Hekri Svart 29.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September Worry II skrev 40 minutter siden: Det er jo hytta vår. Mange som har dyrere hytter. Det er sant og riktig. Det burde jeg satt opp som det viktigste: Dette skal jo være hytta vår, stedet vi savner når vi er hjemme. Fristedet. Der vi kan pusle med vårt, reise vekk, finne ei rolig vik og se på solnedgangen! Nei, en rød Pioner 12 fot blir for liten. Vinteren vil nok tvinge frem noen fot ekstra..... Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
sap_2000 Svart 29.September Link til dette innlegget Svart 29.September Hekri skrev for 6 timer siden: Vi bør ta en prat om V-gir @sap_2000. Nimbus er jo veldig nær gullet til @Chilli Solbris. Det blir en kort prat da det er viktig å glede Solbrisen Tross et litt skummelt navn (noen kaller det V-drev) er det et et helt vanlig og likt oppbygd gir. I dette tilfellet ZF 63 IV hvor enste forskjellen fra vanlige ZF63A (A står for nedvinklet utgående aksel - 8 grader) er at utgående aksel er under og på samme side som inngående aksel. også nedvinklet slik at motor står mest mulig rett og ikke som på eldre installasjoner hvor motor står skrått, i samme vinkel som aksling. Like solide og driftsikre. Noen sier de er mer holdbare pga større oljemengde. Eneste som er hakket mer kludrete er å komme til pakkboks og stevnlager som sitter under motoren. men Nimbus har løst dette greit ved å ikke å ha høye fundamenter mellom fremre og aktre motorfeste. Ellers også greie løsninger for tilgang i motorrom. Flensen sitter dog på motsatt side - aksling skyves gjennom giret. Det er feks en egen luke i trappen ned til salongen som gir god tilgang til girene derifra ZF 63A ZF63 IV Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Hekri Svart 29.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September sap_2000 skrev for 1 time siden: å komme til pakkboks og stevnlager som sitter under motoren. Det var den jeg så at kunne være vrien. Brukes det akselrør med pakkboks nær v-gearet? Og stevnlager med cutless? Hva er kritiske suksessfaktorer her? Det må da bli vanskelig å komme til? Erfaring med dette @Cheyenne? Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
Cheyenne Svart 29.September Link til dette innlegget Svart 29.September Hekri skrev 6 minutter siden: Det var den jeg så at kunne være vrien. Brukes det akselrør med pakkboks nær v-gearet? Og stevnlager med cutless? Hva er kritiske suksessfaktorer her? Det må da bli vanskelig å komme til? Erfaring med dette @Cheyenne? Kanskje litt vanskelig å se på bilde, men har et faststøpt hylserør gjennom bunnen med oljesmurt pakkboks i nærheten av gear ja. Utvendig er det oppheng med cutlesslager. Fritthengende propell. Litt vrient å komme til pakkboks, men demonterer en vegg i stikkøya så går det veldig bra. Stikkøya ble laget av meg for mange år siden og veggen ble gjort lett demonterbar. Støpte i nytt hylserør i 2008 og skiftet tetningsringer i pakkboks da. Disse ble igjen skiftet for 2 år siden. Ikke pga. lekkasje, men da synes jeg de hadde stått lenge nok. I disse årene imellom skiftene sjekket jeg oljen i beholderen jevnlig, det var hele vedlikeholdet av pakkboks. Kan ta fler bilder innvendig om et par dager hvis det er interessant da veggen skal demonteres i forbindelse med kjølevæskebytte på motor. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 29.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September Cheyenne skrev 14 minutter siden: Kan ta fler bilder innvendig om et par dager hvis det er interessant Gjerne det! Men nå ser jeg bedre hvordan ting henger sammen! Relativt kort akselrør, altså? Men blir båten tung i hekken i forhold til rettmonterte motorer? Styreegenskaper? Ser for meg en båt med baugen tilværs.... Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
ohio Svart 29.September Link til dette innlegget Svart 29.September Har ikke noe og si om motorene står lenger bak det er den totale vektfordeling som betyr noe Har bare hatt litt større båter med V gir og de går faktisk penere i vannet enn strak aksling dette gjelder spesielt Italienske båter Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 29.September Link til dette innlegget Svart 29.September Cheyenne skrev 34 minutter siden: Kanskje litt vanskelig å se på bilde, men har et faststøpt hylserør gjennom bunnen med oljesmurt pakkboks i nærheten av gear ja. Utvendig er det oppheng med cutlesslager. Fritthengende propell. Litt vrient å komme til pakkboks, men demonterer en vegg i stikkøya så går det veldig bra. Stikkøya ble laget av meg for mange år siden og veggen ble gjort lett demonterbar. Støpte i nytt hylserør i 2008 og skiftet tetningsringer i pakkboks da. Disse ble igjen skiftet for 2 år siden. Ikke pga. lekkasje, men da synes jeg de hadde stått lenge nok. I disse årene imellom skiftene sjekket jeg oljen i beholderen jevnlig, det var hele vedlikeholdet av pakkboks. Kan ta fler bilder innvendig om et par dager hvis det er interessant da veggen skal demonteres i forbindelse med kjølevæskebytte på motor. Dæven, er dette gammel bilde eller har Jan Oddvar fått rydda opp i noen gamle vrak som normalt står der du står på bilde hehe Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 29.September Link til dette innlegget Svart 29.September Hekri skrev for 1 time siden: Det var den jeg så at kunne være vrien. Brukes det akselrør med pakkboks nær v-gearet? Og stevnlager med cutless? På twin installasjoner er der typisk slik som du hadde på forrige princessen din, bare at pakkboks sitter under bunnpanna. Men, motorene står høyere enn i vanlig installasjon. Hekri skrev for 1 time siden: Det må da bli vanskelig å komme til? Helt greit på twin installasjoner hvor man kan ligge i midten. Det som avgjør tilgang er motorfundamenter. Er de høye hele veien mellom for og baklabber blir det trangt, men Nimbus og andre større produsenter har tenkt på dette og laget de lave mellom motorlabbene. Hekri skrev for 1 time siden: Hva er kritiske suksessfaktorer her? Holde oppretting i orden og balanse i drivverket slik at cutless og pakkboks kan være i fred. Akkurat som på vanlig installasjon. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 29.September Link til dette innlegget Svart 29.September ohio skrev 54 minutter siden: Har ikke noe og si om motorene står lenger bak det er den totale vektfordeling som betyr noe Har bare hatt litt større båter med V gir og de går faktisk penere i vannet enn strak aksling dette gjelder spesielt Italienske båter Motorene står lenger bak enn med rett gir, men lenger frem enn drev og IPS. Nimbus bruker samme skroget på Commander, coupe og FB. FB har motorene under salongen, mens de to andre har V-gir. Commander oppleves ikke som veldig baktung, den ser heller noe fremtung ut når den ligger stille slik som 380 FB typisk også gjør. Motorene er vel ca 1,5 meter lenger akter, skroget er det samme, så gjetter på at de har flyttet på andre ting, og for at vi vet støpt inn et par hundre kg fremme. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
MagnusB Svart 29.September Link til dette innlegget Svart 29.September Jeg trodde det folk kaller v-gir var at inngående og utgående på giret er på samme side av kassen jeg. Greide ikke se det av bildet og skissen lengre opp her. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 29.September Link til dette innlegget Svart 29.September Hekri skrev 1 time siden: Men blir båten tung i hekken i forhold til rettmonterte motorer? Styreegenskaper? Ser for meg en båt med baugen tilværs.... Noe V-gir båter går høyt med baugen. Endel eldre sunseekere med dype prop tunneller og V-gir vår kjent for dette. Mange ble modifisert med "sko" mellom tunnelene, skrogforlengere, enorme trimplan som stod på maks og faste interceptorer i tunellene. Da hjalp det. Commander har ikke prop tuneller og har helt grei balanse i fart. Du hadde ikke tenkt på at motorene stod under akterdekket om du ikke visste det. En annen fordel er lavere støynivå inne i båten. Princess har ikke hatt mange båter med V-gir, men en av de er V52. Den går helt nydelig i vannet og oppleves ikke mer baktung enn andre P-båter. Men når man ser den heiset opp av vannet ser man at det mer skrog under vannlinjen akter enn de med motorene under salongen typisk har. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 29.September Link til dette innlegget Svart 29.September MagnusB skrev 2 minutter siden: Jeg trodde det folk kaller v-gir var at inngående og utgående på giret er på samme side av kassen jeg. Greide ikke se det av bildet og skissen lengre opp her. Akslingen går gjennom kassa og flensen sitter da på motsatt side av inn og utgående aksling. Se tegning under På tekningen mangler selve klemflensen som boltes til flensen nede til venstre i bildet. Aksling går ut nedover til høyre Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
MagnusB Svart 29.September Link til dette innlegget Svart 29.September sap_2000 skrev 3 minutter siden: Akslingen går gjennom kassa og flensen sitter da på motsatt side av inn og utgående aksling. Se tegning under På tekningen mangler selve klemflensen som boltes til flensen nede til venstre i bildet. Aksling går ut nedover til høyre Lærer noe nytt hver dag, tusen takk :) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.September Link til dette innlegget Svart 29.September Hekri skrev for 8 timer siden: Det er åpenbart! Jeg har aldri sett inni en Viksund eller Vaagen eller Ardea, men annonsen og bildene av ihvertfall førstnevnte skremmer absolutt ikke. Derfor jeg ville spørre dere på bp om hva som kan være det smarteste kjøpet ut fra nevnte kriterier. Jeg har kanskje sett meg blind på breie digre engelske water-pushere. @hanto1 har helt klart et poeng når det gjelder driftsøkonomi på en båt ala den Ardeaen og en engelsk på 40+ med to motorer. Vedlikehold og driftskostnader spriker nok stort. Ser det er tipset om Viksund St. Cruize også, det er en av mine favoritter dersom vi skulle byttet båt. Vaagen 40 er på toppen av lista, men det har vi ikke plass til i båtplassen. En St. Cruize kunne kanskje gått akkurat. Men for vår del måtte det da blitt en 360. Det fordi 340, som stort sett er samme båten, har for kort og trangt akterdekk for oss. Hvis ikke beholder i heller den vi har. Her er en jeg siklet litt på tidligere i år. Men selvfølgelig, dersom dere synes disse båtene blir for trange, så må dere jo titte på noe annet Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hekri Svart 29.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September Komodo skrev 6 minutter siden: Men selvfølgelig, dersom dere synes disse båtene blir for trange, så må dere jo titte på noe annet Pent. Rent. Solid. Pris innafor. Stige og gass, men litt må vi tåle. Absolutt ikke for trangt, nei - selv om vi er to. Søket mitt begynner å snevre seg inn. Fikk litt sansen for V-gear. Gir mye større plass enn med rettvendte motorer. Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
Komodo Svart 29.September Link til dette innlegget Svart 29.September Hekri skrev 4 minutter siden: Fikk litt sansen for V-gear. Noe du også får med min favoritt (Vaagen 40) Da får du motoren lengre bak, og dermed ikke rett under salongen når du sitter og kjører, og du får en båt med mer romfølelse enn en Viksund 360 som er 3,5m brei. Og når du snakker om å bruke båten som hytte, så er Vaagenbåtene bygget i sandwich og med isolerglass i vinduene (ikke de sist produserte), og dermed bedre vinterisolert enn de fleste andre cabincruisere på markedet. Sjekk ut denne, som også er bestykket med en MAN rekkesekser Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chilli Solbris Svart 30.September Link til dette innlegget Svart 30.September Vaagen var helt ukjent for meg. Meget fin båt! Kan den du linker til @Komodo være litt halvfabrikat? Eller ble de levert fra produsent med den løsningen som er på fly? Jeg synes Viksund St. Cruz og Viknes 1030 er fine båter. Dessverre for en på 194 cm så blir det litt snaut med takhøyde her og der.... Jeg synes Nimbus har mye fint! og Nord West. Storebro stiller jo i en klasse for seg! Men det var før første konkurs. Tenker vel at byggemetode måtte gjøres billigere utover på 2000-tallet. Men like fullt oser det kvalitet av disse båtene. Men de er priset høyt. Faitline synes jeg er helt håpløst ene og alene pga rundsittere i hele båten! Kvaliteten ellers står ikke tilbake for Princess. I følge noen kilder jeg har var byggekvaliteten på Fairline bedre enn på Princess på begynnelsen av 2000-tallet. Ellers er jo disse båtene veldig like. Sealine og Birchwood er også båter som kan vurderes. Sealine er byget over samme lest som Princess og Fairline. Har fraktet en Sealine en gang men med CAT-motorer. Ligger Sealine litt under P og F i kvalitet @sap_2000? Det sitter langt inne å skulle selge min Storebro 500. Nettopp pga plassen. Når det gjelder dieselutgifter skulle den vel vært solgt i går. Men i 8 knop bruker den ikke så mye. Havneavgifter er definitivt en faktor. Men jeg liker best å ligge på svai! En ting er i hvert fall bombesikkert! Uten all den vanvittige mengden med hjelp jeg har fått av alle gode krefter jeg har blitt kjent med, så hadde Storebroen tatt fullstendig knekken å meg. Så om jeg sulle flyttet i land måtte det ha blitt en mindre og rimeligere båt. Så jeg skjønner jakten på båt med de kriteriene som @Hekri satt. Jeg husker godt når jeg var i Son og så på Saga 27 for 12 år siden. Det eneste som gjorde at jeg ikke kjøpte den snekka den gangen var mine 194 cm! Dessverre! Jeg trivdes utmerket i min Tresfjord 29 som er lik den @Pequod har. Som bolig for meg alene var min gamle Solbris mer enn god nok. Og driftskostnadene var helt supre! Det var derimot svært begrenset med overnattingsplasser for gjester. Så med det i mente ble det Storebroen. Men som @Lars H. beskriver er det stort sett meg og min bedre halvdel som turer. Så jeg kunne nok bare beholdt gamle Solbris. Men igjen! De gangene det er gjester ombord priser jeg meg lykkelig over å ha stor båt! Og @Hekri og admiralen hans hadde boltreplass nok når vi var i Fjällbacka. Så det å velge riktig båt kan være litt av et puslespill! Og jeg ønske lykke til!! Og selvfølgelig blir jeg med rundt og ser på båt!! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hekri Svart 30.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September Chilli Solbris skrev 5 minutter siden: Og selvfølgelig blir jeg med rundt og ser på båt!! Det er bra @Chilli Solbris! Takk! Etter alle gode forslag og tanker og innspill fra dere, i denne tråden (ingen nevnt og ingen glemt!), har jeg fått mye å tenke på. Det kan jo være at "mine kriterier" (uansett prisklasse) er ting som også er viktige for andre som også "reker bryggelangs" og ser etter den ultimate båten. Så det er bare å skrive, uten at tråden skal ende opp "off topic båtkjøp" som "fisketur i Skagerrak ", (som vel snart har passert 300 sider(?)). Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
Komodo Svart 30.September Link til dette innlegget Svart 30.September Chilli Solbris skrev 52 minutter siden: Vaagen var helt ukjent for meg. Meget fin båt! Kan den du linker til @Komodo være litt halvfabrikat? Eller ble de levert fra produsent med den løsningen som er på fly? Vaagen ble levert både som halv- og helfabrikat, så det er ikke umulig. Hvordan løsningene var på fly på de verftsbygde vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tacan Svart 30.September Link til dette innlegget Svart 30.September Hva med en Clipper 34/36 som er rundt 40 fot med en stødig single Cummins. Det blir jo å gå i trawlerfart, men det har du sikkert tid til? Blir heller ikke feil med et flott stort maskinrom. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 30.September Link til dette innlegget Svart 30.September tacan skrev 12 minutter siden: Hva med en Clipper 34/36 som er rundt 40 fot med en stødig single Cummins. Det blir jo å gå i trawlerfart, men det har du sikkert tid til? Blir heller ikke feil med et flott stort maskinrom. Og stor fly........ Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
sap_2000 Svart 30.September Link til dette innlegget Svart 30.September Chilli Solbris skrev 1 time siden: Har fraktet en Sealine en gang men med CAT-motorer. Ligger Sealine litt under P og F i kvalitet @sap_2000? Nei, det synes jeg ikke. De er anereldes på utseendemessig og har mange smarte løsninger. Designet på F37 og mange andre Sealline fra den epoken høstet vel færre liker klikk enn båtene fra P og F, men smaken er som baken. Liker man designet, så er Sealine F37 ingen dum båt. tacan skrev 8 minutter siden: va med en Clipper 34/37 som er rundt 40 fot med en stødig single Cummins. Det blir jo å gå i trawlerfart, men det har du sikkert tid til? Blir heller ikke feil med et flott stort maskinrom. Den gamle 34 tipper jeg blir for trang for TS, men 36 og spes 40 er store båter med mange m2 dørkareal. Typisk singel Cummins QSB 5,9 som etter min mening er minst bekymrende installasjonen jeg kan tenke meg. Takler man livet i 7 kn hadde jeg absolutt vurdert disse. Utfordringen med Trawler er at man er bundet til 7 kn og miter muligheten til å fleske på over sekken, rundt rakke osv og må godta å være kasteball i sjøen i lengre tid. Trawlere virker å bli mer og mer populære og aksepterte i disse klimatider og er garantert et trygt kjøp slik sett. Hadde jo trawler i nesten 10 år. Drivstoffutgifter var ikke en faktor. Var heller mer bekymret for "gammel diesel" med tanker på 1200 liter og snittforbruk på 7 liter i timen Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Chilli Solbris Svart 30.September Link til dette innlegget Svart 30.September Slutter aldri å forundre meg over din utømmelige kilde til kunnskap @sap_2000! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
finnmarken Svart 30.September Link til dette innlegget Svart 30.September sap_2000 skrev for 4 timer siden: Nei, det synes jeg ikke. De er anereldes på utseendemessig og har mange smarte løsninger. Designet på F37 og mange andre Sealline fra den epoken høstet vel færre liker klikk enn båtene fra P og F, men smaken er som baken. Liker man designet, så er Sealine F37 ingen dum båt. Sealine har jo et annerledes design og har jo hatt det lenge. Jeg kjøpte selv en Sealine F 42/5 for snart et år siden. Virker å ha god kvalitet. Jeg har aldri hatt P eller F båt, så kan ikke si om de er bedre eller dårligere. Jeg tror de er noe billigere, i alle fall brukt. Jeg tenker at det ofte blir slik for mindre kjente merker. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 30.September Link til dette innlegget Svart 30.September finnmarken skrev 8 minutter siden: Sealine har jo et annerledes design og har jo hatt det lenge. Jeg kjøpte selv en Sealine F 42/5 for snart et år siden. Virker å ha god kvalitet. Jeg har aldri hatt P eller F båt, så kan ikke si om de er bedre eller dårligere. Jeg tror de er noe billigere, i alle fall brukt. Jeg tenker at det ofte blir slik for mindre kjente merker. Og at det er et mindre kjent merke her på berget betyr ikke at det er et dårlig merke!👍 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.