Mastiff Startet Onsdag 09:58 Link til dette innlegget Startet Onsdag 09:58 Om enn litt forsinket, første teina gikk ut fra teinebrettet 08.15 istedenfor 08.00 som jeg ellers alltid pleier å klare. Og nokså amputert, for det ble bare den ene av de to lenkene. Det var for mye bølger til at jeg syntes det var verdt det å ta opp krepselenka i går, som planlagt, så dermed kunne jeg bare sette fem hummerteiner, flere ville fått meg over samlet antall teiner på over 20. Men det får vi ordne opp i når bølgene roer seg litt over helga. Ut fra værmeldingen blir det nok heller ikke trukket på fredag eller lørdag, men det får heller være. Sesongen er lang. Et lite stemningsbilde av lenka mi: Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Torsdag 07:00 Link til dette innlegget Svart Torsdag 07:00 Mastiff skrev for 21 timer siden: t, så dermed kunne jeg bare sette fem hummerteiner, Med de nye restriksjonene her i ytre Oslofjord får vi bare fiske med fem teiner vi også, så da stiller vi likt. Oppfordrer derfor alle andre til å begrense seg til fem teiner også i sympati Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mastiff Svart Torsdag 07:31 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 07:31 @Komodo Jeg hadde helt ærlig ikke protestert om det ble fem teiner i hele landet. Men så har jeg nok en annen holdning til fisket enn mange andre. Jeg skal bare ha 10-12 stykker, uansett om det går på ei uke eller tar tre. Det skal være hummer til skalldyrmåltidet på lille julaften (12 hummer er de årene vi har ungene med samboere her, vi har synkronisert dem så vi har annen hver jul i fred , 10 er når vi ikke har det). Så er det to på nyttårsaften til oss og et vennepar vi ofte feirer med, bursdagene våre (som feires med skalldyrmiddag for meg og fruen, og så inviterer vi heller folk på kaffe og kaker i femtiden), så er det bryllupsdagen vår og én til 17. mai og til slutt to til når vi har vår gang i "treparskvelden" med to vennepar. Den aller siste tar vi gjerne dagen før hummerfisket begynner, men i år blir det i kveld istedenfor. Vi koker hummerne ganske raskt etter at vi har fått dem (særlig etter at det ble stjålet masse hummer fra sanketeiner her i området i fjor), kjøler dem ned etter koking i kaldt sjøfann, vakuumfryser dem etter tørking og tiner dem med vakuumposen i lunkent vann. Det samme gjør vi med kreps, og selv erfarne skalldyrfolk sliter virkelig med å smake forskjellen, i en test for noen år siden måtte eksperten ha fersk og vakuumfrosset hummer samtidig for å merke forskjell, men han kunne ikke si hvilken som var hvilken, bare at det var en forskjell. Det viktige er å pakke hummer og kreps inn i kraftig frysefolie (noen ganger tjukkere og sterkere enn vanlig alufolie), så de ikke punkterer vakuumposen. Det har vi virkelig fått teken på med årene! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Torsdag 11:35 Link til dette innlegget Svart Torsdag 11:35 Da var første trekk unnagjort, og resultatet var vel litt sånn midt på treet. Tre lovlige med hjem, og to rognhummer som selvsagt gikk over rekka igjen. Slett ikke aller verst, men det første trekket på den plassen der pleier å gi bedre fangst, og gjerne flere hummer i hver teine. Så kanskje det er på tide med et totalforbud allikevel da Men det var mye vind og ganske kraftig sjø, så vi får se hvordan det blir med videre trekking. Satser på et trekk i morgen dersom det ikke blir enda verre. Kjenner at jeg ikke gidder stort mer rulling enn det det var i dag... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
hanto1 Svart Torsdag 12:09 Link til dette innlegget Svart Torsdag 12:09 Fikk ikke satt teinene optimalt,gamblet på hvor det ville bli minst sjø og bommet totalt Så 3 lovlige her +2 undermåls. Enda værre vær i morgen så har ikke stort håp. Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart Torsdag 12:15 Link til dette innlegget Svart Torsdag 12:15 Merker på vinden her vest at hummerfisket er i gang, ja. Er et sikkert tegn så og si hvert år at det blåser trampoliner og hagemøbler rundt ørene på en hvis en beveger seg utendørs rundt første oktober. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart Torsdag 14:52 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 14:52 Første gang på det jeg kan huske med ingenting på første trekket med fem teiner. Så bare mobb i vei, jeg fortjener det.. Jeg vet nok hvorfor også, jeg kom ut et kvarter for sent, og da hadde noen alt lagt seg der jeg skulle ligge. Jeg la meg 25 meter unna, og jeg er 90 % sikker på at jeg har kommet for nær et sund som er der. Det var greit i går morges, men i løpet av dagen i går begynte det nok å komme ganske voldsomme bølger inn der, så teinene har ikke ligget stille nok. Jeg satte igjen litt lenger borte, men jeg har ikke altfor mye tro med det været som kommer. Krabber ser ut til å gi totalt f... i om det er bevegelser, men hummer går aldri inn når teiner ligger urolig, etter min erfaring. Jeg har mer håp for neste uke, når det roer seg igjen. Da kan jeg gå utaskjærs der jeg pleier å få mest. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart Torsdag 15:58 Link til dette innlegget Svart Torsdag 15:58 Får dere ekte rødhummer, eller bare de svarte? 😊 Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Komodo Svart Torsdag 17:04 Link til dette innlegget Svart Torsdag 17:04 hanto1 skrev for 4 timer siden: Så 3 lovlige her +2 undermåls. Kaller du det å bomme totalt Vet ikke hvor mange teiner du fisker med, men tre lovlige er jo ikke ille enten du har fem eller ti teiner. Bare se på @Mastiff, han er fornøyd selv om han ikke fikk noen Honduras skrev 1 time siden: Får dere ekte rødhummer, eller bare de svarte? 😊 Jeg får av en eller annen grunn bare svarte, men foretrekker at de er røde når de ligger på tallerkenen (snart nå...). Er det litt rasistisk? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fairline35 Svart Torsdag 19:46 Link til dette innlegget Svart Torsdag 19:46 Fikk en fantastisk fin start i drittværet, 8 lovlige.. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart Torsdag 19:49 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 19:49 @Komodo Jeg har grunn til å være fornøyd, jeg fikk en ekstra i fryseren som hadde gjemt seg under et lammelår! Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart Torsdag 22:07 Link til dette innlegget Svart Torsdag 22:07 Tydelig at man i Agder betrakter egg som skalldyr 😄 Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Mastiff Svart Fredag 07:08 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 07:08 @Honduras Ikke si at du er en av disse barbarene som spiser rekene bare! Det er jo som å drikke en Dom Pérignon av fin årgang rett av flaska. Reker skal spises enten med skiver av egg mellom brødet og majonesen eller med most avokado på samme sted(den lille skåla med klarest grønnfarge - den ved siden av er fruens patenterte urtesmør til krepsene). Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart Fredag 07:16 Link til dette innlegget Svart Fredag 07:16 @Mastiff Cola til hummar? Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart Fredag 07:21 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 07:21 @Ask Den må jeg bare beklage, det var en dame som kjørte og foretrakk det... Jeg og mannen hennes drakk Estrella Inedit, som er mitt favoritthveteøl for skalldyr: https://www.vinmonopolet.no/Land/Spania/Estrella-Inedit/p/5145501 Fruen drakk en passe avkjølt (ca. 7-8 grader i øleskapet mitt) Wongraven Morgenstern Riesling 2022 (hun sier hun smaker godt forskjell på den og 2024, det gjør ikke jeg, jeg er ingen vinmann): https://www.vinmonopolet.no/Land/Tyskland/Pfalz/Wongraven-Morgenstern-Riesling-2022/p/1752105 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart igår klokken 18:25 Link til dette innlegget Svart igår klokken 18:25 I ettermiddag løyet vinden kraftig, så da dro jeg ut og sjekket teinene. Ble bedre fangst i dag, 7 lovlige på 3 teiner! Ei teine var vekk, og i ei var det bare krabber. Den første var det faktisk 5 i (2 lovlige). Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mastiff Svart igår klokken 18:32 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 18:32 Pent resultat! Synd med teina som ble borte. Det har løyet bra her også, men jeg har vært syk i helga (en kronisk greie som gjør seg gjeldende med ujevne mellomrom), så jeg har ikke fått trukket noe. Men jeg kjenner gangen i det så godt at jeg er rimelig sikker på å komme ut i morgen. Jeg ser på bølgekartet at da vil jeg også få trukket krepselenka, så jeg kan få ut de siste fem teinene mine også. Ulempen er at det er litt vel livlig iallfall fram til tirsdag der jeg helst vil sette, så jeg får ta en mellomløsning. Satser på å kunne melde om de første i boks i morgen ettermiddag/kveld. Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden Ser ut som dere har brs fangst så langt. Kun en for meg så langt, på ett trekk. Hva er beste praksis om man ikke har samleteine, koke og så fryse eller fryse den rå og koke? Hvordan er det best å fryse den ned? Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 12 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12 timer siden @_Bliss_ Etter eksperimenterting med alle kjente metoder over noen år, kom vi fram til det som funker suverent best for oss (her litt mer utførlig beskrevet enn i posten noen hakk over). Dette funker like greit på kreps og taskekrabber. Litt verre på trollkrabber, så de har vi en egen vri på. 1. Kok hummeren helt etter de vanlige reglene med sjøvann, småkoking/trekking i 12 minutter for en på halvkiloen og så 2 minutter mer per 100 gram over det. 2. Kjøl den fortest mulig ned i vann med isbiter eller helst kaldt sjøvann. 3. Tørk av den og pakk den inn i frysefolie (tykkere folie enn vanlig alufolie, for ikke å få hull på fryseposen). 4. Vakuumer i vakuumpakker, og hiv i fryseren. Vi har en Food Saver til rundt 1500 kroner som har vart i drøyt ti år med masse frysing av hummer, kreps og annen mat, en ypperlig investering! Men pass på frysefolien, hvis det går hull på vakuumposen, blir hummeren tørr i løpet av ganske kort tid. Trollkrabber har så mye pigger at poser ikke går, men det fins vakuumbokser de kan fryses ned i, det bruker vi. Vakuumpakkeren suger ut luften av den også. Men tiningen er minst like viktig som frysingen. Det kritiske punktet er der kjøttet går fra frossent til tint. Hvis den overgangen tar for lang tid, blir det knøttsmå krystaller i kjøttet, og da får man den typiske "frysesmaken" av dem. 1. Legg vakuumposen rett i lunkent vann, rundt 30-35 grader, gjerne i en bakebolle med lokk. Da kan du fylle helt opp og bruke lokket til å presse igjen så vannet renner over, og lokket holder hele hummeren nedi vannet. Om nødvendig, sett ei gryte med vann eller noe annet tungt på lokket for å holde det igjen. 2. Beveg på bollen hvert femte minutt for å ha sirkulasjon i vannet, så ikke alt det nedkjølte vannet er rundt hummeren. 3. Bytt vann når det blir for kjølig, med én hummer blir det gjerne hvert 15-20 minutt, oftere med flere. Ta opp og kjenn på hummeren inni posen hver gang du bytter vann. Når den virker bevegelig, nærmer det seg. 4. Legg i kjøleskap fram til servering. Lunken hummer er iallfall ingen delikatesse for meg... Vi spiste som sagt de tre siste fra i fjor på torsdag (med rester til meg og fruen på fredag og de siste klørne til lunsj på lørdag - vi hadde tatt opp litt for mye til sammen med kreps, hummer og trollkrabbe, pluss 20 kokte krabber som viste seg å ha innhold i flere enn vanlig på denne tiden), og det smakte helt ypperlig. Sitér dette innlegget Link to post
whisper Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden vakuumpakking av hummer og kreps er fine saker. Selv kjører jeg en litt annen variant enn Mastiff fordi jeg syns hele skalldyr tar for stor plass i fryseren og det er litt kjedelig å spise bare kokt utgave av slike flotte råvarer hele tiden. Derfor pleier jeg (etter å ha drept dyret, kniv i skallen) å rive av hale og klør. Halen får 10-15 sek i kokende vann, deretter i kaldt vann. Da slipper kjøttet skallet og det er utrolig mye mer man kan bruke kjøttet til. Mye enklere logistikk i fryseren og ved tining også. Hummerklørne koker jeg og vakuumpakker. Syns klokjøttet er bedre egnet som kokt enn halen. Hodene pleier jeg å dele på langs og koke en kraft på som reduseres litt og fryses i næringsmiddelgodkjente lab flasker fra Nalgene. Fantastisk å ha på lur til supper og sauser. Kjører akkurat samme prosess på krepsen, men da koker jeg kraft på klørne også. Unntatt de største klørne som kokes og spises på ei skive loff samme dag de trekkes. Jeg syns uten tvil at kvaliteten på kjøttet blir best når det fryses rått og varmebehandling skjer etter frysing, men det er jo smak og behag hva man ønsker å bruke skalldyret til og hvordan man velger å tilberede. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden whisper skrev 19 minutter siden: Halen får 10-15 sek i kokende vann, deretter i kaldt vann. Også kjent som blansjering whisper skrev 20 minutter siden: næringsmiddelgodkjente lab flasker fra Nalgene Hvor får du tak i disse? whisper skrev 20 minutter siden: mye mer man kan bruke kjøttet til Man kan jo f.eks. prøve seg på Marco eller Gordon sin Hummer-ravioli: https://noseychef.com/2018/07/30/lobster-ravioli-marco-pierre-white/ https://www.masterclass.com/articles/gordon-ramsays-famous-lobster-ravioli-recipe Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
whisper Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden Jepp, mye snadder å lage. Er innen pastaretningen jeg stort sett bruker slikt, men ser for meg at en risottovariant også kan være knall. Kraften koker jeg med aromater og krydder tilpasset retten jeg skal lage, så det som fryses er kun skalldyr. Nalgene flasker fås kjøpt hos de som leverer til laboratorier. Her må det googles, for jeg kjøpte 400stk for 12-13 år siden på en auksjon etter nedleggelsen av REC på herøya. Fikk de for 200kr. Helt tilfeldig lykketreff, for jeg var på jakt etter verktøymaskiner. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1 time siden Link til dette innlegget Svart 1 time siden Har snakket med litt folk rund forbi her i går og i dag, virker som om fangstene så langt er meget gode. Flere som har fått opptil 6 hummer i ei teine, og flere har fått mer enn en lovlig hummer per teine med seg hjem, noe folk enkelte andre steder i landet tydeligvis bare kan drømme om. Så til tross for at Oslofjorden er erklært død og at folk som bor andre steder mener det er et helt topp forslag å forby alt fritidsfiske her, så kan det se ut som om vi har blant landets beste hummerbestander. Men fjorden skal jo reddes, så da blir det sånn. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
_Bliss_ Svart 49 minutter siden Link til dette innlegget Svart 49 minutter siden Mastiff skrev for 11 timer siden: @_Bliss_ Etter eksperimenterting med alle kjente metoder over noen år, kom vi fram til det som funker suverent best for oss (her litt mer utførlig beskrevet enn i posten noen hakk over). Dette funker like greit på kreps og taskekrabber. Litt verre på trollkrabber, så de har vi en egen vri på. 1. Kok hummeren helt etter de vanlige reglene med sjøvann, småkoking/trekking i 12 minutter for en på halvkiloen og så 2 minutter mer per 100 gram over det. 2. Kjøl den fortest mulig ned i vann med isbiter eller helst kaldt sjøvann. 3. Tørk av den og pakk den inn i frysefolie (tykkere folie enn vanlig alufolie, for ikke å få hull på fryseposen). 4. Vakuumer i vakuumpakker, og hiv i fryseren. Vi har en Food Saver til rundt 1500 kroner som har vart i drøyt ti år med masse frysing av hummer, kreps og annen mat, en ypperlig investering! Men pass på frysefolien, hvis det går hull på vakuumposen, blir hummeren tørr i løpet av ganske kort tid. Trollkrabber har så mye pigger at poser ikke går, men det fins vakuumbokser de kan fryses ned i, det bruker vi. Vakuumpakkeren suger ut luften av den også. Men tiningen er minst like viktig som frysingen. Det kritiske punktet er der kjøttet går fra frossent til tint. Hvis den overgangen tar for lang tid, blir det knøttsmå krystaller i kjøttet, og da får man den typiske "frysesmaken" av dem. 1. Legg vakuumposen rett i lunkent vann, rundt 30-35 grader, gjerne i en bakebolle med lokk. Da kan du fylle helt opp og bruke lokket til å presse igjen så vannet renner over, og lokket holder hele hummeren nedi vannet. Om nødvendig, sett ei gryte med vann eller noe annet tungt på lokket for å holde det igjen. 2. Beveg på bollen hvert femte minutt for å ha sirkulasjon i vannet, så ikke alt det nedkjølte vannet er rundt hummeren. 3. Bytt vann når det blir for kjølig, med én hummer blir det gjerne hvert 15-20 minutt, oftere med flere. Ta opp og kjenn på hummeren inni posen hver gang du bytter vann. Når den virker bevegelig, nærmer det seg. 4. Legg i kjøleskap fram til servering. Lunken hummer er iallfall ingen delikatesse for meg... Vi spiste som sagt de tre siste fra i fjor på torsdag (med rester til meg og fruen på fredag og de siste klørne til lunsj på lørdag - vi hadde tatt opp litt for mye til sammen med kreps, hummer og trollkrabbe, pluss 20 kokte krabber som viste seg å ha innhold i flere enn vanlig på denne tiden), og det smakte helt ypperlig. whisper skrev for 8 timer siden: vakuumpakking av hummer og kreps er fine saker. Selv kjører jeg en litt annen variant enn Mastiff fordi jeg syns hele skalldyr tar for stor plass i fryseren og det er litt kjedelig å spise bare kokt utgave av slike flotte råvarer hele tiden. Derfor pleier jeg (etter å ha drept dyret, kniv i skallen) å rive av hale og klør. Halen får 10-15 sek i kokende vann, deretter i kaldt vann. Da slipper kjøttet skallet og det er utrolig mye mer man kan bruke kjøttet til. Mye enklere logistikk i fryseren og ved tining også. Hummerklørne koker jeg og vakuumpakker. Syns klokjøttet er bedre egnet som kokt enn halen. Hodene pleier jeg å dele på langs og koke en kraft på som reduseres litt og fryses i næringsmiddelgodkjente lab flasker fra Nalgene. Fantastisk å ha på lur til supper og sauser. Kjører akkurat samme prosess på krepsen, men da koker jeg kraft på klørne også. Unntatt de største klørne som kokes og spises på ei skive loff samme dag de trekkes. Jeg syns uten tvil at kvaliteten på kjøttet blir best når det fryses rått og varmebehandling skjer etter frysing, men det er jo smak og behag hva man ønsker å bruke skalldyret til og hvordan man velger å tilberede. Takk for alle tips. Har lite erfaring med både fiske og behandling av skalldyr, så alle tios settes pris på👍 Får vurdere en vakuumpakker tenker jeg. Har dere også erfaringer med å koke hummer og evt krabbe rå? Tenker hvis jeg trekker teiner i uke dager, blir det litt lite tid til å koke i tillegg. Da hadde det vært praktisk å kunne lagt det rett i fryseren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.