Jump to content

Da var hummersesongen 2025 i gang

Mastiff

Recommended Posts

HADDE DENNE HUMMERSESONGEN VÆRT EN HEST, VILLE JEG SKUTT DEN!!!!! :frustrert: Sånn, da fikk jeg det ut av meg. Storm, sykdom, knot med utstyr og tauverk, to ganger ren bomsetting, ny runde sykdom og ikke minst ikke skyggen av en hummer. Noen få krabber, tre flyndrer, en småtorsk og utallige kreative bannord er resultatet så langt.

Når det gjelder forvelling og så frysing var det blant tingene vi prøvde, og det var ikke vellykket etter vår mening. Det ble kornete kjøtt, ikke noen stor opplevelse. Jeg holder meg absolutt til å koke helt (etter de reglene jeg skrev over), kjøle raskest mulig ned for å stoppe kokingen og fryse i vakuum. Hummer foretrekker vi begge to naturell, kreps eksperimenterer vi mer med. Det hender ofte at vi steker krepsene når vi tar dem opp etter at de har vært kokt og fryst. Men poenget da er å steke kort tid på sterk varme til de er gjennomvarme og urtesmøret har trukket inn. Vi steker ikke mer enn i to minutter, da blir det seigt. Det går for øvrig like greit på grill. Og krepsepizza med hvit saus er ypperlig, da legges krepsekjøttet på når pizzaen nærmer seg ferdig, så kjøttet "limer seg" fast i osten, men ikke steker lenger enn noen minutter. Vi har også prøvd gratinerte kreps, men det var ikke helt vår smak. Krepsepasta står på lista over ting å prøve.

whisper skrev for 18 timer siden:

Litt usikker på hva du mener med å koke de rå, men gitt av kontekst tipper jeg spørsmål er om å fryse de rå?

hele skalldyr har jeg ingen erfaring med å fryse rå, men tror krabbeklør kan funke. Usikker på de mer oljeholdige delene i krabben som leveren. Tror dette blir noe grynete griseri om det kokes etter frysing, men vet ikke. Som sagt ingen erfaring eller råd å støtte meg til. 

krepsdyrhaler og ellers rent hvitt skalldyrkjøtt er best å fryse rått uten skall etter min mening. I restaurantbransjen er hummerhaler fra Canada levert på denne måten noe av det beste og dyreste man får kjøpt etter hva jeg har hørt. 

er du i tidsklemma er det uansett mindre jobb å koke før frysing. Særlig om det er mer enn 1-2 hummer. Hva som gir best resultat ved tining og tilberedning er smakssak, men jeg står sterkt ved å fryse haler rå og varmebehandle senere til all bruk om behandling gjøres rett. 

ser det kan føles litt rart og trist å posjere en naken hummerhale om du liker best kokt hummer, men mener det gir større spillerom og bedre resultat på varmebehandlingen enn overkokt hel hummer kokt et kvarter eller mer for å være sikker. Rent kjøtt kan du få rett kjernetemperatur på selv ved posjering og samtidig komme nærmere rett saltmengde og som bonus tilføre andre interessante smaker. Steker du derimot vinner du hver gang etter min gane, nesten uansett krydder. Del opp, tilsett krydder og olje og fres til kjøttet såvidt er blitt hvitt til kjernen. 

Kos deg heller med kokte klør på et par og gjør litt ut av hale og kraft fra skall og hode. 

Det var å fryse dem rå jeg mente ja😀.

Jeg må vurdere om jeg skal skaffe meg vakuumpakker eller samleteine. Typisk om det ikke blir noe mer fangst om en investerer i nytt utstyr.

Mastiff skrev for 6 timer siden:

HADDE DENNE HUMMERSESONGEN VÆRT EN HEST, VILLE JEG SKUTT DEN!!!!! :frustrert: Sånn, da fikk jeg det ut av meg. Storm, sykdom, knot med utstyr og tauverk, to ganger ren bomsetting, ny runde sykdom og ikke minst ikke skyggen av en hummer. Noen få krabber, tre flyndrer, en småtorsk og utallige kreative bannord er resultatet så langt.

Når det gjelder forvelling og så frysing var det blant tingene vi prøvde, og det var ikke vellykket etter vår mening. Det ble kornete kjøtt, ikke noen stor opplevelse. Jeg holder meg absolutt til å koke helt (etter de reglene jeg skrev over), kjøle raskest mulig ned for å stoppe kokingen og fryse i vakuum. Hummer foretrekker vi begge to naturell, kreps eksperimenterer vi mer med. Det hender ofte at vi steker krepsene når vi tar dem opp etter at de har vært kokt og fryst. Men poenget da er å steke kort tid på sterk varme til de er gjennomvarme og urtesmøret har trukket inn. Vi steker ikke mer enn i to minutter, da blir det seigt. Det går for øvrig like greit på grill. Og krepsepizza med hvit saus er ypperlig, da legges krepsekjøttet på når pizzaen nærmer seg ferdig, så kjøttet "limer seg" fast i osten, men ikke steker lenger enn noen minutter. Vi har også prøvd gratinerte kreps, men det var ikke helt vår smak. Krepsepasta står på lista over ting å prøve.

Får satse på at lykken snur til neste trekk👍

Krepsepizza hørtes ikke dumt ut. Har smakt scampi på pizza, det var i alle fall godt.

@Boatmad Kjøleskapstining går mot forskningen: https://www.forskning.no/biokjemi-mat-mat-og-helse/slik-tiner-du-maten-best/400477 Og mot mine erfaringer, rask tining i vann gir klart best konsistens i kjøttet. Jeg har kjørt sammenligningstester, og resultatet mitt var iallfall entydig. Vakuumposen nedi vann (bakebolle med lokk), og bytte vann med jevne mellomrom var klart best.

Sitat

Forbi frysepunktet raskt

Det handler om å holde maten unna det vanskelige frysepunktet. For å være helt presis: Gradene rett under nullpunktet.

Ved rett under null grader celsius omdannes nemlig iskrystallene i maten aller mest. Da dannes de store iskrystallene som gjør aller mest skade på celler i matvarene.

Ødelegges cellene i for eksempel kjøtt, mister matvaren evnen til å holde på væske etter at den er tint.

Resultatet blir tørt kjøtt.

Eller slappe grønnsaker.

Men det spørs hvor mye jeg får å tine fra årets sesong... I natt slo influensaen til for fullt, med høy feber, hosting og snørring. Så jeg håper bare at den går over til mandag, for da stilner vinden for ei uke, ser det ut til. Og da drar jeg ut til de stedene der jeg faktisk pleier å få noe!

Mastiff skrev for 3 timer siden:

@Boatmad Kjøleskapstining går mot forskningen: https://www.forskning.no/biokjemi-mat-mat-og-helse/slik-tiner-du-maten-best/400477 Og mot mine erfaringer, rask tining i vann gir klart best konsistens i kjøttet. Jeg har kjørt sammenligningstester, og resultatet mitt var iallfall entydig. Vakuumposen nedi vann (bakebolle med lokk), og bytte vann med jevne mellomrom var klart best.

Men det spørs hvor mye jeg får å tine fra årets sesong... I natt slo influensaen til for fullt, med høy feber, hosting og snørring. Så jeg håper bare at den går over til mandag, for da stilner vinden for ei uke, ser det ut til. Og da drar jeg ut til de stedene der jeg faktisk pleier å få noe!

Takker for tinetips vedr vakuumposer :)

skal teste i helga.

Dro ut for å trekke teinene i dag, men presterte å bomme max på vinden. Det var en periode med litt mindre vind, men innen jeg kom meg ut var det kuling 😖 Blir stor sjø når man er ute i åpent farvann. 

Men fangsten ble uansett bra. Seks lovlige hummer i dag på fem teiner er ikke verst. I tillegg kastet jeg ut en undermåler og fire rognhummer. Var fire hummer bare i den første teina jeg trakk. 

Men i år er det jo siste året vi får fiske her, for til neste år skal jo Oslofjorden og torsken reddes, så da blir det totalforbud mot å fiske hummer her, mens det fremdeles vil være lov å fiske hummer andre steder der det er mindre hummer. Blir sikkert mye torsk her da... 

Komodo skrev 2 minutter siden:

Dro ut for å trekke teinene i dag, men presterte å bomme max på vinden. Det var en periode med litt mindre vind, men innen jeg kom meg ut var det kuling 😖 Blir stor sjø når man er ute i åpent farvann. 

Men fangsten ble uansett bra. Seks lovlige hummer i dag på fem teiner er ikke verst. I tillegg kastet jeg ut en undermåler og fire rognhummer. Var fire hummer bare i den første teina jeg trakk. 

Men i år er det jo siste året vi får fiske her, for til neste år skal jo Oslofjorden og torsken reddes, så da blir det totalforbud mot å fiske hummer her, mens det fremdeles vil være lov å fiske hummer andre steder der det er mindre hummer. Blir sikkert mye torsk her da... 

God fangst!! 😃😃

Slik politikerlogikk er ikke til for at vi vanlige dødelige skal forstå det! Og det gjelder uansett farge på partiene..    

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Chilli Solbris skrev 1 time siden:

God fangst!! 😃😃

Ja, plenty med hummer å få nå 👍

Chilli Solbris skrev 1 time siden:

Slik politikerlogikk er ikke til for at vi vanlige dødelige skal forstå det! Og det gjelder uansett farge på partiene..    

Jeg skjønner det godt jeg, vi ligger på offeralteret i symbolpolitikkens navn. Og ja, dette gjelder de fleste partier i alle farger. 

Stille i hummertråden i år gitt, hvordan går det med fangstene rund om kring i landet? @Mastiff ?

I dag viste den erklært totalt døde og råtne Oslofjorden seg fra sin beste side. Det ble det seks lovlige hummer på mine fem teiner, og i tillegg kastet jeg ut et antall rognhummer, en undermåler, samt to hoer uten rogn som hadde blitt drept i teinene. Så egentlig åtte lovlige altså. Ble også en del krabbe, så jeg plukket ut fire fine hokrabber, samt knuste hannkrabbene som for til sanketeina. Av de fire hokrabbene var det tre som var nesten fulle. Tok med tre hummer hjem, rett og slett fordi jeg syntes det ble for fullt i sanketeina. Får ta å sette ut ei sanketeine til neste gang jeg skal ut. 

I dag ble også frua med ut, det var første gang på flere år, koselig :smiler: Nå har hun bakt en loff og satt i ovnen, så snart blir det vill fråtsing i krabbe og hummer :skål_øl:

Hvordan er det med stjeling rundt forbi? En kjenning kuttet ut hummerfiske for noen år siden, da det var håpløst å få ha teinene i fred. Dette var på Onsøy-kysten nord for Fredrikstad. I gamle dager var det vel mer eller mindre dødsstraff for å stele annen mans fangst og bruk. Nå virker det som det er fritt fram… eller?

Stjeling er helt klart et problem, og det virker ikke som om noen områder er skånet for det. Det sagt, så har jeg inntrykk av at det er enda verre på Onsøykysten enn det er her. Har hørt en del historier. Men for all del, det skjer her også. Et år ble jeg frastjålet ei teine, og et par uker etter fant jeg den igjen et helt annet sted (vi snakker om mange nautiske mil, og store dybder mellom. Jeg trakk teina, og der satt det jaggu en hummer! Agnet teina på nytt, men neste gang jeg kom ut var den vekk igjen. Her var det altså en kar som var frekk nok til å stjele teina mi, flytte den, og fiske med den et helt annet sted. Han regnet nok ikke med at jeg skulle finne den igjen der. Av og til finner man "tapte" teiner igjen et stykke fra der de ble satt, noen ganger med luka åpen. Enkelte ganger har jeg soknet opp teiner på dypt vann med åpen luke. Da har teinene blitt tjuvtrekt, og de bare dumper teina der båten er uansett dybde. De gidder ikke en gang å lukke teina og hive den ut på grunt vann. Lærepengen er at det er lurt å komme seg ut og trekke teinene før noen andre gjør det for deg. Etter en periode med dårlig vær pleier jeg derfor å være kjapt ute for å få trekt over teinene. 

@Komodo Lite å melde fra min side. Jeg kom meg ut igjen i går og fikk flyttet teinene noenlunde riktig. I dag har jeg iallfall sett en hummer, men det var 26 cm med rogn, så den sendte fruen/fokkeslasken på et elegant svalestup uti igjen. Men i dag fikk vi satt dem der det bør skje noe. Problemet er at to ukers sykdom gjør at mye av det som ikke er undermåls eller har rogn allerede er fisket opp. Jeg har aldri på mine kanskje 15 år med fiske sett så mye teiner ute som det er nå. Og tilsvarende mange båter, mange nye Sting og Øien putrer rundt der ute.

@Komodo Det hadde vært helt greit for meg med fære teiner, som jeg vel har sagt her tidligere. Men det har heller ikke manglet på fangst på de første to ukene for de som har vært i stand til å fiske. En yrkesfisker jeg kjenner ligger godt over "budsjettet", og alle jeg har snakekt med av hobbyfiskere, har også fått veldig god fangst, så lite hummer er det nok ikke. Men det er ganske typisk her nede, fullt kjør med fangst de første to-tre ukene, og så dabber det ganske mye av.

Har ikke fått trukket så ofte som ønsket ( 5 trekk ) og mistet 3 teiner i stormen, men 14 lovlige så langt  og  17 rogn / undermåls. Greit nok da det har vært mye krabber også.

Generelt mye bedre fangster enn for  10-15 år siden. Færre teiner enn i fjor i mitt nærområde.

Det er jo ørten fredningsområder langs kysten nå, så om ikke antallet fiskere øker betraktelig så skal det ikke være noen stor grunn til ytterligere restriksjoner. Prøvefiske fra i sommer viser også meget god rekrutering og masse småhummer.

Jeg fikk iallfall hull på byllen nå, en lovlig på 27 cm. Så da går den i gryta før vakuumfrysing og merkes "bryllupsdag 2026". :glorie: Og til kvelds blir det fruens nybakte rundstykker og bifangst, altså krabber. Snitt på 3/4 krabbe per teine tilsier at det iallfall ikke er agnet mitt som er problemet, hadde agnet vært for lite surnet, ville det vært mange flere av dem.

Det begynner å løsne. Fikk ikke trukket i går på grunn av jobb, men i dag ble det én undermåls uti og tre med inn. Så da har vi dekket bryllupsdagen, begge bursdagene og nyttårsaften. Den neste blir merket lillejulaften! 🦞🦞🦞🦞

Jeg snakket forresten med en hobbyfiskerkollega her, og de åtte siste hummerne han har fått har vært enten undermåls, overmåls eller rogn! Så det er tydelig at det er mye resirkulering av hummer ute og går, iallfall på de lett tilgjengelige stedene. Yrkesfiskeren jeg kjenner, ligger fremdeles veldig godt an etter planene hans.

Vi er i henhold til plan, altså like mange i sankekista i år som tidligere år på samme tid. I fjor hadde vi en veldig god avslutning på sesongen, så vi får se hvordan det blir i år.

Rekorden i år er 9 hummer på ett trekk, hvorav 6 var med rogn og 3 ble med hjem.. (En av de var en sværing, 40 cm, full av rogn :tommel_opp:)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...