ohio Svart Fredag 17:16 Link til dette innlegget Svart Fredag 17:16 Helt enig sap Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart Fredag 17:22 Link til dette innlegget Svart Fredag 17:22 Støtter både @sap_2000 og @ohio her, Vaagen ser ut som en halvfabrikat i forrhold til Nimbusen. Og jeg kommer neppe til å kjøpe båt med bare en motor igjen.. Nordiske 40fotere er dessverre som forvokste 34fotere i forhold til sine engelske søstre på 40fot. Sitér dette innlegget Link to post
ohio Svart Fredag 17:25 Link til dette innlegget Svart Fredag 17:25 Takk Førstefender Er helt enig med deg Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart Fredag 17:34 Link til dette innlegget Svart Fredag 17:34 @blue moon @Hekri Jeg slår også er slag for F37. Byttet ut en 2007 Scand Atlantic med en 2000 Sealine før sommeren. Har ikke angret på det 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart Fredag 17:40 Link til dette innlegget Svart Fredag 17:40 Uansett hva dere sier gutter!😁😁 Storebro Royal Cruiser 500 SS V10! Det er båt det!!!🤩🤩 Den tåler alt! Kanskje bortsett fra propellene da!😳😳 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
ohio Svart Fredag 17:43 Link til dette innlegget Svart Fredag 17:43 Ja er nok et hakk over Vaagen😀😁👍 Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart Fredag 17:44 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 17:44 Men @Chilli Solbris, det er vel slik at Nimbus kjøpte Storebro- og da er vi vel ikke helt "off topic" - eller? Dette vet vel @sap_2000 alle detaljer om? Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
Chilli Solbris Svart Fredag 17:51 Link til dette innlegget Svart Fredag 17:51 Hekri skrev Just now: Men @Chilli Solbris, det er vel slik at Nimbus kjøpte Storebro- og da er vi vel ikke helt "off topic" - eller? Dette vet vel @sap_2000 alle detaljer om? Det stemmer det. Og dermed har Commander hos Storebro og Nimbus mye av det samme. Kvaliteten på Storebro er ikke det samme etter det. De var nødt til å endre byggemåten på Storebro. Og det gikk ikke lange stunden før det gikk galt igjen. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
ohio Svart Fredag 17:56 Link til dette innlegget Svart Fredag 17:56 Båter med mahogni innredning ble tunge og selge det gikk samme vei med Nordwest Sitér dette innlegget Link to post
tacan Svart Fredag 18:06 Link til dette innlegget Svart Fredag 18:06 Hekri skrev for 3 timer siden: Nimbusen har flere "etasjer" som kan være klønete hvis en gammal enslig pensjonist får veldig dårlig tid plutselig. @Hekri Nå er jeg verken pensjonist eller eier av en commander 380. Båten virker veldig praktisk med to sidedører i førerhus samt enkel tilgang til flybridge fra både akterdekket og førerhus. Kan du utdype litt mer hva du mener med at det kan bli litt klønete hvis du plutselig får veldig dårlig tid? Er det noe jeg ikke har fått med meg? Jeg spør fordi jeg har sansen for denne type båt. Kunne selv tenkt meg en commander 380. Sitér dette innlegget Link to post
ohio Svart Fredag 18:10 Link til dette innlegget Svart Fredag 18:10 Superfin båt commanderen hvor soveavdelingen er adskilt fra salongen det er meget smarte løsninger på denne båten Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart Fredag 18:13 Link til dette innlegget Svart Fredag 18:13 tacan skrev 3 minutter siden: @Hekri Nå er jeg verken pensjonist eller eier av en commander 380. Båten virker veldig praktisk med to sidedører i førerhus samt enkel tilgang til flybridge fra både akterdekket og førerhus. Kan du ut utdype litt mer hva du mener med at det kan bli litt klønete hvis du plutselig får veldig dårlig tid? Er det noe jeg ikke har fått med meg? Jeg spør fordi jeg har sansen for denne type båt. Kunne selv tenkt meg en commander 380. Her tror jeg nok @Hekri kan være litt vel skeptisk. Tror ikke de tingene han nevner får relevans vedrørende kropp og bevegelse. Sidedørene gjør det enkelt å komme ut. Og om nødvendig er det bare å få montert skikkelig heftige trøstere med hold-funksjon så er mye gjort. Å ta seg god tid til riktig planlegging for å unngå slike situasjoner er vesentlig. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
tacan Svart Fredag 18:29 Link til dette innlegget Svart Fredag 18:29 Chilli Solbris skrev 13 minutter siden: Her tror jeg nok @Hekri kan være litt vel skeptisk. Tror ikke de tingene han nevner får relevans vedrørende kropp og bevegelse. Sidedørene gjør det enkelt å komme ut. Og om nødvendig er det bare å få montert skikkelig heftige trøstere med hold-funksjon så er mye gjort. Å ta seg god tid til riktig planlegging for å unngå slike situasjoner er vesentlig. Skjønner 👍 takk for oppdatering. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Fredag 18:35 Link til dette innlegget Svart Fredag 18:35 sap_2000 skrev 24 minutter siden: Vaagen gjør ikke mer enn ca 25 kn med 600 hk singel. De tyder på ikke-optimalt oppsett av drivverk eller skrog. Sikker? Har en ganske sikker kilde på at den skal gjøre mer. Men det kommer jo kanskje an på hvor mye stæsj båten fylles opp med også. sap_2000 skrev 24 minutter siden: jeg var inni en Vaagen som jeg synes var fin. Den Vaagen på bildet over ser ut som litt for mye hjemmemekk og «enkelt» utført en del steder. Fly og akterdekk bl.a. I likhet med deg har også jeg vært oppi en Vaagen som var utrolig fin. Den i annonsen er jeg enig i at ser mer hjemmemekket ut. Om den er halvfabrikata eller verftsbygget aner jeg ikke, men jeg vet at båtene ble levert som begge deler. Angående sammenligningen mellom Vaagen 40 og Princess 40, så er dette to ganske forskjellige båter. Absolutt enig i at de engelske verftsbygde båtene holder en mye høyere standard når det gjelder design og finnish. Her spiller det nok en vesentlig rolle hvilke kvaliteter og løsninger man foretrekker og ønsker. Løsningene i Vaagen kan nok i grove trekk mer sammenlignes med f.eks. Viksund St. Cruz, bare at det er litt romsligere og bedre plass. Når det kommer til en eller to motorer så er jo det en smakssak. For vår del er to motorer utelukket. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hekri Svart Fredag 18:57 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 18:57 tacan skrev 30 minutter siden: hvis du plutselig får veldig dårlig tid? Jeg tenker på å være alene og skal legge til i vind, og kanskje måtte løpe fra for til akter veldig fort. Det var litt stressende på Princessa å bakke 15 meter båt inn i båsen aleine med bare fjernkontroll på trustere. Hvis det blåste ut fra båsen, kunne det bli en tur eller to inn og bakke. Men som nevnt tidligere, Nimbusen er en flott båt selv om den har litt "Baltic"-opogned. Jeg satt jo den som favoritt på finn. Men én ting jeg lurer på, som ikke er oppgitt noe sted: Hvor høy er Nimbusen med mast og antenner og radar? Hvis jeg skal besøke @Chilli Solbris i Fredrikstad er laveste gangbrua 5 meter fri høyde. Jeg går selvfølgelig rundt Kråkerøy og vinker til @Komodo, selv om han (også) har Vaagen som et godt alternativ . Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
ohio Svart Fredag 19:03 Link til dette innlegget Svart Fredag 19:03 Masta på Nimbusen er hengsleti bunn og ka legges ned Sitér dette innlegget Link to post
tacan Svart Fredag 19:14 Link til dette innlegget Svart Fredag 19:14 Hekri skrev 7 minutter siden: Jeg tenker på å være alene og skal legge til i vind, og kanskje måtte løpe fra for til akter veldig fort. Det var litt stressende på Princessa å bakke 15 meter båt inn i båsen aleine med bare fjernkontroll på trustere. Hvis det blåste ut fra båsen, kunne det bli en tur eller to inn og bakke. Men som nevnt tidligere, Nimbusen er en flott båt selv om den har litt "Baltic"-opogned. Jeg satt jo den som favoritt på finn. Men én ting jeg lurer på, som ikke er oppgitt noe sted: Hvor høy er Nimbusen med mast og antenner og radar? Hvis jeg skal besøke @Chilli Solbris i Fredrikstad er laveste gangbrua 5 meter fri høyde. Jeg går selvfølgelig rundt Kråkerøy og vinker til @Komodo, selv om han (også) har Vaagen som et godt alternativ . Ok, takk for svar👍 Nimbusen er ca 4 meter +- 50 cm høy så besøk til Chilli Solbris vil gå greit. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart Fredag 19:15 Link til dette innlegget Svart Fredag 19:15 Hekri skrev for 2 timer siden: Jeg tenker på å være alene og skal legge til i vind, og kanskje måtte løpe fra for til akter veldig fort. Det var litt stressende på Princessa å bakke 15 meter båt inn i båsen aleine med bare fjernkontroll på trustere. Hvis det blåste ut fra båsen, kunne det bli en tur eller to inn og bakke. Men som nevnt tidligere, Nimbusen er en flott båt selv om den har litt "Baltic"-opogned. Jeg satt jo den som favoritt på finn. Men én ting jeg lurer på, som ikke er oppgitt noe sted: Hvor høy er Nimbusen med mast og antenner og radar? Hvis jeg skal besøke @Chilli Solbris i Fredrikstad er laveste gangbrua 5 meter fri høyde. Jeg går selvfølgelig rundt Kråkerøy og vinker til @Komodo, selv om han (også) har Vaagen som et godt alternativ . Som @ohio sier så kan masten legges ned. Og bruene i Fredrikstad er 5,5 meter på høyeste høyvann. Jeg hadde ikke bekymret meg det aller minste for å bruke denne båten aleine. Bare tenk på de meterne jeg må løpe. Kunne godt tenkt meg sidedør av og til. Og det går an å få trøstere i dag som kan kjøres kontinuerlig og som er vesentlig kraftigere enn de som stort sett selges nå. De koster riktignok en formue men men....... Hadde ikke bekymret meg det aller minste for å håndtere Nimbusen alene om jeg aldri så dårlig til bens eller ryggs..... Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart Fredag 19:16 Link til dette innlegget Svart Fredag 19:16 tacan skrev 1 minutt siden: Ok, takk for svar👍 Nimbusen er ca 4 meter +- 50 cm høy så besøk til Chilli Solbris vil gå greit. Du er hjertelig velkommen!! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
tacan Svart Fredag 19:23 Link til dette innlegget Svart Fredag 19:23 Chilli Solbris skrev 6 minutter siden: Du er hjertelig velkommen!! Takker Sitér dette innlegget Link to post
den håpefulle Svart Fredag 20:21 Link til dette innlegget Svart Fredag 20:21 Jeg har stått på sidelinjen og lest på denne tråden, men føler jeg nå må hjelpe @Komodo og slå ett godt slag i bordet for Vaagen 40. Siden jeg selv eier Vaagen 40 så vil mitt innlegg selvfølgelig være noe preget av det, men jeg skal ikke prøve å overbevise @ohioom at Vaagen 40 er ett godt valg siden han virker ganske so bestemt Som @Komodo skriver så tror jeg det blir feil å sammenligne Princess P40 med Vaagen 40. Selv jeg er helt enige at linjene og designe til P40 (og forøvrige Princess) er langt over norske Vaagen. For vårt vedkommende var det fastsatt at båten skulle ha 3 lugarer og helst 1 motor. Med dette premisset minker det på alternativene. Var først å så på en Skorgenes 375 som for øvrig var en flott båt, men når jeg gjekk om bord i Vaagen 40 uken etter så var jeg ikke i tvil. Først og fremst så er det plassfølelsen i hele båten, frå bakdekket, flybridge, salongen og nedre dekk. Jeg ser videre at @ohio klager på stikklugarene, men disse er jo blant de største blant båtene i dette segmentet. på styrbord side har den noe lav takhøyde, men på babord side har du god plass i alle retninger. Båten vår er motorisert med Iveco 550 og klarer 27 knop på maks og 20 knop i marsjfart. Drivstofforbruket i 20 knop ligger på ca 75 l/t. Uten at jeg vet det så tviler jeg sterk på at det er mange 40 fots båter som ligger så "lavt" i forbruk (og ihvertfall ikke Princess). Bakdelen her er som nevnt i andre tråder om Vaagen retningsstabiliteten i lav fart. Denne er bortimot fraværene frem til 5-6 knop. Andre ting som jeg vil trekke frem er alle løsningene som virker gjennomtenkt. -Motorrommet er stort og romslig. Arbeid rundt motoren er ingen problem og her er også god plass for lagring. -Motorisert luke til motorrom og liten luke for lett tilgang. -Funksjonell og gjennomtenkt styreposisjon med tanke på plassering av instrument. -Oppe i salongen har du en utrolig komfortabel vinkelsofa og 2 SAP stoler. -Egen dusj på badet. -Stor flybridge som er godkjent til 7 personer (under fart) -Trapp til flybridge. -Tørkeskap under trapp til flybridge. -Isolert skrog og vindu. Til sjuende og sist er smaken som baken, og alt handler ikke bare om de flotte linjene For vår del var det "pakken" Vaagen som var avgjørende In Vaagen we trust Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart Fredag 21:46 Link til dette innlegget Svart Fredag 21:46 Hekri skrev for 2 timer siden: Jeg tenker på å være alene og skal legge til i vind, og kanskje måtte løpe fra for til akter veldig fort. Det var litt stressende på Princessa å bakke 15 meter båt inn i båsen aleine med bare fjernkontroll på trustere. Hvis det blåste ut fra båsen, kunne det bli en tur eller to inn og bakke. Fra Førerplass er det et stykke ned og opp fra førerplass til plattform. Raskere fra FB. Men sidedør er tingen. Det er åpning i rekka utenfor dørene og båten er relativt lav i fribordet. Har man den gangbare utliggeren på førersiden er det piece of cake og hoppe ut å slenge på et spring. Samme jeg satte pris på med Trawleren min. To skritt ut døra og på med første tauet samt har fjernkontroll på thrustere Blir ikke enklere. Hekri skrev for 2 timer siden: Hvor høy er Nimbusen med mast og antenner og radar? Hvis jeg skal besøke @Chilli Solbris i Fredrikstad er laveste gangbrua 5 meter fri høyde. FB på Nimbus er lav og mast ikke veldig høy, så mr @Chilli Solbris vil kunne besøkes 24/7 Masta kan forholdsvis enkelt legges ned. Et par bolter i bunnhengslet samt hurtigkoblinger på 2 stag. Komodo skrev for 3 timer siden: I likhet med deg har også jeg vært oppi en Vaagen som var utrolig fin. Den i annonsen er jeg enig i at ser mer hjemmemekket ut. Om den er halvfabrikata eller verftsbygget aner jeg ikke, men jeg vet at båtene ble levert som begge deler. Mulig det var samme Vaagen. En 42 som holdt til i indre Oslofjord i flere år (muligens fortsatt). Komodo skrev for 3 timer siden: Sikker? Har en ganske sikker kilde på at den skal gjøre mer. Men det kommer jo kanskje an på hvor mye stæsj båten fylles opp med også. Ikke helt, men husker en test for mange år siden hvor det med styrerespons ble nevnt sammen med lavere toppfart enn man skulle tro og at ett eller annet ikke var optimalt på den båten. Hekri skrev for 4 timer siden: Men @Chilli Solbris, det er vel slik at Nimbus kjøpte Storebro- og da er vi vel ikke helt "off topic" - eller? Dette vet vel @sap_2000 alle detaljer om? Nimbus produserte 42 Nova og 380 Commander på samme fabrikk som Storebro laget 410/ 435 commander (som har samme skrog som Nimbus 42 Nova). Hvordan fordeling var på på hvem som eide hva er jeg ikke sikker på, men Nimbus holdt Storebro flytende i endel år. Usikker på hva som er ståa nå med Storebro som har vaklet i mange år, men lever fremdeles uten å produsere noen båter. den håpefulle skrev 1 time siden: Båten vår er motorisert med Iveco 550 og klarer 27 knop på maks og 20 knop i marsjfart. Drivstofforbruket i 20 knop ligger på ca 75 l/t. Uten at jeg vet det så tviler jeg sterk på at det er mange 40 fots båter som ligger så "lavt" i forbruk (og ihvertfall ikke Princess). Det var lave tall. 3,75 liter pr nautisk i 20 kn er bra. Leser du dette av i sanntid på motorinstrumentet eller er det måling over distanse? 550 hk gir et timeforbruk på ca 105 liter og 27 kn gir et forbruk på ca 3,9 l/nm. Så ikke store forskjellen på 20 og 27 kn. Til sammenligning brukte en Ph 40 med 2 x TAMD 63P 4,8 l/nm mellom Oslo og Bergen med 99% av tiden i marsjfart 20-25 kn og det er relativt bra for den type båter å være. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Worry II Svart Fredag 21:59 Link til dette innlegget Svart Fredag 21:59 sap_2000 skrev 14 minutter siden: ....550 hk gir et timeforbruk på ca 105 liter og 27 kn gir et forbruk på ca 3,9 l/nm. Så ikke store forskjellen på 20 og 27 kn. Til sammenligning brukte en Ph 40 med 2 x TAMD 63P 4,8 l/nm mellom Oslo og Bergen med 99% av tiden i marsjfart 20-25 kn og det er relativt bra for den type båter å være. Så da sier vi at det ikke er forskjellen i forbruk som utgjør den store forskjellen. Takk for perspektivet Sap Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart Fredag 23:37 Link til dette innlegget Svart Fredag 23:37 Storebro eies av en kar fra Stockholm og påstår han har ambisjoner om å få merket opp og gå igjen. Noen av de som jobber på Storebro er ikke like overbevist. Er ikke lenge siden jeg var der sist. Storebro Tapetseri lever fortsatt såvidt det er. De produserer sofa og stoler til de som ønsker det for en pris som er greit konkurransedyktig. I de store fabrikkhallene går det mest i vinterlagring og renovering av noen få båter på oppdrag fra kunder. Men den gruppa begynner å krympe. Og kvaliteten på håndverkerne tynnes ut den også. Jeg hentet nye dekaler der for to år siden. Ganske trist å se hvor lite aktivitet det er der. Og det er to år siden den siste ommander fra Storebro gikk ut av fabrikken. Bare sånn for å spore sv tråden litt. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
den håpefulle Svart Lørdag 21:00 Link til dette innlegget Svart Lørdag 21:00 sap_2000 skrev for 22 timer siden: Det var lave tall. 3,75 liter pr nautisk i 20 kn er bra. Leser du dette av i sanntid på motorinstrumentet eller er det måling over distanse? 550 hk gir et timeforbruk på ca 105 liter og 27 kn gir et forbruk på ca 3,9 l/nm. Så ikke store forskjellen på 20 og 27 kn. Til sammenligning brukte en Ph 40 med 2 x TAMD 63P 4,8 l/nm mellom Oslo og Bergen med 99% av tiden i marsjfart 20-25 kn og det er relativt bra for den type båter å være. Forbruket er målt over distansen Fredrikstadsområdet til Ålesund hvor jeg gjekk i marsjfart hele distansen. Vaagen båten som ligger på finn nå er ikke halvfabrikat. Den har også i senere tid fått ettermontert en større og finere badeplattform. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.