PaulS Startet Torsdag 17:05 Link til dette innlegget Startet Torsdag 17:05 Tok båten på land nå og ser at propellen kunne hatt en jevnere overflate…:) har prøvd å skrape litt med en kniv og jeg klarte ikke helt å avgjøre om det er gror eller korrosjon. Hardt var det i alle fall er det mulig å få den slett og blank igjen? (Ja, sink må byttes) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Torsdag 17:16 Link til dette innlegget Svart Torsdag 17:16 Det er fullt mulig, men det er også mulig at den blir litt tynn Ser ut som om det er korrosjon, og da må du slipe deg så langt ned at alle groptæringer forsvinner. Men propellen er aldri sterkere enn det tynneste punktet allikevel, så det er bare å slipe i vei. Du kan f.eks. bruke vinkelsliper med flapdisk først for å ta det grøvste. Regn med mye slipestøv... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Brigg Svart Torsdag 17:21 Link til dette innlegget Svart Torsdag 17:21 Jeg synes overflaten ser ut til å være rester av bunnstoff. I så fall bare å slipe bort dette og polere opp. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Code0 Svart Torsdag 17:24 Link til dette innlegget Svart Torsdag 17:24 Hvordan så den ut i fjor? Er båten ny for deg? Jeg legger propellen i 35% eddik over natta, tar allgroe. Rusthull tar det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
PaulS Svart Torsdag 17:33 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 17:33 Code0 skrev 7 minutter siden: Hvordan så den ut i fjor? Er båten ny for deg? Jeg legger propellen i 35% eddik over natta, tar allgroe. Rusthull tar det ikke. Takk for tips. Overtok båten i år, så vet ikke hvordan den så ut i fjor Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart Torsdag 20:17 Link til dette innlegget Svart Torsdag 20:17 Hvor gammel er båten, eller egentlig propellen? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fantino Svart Torsdag 21:01 Link til dette innlegget Svart Torsdag 21:01 Det der ser vel ut som en saltsyrejobb? Evt starte med kaustisk soda for å ta det organiske, og deretter saltsyre? (Og bruke korrekt verneutstyr) Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Torsdag 22:53 Link til dette innlegget Svart Torsdag 22:53 Ville nok ikke brukt saltsyre eller kaustisk soda på en problell som består av en kobberlegering, og så tatt sjansen på at det vil forverre den skaden som allerede er der. (Tror saltsyren først og fremst angriper legeringselementet og ikke kobberet, slik at man får det til å se pent ut, samtidig som man framskynder nedbrytingen av legeringen, dvs propellen.) Ville heller ikke tatt sjansen på å bruke vinkelsliper eller noe tilsvarende "kraftig" utstyr. Når jeg har hatt denne situasjonen, så har jeg pleid å slipe for hånd med vannsmergel. Først litt grovt og så finere etter hvert. Viktig å bruke vann og vannsmergel både av hensyn til framdrift og av hensyn til å få det ripefritt. Altså ikke tørrslipe ved hjelp av sandpapir. Hadde litt problem med å finne noen forretninger som solgte "slipeduk for vannsmergel" sist jeg gjorde dette, nå i sommer. Mener at jeg ikke fant noe annet enn sandpapir hos Biltema. Mener jeg endte opp med å bruke en slipeduk som egentlig var beregnet for en eller annen slipemaskin, men som jeg da brukte som vannsmergel. Fungerte bra til tross for innpakning. Det som jeg egentlig skulle hatt tak i: https://www.linaa.no/shop/slipeark-vannslipepapir-706p.html Edit: Bare jeg som ikke kikket godt nok etter: https://www.biltema.no/verktoy/sliping/slipepapir/vatslipepapir-10-stk-2000034921 Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart Fredag 00:01 Link til dette innlegget Svart Fredag 00:01 Til trådstarters spørsmål om det er mulig å få propellen blank er svaret ja. Selv bruker jeg vinkelsliper og Dremel (med filtstift, for å komme bedre til inni hjørnene), da dette er effektivt og gir flott resultat. Men, som andre også er inne på, vinkelsliper er kraftig utstyr, og må derfor kun brukes om man har erfaring med slikt fra før. Å slipe og polere opp en propell er ikke det første man bør gjøre med vinkelsliper om man ikke har erfaring og vet å ta hensyn til vinkelsliperens dreieretning og småhissige natur. Flapdisker ala disse for grov, medium og fin sliping/polering er godt egnet, for så å avslutte med flapdisk med filtlameller (med poleringspasta ala dem som følger med i dette poleringssettet). Tas det hensyn til diskens dreieretning og man bruker denne slik at disken alltid sliper/polerer bort fra kantene på bladene (aldri mot disse), unngår man at disken hugger til mot de skarpe kantene. Kan dermed føre til enkelte interessante posisjoner under jobben😄 Jeg bruker en svak enhånds vinkelsliper som ikke er sterkere enn at jeg klarer senke turtallet betraktelig om jeg presser den litt. Har ikke bilde av propellen her og nå, men som eksempel brukte jeg diskene nevnt over for å oppnå dette resultatet på grov og ujevn syrefast stål. Sitér dette innlegget Link to post
PaulS Svart Fredag 07:01 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 07:01 Lars H. skrev for 10 timer siden: Hvor gammel er båten, eller egentlig propellen? Den er fra 80-tallet, og det er helt sikkert propellen også Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Fredag 07:08 Link til dette innlegget Svart Fredag 07:08 Hakkannen skrev for 7 timer siden: Å slipe og polere opp en propell er ikke det første man bør gjøre med vinkelsliper om man ikke har erfaring og vet å ta hensyn til vinkelsliperens dreieretning og småhissige natur. Det er et godt poeng Hakkannen Men Hakkannen skrev for 7 timer siden: Flapdisker ala disse for grov, medium og fin sliping/polering er godt egnet, hvis propellen er så tæret som det ser ut til på bildet, så ville jeg nok startet med grøvre skyts i første rekke. Vil uansett anta at denne propellen har levd livet sitt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fantino Svart Fredag 07:58 Link til dette innlegget Svart Fredag 07:58 Er dere så skråsikre på at det der er korrosjon?.. For meg ser det ut som det like så godt kan være ‘føtter’ av skjell som synes det er gøy å sitte på propellen? Bruker saltsyre på propellen hvert år og den blir blank og fin, og jeg er _ikke_ alene om det. Men syre er mindre effektiv på organisk gørr, derfor kunne kaustisk soda vært et alternativ først. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Fredag 09:52 Link til dette innlegget Svart Fredag 09:52 Jeg har aldri sett svart korrosjon på en propell noen gang. Svart selvpolerende bunnstoff derimot, det har jeg sett mye av.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart Fredag 11:01 Link til dette innlegget Svart Fredag 11:01 Fantino skrev for 2 timer siden: Er dere så skråsikre på at det der er korrosjon?.. Hvis det er meg du sikter til så er jeg ikke skråsikker på at det er korrosjon, derfor skrev jeg at "det ser ut som om det er korrosjon" Når TS skriver at det er veldig hardt å skrape i, så tenker jeg at det kan være gamle tæringsskader som er malt over med bunnstoff. Men ikke vet jeg. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fantino Svart Fredag 11:09 Link til dette innlegget Svart Fredag 11:09 Hmm, ja dere har gjerne rett @Komodo og @index, ser jo ut som noen har sauset svart bunnstoff på fra hylsa og bakover ved nærmere ettersyn.. Det har jeg ligget helt unna i mange år etter å ha klart å lage drøy gropkorrosjon i syrefaste flaps på en tidligere båt.. Sitér dette innlegget Link to post
PaulS Svart Fredag 11:31 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 11:31 Prøver litt til med skrape og stålbørste i første omgang, så vil jeg vel få avklart om dette er tæring og/eller gammelt bunnstoff Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Fredag 12:08 Link til dette innlegget Svart Fredag 12:08 Som sagt, slipepapir og vann, så forsvinner det uansett. Sitér dette innlegget Link to post
PaulS Svart Fredag 12:23 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 12:23 Arne2 skrev 14 minutter siden: Som sagt, slipepapir og vann, så forsvinner det uansett. Jepp, men da må jeg skaffe meg en maskin til det først:). Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Fredag 12:27 Link til dette innlegget Svart Fredag 12:27 Just now, PaulS said: Jepp, men da må jeg skaffe meg en maskin til det først:). Påenget er jo å unngå å bruke maskin, for å ha full kontroll. Vannslipepapir med vann, det fungerer mye mer effektivt enn vanlig sandpapir. Man merker med en gvang om det er snakk om korrosjon eller gammel maling. Vannet gir en mer effektiv pussing, pluss at det hindrer riper. (Men man starter med litt grovt slipepapir, og så går man over til fint etter hvert.) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Fredag 12:30 Link til dette innlegget Svart Fredag 12:30 Arne2 skrev Just now: Påenget er jo å unngå å bruke maskin, for å ha full kontroll. Hvis det er som jeg tror, altså at dette er dype groper etter tæring, så blir du aldri ferdig om du skal pusse det ned for hånd. Da er det vinkelsliper med lamellskive e.l. som gjelder. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Arne2 Svart Fredag 12:32 Link til dette innlegget Svart Fredag 12:32 1 minute ago, Komodo said: Hvis det er som jeg tror, altså at dette er dype groper etter tæring, så blir du aldri ferdig om du skal pusse det ned for hånd. Da er det vinkelsliper med lamellskive e.l. som gjelder. Man merker jo med en gang om det er tilfellet. Lurt å starte med minst mulig skadepotensiale. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart Fredag 17:20 Link til dette innlegget Svart Fredag 17:20 Stålbørste eller messingbørste i drillen er en veldig kjapp måte å fjerne 98% av rur og gammelt bunnstoff med. Da får man også en god følelse med veien videre. Bare bruk vernebriller 😎 Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
JRK Svart Lørdag 10:23 Link til dette innlegget Svart Lørdag 10:23 Synes jeg ser et svakt rødskjær under bunnstoffrester, og en sink på propellmutteren som burde vært byttet for lengst. Er propellen fortsatt rødlig etter en omgang på flappdisk, er jeg redd den bør byttes. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart Lørdag 11:52 Link til dette innlegget Svart Lørdag 11:52 Hvis man skal ha «ny» kan det være greit å sjekke med Kambo Marina eller de på Skedsmo som høgger båter. Rimelig sikker på at de kan ha en passende propell i bedre stand. Bare å sjekke merking på bosset. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Arne2 Svart Lørdag 13:14 Link til dette innlegget Svart Lørdag 13:14 Synes propellen ser ut til å være i utmerket stand. Neppe gropkorrosjon. Bær være lett å finne ut av når man går i gang med pussingen. Litt grov vannsmergel og 15 sekunders innsats, så bør man ha svaret. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.