Jump to content

Leter etter ny båt ca 1,5 mill - hvilken fb-båt nyere enn 2005 er kortest og har twin akseldrift ?

Hekri

Recommended Posts

Lars H. skrev for 22 timer siden:

Egentlig har vi aldri hatt det så trygt og godt som nå.

Dette er vi helt enige om Lars! Vi er nok i samme måtehold-kategori uten å være gjerrige eller kjipe mot hverken oss selv eller andre. 

Og vi klager ikke - gjeldfri båt i "million-klassen" har ikke kommet seilende av seg selv uten nøysomhet og langsiktighet. 

Men hvis vi skal rekke Sognefjorden og retur en sommer før vi råtner på rot, må vi finne den riktige båten. :smiler:

Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev!

Hekri skrev 31 minutter siden:

Dette er vi helt enige om Lars! Vi er nok i samme måtehold-kategori uten å være gjerrige eller kjipe mot hverken oss selv eller andre. 

Og vi klager ikke - gjeldfri båt i "million-klassen" har ikke kommet seilende av seg selv uten nøysomhet og langsiktighet. 

Men hvis vi skal rekke Sognefjorden og retur en sommer før vi råtner på rot, må vi finne den riktige båten. :smiler:

Sognefjorden?😳😳 Værlandet kamerat! Værlandet! Som et minimum!😁😁

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Chilli Solbris skrev 17 minutter siden:

Værlandet!

Ja - ? Værlandet havhotell er jo ved innseilingen til Sognefjorden. 

Hvis du fyrer opp Chilli sine 2xV10 svipper vi også fort over til Færøyene og feirer 17.mai -26 der? 

Det kan jo være en plan? 

Kommer du med Trudelutt @Lars H.? Konvoi til Torshavn? 

Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Jeg aner ikke hvor Thorshavn er, men jeg hadde tanker en gang om å bytte til Saga 29 og besøke foreldre i Stavanger eller svigerforeldre i Kristiansund. Nå er jeg fornøyd med turer ned mot Gøteborg. Foreldre og svigerforeldre har jeg ikke lenger. 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Chilli Solbris skrev for 2 timer siden:

Og at det er et mindre kjent merke her på berget betyr ikke at det er et dårlig merke!👍

Som sagt så er mitt inntrykk at Sealine er bra saker. 

Om man snur litt på det så var jo Scand veldig høyt priset, i alle fall for noen år siden. Alt for høyt etter min mening, da spesielt brukt. Alle visste jo om Scand Baltic, og prisene var deretter. Bra båter, men heller ikke så mye mer enn det. Ganske billige nye, men som brukt tror jeg nesten prisene var på høyde med f eks Nidelv og Marex. 

Interessant tråd, jeg hadde Viksund 340/360 St. Cruz som drømmebåt i mange år, Skorgenes 375 og Vaagen 40 stod også på blokka. Flotte båter.

Jeg skulle ha en motor og aksel. 

Men så fikk jeg en omvisning i en Sealine F37 og ble solgt, for å nevne noe:

Stor sofa i salong, her er det bare å sette seg rett inn i samme nivå som dørken, en må ikke gå opp et trinn som det er på de norske båtene. Kanskje ikke en stor greie, men det er en bedre løsning på den engelske dama. 

Valgfritt, benk eller sofa på babord side. Vi valgte benk. 

Separat toalett og dusj.

Fast sofa på akterdekk, med plass til to ekstra stoler. Bordet har egen plass i luke i taket om det ønskes stues bort(!)

Ferskvannstoalett, deilig. Ingen lukt.

Manøvrering med to motorer er en lek. Thruster foran og bak blir ikke mye brukt. 

Trapp opp til fly, ikke stige/leider. Fly er kanskje det beste med denne båten, største i klassen..?

Her kan 7stk. sitte, mens 2 ligger å soler seg. Dobbel svingbart førersete og bord under sete.

Jeg har to sesonger med denne og er meget fornøyd. Liker også utseende godt, men jeg er vel inhabil. 

Det i grått er foliert. 

https://www.finn.no/mobility/item/318660066

09 Sealine F37 - VP D4 260

Vi er helt klart inne på noe her @blue moon!

S37 er nevnt tidligere i tråden og er absolutt i kategorien og tikker inn på de fleste kriteriene. 

Tok en titt på annonsen du kjøpte på - er maskinrommet ditt like strigla nå, som på bildene....? 

Ellers ikke noe å si på stand og orden.

(Lå denne på Vallø i Surka? Jeg hadde jo Princessen på pir1 på Sjøsenteret).

Sealine har et litt særpreget skrog med fenderlista akterover. Det kan jo se litt "sid-rompa" ut, men det oppveies av de andre kvalitetene som du også ramser opp. 

Ingen tvil om at S37 er "innafor"! 

Hekri skrev On 30.9.2025 at 16.26:

Ja - ? Værlandet havhotell er jo ved innseilingen til Sognefjorden. 

For å flisespikke litt, så er det vel strengt tatt ikke helt korrekt at det befinner seg ved innseilingen til Sognefjorden, Værlandet ligger litt lenger nord,  har jo både vært på Værlandet og dratt over Sognefjorden begge veier.

Har på Bucket-lista mi å dra innover Sognefjorden en gang også!

Over Sognefjorden:

DC569FB7-1AD7-419E-BF0F-32A511B9FD8E.jpeg.34f1bc54f84d51da5c5ffa3d0cf73b97.jpeg

På Værlandet:

4413A7BE-9BA8-4F0E-B730-48625E8DCBF5.jpeg.bc8aa6b178e5a7d4bd32df79578c2d7b.jpeg

9558C205-9D29-4D80-BCF5-2DBA41536405.jpeg.05b6a00f252f85789e117d1e94c66b1e.jpeg

Utsikt mot øya Alden, tatt fra havhotellet

IMG_8151.jpg.acbe4c907f46724790906d046e70cc91.jpg

Og ikke minst, havhotellet (et slags selvbetjeningshotell):

IMG_8148.jpg.c90b8e44a5643f210971c680da952b3c.jpg

Beklager et lite sidespor fra TS egentlige tema...:fniser:

@Hekri S37 er åpen versjon med drev! Men du mente nok F37 ja.

Er vel fenderlista enkelte reagerer på ja, men her følger jo form funksjon. Den beskytter lenger ned.

Maskinrommet er mer strøkent nå, både utvendig og innvendig på maskinene. Kjører årlig systemenes på kjølerne, samt byttet det som kan av normale slitedeler og anbefalte oppgraderinger.

Ja den lå på Vallø, kjennskap til båt/eier?

Hekri skrev On 29.9.2025 at 22.26:

Gjerne det! 

Men nå ser jeg bedre hvordan ting henger sammen! Relativt kort akselrør, altså? 

Men blir båten tung i hekken i forhold til rettmonterte motorer? Styreegenskaper? Ser for meg en båt med baugen tilværs....

Kort rør ja. Føler ikke at båten er baktung, men har 750 liter dieseltank som strekker seg ca 3 meter i lengden forsn motor og 300 vann helt foran under køya. Men, motor,gear og aksling med propell ligger vel på ca 1000 kg. Har jo også riben hengende i davider helt bak. Her kommer flere bilder av oppsettet mitt. Byttet gear i 2008, det forrige hadde ikke akslingen gjennom, men flens lå under gear. Det var et virkelig he#€@ å komme til. 20251001_101137.jpg.f718a111071d0f8a640885a8b53d9b4a.jpg20250930_141842.jpg.954843334d564b02d1f248bf645fedf9.jpg20251001_101047.jpg.0fefa8d4ceba17319068c6decc87c05a.jpg20250930_141826.jpg.4b965d90f8b0337e5df23a778ce74ba6.jpg

20250930_141800.jpg

blue moon skrev 39 minutter siden:

Ja den lå på Vallø,

....nei, kjenner ingen båt derfra annet enn at jeg vet om noen bp-medlemmer der f.eks @Windy37GM med sin teak-rense-tråd! 

Cheyenne skrev 49 minutter siden:

Føler ikke at båten er baktung,

Det er jo også @sap_2000 sin erfaring. 

Etter å ha lest hans innlegg der han forklarer at motorer er plassert litt akterover, men ikke så langt bak som med hekkaggregat, gir hele konstruksjonen mening. 

Og når du og flere sier at andre tyngre installasjoner er plassert forover, blir det naturligvis bedre balanse. 

Som nevnt, V-gir er ikke dumt, bare annerledes!  

Hekri skrev 12 minutter siden:

Og når du og flere sier at andre tyngre installasjoner er plassert forover, blir det naturligvis bedre balanse. 

Som nevnt, V-gir er ikke dumt, bare annerledes

På en drevbåt står vel motor egentlig omtrent i akterspeilet, hos meg er det ca 1,5 meter fra akterspeil  til bakkant (som egentlig er forkant😃) av motor. Så er motor og gear ca 1,8 meter langt. Hadde vanntanker i motorrom tidligere, da ble den litt baktung når jeg heiste en Steady 320 med motor i davidene.

Ikke for å kuppe tråden, men hvordan er Sealine F37 vs Fairline Ph40 tro? Med tanke på plass og egenskaper?

Ph40 burde vel være innenfor rekkevide for trådstarter også, med 63P maskiner, men båten er kanskje litt lengre enn han ønsker.

Vurderer å downsize om et par år, men er vl ikke helt klar for det ennå, Cranchi`en er vel den mest komplette båten jeg har hatt på mine 35-40år som

båteier.

Fairline 40 er vel den jeg har mest sett for meg som neste båt, med Sealine F37 som en god nr 2.

Siste værmelding er nå 95knop natt til Lørdag, så får vi se hvor ille det blir ;)

Kjenner veldig lite til Sealine F37, er liksom ikke helt på høyde designmessig sine engelske søstre,  men ser utrolig praktisk ut på  beskjedene 37fot. Fairline Ph 40 fra 2003 og nyere, kjenner jeg ganske godt til og de oppfører seg eksemplarisk i litt sjø, går som engelske damer flest, med nesa litt i sky i planfart, veier vel 12tonn og gir absolutt storbåt følelse. Litt trang på akterdekk, men mer enn nok hvis man hovedsakelig er 2 personer.

blue moon skrev for 17 timer siden:

, jeg hadde Viksund 340/360 St. Cruz som drømmebåt i mange år, Skorgenes 375 og Vaagen 40 stod også på blokka. Flotte båter.

Jeg skulle ha en motor og aksel. 

Men så fikk jeg en omvisning i en Sealine F37 og ble solgt, 

Og her er du vel inne på noe av det vesentlige. Man må komme opp i båtene og få en følelse med hva man liker, ikke bare sitte og se på annonser på finn. 

Skjønner også godt at du falt for Sealinen, den så virkelig flott ut! Mange fine løsninger, bla. har den en sofa i salongen som har skarpe hjørner slik at man kan sitte og slække i hjørnet med ryggen lent mot den andre siden. Skjønner ikke denne trangen til å lage sofaer som er runde. Sofaen på akterdekk så mindre brukelig ut, men det er nå så . Utfordringen med Sealine er designet. Kjenner at jeg sliter litt med de linjene...

Sofa i salongen med skarpe hjørner har den ikke, de er svakt avrundet som gjør det akkurat litt mer ubehagelig enn om de hadde vært skarpe.

Men ikke noe jeg har irritert meg over, liker mindre løsningene til Fairline med rundstitter på fly og 3 enkelt stoler i kjøreretning.

Fly på enkelte båter oppleves også som bare en transport etg., hvor en nærmest sitter på gulvet. F37 sitter en høyt nok og godt, med god oversikt,

et sted vi også kan ta frokosten. 

Så den jeg også.

Vinsjer og thrustere fremme + bak, nyere Simrad elektronikk og så ellers fresh ut.

Sjeldent med hvitt skrog. Tipper 9 av 10 hvis ikke fler er blå.

D4 225 er uten kompressor, så da slipper man det.

Innbyttebåt hos Saga. Tenkte først at nå blir det hentetur fra Selje, men den ligger jo hos forhandler rett borti gata her.

Kan godt bli med en tur å ta en kikk hvis du er intr @Hekri

https://www.finn.no/mobility/item/429971926

Mvh. SAP

Denne noterte jeg som favoritt på finn i går. Tenkte å ta en tur opp og ta en titt. 

Et evt kjøp fra min side må ta forbehold om at båten kan ligge hos forhandler til våren og at den blir tatt opp og spyla til våren og at evt skader i skroget er grunnlag for heving.

Båten er veldig fin! 

Blir ikke enig med meg selv om denne eller Vaagen40 i Sandnes kan være verdt å satse på.......

Nimbusen er litt Baltic- opp og ned båt, med flere nivåer og leidere og greier.  

Det ligger en til, en blå, på Nesodden eller i nærheten. Har ligget lenge. Ikke solgt. 

Vi tar en prat tirsdag @sap_2000.

Men hvis du gidder å stikke bort og glane, kan jo det være et grunnlag. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...