Jump to content

Mulig å få propellen blank?

PaulS

Recommended Posts

Det er fullt mulig, men det er også mulig at den blir litt tynn :fniser: Ser ut som om det er korrosjon, og da må du slipe deg så langt ned at alle groptæringer forsvinner. Men propellen er aldri sterkere enn det tynneste punktet allikevel, så det er bare å slipe i vei. Du kan f.eks. bruke vinkelsliper med flapdisk først for å ta det grøvste. Regn med mye slipestøv...

Ville nok ikke brukt saltsyre eller kaustisk soda på en problell som består av en kobberlegering, og så tatt sjansen på at det vil forverre den skaden som allerede er der.  (Tror saltsyren først og fremst angriper legeringselementet og ikke kobberet, slik at man får det til å se pent ut, samtidig som man framskynder nedbrytingen av legeringen, dvs propellen.)

Ville heller ikke tatt sjansen på å bruke vinkelsliper eller noe tilsvarende "kraftig" utstyr.

Når jeg har hatt denne situasjonen, så har jeg pleid å slipe for hånd med vannsmergel. Først litt grovt og så finere etter hvert. Viktig å bruke vann og vannsmergel både av hensyn til framdrift og av hensyn til å få det ripefritt. Altså ikke tørrslipe ved hjelp av sandpapir.

Hadde litt problem med å finne noen forretninger som solgte "slipeduk for vannsmergel" sist jeg gjorde dette, nå i sommer. Mener at jeg ikke fant noe annet enn sandpapir hos Biltema. Mener jeg endte opp med å bruke en slipeduk som egentlig var beregnet for en eller annen slipemaskin, men som jeg da brukte som vannsmergel. Fungerte bra til tross for innpakning.

Det som jeg egentlig skulle hatt tak i:

https://www.linaa.no/shop/slipeark-vannslipepapir-706p.html

Edit:

Bare jeg som ikke kikket godt nok etter:

https://www.biltema.no/verktoy/sliping/slipepapir/vatslipepapir-10-stk-2000034921

Til trådstarters spørsmål om det er mulig å få propellen blank er svaret ja.

Selv bruker jeg vinkelsliper og Dremel (med filtstift, for å komme bedre til inni hjørnene), da dette er effektivt og gir flott resultat. Men, som andre også er inne på, vinkelsliper er kraftig utstyr, og må derfor kun brukes om man har erfaring med slikt fra før. Å slipe og polere opp en propell er ikke det første man bør gjøre med vinkelsliper om man ikke har erfaring og vet å ta hensyn til vinkelsliperens dreieretning og småhissige natur.

Flapdisker ala disse for grovmedium og fin sliping/polering er godt egnet, for så å avslutte med flapdisk med filtlameller (med poleringspasta ala dem som følger med i dette poleringssettet). Tas det hensyn til diskens dreieretning og man bruker denne slik at disken alltid sliper/polerer bort fra kantene på bladene (aldri mot disse), unngår man at disken hugger til mot de skarpe kantene. Kan dermed føre til enkelte interessante posisjoner under jobben😄 Jeg bruker en svak enhånds vinkelsliper som ikke er sterkere enn at jeg klarer senke turtallet betraktelig om jeg presser den litt.

Har ikke bilde av propellen her og nå, men som eksempel brukte jeg diskene nevnt over for å oppnå dette resultatet på grov og ujevn syrefast stål.

IMG_8632.jpeg

Hakkannen skrev for 7 timer siden:

Å slipe og polere opp en propell er ikke det første man bør gjøre med vinkelsliper om man ikke har erfaring og vet å ta hensyn til vinkelsliperens dreieretning og småhissige natur.

Det er et godt poeng Hakkannen :tommel_opp:

Men

Hakkannen skrev for 7 timer siden:

Flapdisker ala disse for grovmedium og fin sliping/polering er godt egnet,

hvis propellen er så tæret som det ser ut til på bildet, så ville jeg nok startet med grøvre skyts i første rekke. Vil uansett anta at denne propellen har levd livet sitt. 

Er dere så skråsikre på at det der er korrosjon?.. For meg ser det ut som det like så godt kan være ‘føtter’ av skjell som synes det er gøy å sitte på propellen? Bruker saltsyre på propellen hvert år og den blir blank og fin, og jeg er _ikke_ alene om det. Men syre er mindre effektiv på organisk gørr, derfor kunne kaustisk soda vært et alternativ først. 

Fantino skrev for 2 timer siden:

Er dere så skråsikre på at det der er korrosjon?..

Hvis det er meg du sikter til så er jeg ikke skråsikker på at det er korrosjon, derfor skrev jeg at "det ser ut som om det er korrosjon" :smiler:

Når TS skriver at det er veldig hardt å skrape i, så tenker jeg at det kan være gamle tæringsskader som er malt over med bunnstoff. Men ikke vet jeg. 

Just now, PaulS said:

Jepp, men da må jeg skaffe meg en maskin til det først:). 

Påenget er jo å unngå å bruke maskin, for å ha full kontroll. Vannslipepapir med vann, det fungerer mye mer effektivt enn vanlig sandpapir. Man merker med en gvang om det er snakk om korrosjon eller gammel maling. Vannet gir en mer effektiv pussing, pluss at det hindrer riper. (Men man starter med litt grovt slipepapir, og så går man over til fint etter hvert.)

Arne2 skrev Just now:

Påenget er jo å unngå å bruke maskin, for å ha full kontroll.

Hvis det er som jeg tror, altså at dette er dype groper etter tæring, så blir du aldri ferdig om du skal pusse det ned for hånd. Da er det vinkelsliper med lamellskive e.l. som gjelder. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...