hverandre.
  • Siste detaljen - Skipperinnen har satt begrensning til 40 fot, men det kan forhandles. 

Har sett på en båt som er nær å oppfylle mye av ovennevnte, det er Skorgenes 375.

Eieren nevnte at denne ligger sjevt i vannet, og at det er en "sykdom" disse båtene har.

Noen som har erfaring med dette? 

Så også på en V42 som er en flott båt, men da får jeg både drev og kalesje, noe som kan føre til problemer.  

Igjen, er det håp for båt i sesong -26, eller 27????

Eller må jeg bare glemme båt noen år, helt til Princess 40 - 45 siger ned i pris? (noe jeg ikke har registrert at vil skje). 

Treghet i slike prosesser fører jo til forgubbing her på baatplassen.... :smiler: 

Jeg håper jo gjøre som @Lars H. og @Chilli Solbris og mange av dere, og bare finne en båt jeg blir glad i for evig og alltid! 

Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev!

Hekri skrev 12 minutter siden:

Jeg håper jo gjøre som @Lars H. og @Chilli Solbris og mange av dere, og bare finne en båt jeg blir glad i for evig og alltid! 

Jo da, vi fant båten for fremtiden, men kravene var ikke noe i nærheten av dine. Kravene da vi kjøpte den i 1987 var ganske så beskjedne. Men båten, og slik den er blitt til i løpet av 38 år er bra.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Antares 12 treffer vel en del av kriteriene dine her. Sjelden sak i Norge, men ser at det er en til salgs i Sverige:

https://www.blocket.se/annons/stockholm/_beneteau_antares_12_ac_fabriksinst_2x_d6_370_hkr_2009_/1401763034

Men du vil ikke ha trawler da? Det tenker jo jeg umiddelbart når jeg ser kriteriene dine. De er jo alle ganske dyre da. Swift 42 er f.eks. rålekker.

Jeg er en slags gjest

Søkte opp begge deler @enslagsgjest, heelt innafor! Selv om svenskekrona er litt høy nå. Men flotte båter. Er redd trawlweren må bli nærmere 2004, men godt vedlikeholdt er et godt utgangspunkt.

Som @Lars H. sier, og har gjort, - båten blir til etterhvert som du bruker den. Bare utgangspunktet er bra.

Jeg har hatt båter som jeg har gruet meg for å gå ut med. Baltic´en f.eks., Når du vet at du må lense og tørke opp vann og olje og alt mulig, er det ikke noe morro noenting. 

Nå vil vi ha noe som er tett, og i orden, og som vi slipper å totalrenovere hver gang vi skal utpå. 

Men det er vel også slik at man får det man betaler for. Nesten ihvertfall....

Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Komodo skrev 59 minutter siden:

Men jeg synes prisen er for høy.

Enig. Men det er en flott båt, med 63-motorer. 

Og at det er mulig å overta (dyr?) plass på Skjæløy.

En ting som er feil, er at det er blå skutesider. Polerer du?:fniser: 

Nimbus 380 og Nimbus Commander oppfyller endel kriterier.

Således Storebro commander (da blir Erik glad :ja:)

Beneteau Antares er nevnt. Fine båter. Finnes også i en Flyer 12 variant.

Swift 34/35 Trawler er mye båt for pengene.

Og så er det div norskt. Viksund 360 (stort sett singel), Skorgenes 375/ 395 osv. Skorgenes (spes firmaet) har det vært litt debatt rundt, men båtene er såpass mange år gamle nå så det meste er vel ryddet opp i.

Mvh. SAP

sap_2000 skrev 18 minutter siden:

(da blir Erik glad :ja:)

...jo, vi sms'a om en SC som lå til salgs i Molde. Den var en mill for dyr, men ble solgt nå. Helt nydelig båt! 

Men han understreket at Nimbus og Storebro tyter ut av samme tuben. 

De andre du nevner er helt ok. 

Skorgenes er fin båt, men det er registrert sprekk i frontrute to ganger til ca 80.000 pr gang og at båten(e?) ligger litt på skakke, og batterier og div bør flyttes. Skeptisk.......:bekymret:.

Hekri skrev for 20 timer siden:

Eller må jeg bare glemme båt noen år, helt til Princess 40 - 45 siger ned i pris? (noe jeg ikke har registrert at vil skje). 

P40 får man jo til den prisen du forespeiler, men den ble vel P42 i 2003/4. Disse ligger nok ca 1 mill høyere enn budjettet ditt, men det lukter jo P42 lang vei i denne tråden, eller ? (inhabil..) Den har jo et design som fortsatt tåler tidens tann.

Så 1-2 år med litt overtid, så får du den med D6 (går relativt rimelig)

Worry II skrev 4 minutter siden:

Så 1-2 år med litt overtid,

...pensjon, @Worry II, pensjon! 

Vi oldiser som så dagens lys på våren 1958, har lagt til kai - og må greie oss med oppsparte midler og en mager donasjon fra NAV. 

Men det er jo fortsatt mulig å ta noen timer ved behov. 

Men P42 er heeelt innafor! 

Vi må nok bare prøve å greie oss som godt vi kan, @Bonus

Jeg lot meg rive med av @Worry II sitt forslag om P42.

Hadde rent glemt at jeg nettopp har solgt en P460, etter anmodning fra hun som vanligvis var båtfører.

I et (sikkert fåfengt) forsøk på å prøve å redusere båtbudsjettet en smule. Og forbruket - hvis diesel passerer 20 kr og kanskje mer. 

Men litt morro skal vi ha også???

Hekri skrev for 18 timer siden:

Leter etter den mest økonomisk fornuftige båten som oppfyller ønsker og kriterier:

• rimeligere forbruk, dytter mindre vann.
  • billigere bryggeplass
  • rimeligere døgnleie ved gjestebrygger
  • litt mindre omfattende vedlikehold enn det en 90-talls båt krever.

Det var ønskene. Så kommer hovedkriteriene:

• Akseldrift (ikke drev)
  • Helst produsert etter 2005
  • Bakveggsbåt, gjerne med flybridge. 
  • Antar at vi havner på 38 - 42 fot. 
  • Helst twin-installasjon
  • Pris 1,3 - 1,7 mill 

Før jeg ramser opp detaljene er det kanskje allerede grunnlag for å spørre om det finnes båt som oppfyller ovennevnte?

I fjor bistod jeg en bekjent som også er på vei inn i pensjonistenes rekker å finne en båt.

Kriteriene hans var lukket, ikke for stort, ikke for gammelt og lav risk for "jesus-utgifter".

Det endte med en Nimbus 380 Commander, 2005 modell med 2 x mekaniske KAMD 43 på V-gir og akslinger.

Båten var lite brukt, kun 600 timer. Vinsjer, thrustere, oppgradert elektronikk osv, mens resten var originalt. Profft lakket blått skrog, så ingen falming eller titalls timer med polering. Teak i bra stand.

Pris ble rett under 1,2 mill som satte en liten vekker i meg på at dette var en meget fornuftig kombinasjon av alder, størrelse, type båt og pris. 

Fyren hadde sett for seg å bruke opp mot 2 mill. Vi var å så på endel litt større, samt eldre, men der var det som regel mye å ta tak i.

Om man liker utseendet på Commander og greier å leve med at båten er delt opp i mindre seksjoner på forskjellige nivåer er det mye fornuft i denne type båt. Passer fint for 2, evt med 2 gjester av og til.

Skroget finnes også i en Coupe versjon med HT og bakvegg, samt FB versjon. De to sistnevnte er det færre av i nyere generasjoner, mens Commander ble det solgt endel av.

i 2006 kom den med 2 x D4. Antagelig litt høyere pris samt høyere utgiftspotensiale enn de gode, enkle KAMD 43 sekserene.

Denne tikker de fleste av boksene dine, samt til en pris lavere enn kriteriene. 

Mvh. SAP

Hekri skrev for 12 timer siden:

Enig. Men det er en flott båt, med 63-motorer. 

Og at det er mulig å overta (dyr?) plass på Skjæløy.

En ting som er feil, er at det er blå skutesider. Polerer du?:fniser: 

Nei, definitivt ikke :ler: Men tanken var heller en visning, for å se hvordan denne oppleves i forhold til din forrige P460. Fairline Phantom kom jo også i 38 og 40, og det kan jo dukke opp et godt eksemplar i løpet av høsten :smiler: 

Ellers har du jo fått et godt tips av @sap_2000, men som han sier, det forutsetter jo også at du "takler" designet... 

Men for å virkelig få ned kostnadene til pensjonistøkonomi tenker jeg at du bør se etter en båt på maks 40 fot og en motor. Det gikk en Vaagen 40 i denne prisklassen nå i sommer, den tikker inn på de aller fleste bokser.

sap_2000 skrev for 3 timer siden:

Denne tikker de fleste av boksene dine, samt til en pris lavere enn kriteriene. 

Vi bør ta en prat om V-gir @sap_2000. Nimbus er jo veldig nær gullet til @Chilli Solbris

Jeg er nok i "samme båt-kategori" som din bekjente.

Komodo skrev for 2 timer siden:

Vaagen

...kjenner ikke mye til kvalitet og løsninger. Men kan så klart se på det... 

Vi sees vel snart.

Med fare for å fornærme alle Ardea-eiere -  er dette litt B-vare  @hanto1 ?

Tja, B- Vare  sammenlignet med enkelte andre, det er jo klart, men båten er jo norskbygd for  vestlandsforhold med skikkelig bra motor etc. Folk i slike har også råd til å  ta etapper i marsjfart.

Hovedpoenget er jo at man halverer kostnadene med en slik type båt/ størrelse kontra litt større og mye eldre & tyngre båter med dobbeltinstallasjon.

Annet eksempel https://www.finn.no/mobility/item/70857526?ci=1 Adskillg mere trygdevennlig forbruk her..

hanto1 skrev 15 minutter siden:

Adskillg mere trygdevennlig forbruk her..

Det er åpenbart!  Jeg har aldri sett inni en Viksund eller Vaagen eller Ardea, men annonsen og bildene av ihvertfall førstnevnte skremmer absolutt ikke. 

Derfor jeg ville spørre dere på bp om hva som kan være det smarteste kjøpet ut fra nevnte kriterier. 

Jeg har kanskje sett meg blind på breie digre engelske water-pushere. 

Det finnes mye annet bra, og sikkert noe som ikke er så bra. 

Jeg skal ikke komme med råd om du burde kjøpe den ene eller den andre båttypen.

Jeg ser Viksund 360 er nevnt. Jeg har skrudd en del i en 2006 Viksund 340 (samme båten, litt kortere).

Imponerende ryddige og robuste tekniske installasjoner, spesielt det elektriske. Godt dokumentert.

Jeg installerte ny autopilot med rorgiver, radar og kartplotter med egen GPS mottaker (Simrad NSS **). Ble veldig bra.

Jeg er vel ikke spesialist på store båter, men jeg og Trude er også pensjonister.

En ting jeg har lagt merke til når det gjelder båter på 40+ er digre salonger med plass til 10 - 12 mennesker. Det er jo greit med plass til barn og barnebarn, men vanligvis er det vel kun  reder og rederinne som blir sittende der i en krok av en diger sofa?

Slike båter har jo all verdens hjelpemidler for tillegging med propeller i alle hjørner av båten, men hva med rygger og knær til mannskapet om 10 år?

Det økonomiske skal jeg ikke si så mye om. Selv har vi ordnet oss slik at vi er gjeldfrie og har stabil trygd og faste utgifter. Jeg har jobbet med god trygd fra statens pensjonskasse og litt ekstra fra NAV. Egentlig har vi aldri hatt det så trygt og godt som nå. Vi dytter stadig noen kroner over fra pensjonistkontoen til en høyrentekonto. Å bytte båt nå, betalt med lån, kunne jeg ikke tenke meg i det hele tatt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hekri skrev for 6 timer siden:

.....et (sikkert fåfengt) forsøk på å prøve å redusere båtbudsjettet en smule. Og forbruket - hvis diesel passerer 20 kr og kanskje mer. 

Men litt morro skal vi ha også???

Det er jo ikke dieselutgiftene som er den største posten i budsjettet. 5 kroner opp på den betyr lite. Men.., det er nok ikke store forskjeller i utgiftene på en P460 contra P42. Jeg ville også tenkt, vekk med den ene motoren. Om jeg en gang skal ned, blir det nok, som flere nevner, en så ny som mulig 360 St Criuse, eller Viknes 1080, da uten fly (fin stor uteplass). Skilsø 35 er også flott, men er langt unna prisen du estimerer på kjøp. Ville savnet flyen jeg har nå da, tror jeg. Det er jo hytta vår. Mange som har dyrere hytter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...