Jump to content

Advarsel: Nytt uvær - spesielt på sørlandskysten - værste på 25 år?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Det er meldt dårlig vær...

https://www.nrk.no/vestland/oppgradert-farevarsel_-no-kjem-ekstremveret-_amy_-til-sor-noreg-1.17595005

Sitat

Fredag kveld til søndag vil «Amy» herje med Sør-Noreg. – Spesielt austafjells. Der går vi opp til raudt farenivå, seier meteorologen.

- Ekstremvêr treffer Sør-Noreg: Vindkast opp mot 40 m/s og full storm på Skagerrak-kysten.
- Raude, oransje og gule farevarsel: Særleg austafjells og Skagerrak-kysten blir hardt råka.
- Restar av orkanen «Humberto»: Stormen «Amy» kjem frå Karibia og treff Noreg fredag kveld.
- Konsekvensar: Trevelt, straumutfall, høge bølgjer, høg vasstand og snøfokk på fjellovergangar.
- Meteorologane åtvarar: Sikre trampolinar, utemøblar og båtar før stormen kjem.
- Ugunstig tidspunkt: Haustferien gjer at mange kan bli påverka av uvêret.

Så da er det bare å sikre båter, presenninger og er til.

Ser ut til å bli ugunstig vindretning også. Sør-øst vind...

Sist det var kraftig vind fra sør-øst og øst så var det svært mange trær her som rotveltet eller knakk, og ganske mye baluba.

Varsling for Torungen fyr på lørdag på YR:

Skjermbilde2025-10-02kl_15_54_36.png.ded4c4a4efce81b8dcbab00c59da0655.png

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Okkaby skrev 49 minutter siden:

Baljen ligger jo fint i marinaen i DK, så ingen bekymring der. 

He he. Det er jo kjekt!

Min(e) ligger på land. Så det blir å sikre presenning, trampoline og carporter med innhold.

Men vind blir det. Greit å ikke ha båten på vann her nå.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Båten har det best på sjøen, forutsatt beskyttet havn, skikkelig fortøyninger og fendring. 

Det melder forøvrig bortimot like mye vind på kysten av Trøndelag som for Vestfold-Telemark-Agder. Men her kvalifiserer dette bare for et gult farevarsel.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev for 2 timer siden:

Båten har det best på sjøen, forutsatt beskyttet havn, skikkelig fortøyninger og fendring. 

Det melder forøvrig bortimot like mye vind på kysten av Trøndelag som for Vestfold-Telemark-Agder. Men her kvalifiserer dette bare for et gult farevarsel.

Folk vest på er jo vant med litt vind.

Men er det sørøst, så er vel retningen bedre oppe hos dere. De får den jo rett i fleisen sørpå.

Okkaby skrev 1 minutt siden:

Men er det sørøst, så er vel retningen bedre oppe hos dere.

Sånn generelt ja, men sørøsten står rett på havna der jeg ligger og vinden forsterkes mellom fjellene ut fjorden. Derfor er det bygget en molo som skjermer mot havet. Ved tidligere TV- innslag fra havner sørpå når været står på så slår det meg at noen har glemt å bygge molo. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev 1 minutt siden:

Sånn generelt ja, men sørøsten står rett på havna der jeg ligger og vinden forsterkes mellom fjellene ut fjorden. Derfor er det bygget en molo som skjermer mot havet. Ved tidligere TV- innslag fra havner sørpå når været står på så slår det meg at noen har glemt å bygge molo. 

Molo koster penger å ser kanskje ikke så fint ut, så passer kanskje ikke så godt inn i miljøet med luksus yachter på sør/østlandet hehe

En god fordel med Egersund, er havna ligger godt beskyttet uten molo. Aldri hatt problemer samme hvor mye det blåser her.

Brigg skrev 41 minutter siden:

Ved tidligere TV- innslag fra havner sørpå når været står på så slår det meg at noen har glemt å bygge molo. 

Vi får nok ikke lov til å bygge molo for vår båthavn. For stort inngrep i naturen. Og kostbart. Men normalt sett ligger havnen vår i le. Sjeldent østavind her som tar noe tak.

I forrige storm som kom fra øst så ble det store kostnader. Havnen som rommer 200 båter ca ble flyttet ca 1,5 meter nærmere land. Så det ble mye penger for å flytte den tilbake der den skal være... 

Vi er ikke vant til sterk vind fra øst, som regel kommer den fra sør-vest og vest. Sist var det mye rotvelt og store konsekvenser pga vindretningen. Lurer på hvordan det blir denne gangen, og er også grunnen til at jeg la ut advarsel her. :smiler:

Heldigvis kom jeg på land sist Mandag og står på en plass som nok er godt skjermet for retningen som er spådd.

Forrige høststorm (et par år siden) tok to seksjoner betong flytebrygger av sine moringer og tok min 42 ft trawler og to seilbåter med seg.

Båtfortøyningene holdt, men de kommunale sviktet.

Okkesom,det ble en dyr opplevelse for meg og nå er jeg fornøyd med mindre båt og enklere båtliv.

Håper alle båteiere får sine båter trygt igjennom denne stormen. :ber:

Hui 900 FB m/Kad43 kompressor + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

Vi får nok ikke lov til å bygge molo for vår båthavn. For stort inngrep i naturen. Og kostbart. Men normalt sett ligger havnen vår i le. Sjeldent østavind her som tar noe tak.

Jupp. Det er nesten alltid årsaken.
Selvfølgelig ønsker man molo på øst og sørlandet også, og de fleste eldre havner med behov for det har da også moloer. 
Vanskeligere å få lov til å bygge i nyere tid. Jeg vet at Fagerstrand fikk bygge en større molo for ikke alt for mange år siden. Det tror jeg hadde vært umulig i dag.

Brigg skrev for 19 timer siden:

Jeg leste intervju med en meteorolog som sa at det ville blåse like mye på vestlandet som på sørøstlandet. Grunnen til at kun sørøstlandet fikk rødt varsel var at vestlendinene er vant til mye vind. Mens det er uvanlig østpå. 

Her jeg bor er vi godt inne på orange område nå, så jeg får sjekke fortøyningene på båtene før det blir mørkt. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 5 minutter siden:

Jeg leste intervju med en meteorolog som sa at det ville blåse like mye på vestlandet som på sørøstlandet. Grunnen til at kun sørøstlandet fikk rødt varsel var at vestlendinene er vant til mye vind. Mens det er uvanlig østpå. 

Her jeg bor er vi godt inne på orange område nå, så jeg får sjekke fortøyningene på båtene før det blir mørkt. 

Det stemmer. 

Alt, fra bygninger og infrastruktur til mannskap tilpasses etter hvor det sannsynlig trengs mest. Det samme gjør menneskelig oppførsel. 
Derfor kan Oslo stå stille av et vær som hadde vært relativt uproblematisk i Tromsø. 

Det er bare sunn fornuft. Hvis det offentlige (og private) skulle brukt like mye penger i Oslo som de gjør i Finnmark per person på slike tiltak hadde man hatt et enormt overforbruk.

Man aksepterer at det vil være noen ganger vil komme vær som Finnmark hadde klart helt fint, men som Oslo stanser av. Fordi slikt vær treffer sjeldnere i Oslo. 
Både det og befolkningens vane og kunnskap (igjen, Oslofolk kan minst, for de opplever det sjeldnest) blir hensyntatt i eksttemværvarsler.  

@Havelle Glem heller ikke at når Oslo står klar for å erklære unntakstilstand når det kommer 18,7mm snø på bakken, må befolkningen i NordNorge få sin årlige booster-dose med søring-forakt og utløp for besserwisser-lageret.

Og det tør jeg å utbasunere ettersom jeg faktisk bor SØR for Oslo. I Nordnorsk målestokk har altså denne utflytta Narvik-guten fløtta SØR FØRR SØRINGAN!

Det begynner unektelig å bli god klestørk her i Etne, og litt bedre skal det bli. Akkurat i dag er jeg glad jeg ikke har en båt i småbåthavna å bekymre meg for.

Men bare litt.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Havelle skrev for 20 timer siden:

Det stemmer. 

Alt, fra bygninger og infrastruktur til mannskap tilpasses etter hvor det sannsynlig trengs mest. Det samme gjør menneskelig oppførsel. 
Derfor kan Oslo stå stille av et vær som hadde vært relativt uproblematisk i Tromsø. 

Såmåman også huske på at der det normalt blåser endel så er svake trær røsket opp og ryddet unna. Mens der det aldri blåser mye står fortsatt de svake trærne der og ramler ved første vindkast, og da kommer det mange trær ned på kort tid. I Finnmark er ikke veltede trær noe stort problem da det er lite trær der og de stort sett er lave.

Skal ut en tur med bilen snart her sørpå, tar vel med motorsaga i tilfelle jeg må rydde vei for å komme frem.

Og i Arendal ligger 19-foteren fortøyd på sjøen, men tenker den ligger trygt og greit der. Men skal ta den opp om ikke så lenge, og sjekke at ikke takstein har blåst av hytta, det skjedde for noen år siden i oktober, men da med omtrent motsatt vindretning.

Pussige greier. Når vinden prøver en million varianter, eller flere, fortløpende, så greier den å knyte knuter.

Jeg hadde en vimpel i flaggstanga hjemme, og enden på den vimpelen hadde en helt vill knute. Jeg hadde ikke klart å lage den om jeg hadde prøvd engang :-)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision (Båtplass på Tjøme)

Vidar F.H. skrev On 3.10.2025 at 17.06:

…sin årlige booster-dose med søring-forakt og utløp for besserwisser-lageret.

De kan jo forsøke å sluse 90 000 biler i døgnet på en av hovedinnfartsårene til Narvik, og se hvor mye snø de tåler før det begynner å gå sakte. 

Men dette var en digresjon. Vi har selvsagt ikke like mye vær eller like gode moloer i Oslofjorden som vest- og nordpå. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...